pytrehau Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei! Jeg har tenkt å gjøre mine foreldres videoopptak (canon mv30i) om til DVD-er slik at det blir bedre for dem å se på opptakene, og det skal være julegave til dem.. ...stress!.. Jeg har syslet litt både med MS Moviemaker, Ulead Videostudio, Adobe Premiere Elements 3.0 og Pinnacle Studio 10, men har egentlig problemer med å finne et program som eg trives med til min bruk. F.eks fikk jeg problemer med capture i Ulead - den sluttet capturen mitt i kassettbåndet (sikkert fordi det var en litt lengre pause mellom opptakene), og det blir for tungvint å starte capture manuelt hele tiden. Blir redd for at noen opptak skal bli utelatt også. Premiere Elements klikker under capture (low on system memory) enda PC-en jeg bruker er state of the art.. Pinnacle viser ikke datoen på når opptakene er gjort, og det er veldig viktig for meg siden jeg skal sortere alle opptakene kronologisk, og dessuten har tenkt å gi hver Chapter på DVD-en navn f.eks. April 2002 o.l. Eneste program som jeg får til å ta capture og gi scenene navn etter opptaksdato/kl. er moviemaker, men ellers er jo det programmet veldig begrenset. Jeg har altså tenkt å sortere opptakene etter dato, rydde i opptakene for å fjerne opptak som er helt på trynet, og tilslutt skal brenne en DVD for hvert år (2001, 2002, osv..) med chapters som er kronologisk April 2003, Sommeren 2003 osv. Eventuelt med en kjapp visning av opptaksdatoen ved begynnelsen av hvert klipp. Jeg regner med at mange har gjort lignende prosjekt som dette med sine hjemmevideoer, har dere noen tips til meg? Er det f.eks. noe jeg gjør feil ved capture slik at opptaksdatoen ikke kommer frem? Håper noen av dere kan bistå meg litt her med en slags A-Å for hvordan jeg skal gå frem. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 F.eks fikk jeg problemer med capture i Ulead - den sluttet capturen mitt i kassettbåndet (sikkert fordi det var en litt lengre pause mellom opptakene), og det blir for tungvint å starte capture manuelt hele tiden. Blir redd for at noen opptak skal bli utelatt også.Kan du ikkje berre føre over fyrste del av bandet fram til pausen, stoppe like før, spole forbi pausen, og so føre over andre del? premiere Elements klikker under capture (low on system memory) enda PC-en jeg bruker er state of the art.. Fann eit par liknande tilfelle (her og her), men det var ingen klare løysingar på problemet. Det du kan gjere er å bruke forskjellige program for overføring og redigering. Til dømes Moviemaker eller WinDV (gratis) for overføring, og Premiere Elements eller Video Studio for redigering. Det er litt meir tungvint, då ein må importere filene, men det skulle no gå fint. Lenke til kommentar
pytrehau Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 takk for rask tilbakemld, sette stor pris på det! ja det er den første feilen jeg får "Adobe Premiere Elements is running very low on system memory. PLease save your project and proceed with caution", og det er med AMD X2-prosessor og 2 gig minne så da kan jeg evt. forsøke å ta ut ene brikken, og forsøke capture igjen. Men vet du om Elements tar med opptaksdato/kl. for hvert klipp slik at jeg enkelt kan arbeide videre med opptakene der (Sortere etter dato, ta bort dårlige klipp og brenne til DVD). Og forresten om det finnes noe automatisk valg for å vise opptaksdatoen ved avspilling av DVD-en jeg skal lage. Mye av morroa for mine foreldre er å hele tiden vite når opptaket er gjort, slik som det er ved avspilling direkte fra kameraet. Håper at det er mulighet for dette også når jeg skal legge over på DVD, eller så må jeg manuelt legge datoen inn som en tittel for hver scene på dvden. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Men vet du om Elements tar med opptaksdato/kl. for hvert klipp slik at jeg enkelt kan arbeide videre med opptakene der (Sortere etter dato, ta bort dårlige klipp og brenne til DVD). Og forresten om det finnes noe automatisk valg for å vise opptaksdatoen ved avspilling av DVD-en jeg skal lage. Trur ikkje noko av det er med, men skal ikkje seie det sikkert når det gjeld det fyrste punktet. PE er uansett slik at ein berre kan ha ei tidslinje for kvart prosjekt, so du må anten lage eitt prosjekt for kvart år, eller slette alt på tidslinja etter å ha brent DVDen for det aktuelle året. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Når dette med dato er viktig, så klarer Magix dette greit. Du kan hvor som helst på prosjektet få til visning av dato (og klokkeslett), som f. eks en vanlig redigerbar tekst nederst. Oversikten kan også bli veldig grei, ved at du kan ha flere prosjekter oppe samtidig, og veksle mellom dem med ctrl/F6, liksom en gjør i Word. --Eller fordele de forskjellige prosjektene på flere spor, der er 16, ev. 32 spor ialt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå