Gå til innhold

Bok som omhandler livet/filosofi?

Anbefalte innlegg

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har lest flere bøker av Ayn Rand og likte dem alle! Spennende historier med masse filosofi! Noen av hennes bøker er korte og et par er ganske lange, men vel verdt det!

Velkommen til forumet.

Er helt enig med at Ayn Rand er veldig bra. Her er det eneste at dette er ganske sær litteratur. Hun setter egoet og menneskets individuelle rett til å leve veldig høyt. Samtidig som hun er en sterk tilhenger av kapitialisme. Så hvis man er en svoren venstre side velger, så vil man nok ikke like dette så veldig godt. Vil likevel si at bøkene hennes har betydd utrolig mye for meg. Store deler av livet mitt endret seg ganske drastisk etter at jeg leste De som beveger verden.

Lenke til kommentar
Forbrytelse og straff er og ei bok eg set stor pris på. Boka omhandlar samvitet til ein drapsmann, som forfell litt etter litt, ettersom ordensmaktene kjem nærare.

Mildt sagt genial.

Genial, ja – men noe å begynne på hvis man prøver å få lesing som en vane? Neppe. Foreslår heller overkommelige prosjekter man kan komme seg gjennom i løpet av et par korte kvelder til å begynne med.

Mine anbefalinger:

George Orwell - 1984. En «pageturner» av de sjeldne, ikke spesielt tunglest, ~300 sider. Spesielt spennende når man tenker over at den var skrevet like etter 2. verdenskrig, en del av tingene som nå virker helt usannsynlig blir plutselig ganske realistisk.

Lewis Carroll - Alice's adventures in wonderland. Om du er komfortabel med å lese på engelsk er denne lille boken vel verdt de få timene det tar å komme gjennom den, herlig språkføring og en vanvittig mengde gode poenger. Aner ikke om det finnes noen god norsk oversettelse, men tror ikke det ville gjort susen for min del. Mange vil mene det er en barnebok – barn skal gjerne få lese den de også, men de får ikke moroa for seg selv. «Off with their heads!»

Albert Camus - Den fremmede. Dette er en bok som er så bra at selv lærere i videregående har vanskelig for å ødelegge leseropplevelsen, og det sier litt. Igjen, veldig overkommelige dimensjoner (140 sider!), men Camus har pakket inn plenty av både handling og filosofi på de sidene.

Disse bøkene skal være helt kurante å komme gjennom uten mer innsats enn å stå over noen episoder av en tilfeldig TV-serie, krever ikke at man har lest spesielt mye på forhånd, samtidig som i alle fall jeg har sittet igjen med varige opplevelser fra alle de tre bøkene.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...