Gå til innhold

php script som oppretter ssh account + mere

Anbefalte innlegg

Hei, driver å lager ett webhotell og jeg har ett nogenlunde bra design, det jeg lurte på er hvor jeg kan få tak i ett php script som automatiks oppretter en ssh konto, mysql konto, vhost bind med underdomene

Kan dette gjøres i php og er noen så grei at de kan lage, eller gi meg link til noe lignende som allerede er laget..?

mvh

Glad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

"hvor du får tak i et slikt skript"? prøvd www.google.no ?

ellers mener jeg at du heller burde tenkte på et php skript som registrerer en evt. ny bruker i en database. og kjører du linux kan du jo lage et program enten i C++, PHP eller andre som kan kjøre som root og oppdatere konfigurasjonsfiler, kjøre grant-kommandoer på databasen og evt. opprette en *unix-bruker. og som kjøres automatisk hver 30. minutt. ved hjelp av cron :)

holder på å sette opp et slikt skript til meg selv, men det virker ikke enda :no:

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

hmm, er det mulig å få bash scriptet til å hente ut den nyeste registrerte bruker fra en database og derreter lage en unix account..?

det er jo en enkel sak og lage et script som lager mapper å ordner vhost men det batabase greiene..

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å kalle et BASH-skript fra PHP med shell_exec('/sbin/script'); men tenk på sikkerhetsrisikoene her. BASH-skriptet må være satt slik at det blir kjørt av root.

Å opprette mysql-sakene dine er ikke noe problem heller. Alt som skal gjøres der, kjøres via mysql-kommandoen.

Lenke til kommentar

Her har du noe basic php som lager en mysql bruker og database. Lage deg et bash script som bruker sudo og lag bruker og slikt med.

<?php
function addUser($username, $password)
{
$link = mysqli_connect(/* koblings informasjon, NB! MÅ være root */);
mysqli_query($link, "CREATE DATABASE $username");
mysqli_query($link, "GRANT ALL PRIVILEGES ON $username.* TO '$username'@'localhost' IDENTIFIED BY '$password';");
system("./adduser.sh $username $password");
}
if(isset($_GET['username']))
{
addUser($_GET['username'], $_GET['password']);
}
?>
<!-- DESIGN -->

Lenke til kommentar

så jeg lager ett php script som legger bruker navn og passord i database så kjører jeg et bash script i cron som henter ut passord og lager bruker, dette skulle jo ikke være en sikkkerhets risiko?

edit: datbasen skal jo selfølgelig ikke kjøre som root, men som en bruker som bare har lese skrive rettigheteter..

Endret av glad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...