zn00ker Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 13:10, skrev SirHartge:Er ening i at norskkunnskapene er synkene, men det har vel litt med holdningene. Det er blitt mer tillatt med slengord og sms språk. Jeg synes det er irriterende å lese dialekt, det passer ikke inn på ett slikt forum som dette vertfall. Jeg tok meg ikke den tid å rette alle feilene jeg :wink: Men du syntes altså at det er upassende når/hvis jeg skriver ord som veit, trur (det er mange andre ord som jeg ikke tar med) og endrer på enkelte endinger (foreksempel retta på istedenfor rette på)?? Det er bare en vane fra min side (sikkert noen som mener at det er en dårlig vane). Selvom jeg endrer litt på ord og endinger så betyr jo ikke det at jeg ikke kan skrive bokmål. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 18:17, skrev Anders Leipsland:Ikke kom å si at Norsk Sprakrad har peiling. For det er jo litt skummelt at når du skal ha minne til din personlige datamaskin må du bruke en nettleser for å surfe på verdensvevenet, eller VV om du vil, og da får du mange kjeks i maskinabtw vi vil ikke at denne tråden skal bli en flambere tråd så huske at vi må fjese :wink: "Personlig datamaskin", "minne", "nettleser" og "surfe" synes jeg er helt kurante uttrykk. De flamberte kjeksene på verdensveven blir litt vanskeligere å svelge... Vi må enten finne på norske ord straks, slik islendingene gjør, eller akseptere at engelske ord blir tatt i bruk. LeD Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Vet ikke hvordan det er med dere, men det første tegnet på virkelig sviktende språk kunnskap jeg la merke til, var nok bindeord som "å" og "og". Stadig fler sa "jeg gikk ut for og handle", "jeg å du" o.s.v. Først så jeg det noen steder, så økte det (parallelt med SMS populariteten, I kid you not!), og nå skriver veldig mange feil på den måten. I tillegg er feilstavelser, idiotiske fortkortelser bare fordi folk er LATE o.s.v. <-- Ikke idiotisk, da det har vært i bruk i uminnelige tider og har sin opprinnelse i det Latinske sproget. Spikrer meg ikke noen kjeppehest jeg, bare noterer at feilstaving er det mye mer av i dag enn for kanskje 10 år siden. Det har økt veldig mye, og bør være mer enn grunn til bekymring. Når ungdommer lærer Engelsk, er det ikke UK English, det er "wuzzup dude!", "wb", "yah", "r u rdy?" o.s.v. Det har ikke engang noe med språkkunnskap å gjøre, men ren og skjær latskap. Jeg ser dette i spill, og det er alltid irriterende untatt når det er i f.eks. FPS spill. Men i MMORPG´s hater jeg at folk skriver slik, det ruinerer stemningen. Anyways, vi kan skrive (skrike) så høyt vi vil om dette, men ignoransen fra flertallet vil alltid vinne uansett. Leve latskapen? [ Denne Melding var redigert av: Hidden på 2002-11-21 19:00 ] Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 17:14, skrev sofTest:Det er så "dumt" å tro at en dialekt eller et språk er det eneste riktige. Til de som kritiserer dialekt; fordi bokmål er tilpasset DIN dialekt, så er dette det eneste saliggjørende? Beklager hvis det kom som et sjokk på deg/dere at du/dere snakker dialekt, men det finnes en type missforståelse blant innfødte fra det sentrale østland at alle andre enn de snakker dialekt. Joda, skjønner hva du mener, men det er nå engang slik at vi har to målformer i landet, og offentlige skrifter skal være på en av de to. Det må man bare forholde seg til. Quote: Når det gjelder det norske språket, så er det en overdreven konservatisme som råder. Språket har gjennom alle tider utviklet seg. Hvor mange av dere kan lese Snorre på originalspråket? Jeg synes det er en berikelse når vi tar inn ord og uttrykk fra andre språk når det ikke finnes tilsvarende i norsken. Og dess mer folk reiser, flytter og på andre måter kommuniserer, dess raskere endrer språket seg. Nei, dette er ikke riktig! Det norske språk er _ikke_ (det var vel ikke gramatikalsk korrekt, var det? :smile: ) konservativt. Undersøk litt i andre land om hvor mange målreformer de har vært gjennom, og vi nordmenn fremstår som de reneste prøvekaniner når det gjelder reformering av språk. Viser til reformer av bokmål, nynorsk, den fullstendig feilslåtte