Gå til innhold

Strømkabel styrt av USB

nilcat

Anbefalte innlegg

Jeg har en gang sett et grenuttak som skrudde seg av og på avhengig av om det var strøm på en USB port.

Altså et grenutak som kobles til 220v og en ledig USB port på PC. Dersom det er strøm på USB porten, så er det strøm i allle grenuttakene, dersom det ikke er strøm på USB porten så er det ikke noe strøm i grenuttakene.

Jeg har lenge tenkt på at det må være genialt for hjemmekontoret som etterhvert har fått ganske mange duppedingser som skal skrus av og på sammen med PC'en, men jeg har ikke funnet noen slikt ï en butikk ennå.

Har noen av dere vært borti slikt?

Cato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elfa har dei eit kretskort du kan bruka til å styra forskjellege ting via USB. Du finn det under byggjesett, med du kan bestilla ferdigbygd.

Du kan eventuelt prøva relekortet på samme sida, vist du har RS232 port.

Du kan sikkert løysa det på andre måtar, f.eks eit rele som slår inn når det kjem spenning på utgangane frå PSU'en

Lenke til kommentar

Hei og takk

Jeg fant det kortet du snakket om, men selv i montert tilstand så det ut til å være for avansert for meg. Jeg er på jakt etter en skjøtekontakt/grenuttak ala dem du kan kjøpe på Clas Olsson med en manuell bryter, men jeg vil ha bryteren byttet ut med en USB ledning i steden slik at PC'en selv kan skru av strømmen til alt periferiutstyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...