sigsaw Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Negativer med snus og trening:- Dårligere Restitusjon - Dårligere kondis mens man snuser - Lengre tid å lege skader. Postivt: + Litt Høyere Testosteronnivå (hormonet som får kroppen til å bygge muskler) + 8-15% mer Veksthormoner (mange prosseser, blant annet viktig i proteinsyntesen, styrker ben i kroppen, opptak av insulin osv.) Noen har lest altfor mye på propaganda sider. Skaden snus gjør er minimal treningsmessig. 7583945[/snapback] så hvis man er ute etter å bygge muskler, så er det ingen bakdeler med å snuse? styrker ben også? hvor har du det ifra? Lenke til kommentar
Plakkulv Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Negativer med snus og trening:- Dårligere Restitusjon - Dårligere kondis mens man snuser - Lengre tid å lege skader. Postivt: + Litt Høyere Testosteronnivå (hormonet som får kroppen til å bygge muskler) + 8-15% mer Veksthormoner (mange prosseser, blant annet viktig i proteinsyntesen, styrker ben i kroppen, opptak av insulin osv.) Noen har lest altfor mye på propaganda sider. Skaden snus gjør er minimal treningsmessig. 7583945[/snapback] så hvis man er ute etter å bygge muskler, så er det ingen bakdeler med å snuse? styrker ben også? hvor har du det ifra? 7594513[/snapback] Ikke misforstå. Det er Veksthormoner som styrker bena, ikke nikotinet. Nikotin øker nivåene bare bittegrann og har ingen kritisk effekt. Er man ute etter å bygge muskler er restitusjon viktig, og nikotinet gjør restitusjonen tregere, derfor mener jeg at det ikke er positivt for musklebygging. Men gud så deilig det er med en pris etter trening (en time etter selvfølgelig ). Lenke til kommentar
sigsaw Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Negativer med snus og trening:- Dårligere Restitusjon - Dårligere kondis mens man snuser - Lengre tid å lege skader. Postivt: + Litt Høyere Testosteronnivå (hormonet som får kroppen til å bygge muskler) + 8-15% mer Veksthormoner (mange prosseser, blant annet viktig i proteinsyntesen, styrker ben i kroppen, opptak av insulin osv.) Noen har lest altfor mye på propaganda sider. Skaden snus gjør er minimal treningsmessig. 7583945[/snapback] så hvis man er ute etter å bygge muskler, så er det ingen bakdeler med å snuse? styrker ben også? hvor har du det ifra? 7594513[/snapback] Ikke misforstå. Det er Veksthormoner som styrker bena, ikke nikotinet. Nikotin øker nivåene bare bittegrann og har ingen kritisk effekt. Er man ute etter å bygge muskler er restitusjon viktig, og nikotinet gjør restitusjonen tregere, derfor mener jeg at det ikke er positivt for musklebygging. Men gud så deilig det er med en pris etter trening (en time etter selvfølgelig ). 7594549[/snapback] Må si meg enig med det siste :!: Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 JA snus er sunt når man trener. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Er en forskjell på om det sunt eller om det er mulig å snuse og trene samtidig uten for mange bakdeler. Selvfølgelig, skal man bli best i det man driver med verken drikker man, snuser eller nyter andre rusmidler. Men om jeg bruker litt lenger tid enn andre og jeg får lov til å både nyte alkohol og snus så skal ikke jeg klage. Lenke til kommentar
Plakkulv Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 En del av de store norske og svenske Kroppsbyggerne snuser, så nekter å tro at det er Ekstremt negativt. Men det er ikke bra for restitusjonen, det er sikkert. Derfor snuser jeg bare noen få priser om dagen. Markus Ruhl røyker faktisk Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Ser at det kommer påstander om at snusing ikke i det hele tatt påvirker treningsresultater og evne til fysisk prestasjon. Dette er feil, selv om det kan være forskjell fra hvilken type idrett som utøves. Snusing (nikotinen) gjør at blodårene trekker seg sammen og fører til treigere flyt av oksygen fra lungene til musklene, samt høyere motstand for hjertet. Dette gjør nok ikke allverdens fra eller til for en lite aktiv person, men for idrettsutøvere innenfor utholdenhetsidretter vil dette ha drastiske følger. Hjertet til en ikke-snuser vil jobbe lettere enn hjertet til en snuser ved samme belastning. Her er en personlig beretning (ikke min) som er sakset fra et sykkelforum som illustrerer hvor stor innvirkning det har for kondisjonen: Har selv syklet en tid og vært "ivrig" bruker av snus frem til 20.12.04. Jeg sluttet faktisk på grunn av denne tråden på forumet. Jeg er i god fysisk form og følte ikke at snus var noe som påvirket mine prestasjoner noe spesielt. Likevel fikk jeg noen bemerkninger fra tannlegen sist jeg var der i november. Han så selvfølgelig på tannkjøttet at jeg brukte snus. Som sagt, jeg sluttet den 20.12., og jeg må egentlig innrømme at jeg ble rimelig sjokkert da jeg så resultatene av min beslutning. Jeg trener ca. 10-13 timer på uke i denne perioden, mye av dette på rulle i form av intervaller, tempo og styrketråkk. Jeg bruker polar S710i pulsklokke med Polar Power sensor. Alle treningsdata lagres i Polar Pecision Performanse. Etter at jeg sluttet med snus sammenlignet jeg tidligere like økter med økter etter at jeg sluttet med snus. Tro det eller ei, men snittpulsen gikk ned på ei helt sammenlignbar økt hvor jeg lå på en snittpuls på ca. 147 og ned til under 135. Ikke tro dette gjelder bare en sammenligning. Jeg sjekket mange økter, like økter. Sammenlignet intervallperioder og resultatet var det samme. Snittpulsen gikk ned med 10-15, like etter at snusbruken stoppet. Jeg erfarte at når jeg kjørte VO2max økter på 90-92%, så gikk det raskt å komme opp i puls på 176 da jeg brukte snus. Etter jeg sluttet er det blitt et slit å komme opp i 176 ( 90% ), et så stort slit at jeg måtte legge inn et drag på slutten av oppvarmingen opp til terskel for å trimme motoren slik at jeg ikke måtte bruke 3 av 4 min for å komme opp i 90% Hvilepulsen ble også berørt. I perioden før jeg sluttet med snus lå min hvilepuls i området 51-53 på det jevne. Ser da bort fra diverse peaks. Etter snusbruken opphørte ligger jeg nå på jevnt 45-47 også her med noen peaks opp til 51. http://forum.syklingensverden.com/viewtopic.php?f=6&t=300 Endret 5. desember 2010 av kjaks Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Grattis, du var bare 4 år på etterskudd! Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Grattis, du var bare 4 år på etterskudd! Ahhhh, søren, jeg var for sein Jeg synes ikke akkurat at nettet bugner av informasjon om hvordan snusing påvirker utholdenheten, annet enn teoretisk stoff, og eksempelet illustrerer ganske godt i hvor stor grad det påvirker en allerede godt trent person. Enkelte artikler har vel hintet til det, men jeg har aldri sett påstanden bli støttet av gode studier. Endret 6. desember 2010 av kjaks Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nikotin blir brukt som insektmiddel. Go figure... Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 TS har vel fått svar men jeg kaster inn mitt: Så vidt jeg vet så øker pulsen betraktelig mye når du kombinerer snus og trening. Grunnen til at det da er godtatt i mange idrettsmiljøer er at det vel ikke påvirker treningen når du gjør bruker snus utenom trening. Men man skal vel vente litt før man bruker det igjen etter trening, og helst ikke bruke det 1-2 timer før trening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå