Gå til innhold

The head (første "publiserte" bilde)

bobbo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt for "mye" behandlet det siste bildet.

Får prøve meg en svingom i PS jeg og da..

Fikk på litt shine, mørknet bildet og justerte kontrastene (fra det første bildet) slik at detaljene kommer bedre frem. Jeg fjerna også den forstyrrende "tullebassen" nederst til høyre. La på en sort ramme for å legge mer fokus i motivet.

Kan se for meg dette bildet på et bokomslag av en litt skummel psykotisk thriller :ph34r:

post-83184-1166474549_thumb.jpg

Endret av Aleck
Lenke til kommentar

Forslag til fobedringer/ting du kunne gjort annerledes:

- snu kamera og ta bildet i portrettformat

- huske regelen med 1/brennvidde for lukkertid (unngå uskarphet pga kamerarystelser)

- ikke legge fokus på nesa, men på øynene

- ikke kutte panna og haka

- ikke bruke auto hvitbalanse (evt korriger Raw-opptak i ettertid)

- ikke publisere 'fullsize' bilder for kritikk

- lære deg om etterbehandling av digitale bilder generellt

- og forsåvidt følge rådet til pederk..Ta bilder av mennsker i stedet for steinfigurer.

Høres ut som slakt. Vel litt slakt, men mest som en masse velmente råd ;)

Lenke til kommentar
Konstruktiv kritikk. Takker så meget. Noen som har noen bra guider til etterbehandling av farger/kontrast/hvitbalanse osv? Det jeg har gjort fram til nå har mest gått på prøving og feiling.

Jeg personlig likte å kutte bildet slikt, men jeg vet at det er "feil"...

7536258[/snapback]

Det finnes plenty på nett, men kanskje minst like bra med ei bok om du er i startgropa. Ei bok som rett som det er blir nevnt, ikke uten grunn, er ei som heter Digital Fotografering i Prakis. Veldig lettlest og svært lærerik både for de som kan en del og for de som ikke kan noe om digital fotografering og etterbehandling av bilder. Jeg råder deg til å kjøpe boka. Prisen på 370,- er liten sammenlignet med de 8-9.000,- kronene du allerede har brukt på kamera. Definitivt!

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...=1700245&rom=MP

Lenke til kommentar

Ta med deg kameraet ditt på søndagstur i byen eller marka, og prøv å ta interessante bilder av hva som helst! Lyktestolper, en benk, mannen som krysser gata og sånt. Det mener jeg det er noe å lære av. Å lage fine bilder av hverdagsting eller hverdagsaktiviteter.

For etterbehandling av farger/kontrast/hvitbalanse alt i ett i PS kan du åpne innstillingene for å lage et nytt justeringslag med Kurver/Curves. Så velger du den hvite fargevelgeren og trykker på et punkt i bildet som i utgangspunktet skal være hvitt. Hvis det er noen helt grå eller svarte punkt i bildet og kan du bruke de svarte og grå fargevelgerne og på samme måte, men det er det hvite som er viktigst. Dette blir vel halvmanuell fargekorrigering, og gir best effekt på innendørsbilder med feil hvitbalanse (gjerne de som ser gule ut). Helt manuell fargekorrigering blir litt vanskeligere, og ikke nødvendig å kunne i utgangspunktet.

Edit: La ved et par eksempler.

post-116374-1166618005_thumb.jpg

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...