Shitbreak Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hei, jeg kjøpte for 10 uker siden en Dell Pc. Denne pc'en kjøpte jeg via en bedrift. Og brukes til jobbsammenheng. Det som er saken, er at skjermkortet har en stor tendens til å oppføre seg meget rart. Plutselig rebooter den, og multimedia ting klikker. Jeg antar at det er noe med skjermkortet, siden jeg har prøvd med et annet skjermkort og da funker pc'en 100% stabilt. Dessuten har jeg prøvd å legge inn de nyeste driverne og slikt men uten hell. siden jeg trengte en stabil pc, ble jeg nødt til å kjøpe et annet grafikkort. Derfor lurer jeg på, hva jeg kan kreve av dell? Jeg har lest at kjøpsloven ikke gjelder Dell, og jeg må følge Dell's regler. >Men kan jeg f.eks kreve prisavslag på grafikkortet? Jeg vil ikke heve kjøpet mitt, siden systemet er meget bra. Eneste er grafikkortet. Har også sendt en mail til Dell, men ikke fått svar på en uke nå. så jeg bare lurer på hva jeg kan gjøre! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
HawP Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 09:48, skrev Shitbreak:[...]Jeg har lest at kjøpsloven ikke gjelder Dell, og jeg må følge Dell's regler. Tviler nå litt på at Dell kan selge skjermkort med feil/problemer uten at kjøpsloven gjelder... Får i såfall håpe Dell ikke videreselger svaret på "hvordan unngå kjøpsloven" Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Jeg har lest at kjøpsloven ikke gjelder Dell, og jeg må følge Dell's regler. Dette er bare tull. Ingen bedrifter kan fraskrive seg ansvar ifra kjøpsloven. Hvor har du lest dette?? Stemmer historien du har fortalt så har Dell gitt deg en vare med klare mangler. Har du tatt kontakt med Dell og forklart situasjonen? Bestilte du varen over internett? Hvis du ikke fikk med et returskjema i pakken så har du 3 måneders angrefrist. Hvis dette skjemaet var med har du 30 dager. Lenke til kommentar
Amstel Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Ehhh..... noen her som egentlig har grunnlag for det de sier?!? Kjøpsloven gjelder ikke i det hele tatt når det er snakk om firmakjøp, da er det AVTALELOVEN som gjelder. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hei! Det stemmer. Kjøpsloven gjelder ikke ved hjemmePC kjøp igjennom jobben. Hadde det samme problemet selv. Skjermen min røk etter 3 år og 1 uke. Altså en uke etter at garantien hadde gått ut. Selv mente jeg at en skjerm burde holde i mer enn 3 år og tok kontakt med forbrukerrådet siden de som leverte PC'n ikke ville reparere skjermen. Forbrukerrådet sa da at hjemmePC ordningen ikke går under kjøpsloven. Det endte imidlertid bra. Etter uendlig mange e-post og telefoner fikk jeg tilslutt en ny skjerm, uten kostnader. Selvom jeg kanskje ikke hadde krav på det.... :smile: _________________ ----------- Mvh SpritHansi ----------- [ Denne Melding var redigert av: SpritHansi på 2002-11-21 15:35 ] Lenke til kommentar
Monkey Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Som det er blitt sagt før i tråden: Kjøpsloven gjelder kun for sluttbrukere. Men et firma har selvfølgelig krav på et produkt som virker. Garantien gjelder, men angrefrist er det ikke noe av. Og den er forøvrig 14 dager fra mottak for sluttbrukere - ikke 30 dager. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Kjøpsloven gjelder alt kjøp og salg, bortsett fra: - Forbrukerkjøp (Person kjøper noe av firma). Da gjelder forbrukerkjøpsloven. - Kjøp av fast eiendom. Da gjelder avhendingslova. Jeg tolker det slik at kjøpsloven da gjelder når bedrifter kjøper noe av bedrifter. (Ellers gjør jo forbrukerkjøpsloven kjøpsloven helt overflødig.) Dette har jeg imidlertid ikke satt meg så grundig inn i. Så det er mulig at f.eks. hele eller deler av loven kan fravikes ved avtale mellom bedrifter. Produsentens garantier gjelder i hvert fall. Og det er riktig som det er sagt, at angrerett bare er for privatpersoner. LeD Lenke til kommentar
Shitbreak Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 takk for svar. Jeg ønsker å vite om jeg kan få prisavslag på skjermkortet? Etter det jeg har lest, virker det som jeg kan benytte meg av kjøpsloven i dette tilfelle. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 11:46, skrev LeD:Jeg tolker det slik at kjøpsloven da gjelder når bedrifter kjøper noe av bedrifter. Kjøpsloven gjeler ikke for næringskjøp, da gjelder det egne lover. DEtt er fordi du har fordeler når du kjøper gjennom en bedrift. Du får trekt det av på skatten + du slipper å betale moms. Derfor skal du ikke få i pose og sekk. sjekk ut http://www.lovdata.no Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 15:02, skrev SirHartge:Kjøpsloven gjeler ikke for næringskjøp, da gjelder det egne lover. DEtt er fordi du har fordeler når du kjøper gjennom en bedrift. Du får trekt det av på skatten + du slipper å betale moms. Og fordi du får skattefradrag skal ikke produsenten ha ansvar for mangler ved produktene? Jeg ser ikke helt sammenhengen der. Quote: Derfor skal du ikke få i pose og sekk. sjekk ut http://www.lovdata.no Joda. Har sjekket loven. Det står at forbrukerkjøpsloven gjelder for forbrukerkjøp. Den "gamle" kjøpsloven må vel da gjelde for andre kjøp? LeD Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 15:27, skrev LeD:Og fordi du får skattefradrag skal ikke produsenten ha ansvar for mangler ved produktene? Jeg ser ikke helt sammenhengen der. Du har forbrukerloven for næringskjøp. dvs 6mnd reklamasjonsrett tror jeg. Dette er fordi artikler som blir kjøpt til bedrifter blir brukt mye mer enn en forbruker, derfor har de kortere levetid Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Du har i utgangspunktet ikke krav på prisavslag. Dell skal ha muligheten til å fikse problemet. Klarer de ikke det, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Når du selv har fikset problemet, havner du mellom to stoler, så da har du egentlig et problem. Snakk med Dell, så finner dere sikkert ut av noe. Lenke til kommentar
Shitbreak Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Jeg har snakket med Dell tidligere idag. De sa at jeg skulle kjøre en diagnose test via en cd som medfulgte pc'en. Jeg fikk ikke noen feilmelding under denne testen. men under windows Xp fungere det ikke som det skal. Så fort jeg setter inn et annet kort funker alt 100%. Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Synes personlig at det er litt vanskelig å snakke med Dell, siden de ikke ser fra min side på saken. De bare foreslår at alt er som det skal, siden testen ikke viser noen feil på skjermkort eller noen andre komponentet. Skulle ønske de kunne bare glemt reglene og forstått kundene sine på en bedre måte. Man kan jo tross alt vise litt hensyn ¨når jeg har fått store problemer med stabilitet med dette skjermkortet. Uanset, takk for hjelpen så langt. Håper forsatt at dere kan hjelpe meg gjennom denne saken! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 15:30, skrev SirHartge:Du har forbrukerloven for næringskjøp. dvs 6mnd reklamasjonsrett tror jeg. Dette er fordi artikler som blir kjøpt til bedrifter blir brukt mye mer enn en forbruker, derfor har de kortere levetid Jeg finner ingenting som heter "Forbrukerloven". Tidligere gjalt Kjøpsloven for alle kjøp. Den inneholder mange regler som gjelder bare for næringskjøp. Derfor skilte man ut reglene for forbrukerkjøp i Forbrukerkjøpsloven. Men Kjøpslovens §4 sier at "Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene." Så næringsdrivende kan tydeligvis avtale andre betingelser enn de i kjøpsloven. (Noe de ikke kan lure forbrukere til å akseptere.) LeD Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Mitt tips til deg, er at du burde kontakte Dell, så vil du sikkert finne en løsning på ditt problem snarest. Servicen hos Dem er jo på høyt nivå, og de jobber hardt for å gi kunden minst belastning når det oppstår problemer med din Dell pc. Jeg synes i ditt tilfelle at du burde få prisavslag på skjermkortet, siden det gir deg minst problemer videre. Men uansett snakk med de folka! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå