Simen1 Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Skulle vært digg om noen kunne bygge inn stavekontroll i forumet der man fikk opp rød strek under ting som er galt stavet og grønn strek ved gal gramatikk. (Som i MS Word) Og der man kunne lagt til ord så ikke mange av databetegnelsene våre blir streket under unødvendig. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det første jeg ville si var om "hverken" og "verken". Jeg lagde en tråd om det på VG.no og fikk god respons. Linken dit finner du her. Men da jeg søkte etter den tråden, så viser det seg at det har blitt diskutert enda en gang. Link dit er her. Jeg skriver det ordet som "hverken". Det andre jeg ville si var om ordet "disse". (Eller verbet å disse, om Leseren vil være pirkete ) Jeg er i militæret nå, og i slutten av forrige uke så var Torjussen her i Madlamoen, Stavanger som Stand-up artist. En av vitsene hans var om "våre nye landsmenn". En kommer bort til han og spør om han er homo. - "Nei, er du?" svarte Torjussen. - "Disser du meg?" svarer Den nye landsmannen skarpt. - "Hæ? Nei, du, det vet jeg faktisk ikke" svarer Torjussen mens han klør seg i håret. Jeg lo! Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Forøvrig bruker vi apostrof for å markere at bokstaver mangler... '' '', '''''''' ''' ''' '''' ''' '' ''''' ''''' ''''''''. (her mangler det endel bokstaver ) Men seriøst, grove/gjentatte skrivefeil er ganske irriterende. Og sær skrivinger, som jeg skal be nytte meg av i resten av dette inn legget for å irri tere meg selv... Sær skrivinger og SMSsprk r d mest irri ternede tingene, og borde heller ikke være så ''''' vanske lig å unn gå. Det er tilogmed (kan man gjøre sånn?) irriterende å skrive sånn. Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 det som irriterer meg mest er den orddelingen som er så utbredt. Eks: stekt hønelever stekt høne lever minnerik minne rik mobiltelefon mobil telefon etc etc Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 jei syns d r helt greit at man brukr mobil tel fon sprk Lenke til kommentar
striky Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Den feilen som irriterer meg mest er at folk ikke lenger klarer å skrive sammensatte ord som ett ord. Noen eksempler: skrivefeil ------> skrive feil lydkort ------> lyd kort vannkjøling ------> vann kjøling kjempegodt ------> kjempe godt Og så videre...... Det blir i mange tilfeller nesten umulig å skjønne hva som står i en setning. (Denne feilskrivingen stammer fra engelsk, ifølge en språkforsker jeg så på TV for en stund siden) Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Innfør gamle undervisningsmetoder i skolen igjen. Gjerne med litt juling og bank om det skulle være nødvendig. Kanskje man da få litt inn i skallen på bortskjemte snørrunger. Ellers er det for mange kjerringer med i styre og stell.......... Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 skrivefeil ------> skrive feil lydkort ------> lyd kort vannkjøling ------> vann kjøling kjempegodt ------> kjempe godt Og så videre...... Det blir i mange tilfeller nesten umulig å skjønne hva som står i en setning. (Denne feilskrivingen stammer fra engelsk, ifølge en språkforsker jeg så på TV for en stund siden) Jepp, og fra stave kontrollen på et mail program vi bruker på jobben, som sær skriver ord så fort den ikke skjønner sammen setningen. Møkka program. Trorjegskalbegynneåskrivealtisammeordsåfårdenikkegjortnoemeddet. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har bare et spørsmål ang bruken av hvem. Jeg ser at svært mange bruker hvem i stedet for hvilke(n/t). (hvem bil er best, hvem skjermkort skal jeg kjøpe) Jeg tviler på at dette kommer av dysleksi, så jeg bare lurer på; er det vanlig å bruke "hvem" slik i dagligtale? Personlig har jeg aldri hørt det, men så bord jeg i Nord-Norge også... Forresten irriterer jeg meg også over ord deling Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Jeg har bare et spørsmål ang bruken av hvem.Jeg ser at svært mange bruker hvem i stedet for hvilke(n/t). (hvem bil er best, hvem skjermkort skal jeg kjøpe) Jeg tviler på at dette kommer av dysleksi, så jeg bare lurer på; er det vanlig å bruke "hvem" slik i dagligtale? Personlig har jeg aldri hørt det, men så bord jeg i Nord-Norge også... Forresten irriterer jeg meg også over ord deling Det er nok en "generell" latskap på skolen,tenker jeg! SMS språk ødelegger det norske språket,blant annet:(eksempel fra irc) <gutt15>hva skjer? <xeteron>ikkeno <gutt15>ok <gutt15>SNX SNX? Hva skal liksom SNX bety? Snakkes? Tjaa.....Får vel si at jeg irreterer meg over dålig orddeling,SMS språk, og ingen,eller liten komma og punktum bruk! Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Det som er helt klart mest irriterende på forumet er elementære feil i topic. Eksempel: -hva brenner?? -hvem linux skal jeg velge? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Det som er helt klart mest irriterende på forumet er elementære feil i topic.Eksempel: -hva brenner?? -hvem linux skal jeg velge? hør, hør! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Det er mobiltelefonene som har skylden for den dårlige norsken! Mobiltelefoner er fordummende.... Alle forkortelsene og latterlige uttrykkene brukes stadig mer i dagliglivet. Jeg er lut lei av "dumme" ord som koz, plz, hde osv. Skriv på ordentlig norsk, og selv om de primitive små mobilene deres (ja wow den kan ta bilder i 2x2 oppløsning!!!!!! Den bipper såå søtt!!!! den er driitschpaa ass!!!! og det koster 6000 for en mobil med teknologi fra starten av 90-tallet...) bare kan ha begrenset mengde med tegn i meldingene, er det mye lettere og mindre anstrengende å lese et "flytende" språk! Lenke til kommentar
HemiCuda Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 IRC kan ta litt av skylda også, etter jeg begynte og bruke IRC så tok dialekta over til slutt. Jeg skriver dårlig Bokmål p.g.a det og bruker overdrevent mange forkortelser.... eg skrive vanligvis sånn så detta.... månge av orå blir lengre menne det e liksom ein vane... litt humor å lesa allt ittepå o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå