Sissel B Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg lurer på om den nevnte reverseringsring kan brukes for å fotografere makro på mitt D70s med ett 50mm F1.8 objektiv? Blir det bra resultater av det? Er det noen som vet av noen sider med bildeeksempler? Lenke til kommentar
notnA Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Når du bruker reverseringsring vil vidvinkel gi høyere macroforhold enn tele. En 50mm vil nok ikke gi deg 1:1 macro. Har selv en reverseringsring som jeg bruker med Canons kit-objektiv. Ved 18mm er forstørrelsen ganske god (se vedlagt bilde), men det er litt tungvindt å bruke. Regner med du ikke har manuell blenderjustering på objektivet? I så fall er justteringsmuligheten å blende ned med objektivet riktig vei på huset, for så å holde inne "dof-preview-knappen" mens du tar av objektivet. Bildet under er tatt ved f/18, og søkeren var svært mørk. Lite ønskelig når man må treffe på brøkdelen av en millimeter med fokus Mvh VB Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Finnes det noen andre billige løsninger for makro, som gir bra resultat da? Jeg har et Nikon D70s kamera og kitlisen på 18-70. Jeg har også tenkt å skaffe meg en 50mm f1.8 som det neste objektivet, siden det jeg er mest gira på for tiden, er portrettfotografering. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Det funker veldig bra med en reverseringsring og en 50/1,8 da denne har blenderring. Gir omtrent 1:1 og bra resultat. Jeg bruker flere ting til en D70 til macro, både 50/1,8 og 28/2,8 reversert samt en Tamron 90. Resultatet med en 50 reversert blir like bra som noe annet, men det er mer tungvint. Du må blende ned på objektivet noe som gir en mørk søker, du får ikke lysmåling men ta et bilde og sjekk histogrammet så er ikke det så vanskelig. Her er et som er tatt med reversert, husker ikke om jeg brukte 28 eller 50 mm. Ikke helt heldig med lyset, men det gikk litt fort før Petter stakk med byttet sitt. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Kanskje enklere med noe man skrur på frampå objektivet Har lest litt om Canon 250D og 500D. Noen som har erfaring med disse da? Da slipper man vel å drive og vende om på objektivet for å gå fra portrett osv til makro? Endret 18. desember 2006 av siss28 Lenke til kommentar
jlw Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Ska skaffa mig ett nikon 28mm 2.8 AIS objektiv och köra med reverse ring och se hur resultatet blir Lenke til kommentar
jlw Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 å¨fredmiranda finns massa rev trådar... sök på "rev50" i forumet så får du se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå