Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

HD44780 displayet som ikke vil fungere

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et HD44780 LCD-display her som ikke vil fungere, jeg har koblet etter dette koblingsskjemaet:

LCDconnect.jpg

Har sjekket at alt er koblet rett, og er loddet skikkelig. Bruker LCD-smartie, men får bare firkantede ruter på skjermen. Når LCD-smartie skal skifte bilde, flimrer liksom bare skjermen. Noen som har noen tips til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kobla til displayet til min søsters PC. Samme hvite rutene der :( Da må jo noe være koblet feil? Men det kan ikke være en stor feil i allefall, enten det eller så er displayet defekt.

Men kan det være jordinga? Læreren min sa jeg ikke trengte jord i molex-kontakten fordi jeg hadde tatt en jord fra 1 på kontakten og bort på 1 på displayet. Men dette kan da ikke stemme? Kan han ha ment fra 25 heller?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Samme hvite firkantene fortsatt. Nå kobla jeg 18-25 til 1 på displayet.

Altså, det funker fremdeles ikke.

Tror jeg kobler opp hele sullamitten fra byrjan igjen. Har sjekket opp alle loddingene, men finner alikevell ingen feil. Det var kun jordinga som var feil.

Kan det tenkes at displayet er defekt?

Hvis man ikke får displayet til å virke med parallellporten. Vil en sånn som dette fungere? USB-Parallellport

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

nei trur ikke det vill funke varierer men

de har drivere til skirver port ikke en Lpt port så da funker det ikke ....

( elr som regel alle sånne kommer ikke opp som en Lpt port bare en skriver port og da vill ikke det funke til display) :nei:

kan ikke si 100 % men vet at det Ikke Funker på en del sånne Printer- usb greier

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...