Kilronan Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Ps: Slenger meg på oppfordringen om å mase på Samsung Norge. Det hadde vært nydelig om vi kunne få oppdateringen uten å bryte garantien. Du vil sikkert få det samme svaret som meg, at denne oppgraderingen ikke er beregnet på tv'ene i norge, og at den kan skade tv'en din, eller rett og slett ikke fungere. Dette er bare tøys, alle tvene er produsert på samme sted, det er ingen grunn til at oppdateringen ikke skal fungere på tver kjøpt i Norge. 7948123[/snapback] Den eneste grunnen til at Samsung foreløpig ikke har gjort noe med denne saken er med stor sannsynlighet fordi de ikke anser det for å være et lønnsomt prosjekt. Det faktum at kunder i UK klarte å få Samsung til å snu beviser imidlertid at det er hjelper å stå på. For Samsung i Norge/Norden bør det likevel være absolutt mulig å få til en grei løsning ettersom den nye programvaren allerede eksisterer og ikke vil medføre noen utviklingskostnader. Spørsmålet er hvordan en slik oppdatering bør distribueres. I UK har Samsung bestemt seg for å distribuere oppgraderingspakker med software på CDROM samt servicekabel (vet ikke om de er kommet i gang ennå..) pr. post til dem som måtte ønske dette. Dersom dette blir for mye arbeid for Samsung i Norden så bør det i hvertfall bli mulig å kunne levere inn sin TV til nærmeste Samsung servicecenter slik at den nye programvaren kan installeres på en trygg måte. Håper så mange som mulig tar seg litt tid til å mase på Samsung. I min korrespondanse med Samsung så har jeg i det minste fått "Margrethe" fra Samsung Electronics Nordic til å erkjenne at oppdateringen faktisk eksisterer, selv om den foreløpig ikke offisiellt er tilgjengelig for norske kunder. Om ikke annet så anser jeg i hvertfall dette for å være et skritt i riktig retning. Edit: Edit: Sendte denne mailen til Samsung nå:"Jeg har bestillt meg en LE40F71B og har tidligere sendt en forespørsel om en firmware som er tilgjengelig for Samsung kunder i flere land i Europa. Svaret jeg fikk forige gang var: "FW upgraderingen till skjermene finnes ikke for the Scandinaviske markedet og å få en FW med kabel fra England vil med stor sannsynlighet ødelegge skjermen og bryte garantien." Det har nå kommet frem bekreftelser på at det er flere norske brukere som har brukt denne oppgraderingen med godt resultat. Jeg vil ikke gjennomføre denne oppgraderingen selv med mindre den godkjennes av dere, men vil gjerne vite om det kan være mulig å få den gjort tilgjengelig for norske brukere også. Etter mye lesing av forumer har jeg funnet at det er mange brukere som er i samme situsjon som meg, entusiastiske over et produkt som er meget bra, med unntak av denne ene detaljen. Jeg har også sett at det er flere som ikke kjøper tv'en nettopp på grunn av denne problemstillingen. Så vidt jeg vet er det ingen tekniske begrensinger som gjør at FWen ikke kan innstalleres på norske modeller, og jeg tror at godkjenning av denne vil gjøre produktet deres enda mer populært på det norske markedet. Med vennlig hilsen xx" 7948123[/snapback] Bra Samsung kan skremme så mye de vil. Jeg har også registrert at flere norske kunder har installert den britiske programvaren uten problemer. For å snu på flisa så har jeg heller ikke hørt om noen som har opplevd at tven har sluttet å fungere. Her er det bare et spørsmål om å få Samsung til å få fingeren ut. Det er bestandig en utfordring å få store organisasjoner til å reagere i slike saker, men i dette tilfellet bør det være mulig å få til en ordning for de kundene som måtte ønske dette. Endret 15. februar 2007 av Kilronan Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Her er svaret mitt fra Samsung: -- "Hei Takk for din email til Samsung ElectronicsNordic. Vi kan ikke besvare ditt spørsmål og har sendt dette videre mht. garanti , service og eventuell godkjennelse av denne oppdateringen." -- Kort og konsist. Det virker i det minste som om de faktisk skal vurdere FWen Kom igjen folkens, send en mail til samsung! Endret 15. februar 2007 av Jimmith Lenke til kommentar
C0rt3z Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 hvilken e-postadresse kan jeg sende til? eventuelt hvilken url må jeg gå på? jeg har bestilt denne tven og vil gjerne ha 1-1 PM via hdmi. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) hvilken e-postadresse kan jeg sende til? eventuelt hvilken url må jeg gå på? jeg har bestilt denne tven og vil gjerne ha 1-1 PM via hdmi. 7950346[/snapback] Jeg sendte mine beskjedervia denne siden: http://www.samsung.com/no/support/contactus/index.htm# Trykk på "tv" under bildene (lyd & bilde) Bra at fler engasjerer seg Endret 15. februar 2007 av Jimmith Lenke til kommentar
C0rt3z Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er det noen som vet hva forskjellen mellom le40F71b og le40F71bx? Jeg får vist bx versonen jeg, så jeg bare lurer. Jeg håper ikke BX versonen er en dårligere verson Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er det noen som vet hva forskjellen mellom le40F71b og le40F71bx? Jeg får vist bx versonen jeg, så jeg bare lurer. Jeg håper ikke BX versonen er en dårligere verson 7956040[/snapback] det er den samme tven i følge samsung, bare forskjell i hvordan butikker fører navnet. Lenke til kommentar
PsychoXenon Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Vet ikke om dette er riktig plass og spørre, menmen Vet noen om shg.no og dei andre webshoppene i norge har samme leverandør? Fordi jeg hadde 40", men vart sendt tilbake p.g.a pixelfeil, men no får jo dei den aldri inn igjen på lager pluss at dei endra leveringsdatoen med 1mnd rett før helga. Ser at slik som amentio har anntatt lever 24.02. Er dette på grunn av for sen oppdatering fra dei si side eller... Litt lei av og vente no Helsing Ingvar Flydal Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Vet ikke om dette er riktig plass og spørre, menmen Vet noen om shg.no og dei andre webshoppene i norge har samme leverandør? Fordi jeg hadde 40", men vart sendt tilbake p.g.a pixelfeil, men no får jo dei den aldri inn igjen på lager pluss at dei endra leveringsdatoen med 1mnd rett før helga. Ser at slik som amentio har anntatt lever 24.02. Er dette på grunn av for sen oppdatering fra dei si side eller... Litt lei av og vente no Helsing Ingvar Flydal SHG har vel dansk lager av disse skjermene så vidt jeg vet, så ikke sikkert de har samme leverandør som norske butikker. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei, jeg er meget interesert i denne tven og vurderer sterkt å kjøpe den, og i den anledning sendte jeg denne henvendelsen til samsung. Hei Jeg er i disse dager på jakt etter en ny tv-skjerm, og i den anledning har jeg sett litt på deres LE40F71B, jeg syns denne virker som et bra kjøp til en grei pris. Men det er et problem, den støtter ikke pixelmapping 1:1 ved digitale signaler? Jeg har lest og hørt at det er sluppet en firmware oppgradering i England som løser dette problemet, og antar derfor at det er et software problem, etter litt mer lesing har jeg fått med meg at samsung nordic ikke støtter denne firmwaren? Jeg lurer på hvorfor dere ikke gjør dette? det vil jo ikke medføre noen kostnader for dere? firmwaren er jo allerede laget, og å legge den ut på deres hjemmeside vil føre til et bedre produkt, med svært lite kostnader. Jeg har også lest at flere har sendt dere mail om dette temaet der dere sier at dette kan ødelegge tven, og at man kan få svart skjerm. Men alle samsung tv'er som er i norge og england er vel produsert samme sted, og er derfor like? Har hørt om at flere i norge har installert denne firmwaren uten problemer, så hvorfor skulle dette være farlig? Håper på svar mvh Joakim T Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei, jeg er meget interesert i denne tven og vurderer sterkt å kjøpe den, og i den anledning sendte jeg denne henvendelsen til samsung. *snips* 7977123[/snapback] Nydelig 'More the merrier Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hmm, legger merke til at det ikke er DVI inngang på tven, er ikke det en ulempe? ikke er det komponent heller? Nå er jeg normalt skeptisk til å kjøpe noe jeg ikke har hørt om, men virker som om tatung tven har langt større tilkoblingsmuligheter? Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Hmm, legger merke til at det ikke er DVI inngang på tven, er ikke det en ulempe? ikke er det komponent heller? HDMI er det samme som DVI, forskjellen er at HDMI også samtidig kan sende digitalt lydsignal i samme kabel. Dersom for eksempel PCen kun har DVI-utgang så kan du kjøpe en DVI-HDMI overgangskabel eller adapter. HDMI-kabelen vil da fungere som en DVI-kabel uten overføring av lyd. Overføring av digitale signaler via DVI/HDMI har imidlertid visse begrensninger på denne, og også en hel del andre skjermer fra Samsung og andre produsenter. Dette er relativt bra forklart tidligere i denne tråden. Løsningen på dette er en software-oppdatering som Samsung i Norden foreløpig er litt kjipe på å gi til sine kunder. Skjermen har absolutt komponent-inngang, men tilkobling til denne vil på samme måten som over DVI/HDMI medføre overscan. Dvs. at en del av bildet fallet utenfor rammen på TVen. Den software-oppdateringen det er snakk om her vil ikke korrigere denne "feilen" på komponent-tilkoblingen. Endret 19. februar 2007 av Kilronan Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Men vil det medføre overscan hvis man f.eks kobler til en nintendo wii via komponent? Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Men vil det medføre overscan hvis man f.eks kobler til en nintendo wii via komponent? 7985843[/snapback] Ja. Men ikke tro at dette vil "ødelegge" opplevelsen for deg. Det er vanligere at en tv har overscan enn at den ikke har det. Det er bare noen få nye modeller som støtter 1:1 pixelmapping, ingen av de gode gamle crt'ene ble laget uten overscan (mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg har forstått det). Endret 20. februar 2007 av Jimmith Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Det har mer å si for bildekvaliteten at man bruker 1:1 på LCD enn CRT, siden LCD har fast pixelstørrelse. På CRT førte det bare til at pixlene ble litt større, men på LCD gjør det at de må interpoleres. I tillegg til at det gjør bildet noe mer diffust, fører det også til at teknikker som brukes for å gjøre tekst tydeligere (f.eks. Windows ClearType), ikke virker. Endret 21. februar 2007 av HeltNils Lenke til kommentar
C0rt3z Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jimmith Postet 20/02-2007 : 18:59 QUOTE(Joakim87 @ 20/02-2007 : 18:55) Men vil det medføre overscan hvis man f.eks kobler til en nintendo wii via komponent? * Ja. Men ikke tro at dette vil "ødelegge" opplevelsen for deg. Det er vanligere at en tv har overscan enn at den ikke har det. Det er bare noen få nye modeller som støtter 1:1 pixelmapping, ingen av de gode gamle crt'ene ble laget uten overscan (mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg har forstått det). Mener du virkelig at denne tv-en vil overscanne Wiien min? Jeg trodde overscan bare var et problem når det kom til PC tilkobling jeg. Mulig jeg tar feil, men jeg trodde at analoge signaler ikke fikk overscan. Hvis det er overscan på komponentinngangen vil det si at enkelte dvd-spillere også vil bli overscannet. Dette kan man da umulig leve med! Hvis jeg skal se en film vil jeg for all del se HELE filmen. Jeg vil ikke miste deler av den fordi samsung fant ut at de ikke ville putte hele bildet innenfor tv-ens gernser. Hvis det er overscanning på alle hdmi kontakter og komponent kontakter så er jeg svært skeptisk til å kjøpe denne tven. Jeg har bestillt den og betalt og greier, men hvis det skal være slike problemer med den så vil jeg ikke ha den. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Mener du virkelig at denne tv-en vil overscanne Wiien min? Jeg trodde overscan bare var et problem når det kom til PC tilkobling jeg. Dersom du kobler via komponent så vil den med all sannsynlighet overscanne ja. Men dersom du spiller Wii eller DVD for den saks skyld, på en vanlig CRT-skjerm i dag så overscanner sannsynligvis disse også. Problemet med overscan på en LCD-skjerm er at disse opererer med fastlåste pixler. Altså, dersom en LCD-skjerm har oppløsningen 1366x768 så vil den kun fungere optimalt i denne opløsningen. Mens en CRT-skjerm kan vise bilder i flere oppløsninger så vil en LCD-skjerm måtte interpolere dersom den mates med materiale i en annen oppløsning enn den proprietære. Dette betyr for eksempel at en pixel fra kilden må vises av to pixler på LCD-skjermen. Resultatet er et dårligere bilde med redusert skarphet. Ved 1:1 pixelmapping vil 1 pixel fra kilden vises av 1 pixel på skjermen. Dette trives LCD-skjermen mye bedre med og det gir et skarpt bilde uten tap av bildeinformasjon. Ved tilkobling av PC er dette spesielt kritisk siden overscan for eksempel kan føre til at oppgavelinjen i Windows faller utenfor skjermen. Hvis det er overscanning på alle hdmi kontakter og komponent kontakter så er jeg svært skeptisk til å kjøpe denne tven. Jeg har bestillt den og betalt og greier, men hvis det skal være slike problemer med den så vil jeg ikke ha den. 8001684[/snapback] Anbefaler at du formulerer din frustrasjon i en e-post til Samsung selv. Som allerede nevnt så eksisterer det en programvareoppdateirng som i hvertfall løser dette problemet over HDMI. Kundene i Norden har imidlertid foreløpig ikke klart å overtale Samsung til å distribuere denne oppdateringen til den som ønsker den. Og da er det bare en ting å gjøre, nemlig å fortsette å mase. Lenke til kommentar
boxer Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 de har ihvertfall firmwaren, sjekk denne tråden her http://avforum.no/forum/tv-apparater/50687...amsung-f71.html Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 de har ihvertfall firmwaren, sjekk denne tråden her http://avforum.no/forum/tv-apparater/50687...amsung-f71.html 8010097[/snapback] Jepp, både softwaren og kabelen som trengs for å få den installert er tilgjengelig fra uoffisielle kilder. Problemet er at så lenge Samsung ikke anerkjenner uautorisert bruk av programvaren så kan man risikere at de stiller seg fullstendig på bakbeina og avviser alt ansvar dersom man i senere tid skulle få problemer med skjermen. Derfor er det viktig at så mange som mulig tar seg tid til å mase litt på Samsund Nordic angående denne saken. Samsung er en stor og tung organisasjon som sannsynligvis trenger litt trøkk før de forhåpentligvis får ut fingeren. Lenke til kommentar
boxer Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 de har ihvertfall firmwaren, sjekk denne tråden her http://avforum.no/forum/tv-apparater/50687...amsung-f71.html 8010097[/snapback] Jepp, både softwaren og kabelen som trengs for å få den installert er tilgjengelig fra uoffisielle kilder. Problemet er at så lenge Samsung ikke anerkjenner uautorisert bruk av programvaren så kan man risikere at de stiller seg fullstendig på bakbeina og avviser alt ansvar dersom man i senere tid skulle få problemer med skjermen. Derfor er det viktig at så mange som mulig tar seg tid til å mase litt på Samsund Nordic angående denne saken. Samsung er en stor og tung organisasjon som sannsynligvis trenger litt trøkk før de forhåpentligvis får ut fingeren. 8011461[/snapback] Hmmm. hvis du leser posten jeg linket til vil du se at det var en service mann ifra forhandleren som kom hjem til vedkommende , for så å oppgradere firmwaren. Og Du mener atså at han gjorde noe galt? Jeg vil tro at han oppgraderte med en firmware han hadde fått av samsung. Hvis ikke må jo han som service mann uansett ta på seg ansvaret hvis det går noe galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå