harley1340 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei Fikk mitt splitter nye Nikon D40 i posten idag. Pakket opp og monterte linsa. Leste quickinnføringen og gikk igang. Men kameraet fokuserer ikke. Hva kan det være, dette er en linse med innebygget fokus motor. Er det noe newbie greier jeg ikke forstår meg på. noen erfaringer?? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Sjekk at ikke M/AF-bryteren på objektivet står på M. Har kameraet en tilsvarende bryter? Sjekk den også. Prøv å ta objektivet av og sette det på igjen. Pass på at det går skikkelig i lås. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville ha sjekket at den bryteren Anew snakker om står på A eller AF (vet ikke hva det står på Nikon). Jeg gjorde faktisk akkurat den feilen når jeg fikk mitt første dslr. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Sjekk at blenderringen på objektivet står på laveste blender (f22?), og at låsen er på. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Sjekk at blenderringen på objektivet står på laveste blender (f22?), og at låsen er på. 7533364[/snapback] Det er ikke blenderring på kitobjektivet til D40. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Sjekk at blenderringen på objektivet står på laveste blender (f22?), og at låsen er på. Det er ikke blenderring på kitobjektivet til D40. Og det er heller ikke MF/AF-knapp på huset... Så der er to feilkilder eliminert. Må sjekke ut knappen på objektivet, dog... Lenke til kommentar
harley1340 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Takker og bukker for all inputen folkens! Etter å ha sjekket alle disse punktene, så er fortsatt autofokusen død... Veldig gøy da dette skulle være julepresangen til kjærringa. Får vel bare sende det i retur, så da blir det vel en romjuls presang istedenfor! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Det er ganske vanlig at folk ikke klarer å sette objektivet riktig på første gang. Om ikke objektivet er 100% riktig på plass, så funker ikke AF. Prøv derfor et par ganger å ta objektivet av og på - det er veldig, veldig, veldig sjelden at feil som dette ikke er brukerfeil. Lenke til kommentar
harley1340 Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Ja, jeg skal være enig i at det kan være operatørfeil, men jeg prøvde igjen. Objektivet smetter på plass med et "klikk", og ingen feilmeldinger vises i diplayet. Kanskje jeg bare er en av en million som fikk et defekt fra fabrikk. Skulle ha tippa lotto for 5500,- istedenfor. Vi får bruke den gode gamle ixusen i jula. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå