Gå til innhold

svart skjerm i openSUSE

geyser

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har altid brukt windows, men for en ukes tid siden tenkte jeg å prøve linux...

jeg snuste litt rundt, og fant til slutt ut av at SUSE var tingen.

såå jeg installerte opensuse.. startet det.. og vips, svart skjerm. jeg hadde musepeker, men den var formet som et kryss! :roll:

jeg reinstallerte flere ganger, men måtte til slutt gi opp, og installere ubuntu istedet.

jeg begynner jo å lure.. finnes det en liste over hardware som ikke er støttet av openSUSE? eller er det noe annet jeg gjør feil?

alle svar er velkomne! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, jeg kjører ver. 10.2 for å være nøyaktig..

fult mulig at Xorg ikke ble konfigurert ordentlig eller at Xorg traff en eller annen bug...

beklager min "newbieness", men.. hva er xorg? :hmm:

(er så mange rare navn på ting i linux som jeg ikke er vant med :p )

Lenke til kommentar

har dessverre ikke peiling siden jeg aldri har fått en slik feil... Men kan tenke meg at andre kanskje kunne tenke seg å vite hvilket skjermkort du har pluss inneholdet i xorg.conf fila(logg deg inn via terminal ved å trykke ctrl+alt+f1 når du ser musepekeren og skriv vim /etc/X11/xorg.conf så får du se innholdet).

Fult mulig at det er noe annet ute å går her også... Hvilket skrivebordsmiljø er det du innstalerer? Har du bare prøvd å innstalere KDE så er det kanskje lurt å se om det fungerer hvis du bruker Gnome(selv om det er lite sannsynelig, men hvem vet). Noe rart som skjer under innstallasjonen?

Lenke til kommentar

@ codeman: noe "herjing" tror jeg ikke er tingen for meg.. :p

jeg har jo prøvd å installere det flere ganger, uten hell.. prøver gjerne en gang til, men har ikke noe tro på det :hmm:

@ skinney: nei, selvfølgelig har du aldri fått en slik feil før! det er jo derfor jeg får den! :w00t:

men uansett.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302678&cks=ACC <--- lenke til gpu'en min... (bruker to stk i sli)

Fult mulig at det er noe annet ute å går her også... Hvilket skrivebordsmiljø er det du innstalerer?

brukte gnome da jeg installerte, men testet også KDE.. prøvde til og med 60 dagers trial på den "offiesielle" (tror jeg?) versjonen, novell suse... samma skjedde der...

jeg har jo ikke suse installert nå lenger, men hvis det hjelper gjør jeg det gjerne, og poster xorg.conf her...

oh, btw.. kom akkurat på, etter en av installasjonene (rimelig sikker på at det var en openSUSE installasjon), så klarte jeg å logge inn, men alt manglet... (start-meny (eller hva det heter i linux-verdenen :p ), ikoner på skrivebordet osv... jeg kunne starte firefox med terminalen, da! :yes: )

Lenke til kommentar

Hmm, etter hva jeg tenker klarer X å starte men den klarer ikke laste videre på en måte...vanskelig å forklare :p...hvis du hadde fått opp noen logger eller noe hadde det vært utrolig nyttig..hvis du får opp en konsoll\terminal kan du jo prøve å gå til runlevel 3 (init 3) og så opp i runlevel 5 igjen (init 5)

Lenke til kommentar

ubuntu er sikkert fint det og, men jeg har ikke lyst til å gi opp så lett... (om dere gjør det, er jo en annen sak ;) )

anyways... har installert nå, trøkka ctrl + alt + f1...

jeg skrev inn det xorg.conf greiene, men der var det blankt... (problem?)

og codeman... gidder du å forklare litt mer om hva du mente med det init 3 greiene? skrev det inn, men fikk bare "command not found" ^^

(nei, jeg kan ingenting med commandoer i bash... :whistle: )

Lenke til kommentar
Og nei, gir ikke opp så lett, men synes det er litt gøy når en nybegynner ikke gjør det wink.gif

bra å høre ;)

mulig jeg var litt unøyaktig da jeg beskrev hva som skjedde da jeg skrev inn xorg.conf greiene.... det som skjedde, var at skjermen ble tømt, men hele veien langs venstre side var det mange "~".

~

~

~

~

osv osv nedover.... så tror jeg at jeg kunne skrive inn noe på disse "punktene". men det stod ikke noe der fra før av :nei:

skriver jeg det riktig?

su - init 3

hvis jeg skrev det riktig (har prøvd alle lignende varianter :p ), så funker det dårlig... får bare "su: user init does not exist"

Lenke til kommentar

~ betyr tom linje... så mest sannsynelig har du lagd en fil som ikke finnes... konklusjonen er at xorg.conf ikke finnes eller så har jeg gitt deg feil adresse.

hvis "vim /etc/X11/xorg.conf" gir deg en tom fil så er det rart at xorg tjeneren starter i det hele tatt...

og for init kommandoen så kjører du først:

1. su -

2. <skriv inn root passord>

3. init 3

4. init 5

5. tada

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...