bobbo_ Skrevet 18. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 Fikk nettop nytt kamera Har derfor knipsa endel bilder i det siste. Det ene har du her: Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 Det var litt creepy, statuer med sånne øyne er ekle etter min mening. Men stort mer enn det syns jeg ikke det var Ser ut som om du kunne gjort mer med fargene. Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Poenget var å få et litt småscary bilde, men også å få teste det nye utstyret litt. Jeg synes fokusen ble kul, og detaljene kom godt frem. Endret 19. desember 2006 av bobbo_ Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 18. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 Greit bilde. Litt creapy som nevnt. Ville nok valgt høydeformat framfor liggende, da det skaper mer spenning og det blir ikke så hard beskjæring. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 18. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Litt for "mye" behandlet det siste bildet. Får prøve meg en svingom i PS jeg og da.. Fikk på litt shine, mørknet bildet og justerte kontrastene (fra det første bildet) slik at detaljene kommer bedre frem. Jeg fjerna også den forstyrrende "tullebassen" nederst til høyre. La på en sort ramme for å legge mer fokus i motivet. Kan se for meg dette bildet på et bokomslag av en litt skummel psykotisk thriller Endret 18. desember 2006 av Aleck Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. desember 2006 Takk.... tror jeg Lenke til kommentar
pederk Skrevet 19. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Å holde seg unna kunstverk er god øving, i og med at å ta fine bilder av fine ting kan bli litt lettvint. (Som nybegynner, altså.) Endret 19. desember 2006 av pederk Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 Kan du utdype den? Forslag til hva jeg bør ta bilder av da? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 Ikke så dumt dette, men hadde heller sett en sort-hvitt-versjon med høy kontrast. Enig i at høydeformat kunne vært tingen her. Husk også å nedskalere bildene til web-vennlig størrelse neste gang. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 Forslag til fobedringer/ting du kunne gjort annerledes: - snu kamera og ta bildet i portrettformat - huske regelen med 1/brennvidde for lukkertid (unngå uskarphet pga kamerarystelser) - ikke legge fokus på nesa, men på øynene - ikke kutte panna og haka - ikke bruke auto hvitbalanse (evt korriger Raw-opptak i ettertid) - ikke publisere 'fullsize' bilder for kritikk - lære deg om etterbehandling av digitale bilder generellt - og forsåvidt følge rådet til pederk..Ta bilder av mennsker i stedet for steinfigurer. Høres ut som slakt. Vel litt slakt, men mest som en masse velmente råd Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 Konstruktiv kritikk. Takker så meget. Noen som har noen bra guider til etterbehandling av farger/kontrast/hvitbalanse osv? Det jeg har gjort fram til nå har mest gått på prøving og feiling. Jeg personlig likte å kutte bildet slikt, men jeg vet at det er "feil"... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2006 Konstruktiv kritikk. Takker så meget. Noen som har noen bra guider til etterbehandling av farger/kontrast/hvitbalanse osv? Det jeg har gjort fram til nå har mest gått på prøving og feiling. Jeg personlig likte å kutte bildet slikt, men jeg vet at det er "feil"... 7536258[/snapback] Det finnes plenty på nett, men kanskje minst like bra med ei bok om du er i startgropa. Ei bok som rett som det er blir nevnt, ikke uten grunn, er ei som heter Digital Fotografering i Prakis. Veldig lettlest og svært lærerik både for de som kan en del og for de som ikke kan noe om digital fotografering og etterbehandling av bilder. Jeg råder deg til å kjøpe boka. Prisen på 370,- er liten sammenlignet med de 8-9.000,- kronene du allerede har brukt på kamera. Definitivt! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...=1700245&rom=MP Lenke til kommentar
pederk Skrevet 20. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Ta med deg kameraet ditt på søndagstur i byen eller marka, og prøv å ta interessante bilder av hva som helst! Lyktestolper, en benk, mannen som krysser gata og sånt. Det mener jeg det er noe å lære av. Å lage fine bilder av hverdagsting eller hverdagsaktiviteter. For etterbehandling av farger/kontrast/hvitbalanse alt i ett i PS kan du åpne innstillingene for å lage et nytt justeringslag med Kurver/Curves. Så velger du den hvite fargevelgeren og trykker på et punkt i bildet som i utgangspunktet skal være hvitt. Hvis det er noen helt grå eller svarte punkt i bildet og kan du bruke de svarte og grå fargevelgerne og på samme måte, men det er det hvite som er viktigst. Dette blir vel halvmanuell fargekorrigering, og gir best effekt på innendørsbilder med feil hvitbalanse (gjerne de som ser gule ut). Helt manuell fargekorrigering blir litt vanskeligere, og ikke nødvendig å kunne i utgangspunktet. Edit: La ved et par eksempler. Endret 20. desember 2006 av pederk Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2006 Fikk den boka til jul...yey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå