zatux Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei, jeg er ikke noe leseløve, men lurer rett å slett på om jeg ska ta for meg en bok (eller et par bøker) som omhandler livet. Gjerne med snev av filosofi/visdom. Ble anbefalt "Den niende innsikt" av James Redfield; en bok med enkelt språk - men likevel en dyp mening. Noen lest den? Noen andre anbefalinger? Setter pris på svar. :-) Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ta en titt på Sofies verden Ganske lang, men lettlest og fin. Hvis du får lyst til å gi opp etter femti sider er det helt normalt har jeg hørt (jeg syntes den var spennende hele veien dog), bare fortsett! Lenke til kommentar
Snø Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ta en titt på Sofies verden Ganske lang, men lettlest og fin. Hvis du får lyst til å gi opp etter femti sider er det helt normalt har jeg hørt (jeg syntes den var spennende hele veien dog), bare fortsett! 7530212[/snapback] Hehe. Etter 50 sider? Det var mye Sofies verden er en bok for de mest filosofiske av oss. Klarte aldri å lese ut boka, så filmen heller Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hehe. Etter 50 sider? Det var mye Sofies verden er en bok for de mest filosofiske av oss. Klarte aldri å lese ut boka, så filmen heller 7530235[/snapback] Når boka var verdens bestselgende skjønnlitterærer bok i 1996 ellerno er det jo ikke akkurat en bok 'for de mest filosofiske' av oss da. Har selv ikke sett filmen, så skal ikke uttale meg om den, men boka er verdt å lese i hvert fall. Har hørt om folk som ikke har orket å lese brevene, men disse er jo selve kjernen i boka (i hvert fall første halvdel). Er ganske spennende lesing bare du er litt historieinteressert på en måte. Lenke til kommentar
Snø Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ja, er enig med deg. Selv foretrekker jeg å lese bøker som handler om ting man kan kjenne seg igjen i. Beatles er en god oppvekstroman som beskriver hvordan 4 gode kamerater blir påvirket av miljøet rundt dem, og vi følger deres jakt på sin egen identitet i et kaotisk samfunn Lenke til kommentar
@ir Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Sofies Verden er en spessiel bok de fleste bør få med seg mener jeg. Selv om noe av det kan være tørt å lese, så klarer man seg fint gjennom. Det er vel den gode historien og tankevekkeren i boken som gjør den så bra. Lenke til kommentar
Finzac Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei, jeg er ikke noe leseløve, men lurer rett å slett på om jeg ska ta for meg en bok (eller et par bøker) som omhandler livet. Gjerne med snev av filosofi/visdom. Har selv nettopp lest gjennom Veronika vil dø av Paulo Coelho - en bok som tar for seg det viktigste filosofiske spørsmålet: Å være eller ikke være. Siden du ikke er noen leseløve vil denne boka antakeligvis passe deg siden den, i tillegg til å være bra og lettlest, er ganske kort. Lenke til kommentar
zatux Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Takker for innspill. Tror jeg vil prøve meg på "Veronika vil dø" i første omgang ja. :-) Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Godt valg. Den er meget god, og ekstremt lettlest. Kanskje den tilgomed klarer å rekruttere deg til tyngre litteratur. Jeg har hvertfall erfart at Paulo Coelho er den beste inngangsbilletten til bøker der ute. Lenke til kommentar
Steelz Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Tror "life of Pi" og "dydens oprinnelse" skal være bra saker. Har fått dem i gave av en som studerer filisofi, men ikke lest dem enda. Lenke til kommentar
iskisk Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg har lest "Life of pi," og det er en veldig god bok. Og som noen andre har nevnt, har Paulo Coelho mange gode. "Alkymisten" er en sikker vinner! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Hei, jeg er ikke noe leseløve, men lurer rett å slett på om jeg ska ta for meg en bok (eller et par bøker) som omhandler livet. Gjerne med snev av filosofi/visdom. Ble anbefalt "Den niende innsikt" av James Redfield; en bok med enkelt språk - men likevel en dyp mening. Noen lest den? Noen andre anbefalinger? Setter pris på svar. :-) 7529957[/snapback] Rhythms Of Life - The Factor Of Time In Nature Lenke til kommentar
hauska Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Hehe. Etter 50 sider? Det var mye Sofies verden er en bok for de mest filosofiske av oss. Klarte aldri å lese ut boka, så filmen heller 7530235[/snapback] Når boka var verdens bestselgende skjønnlitterærer bok i 1996 ellerno er det jo ikke akkurat en bok 'for de mest filosofiske' av oss da. Har selv ikke sett filmen, så skal ikke uttale meg om den, men boka er verdt å lese i hvert fall. Har hørt om folk som ikke har orket å lese brevene, men disse er jo selve kjernen i boka (i hvert fall første halvdel). Er ganske spennende lesing bare du er litt historieinteressert på en måte. 7530371[/snapback] Jeg begynnte på den. Husker ikke hvor langt jeg kom, men den ble for treig og lang, klarte ikke lese hele boka. Likte den jo, men slike bøker er ikke noe for meg. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Om du tek turen til litt "tyngre" litteratur, kan eg på det varmaste anbefala Jens Bjørneboe sitt litterære mesterverk: Bestialitetens historie. Litt tunglest, gammeldags språk, men kanonbra! Lenke til kommentar
Hundremeterskogen Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det meste av Jostein Gaarder kan være ganske filosofisk. Sofies verden var jo nevnt, men kabalmysteriet, appelsinpiken og i et speil, i en gåte er også bra! Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Forbrytelse og straff er og ei bok eg set stor pris på. Boka omhandlar samvitet til ein drapsmann, som forfell litt etter litt, ettersom ordensmaktene kjem nærare. Mildt sagt genial. Men backer opp om dei som anbefalar Gaarder, han har mykje underfundeg lesestoff. Lenke til kommentar
Devi Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Sophies Verden er visstnok veldig filosofisk Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Sophies Verden er visstnok veldig filosofisk 8036412[/snapback] Sofie er nemt fleire gonger i tråden allerede. Les gjennom trådane før du svarar. Forøvrig, velkommen til forumet Lenke til kommentar
Arang Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Du kan lese Prosessen av Franz Kafka, men den er ikke den mest lettleste boka, for å si det sånn. Faktisk vil det å si at den faktisk har noen nevneverdig handling i det hele tatt være å overdrive. En levende sjel av P.C. Jærsild var ganske bra, men kanskje ikke så filosofisk. Den var uansett litt rar, veldig tankevekkende og veldig, veldig spennende (hvis man tar i betraktning hva som faktisk skjer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå