melbamix Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Sitter her og lurer på en ting angående forumet og hvorfor det er så tregt. Er ikke noe data spesialist som sikkert mange andre her, men likevel. Når jeg legger inn ei mld oppdateres antall mld'er totalt på alle mine poster. Dvs at anders leipland andre som har sinnsykt mange poster, dvs han har jo 5000 eller noe. Vil det ikke kreve mye av systemet å oppdatere alle de 5000 postene? Han har 4999 poster, legger inn 1 post, da må det skrives totalt antall mld'er på 5000 poster... Ble litt dårlig forklart men håper dere skjønner... Som sagt. bare en tanke.. Koskov Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Det er vel ikke sånn det funker. Antall meldinger er da ikke skrevet inn i hver melding. Det ville vært for dumt. Lenke til kommentar
christt Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Stemmer... Tror antall meldinger lagres i profilen (profil-tabellen). Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Heh, når du sier det så er det noe rett i det. :smile: Blitt for dumt ja Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Alt blir lagret i en database, og her er et eksempel: Du har 2 tabeller. En der alle postene lagres og en der dine personlige data lagres - vi kaller dem mld og user. Da inneholder: user: brukerID brukernavn, passord, navn, etternavn, email, icq, websideadresse, msn, signatur, antall poster, osv. mld: mldID, trådID, brukerID, forumID, emne, meldingstekst, status. Når så du poster en melding, økes "antall poster" i "user". Den nye posten legges til i "mld", hvor det eneste som lagres er noe sånt som dette: 68380 11369 8866 25 [emnetekst] [meldingstekst] åpen/lukket Som du ser - data lagres aldri dobbelt opp. De eneste dataene som lagres, er de som _må_ lagres for å holde styr på postene. Du finner mer informasjon om databaser der du allerede er - på internet! :smile: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 [Off Topic] Jeg hadde en lærer på GK Almenn som fast bestemt mente at Internett var verdens største database. Det får jeg ikke til å stemme. Greit nok at DNS er databaser, men DNS er da bare en liten del av nettet. Har læreren min rett? jeg tviler, i og med at kunnskapsnivået hennes var på datamaskin=harddisk nivået. :razz: [/Off Topic] Lenke til kommentar
LemonDog Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Nei, Internet er ikke noen database. Databaser inneholder strukturerte data som har en eller annen label. Internet er særdeles ustrukturert :smile: Man kan kanskje si at Internet er en kunskapsbase, men database, nei. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: LemonDog skrev (2002-11-21 12:40):Nei, Internet er ikke noen database. Databaser inneholder strukturerte data som har en eller annen label. Internet er særdeles ustrukturert :smile:Man kan kanskje si at Internet er en kunskapsbase, men database, nei. hehe, det var det jeg trodde/visste. måte bare være sikker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Database har sinnykt mange ulike definisjoner avhengig av hvilket leksikon man sjekker. Her er et par eksempler: 1)an organized body of related information 2)One or more large structured sets of persistent data, usually associated with software to update and query the data. A simple database might be a single file containing many records, each of which contains the same set of fields where each field is a certain fixed width. Internet kan da kanskje sies å være 12 databaser (DNS rot servere) som er en strukturert samling av informasjon om lokasjonene til maskiner. :wink: Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Internett kan defineres som én database jo, den enkleste definisjonen på en database er at det er en mengde data. Nå om dagen kommer det mer og mer distribuerte systemer rundt om også. Så å si at en database er en instans av et DBMS som kjører på én datamaskin har aldri vært mer galt enn nå. I og med at hele internett er et nettverk av informasjonsbærende noder er konklusjonen: Internett er en stor database. (Så det så) Grunnen til at forumet oppleves som tregt kan være en kombinasjon av flere ting, men verken php eller mySQL skalerer særlig bra når lasten blir for stor. mySQL er også et relativt nytt og delvis uferdig DBMS, en del ting som f.eks index håndtering står nok endel tilbake for andre komersielle DBMS (ingen hash indexer bla). Lenke til kommentar
kosh Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 vel..vil ikkje kalle internett ei database, ei database er vel informasjon satt i system på en måte, og er lite system over internett (føles det som) :wink: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 internett er ett nettverk. ikke en database. å kalle internett for en database er det samme som å kalle en arbeidspult med masse papir o.l. for en database. mener jeg da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå