Gå til innhold

C2D, 5-7k, media (gaming)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om jeg skal investere i en media-PC til å ha på rommet. Jeg spiller gitar, så jeg vil gjerne ha gode opptaksmuligheter. Den skal ikke brukes til gaming, skal kun brukes til internett, film og musikk. Jeg kommer til å anskaffe en Pioneer VSX-516, så det hadde vært fint hvis lyd/- og grafikkortet kan kobles direkte til den. Skjerm og PSU har jeg.

Kan noen hjelpe meg med å få en billig PC ut av disse kravene? Ca. 5000-7000?

Her har er mine forslag:

Cooler Master Centurion 534

AMD Athlon 64 4200 AM2

Asus M2N-MX

Gainward GeForce 7300GS

TwinMOS DDR2 PC5300

2 * Samsung SpinPoint P120S 250GB

Creative SB X-Fi Platinum

STOR EDIT!

Oppdaterer denne nå jeg. Jeg har bestemt meg for å gå for Core 2 Duo istedenfor, er ikke E6300 eller E6400 et lurerer valg en AMD 4200?

Dette har jeg satt opp.

Asus P5LD2/C, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Sound, DDR2,

2 * Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

XFX GeForce 7600GS 256MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI/HDTV,

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400

Får dette billigere et annet sted, kan få det for ca. 5000.

Jeg tenker på dette Thermaltake kabinettet.

Den Zalman CPU viften er ikke for stor for kabinettet?

PC'en skal være stille, kjølig, brukes til inn/avspilling av musikk og film + redigering. Mulig jeg kommer til å spille litt klassikere også (BF2 o.l)

Tror dere PC'en jeg har satt opp oppfyller mine ønsker?

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den ikke skal brukes til gaming, så holder et innebygd skjermkort lenge. En dobbelkjerne prossesor derimot, kan du dra nytte av. Hvis du ikke har planer om overklokking, så holder PC5300 (de kan også brukes til moderat overklokking).

Satte opp et forslag til deg for 5.000,-, uten lydkort, men med samme kasse og harddisker. For rundt 6.000 får du samme med 2GB RAM.

Lim inn i hurtigkassa til komplett.

326342 1 # ABIT NF-M2 nView, nForce430+GeForce 6150 ,Socket-AM2

320790 1 # AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

322818 1 # TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT

307913 2 # Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

318667 1 # Cooler Master Centurion 534, Sort/Sølv, Aluminium Front

Kan ikke hjelpe deg med lydkort, ingen snøring der :)

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Men kan det integrerte grafikkortet kobles til den recieveren jeg nevnte? Jeg er usikker, men resten er jo bra! Takk takk, trenger vel ikke 2gb RAM til dette forbruket, eller?

Noen som kan hjelpe meg med lydkort?

EDIT! Jeg er bare dum :p Jeg skal ikke koble grafikkortet til recieveren, men til DVD spilleren.. Noen som vet om DVD spiller med VGA/DVI inngang?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Skal du koble grafikk-kortet til en DVD spiller ? Nå tror jeg du roter ting litt til her.

Du skal ha en PC som du kan bruke til litt musikk-opptak, av deg og gitaren din ikke sant ? Så du trenger et lydkort. Ikke velg et fra Creative ! Hardware no har testet profesjonelle lydkort, plukk vinneren der kanskje ?

Fra PCn din strekker du en enkel SPDIF kabel, så får du digital lyd ut fra PCn, både fra DVD, spill osv. VSX serien fra Pioneer har vel en USB inngang også, slik at du kan legge MP3 på en minnepinne og spille de rett på recieveren, var det dette du mente ?

Lenke til kommentar

Jeg surra litt, jeg blanda litt reciever og sånn i dette...

Jeg har tenkt til å koble SPDIF kabel for å få digital lyd, men PC'en skal også brukes til å spille av filmer på en vanlig TV. Derfor nevnte jeg det med DVD-spilleren. Fordi jeg trenger noe som kan ta imot DVI/VGA fra PC'en og sende bilde til CRT-TV. Var det dårlig forklart? :p

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Er det bare gitaren/mikrofon du har tenkt å koble til? Spørs hvor avansert du vil ha det, men da kan det innebygde lydkortet holde til hobbybruk. Ved bruk av mic og line-in. Hovedkortet har også S/PDIF optisk inn og ut.

Hovedkortet har også firewire, så et firewire basert lydkort kan også være et godt alternativ. Test hvordan det blir slik maskinen er nå, så kan du jo kjøpe et PCI/Firewire lydkort senere, hvis det ikke holder med det innebygde.

Hovedkortet har 1 VGA og 1 DVI port, men ikke s-video/kompositt utgang. Så hvis du ikke har VGA/DVI inngang på TV/DVD spiller, må du ha en konverter fra VGA -> SCART/s-video/kompositt. Men da blir det like rimelig å kjøpe et skjermkort/tv-kort med s-video/kompositt utgang, og evt en SCART kontakt.

Edit:

Hvis du må ha s-video/kompositt ut, så kan du gå for det du fant selv i første innlegg. Men du behøver ikke PC6400 minne, PC5300 holder hvis du ikke skal overklokke max. Skal du ikke spille noe heller, så kan du gå for et 7300GS skjermkort.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322818

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324729

Hvis tv'en din ikke har s-video/kompositt inngang, så har den vel SCART? I såfall så får du en s-video/kompositt til SCART overgang.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105633

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

hei. dersom du skal spiller inn gitar/vokal bør du legge litt penger i et lydkort. for all del ikke bruk et integrert lydkort til slike ting. Det beste ville være å investere i et lydkort med støtte for ASIO drivere. ellers vil du nok sannsynligvis oppleve forsinkelse(latency) og til og med "huller" i lyden når du spiller inn.

Dersom du vil plugge gitaren rett i lykortet bør du skaffe deg et lydkort med en instrument(hi-z) inngang. evt en DI-boks. for innspilling med mikrofon må du ha et lydkort med en innebygget micpreamp og evt. 48V fantomspenning visst du har en kondensator mikrofon. har du en vanlig dynamisk mic trenger du ikke fantomspenning.

Jeg kan anbefale line6 sine toneport lydkort. dette er eksterne USB lydkort. den enkleste vesjonen(UX1) har en gitar inngang og en mikrofon inngang. du får også med haugevis av gitareffekter(software). det finnes også en større versjon(UX1) med to gitar/bass innganger, to fantommatede mikrofoninnganger og SPDIF ut. disse har begge ASIO 2.0 støtte. Kortene har også hodetelefon utgang i tillegg til linjeutgangene. den dyreste versjonen har også en egen volumpot til hodetelefon utgangen.

sjekk linken. http://www.line6.com/toneport/hardware.html

prisen på disse er kr 1.395,- og kr 2.175,- på www.procom.no

Dette skal være meget gode lydkort og har vunnet mange priser spesielt fordi du får utrolig mye for pengene.

EDIT:

Når du spiller inn med en mikrofon er det veldig viktig å ha et stillegående system. Har du en maskin som bråker mye får du med dette når du spiller inn. ikke noe særlig med mye sus og brus på lydopptakene.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg tenkte på. Hvis du har phonoutgang på ampen din.

Gitar -> AMP -> phono med minijack overgang -> innebygd lydkort

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=119015

Slik jeg gjorde det, men nå ga jeg opp min gitarkarriere for 6-7 år siden :D

Blir ikke akkurat studiokvalitet da, men lydkortene er vel bedre nå enn for 6-7 år siden skulle jeg tro.

--

Kan desverre ikke hjelpe deg med valg av lydkort, men finnes vel noen bra eksternt med firewire/USB. Internt lydkort kan vel fange opp mer støy og sånn tenker jeg.

