Bear^ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Har postet dette på programvare forumet, men ser at spørsmålet mitt er mer relantert til denne delen av forumet så om en mod vil snike seg bort dit kan han stenge den andre tråden. Mitt spørsmål da. Skal sette opp et system i excel hvor vi skal skrive ut diverse bonger. Alt der er klart egentlig, men spørsmålet er da VB relatert. Det skal kunne velges mellom tekst eller da en logo på bongen (som er 5 celler vid og 10 celle høy) som står der teksten står. Mitt spørsmål er da som følger: Jeg har satt opp et image felt, og 2 option buttons, hvor ene er ja og andre er nei. Det jeg vil gjøre er at når du velger "ja" vises image feltet og du får opp en dialog hvor du kan velge bilde som skal brukes. Om du velger "nei" skjules image feltet slik at bare teksten vises. Jeg er litt grønn på dette feltet så beklager om jeg er litt upresis i spørsmålet mitt, om noe er uklart er det bare å si det. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Kall bildeobjektet ditt for imgPicture, Ja-valgboksen for optYes og Nei-valgboksen for optNo. Legg deretter inn følgende kode i tekstvinduet som kommer opp når du klikker ALT+F11: Private Sub optNo_Click() ' Fjern bilde fra objekt Set imgPicture.Picture = Nothing ' Skjul kontroll imgPicture.Visible = False End Sub Private Sub optYes_Click() With Application.FileDialog(msoFileDialogOpen) ' Legg til tillatte filtyper .Filters.Clear .Filters.Add "All Picture Files", "*.bmp;*.dib;*.gif;*.jpg;*.bmp;*.emf;*.ico;*.cur" .Filters.Add "Bitmaps (*.bmp;*.dib)", "*.bmp;*.dib" .Filters.Add "GIF Images(*.gif)", "*.gif" .Filters.Add "JPEG Images (*.jpg)", "*.jpg" .Filters.Add "Metafiles (*.wmf;*.emf)", "*.bmp;*.emf" .Filters.Add "Icons (*.ico;*.cur)", "*.ico;*.cur" .Filters.Add "All Files (*.*)", "*.*" ' Vis kontroll imgPicture.Visible = True ' Be brukeren om å velge en bildefil If .Show = True Then ' Bruk den første filen til å laste inn bildet Set imgPicture.Picture = LoadPicture(.SelectedItems.Item(1)) End If End With End Sub Jeg har vedlagt et Excel-document som demonstrerer hvordan man implementerer dette. Demo.zip Endret 18. desember 2006 av aadnk Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Hjertelig takk for den, akkurat det jeg var ute etter Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 And another problem oppsto. Det virker for 1 bong, men jeg vil fylle et ark med flere bonger, 10 per ark. Slik mitt oppsett er, har jeg 1 ark for å sette opp parameterne mens jeg har et annet ark for de ferdige bongene som skrives ut. Any ideas? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Må vel poengtere igjen at jeg trenger litt hjelp Ser bort fra den øvre posten. Det lille lure jeg forsøket var å sette inn flere Image felt, og gi dem forskjellige navn, imgPicture1, imgPicture2 etc og bare fortsette etter imgPicture tingen. Er på samme måte og på koden under for å velge bilde, legge til imgPicture1 etc. Dette funker da ikke, og da min kompetanse innenfor programmering er ikke eksisterende, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Dersom du har flere kontroller, kan du jo legge koden i egne prosedyrer, og kalle disse prosedyrene fra hendelsesprosedyrene: Private Sub optNo1_Click() SetPicture imgPicture1, False End Sub Private Sub optYes1_Click() SetPicture imgPicture1, True End Sub Private Sub optNo2_Click() SetPicture imgPicture2, False End Sub Private Sub optYes2_Click() SetPicture imgPicture2, True End Sub ' ... ' Osv. - alt etter behov. Public Sub SetPicture(refPicture As Image, bEnable As Boolean) ' Fjern eller påskru objekt Select Case bEnable Case True ' opt_Yes Dim File As Object With Application.FileDialog(msoFileDialogOpen) ' Legg til tillatte filtyper .Filters.Clear .Filters.Add "All Picture Files", "*.bmp;*.dib;*.gif;*.jpg;*.bmp;*.emf;*.ico;*.cur" .Filters.Add "Bitmaps (*.bmp;*.dib)", "*.bmp;*.dib" .Filters.Add "GIF Images(*.gif)", "*.gif" .Filters.Add "JPEG Images (*.jpg)", "*.jpg" .Filters.Add "Metafiles (*.wmf;*.emf)", "*.bmp;*.emf" .Filters.Add "Icons (*.ico;*.cur)", "*.ico;*.cur" .Filters.Add "All Files (*.*)", "*.*" ' Vis kontroll refPicture.Visible = True ' Be brukeren om å velge en bildefil If .Show = True Then ' Bruk den første filen til å laste inn bildet Set refPicture.Picture = LoadPicture(.SelectedItems.Item(1)) End If End With Case False ' opt_no ' Fjern bilde fra objekt Set refPicture.Picture = Nothing ' Skjul kontroll refPicture.Visible = False End Select End Sub For øvrig tror jeg muligens du heller burde brukt Access til dette. Det hadde blitt mye lettere. Endret 12. januar 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 ** Stengt etter trådstarters eget ønske. ** Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg