Gå til innhold

duron 1.3 problemer!!!!

dimetho

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffa meg en Duron 1,3 ghz prosessor, og testa dn ut på mskinen min...

Jeg fikk lys i maskinen, men ikke noe på skjermen, merkelig tenkte jeg, for jeg var temmelig sikker på at jeg har høy nok kjøling...

uansett, jeg prøvde å reboote endel ganger, men til ikke noe nytte, jeg fikk ikke lys på skjermen!

etter en stund med inntens rebooting :smile: så fikk jeg endelig lys på skjermen, men til min forskrekkelse så "tellte" maskinen bare opp 20 mhz! jeg fikk meg inn i bios, sjekket at alt stemte, og jeg fant ikke noen feil i instillingene... jaja,tenkte jeg og gikk på system health.... cpu`en min kjørte på 83 grader!!! og dette var stigende, så jeg knerta maskinen av i all hast! (jeg fikk denne temperaturen etter første start-up den dagen)

Senere skiftet jeg ut kjøleribba og vifta, men jeg får ikke lys på skjermen, så det er noe galt her, men hva??? plz hjelp meg, jeg er litt neewb i maskinhardware språket så unnskyld meg for enkelte feil forklaringer :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20Mhz? Det har jeg aldri hørt noen har opplevd før... :razz:

Hmmm, og over 80grader sier du..

Prøv først og resette jumperen ved siden av biosbatteriet på hovedkortet, da resetter du hele BIOS en, og du kan prøve på nytt.

Er du sikker på at H-Kortet støtter Duronen din? :razz:

At den ikke er for gammel mener jeg.. Satte min XP1800+ på mitt gamle H-Kort, som tok maks 1600+ eller no. Det viste ikke jeg. Den boota og greier, men jeg fikk allikevel en skyhøy temp. Over 90 1 gang.. Og det var med bra kjøling.

Lenke til kommentar

20Mhz? Det har jeg aldri hørt noen har opplevd før... :razz:

Hmmm, og over 80grader sier du..

Prøv først og resette jumperen ved siden av biosbatteriet på hovedkortet, da resetter du hele BIOS en, og du kan prøve på nytt.

Er du sikker på at H-Kortet støtter Duronen din? :razz:

At den ikke er for gammel mener jeg.. Satte min XP1800+ på mitt gamle H-Kort, som tok maks 1600+ eller no. Det viste ikke jeg. Den boota og greier, men jeg fikk allikevel en skyhøy temp. Over 90 1 gang.. Og det var med bra kjøling.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet skaarj,

Hvilken prosessorkjøler er det du bruker, og er du sikker på at du har montert den korrekt på hovedkortet?

Uten å vite hvilken kjøler du har, så spør jeg:

- Har du tatt av plastbeskyttelsen som ligger under kjøleren? (Den beskytter pastaen som skal hjelpe med overføring av varmen mellom prosessor og kjøleribbe)

- Har du monter kjøleren rett vei?

Hvilket hovedkort er det du har?

Lenke til kommentar

jepp, jeg er ny til dette forumet, og synes at overklokking.no er ei kjempe bra side.

jeg har et KT7 Raid hovedkort som i manualen sa at skulle støtte opp til 1,3 ghz, og jeg tror den kan støtte høyere hvis jeg flasher biosen.

vifta jeg har skal støtte opp tiul 1,3 ghz (mener jeg) og jeg har prøvd ei anna vifte som før ble brukt på en athlon xp 1600+, så det er nok ikke problemet... prosessoren er helt ny, så det var litt rart... jeg har fjernet det som skal fjernes ifra vifta (tror jeg) for jeg har brukt vifta på en 800 mhz Duron før, og da var tempraturen ca 50 g noe jeg synes var litt høyt... den har jeg prøvd å overklokke til 1 ghz, men jeg trur jeg må tukkle litt med en blyant ett eller annet sted på hovedkortet for å få dn "unlocket"... det lurer jeg også på hvordan jeg får til... jeg lurer også på om prosessoren har ANDA stepping? hvordan finner jeg det ut? forklar på en "neewbie" måte :grin:

håper noen kan hjelpe meg med dette, siden det er noen fæle problemer! :sad:

(jeg lurer også hvorfor jeg har så lav fps i div. spill som crazy taxi, et veldig gammelt spill, men bare litt lav fps i spill som ut2003... jeg har ellers 512 mb sd ram, gf4 ti4200 128...)

Lenke til kommentar

Har samme problem, men med en Duron 1,2 Mhz.

Kjøpte den hos databutikken, prøvde den på 2 maskiner hjemme (Abit KT7A-Raid), masinene bootet ikke, sendte den i retur for sjekk (jeg trodde den var død), der har de testa den og kom frem til :

Troligt fel är att kunds moderkort ej har stöd för Duron med MORGANCORE.

De fikk den til å fungere uten problem (sier de ihvertfall).

Kanskje dette er samme problem du sliter med også ???

Jeg har også oppdatert biosen, så hva er alternativet???

Nytt hovedkort???

Lenke til kommentar

hmmm, ja det er jo en mulighet det... hmmm...

et nytt hovedkort koster fleskekake deluxe edition, så jeg har liksom ikke råd til det :razz:

Jeg har bestillt ny vifte, og jeg skal teste ut prosessoren på en annen maskin... men jeg vil også ha svar på de andre problemene min ovenfor :grin: + et problem til...

når jeg overklokker grafikk kortet mitt (Geforc 4 ti 4200 128 mb MSI) så funker det helt fint inntil jeg rebooter,,, dang! innstillingene går tilbake til default! :sad:

men jeg håer på at noen flere har noen tips til mine problemer... (ja jeg vet det høres mentalt ut)

Lenke til kommentar

For å oppgradere KT7-RAID BIOS må du:

1. Last ned denne filen (boot disk for BIOS-oppgradering)

2. Sett inn en tom diskett i diskettstasjonen

3. Kjør filen drdflash.exe du lastet ned under punkt 1.

4. Laste ned denne filen (nyeste BIOS) og lagre denne på diskettstasjonen

5. Kjør filen kt7a9.exe som du nå finner på diskettstasjonen

6. Restart PC'n med disketten

7. Når PC'n har restartet og det står a:>, skriv "runme" og trykk enter

8. Når BIOS-oppdateringen er ferdig, slå av maskinen

9. Reset BIOS med jumper

10. Start PC'n og se om den fungerer normalt, gjør eventuelt endringer i BIOS som du trenger.

Hvis alt ellers nå er normalt, så skal du kunne installere den nye prosessoren.

[ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-11-22 16:45 ]

Lenke til kommentar

takker for rådet, la din prosessor kunne overklosses i all evighet :razz:

jeg skal teste ut tipsene når den nye vifta har annkommet... og jeg har fått disketstasjonen til å funke... den er splitte ny, men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjør :grin: har dere noen tips? :grin:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-11-21 14:51, skrev .skaarj:

når jeg overklokker grafikk kortet mitt (Geforc 4 ti 4200 128 mb MSI) så funker det helt fint inntil jeg rebooter,,, dang! innstillingene går tilbake til default! :sad:

Grunnen til det er at du må huka av i en boks som det står noe slikt som at "ikke reset etter reboot" eller noe slikt ...

Den "boxen" finner du dær som du stiller på mhz`n til skjermkortet.

Lenke til kommentar

Hum, nei det gikk ikke så fint.. fikk den nye vifta, men det ble nbare sort skjer, sort skjerm og atter (ja du gjettet riktig) sort skjerm... Har heller ikke fått floppyen til å virke... har kryssa av den lille boksen i rebooting angående geforce overklokking, og det funker ikke... På abit siden står det at KT7-raid støtter bare opp til 1,2 ghz, så jeg har bestillt nytt hk.... detter er though en sort dag når det gjelder skaarj`s datahistorie :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...