EDIT:

OK, nå fikk du svar fra en mer proff enn meg over :thumbup:

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Det studio Line kortet så veldig bra ut altså. Det eneste er at kortet er kun til opptak, men jeg kan vel bruke det integrerte i tillegg?

For jeg vil også ha et lydkort som kan spille av film og musikk på anlegget mitt, vet ikke helt hvordan det fungerer med det Line6 kortet. Jeg ble også tipset dette kortet. Det virker bra, det har 6.3 mm jack inngang, og det fungerer bra til film og musikk på mitt anlegg. Er ikke det bedre? Mulig det tar opp dårligere, men jeg er ikke så gitarproff at jeg trenger det råeste, så lenge det fungerer mye bedre enn å ta opp med Siberia Icemat mic'en min som ligger ved siden av AMP'en :p

Noen erfaringer med kortet når det kommer til opptak?

Lenke til kommentar
Det studio Line kortet så veldig bra ut altså. Det eneste er at kortet er kun til opptak, men jeg kan vel bruke det integrerte i tillegg?

For jeg vil også ha et lydkort som kan spille av film og musikk på anlegget mitt, vet ikke helt hvordan det fungerer med det Line6 kortet. Jeg ble også tipset dette kortet. Det virker bra, det har 6.3 mm jack inngang, og det fungerer bra til film og musikk på mitt anlegg. Er ikke det bedre? Mulig det tar opp dårligere, men jeg er ikke så gitarproff at jeg trenger det råeste, så lenge det fungerer mye bedre enn å ta opp med Siberia Icemat mic'en min som ligger ved siden av AMP'en :p

Noen erfaringer med kortet når det kommer til opptak?

7542104[/snapback]

Begge line6 kortene jeg nevnte har utganger, både linje og hodetelefon. så kan bruke det til musikk, film og spill i tillegg til å spille inn med det. og fordelen med å koble gitaren rett i kortet er at du vil slippe unna støyen du får, spesielt med billige mikrofoner.

Hva som er best til å spille av musikk vet jeg ikke men creative sitt vil nok være best til spill og film dersom du har surround høytalere og har digital Inn/ut. Creative sitt kort har derimot ikke instument inngang(ihvertfall såvidt jeg kan se). så du kan ikke koble gitaren rett i kortet og må dermed bruke en mikrofon når du skal spille inn.

Så du må tenke igjennom hva du skal bruke kortet til mest. Begge kortene er i samme prisklasse og så vidt jeg kan se gode valg begge to. Begge kortene har også støtte for ASIO 2.0 drivere som som er helt esensielt når du skal spille inn musikk.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar
Men kan det line6 kortet spille av film i 5.1? Bruker det nok omtrent like mye til innspilling og avspilling.

Jeg får vel se. Takk for hjelp ihvertfall

7543936[/snapback]

nei, line6 kortet har "bare" stereo linje utganger. dersom du vil ha et kort med instrument inngang og digital ut med dts/5.1/AC-3 støtte må du nok opp i pris. minimum 2000 kr vil jeg tro.

EDIT: dette gjelder eksterne lydkort. tror du vil få det billigere med PCI. kan sjekke det opp.

Edit 2: ser ut som om det blir like dyrt med PCI. på line6 kortene får du forresten med ableton live lite 4(bra innspillingsprogram) i tilleg til effektene og forsterkersimulerings softwaren.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe problem(har selv to lydkort installert). Bare sett det interne lydkortet som default og velg line6 kortet og disable det interne i ditt innspillingsprogram. Pass på å velge ASIO driverene for line6 kortet i ditt innspillingsprogram.

Ønsker du mer info ang. lydkort for musikkinnspilling så kommer jeg til å legge ut en guide her på forumet i løpet av de neste par dagene om valg av lydkort for musikkinnspilling, men vil uansett i ditt tilfelle anbefale line6 kortet siden du spiller gitar og ønsker å koble gitaren rett i kortet. Lykke til! :)

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...