samnorskpolitikken til Ap, den eneste formen som i mine øyne kan oppfattes som konservativ er riksmålet. Dessuten vil jeg hevde at det ikke er nødvendig med importering av ord fra fremmende språk, se bare på Island, som har kjørt en _svært_ restriktiv politikk når det gjelder bruk av utenlandske ord, og heller laget nye, islandske ord som har glidd rett inn i språket. Til slutt må jeg understreke at jeg ikke er mot å bruke andre ord enn dem vi har til rådighet, men man bør likevel ha norske ord som "ideal" når det dukker opp nye fenomener og fagterminologier (som når pcen ble allemannseie) Endre Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 19:05, skrev bergangster:Joda, skjønner hva du mener, men det er nå engang slik at vi har to målformer i landet, og offentlige skrifter skal være på en av de to. Det må man bare forholde seg til. Vi snakker ikke om offentlige skrifter her. Jeg forholder meg til at dette er et uformelt forum for utveksling av ideer, meninger og kunnskap. Selvfølgelig er det ikke riktig å bruke dialekt i ALLE sammenhenger. Quote: Nei, dette er ikke riktig! Det norske språk er _ikke_ (det var vel ikke gramatikalsk korrekt, var det? :smile: ) konservativt. Hva som er konservativt vil alltid være en subjektiv vurdering. Quote: Til slutt må jeg understreke at jeg ikke er mot å bruke andre ord enn dem vi har til rådighet, men man bør likevel ha norske ord som "ideal" når det dukker opp nye fenomener og fagterminologier (som når pcen ble allemannseie) Ser ikke poenget med å konstruere ord, når vi kan "låne" fullt fungerende ord. Språk har alltid tatt opp i seg ord fra andre språk. Dette er ikke en enveisting. F.eks. har engelsk tatt opp ordet ombudsmann fra norsk. Klart "store" språk avgir mer ord enn "små" språk. Dess mer like ord vi har mellom språkene, spesielt fagterminologi, dess mindre rom for missforståelser. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 18:31, skrev LeD:"Personlig datamaskin", "minne", "nettleser" og "surfe" synes jeg er helt kurante uttrykk. De flamberte kjeksene på verdensveven blir litt vanskeligere å svelge... Det aller beste ordet må være: lenkeråte/lenkjerote Hehe. Du har lenkjerote på vevstaden din :wink: Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 18:16, skrev LeD:Skriftspråk og talespråk er to forskjellige ting. I Norge har vi to skriftspråk (bortsett fra samisk), og hundrevis av dialekter. Ingen av hverken dialektene eller skriftspråkene er "riktigere" enn andre. Jeg snakker en dialekt som slett ikke likner på det skriftspråket jeg vanligvis bruker. Det er mange fordeler med å ha standardiserte skriftspråk. Hvis alle skulle skrive akkurat som de ønsket, basert på sin dialekt, ville det bli kaos. Standardisert skriftlig kommunikasjon med gramatikk og ordbøker er en nødvendighet. Men disse skal selvsagt utvikle seg i samsvar med talespråket. De norske dialektene er en viktig del av vår kulturarv. Men når vi kommuniserer skriftlig, bør vi følge en av de to standardiserte "protokollene".Tenk om folk i de innerste dalene i Skottland, eller de mørkeste sørstatene i USA til en hver tid skulle skrive engelsk nøyaktig slik de snakket?LeD Vel, standardene er jo ikke akkurat statiske over tid. Bokmål har kommet mye nærmere det folk faktisk snakker. Dette som en følge av at folk har tatt i bruk skrivemåter utenfor standarden. Når nok folk bruker ord og uttrykk utenfor standarden, så blir dette ofte tatt inn i standarden. Dette påvirker at bokmål beveger seg bort fra den halvdanske arven til bokmål. Riksmål ligger enda nærmere danskearven. På grunn av den teknologiske utviklingen, så har folk flest mulighet til å ytre seg i offentlige fora på en helt annen måte enn kun for få år siden. Dette betyr at det ikke lenger er en "elite" som har monopol på hvordan det offentlige språket utvikler seg. Hadde jeg skullet lære meg å skrive i dag, så hadde jeg nok hatt et friere skriftspråk på norsk. Hvordan man skriver kan tilpasses det fora man skriver i. Etter min mening, så kan man i et fora som dette forumet tillate seg ganske store frihetsgrader når det gjelder språk og grammatikk. Det er forskjell på et dokument fra departementene og dette forumet. Liker du ikke, eller ikke forstår det noen skriver, gå videre. Ingenting her er obligatorisk lesning. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 19:55, skrev sofTest:Etter min mening, så kan man i et fora som dette forumet tillate seg ganske store frihetsgrader når det gjelder språk og grammatikk. Det er forskjell på et dokument fra departementene og dette forumet. Liker du ikke, eller ikke forstår det noen skriver, gå videre. Ingenting her er obligatorisk lesning. Selvsagt. Jeg legger gjerne godviljen til, og kan forstå det meste. Det er vel først og fremst de som skriver som har problemer. Å venne seg til å skrive "løssluppent" i diskusjonsfora og SMS er ingen god vane. Jeg kjenner folk som skriver mye dialekt og SMS-språk, og de har problemer med å skrive korrekt når de for en gangs skyld må skrive "skikkelig". I jobbsøknader og seriøse brev betyr det faktisk svært mye at du kan skrive feilfritt. Men også her i forumet vil mange "dømme" deg etter hvordan du skriver. Det greieste er derfor å være konsekvent, og bruke ett av våre to skriftspråk på en korrekt måte i enhver sammenheng. LeD Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 God morgen. Dette tok jo helt av! La meg presisere hva jeg mente da jeg startet denne tråden: - Mange folk slurver med språket og skriver mange ord feil. Dialekt kommer ikke inn som et tema her i og med at resten av teksten de har skrevet er på bokmål. - Jeg sa også (noe som softest tydeligvis ikke har fått med seg) at folk med skrive- og lesevansker ikke faller under ovennevnte kritikk. Man kan ofte se om en person har slike problemer ut fra gitte tegn i denne personens skriverier (bytter bokstaver, kutter et ord i to og setter bakerste del foran osv.) Kort og konsist er jeg ute etter sløve 15-åringer som ikke gidder å lære seg å skrive rett bokmål, men slurver unna med det ene og det andre tulleordet! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-22 10:03, skrev *Tronaldo*:- Jeg sa også (noe som softest tydeligvis ikke har fått med seg) at folk med skrive- og lesevansker ikke faller under ovennevnte kritikk. Man kan ofte se om en person har slike problemer ut fra gitte tegn i denne personens skriverier (bytter bokstaver, kutter et ord i to og setter bakerste del foran osv.) Jeg så godt hva DU skrev. Innlegget mitt var en kommentar til flere av innleggene over mitt, ikke ditt spesifikt. Men jeg står fast på at det ikke er mange som har kompetanse til å vurdere om skrivefeilene skyldes slurv eller skrivevansker i dette forumet. Dette som følge av de observasjoner jeg har gjort i den tiden jeg har fulgt forumet. Jeg liker ikke intoleranse, og når det kommer slike tråder fra mennesker som klart sitter i glasshus og kaster stein så blir det bare dumt. Du sier at du ikke liker 15-åringer som bruker tulleord. Hvor kommer "sPeC:" inn i det norske språket? Og hører ord som "auto-reply" (id:11) med i en debatt fra noen som fremholder godt norsk. Bindestrekene dine har blitt kommentert før. Som du ser, så blir det ganske folketomt her på forumet hvis vi ikke er litt romslige overfor hverandre. Jeg har ingenting imot at folk skriver slike feil i denne type fora. Det er bare ment som eksempler på at nåløyet for å delta i denne type fora kunne fort bli for trangt for de fleste av oss hvis vi skulle sette språklige krav. Denne typen tråder spretter opp innimellom, uten at det kommer noe godt ut av det verken språklig eller miljømessig. Lenke til kommentar
Ender Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Ein liten digresjon berre: For eit par veker sidan installerte eg ein språk-oppdatering til Opera, og no les eg verdensveven i nynorske rammer :smile: Når eg trykkjer for eksempel F12 får eg opp blant anna desse valga: godta/avvis sprettoppvindauge, aktivèr innvòvne video/lydsnuttar, aktivèr innpluggingsprogram osv. Og cookies heiter verken kjeks eller kake, men informasjonskapslar :razz: Tilbake til emnet; eg kan vera samd (damn, no tek eg meg sjølv i å skriva übernynorsk berre på pur her) med Anders Leipsland og sofTtest i at tweaking/modding/modifisering/utvikling/evolusjon av både skrift- og tale-språk vil finna stad i alle levande språk. Ellers er det per definisjon ikkje eit levande språk. Alle kan vel einast om at det er eit framsteg når me skriv sjåfør framfor chauffeur? Ein felles grammatikk og rettskriving må me sjølvsagt ha, (kven skulle kjøpt alle raude pennane som blir laga om ikkje norsklærarane fantest?) men så lenge det er snakk om berre små forandringar som ikkje hindrar lesinga vesentleg er vel alt i orden... Dersom ein postar uleselege meldingar er det uansett større sjans for å ikkje få hjelp eller ikkje bli tatt seriøst. Ja til den gyldne middelveg seier no berre eg.. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Hei brave språkdebattanter! Jeg har en følelse av at mange på dette forumet mener at det å skrive slurvete er greit. Det er og blir et personlig valg hvordan man uttrykker seg både muntlig, skriftlig, visuelt osv. Men fra diskusjonen ovenfor så har jeg lyst til å komme med to kommentarer: 1. Det virker som om noen av innleggene ovenfor forsvarer skriftlig slurv i ren sympati med de som faktisk sliter med lese- og skrivevansker. Det må kunne gå an å kommentere dårlig språk selv om en del av oss her på forumet faktisk sliter med skrive- og lesevansker. Å hevde det motsatte ville jo også måtte bety at vi alle skal begynne å stamme fordi en del av oss faktisk sliter med stamming. Det er vi som slurver på grunn av ren latskap som bør ta oss sammen! 2. Språklig forfall er først og fremst et personlig problem. Det kommer en dag da de fleste av oss skal skaffe oss en jobb. Da vil språkslurv gjennom mange år skape store problemer. Jeg kan garantere samtlige her at det å bruke "å" i steden for "og", slurv med kommaregler osv. ikke ser særlig bra ut hverken i jobbsøknader, presentasjoner ol. Derfor, ta dere i nakken folkens! Vi har et språk hvis formål er å kunne kommunisere med mest mulig korrekt. Og det er helt riktig som sagt ovenfor; det å feie for egen dør er alltid en god begynnelse! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Heisann godtfolk; Har lyst til å kommentere en ting i denne forbindelse; er kanskje en smule off-topic men det får så være. Gidder ikke å lage en egen tråd for dette... Det det gjelder er bruken av genitivsapostrof og apostrofer generelt. På norsk skal det IKKE være genitivsapostrof; å si/skrive f.eks. "Pappa's bil" er feil. Det heter "Pappas bil". Jeg ville tro vi har dette fra engelsk, "Dad's car". Og når folk på død og liv skal bruke dette - også i engelsk (hvor det skal være), så er det SVÆRT få som kan bruke det riktig. De fleste bruker aksenter ( ` og ´ )i stedet for apostrof ( ' ). Setninger blir derfor seende ut slik; "This is my dad´s car." eller "This is my dad`s car." Selv er jeg vant med fransk der det ville være horribelt galt å bruke disse feil. Det ER faktisk en relativt stor forskjell i bruken mellom dem! Når folk bruker argumentet om at "det er så stress å bruke noe annet", eller andre i den retning, kan man opplyse dem om at ' faktisk er kun ett tastetrykk mens ` respektive ´ er MINST to, og ofte tre iom at man gjerne må slenge på et mellomrom også. Og forøvrig vet jeg godt at jeg ikke skriver feilfritt norsk, har sikkert en del feil og dårlige syntakser her også, men det får så være. Det er da lesbart :smile: mvh bfisk Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 09:32, skrev *Tronaldo*:Knurr knurr.Hva er det som skjer med norsk-kunnskapene for tiden? Jeg vet det virker litt pirkete, men ærlig talt - folk skriver jo så mye feil på helt "basic"-ting at det er jo ikke til å tro. Noen eksempler:hvis skrives av mange som -> hvissrelevant skrives av mange som -> rellevantvet skrives av mange som -> hvethvilke skrives av mange som -> vilkefår skrives av mange som -> forDette er bare noen få eksempler, og noen kan vel skyldes skrive- og lesevansker. Dette innlegget gjelder derfor ikke de som sliter med dette. Setningsoppbygging og syntaks gidder jeg ikke engang begynne på for det blir en hel tråd i seg selv!Jeg tror mye av disse skrivefeilene skyldes latskap og liten interesse hos mange. Disse burde fått ekstra-timer for å lære seg å skrive ordentlig norsk.Super-Sur-Tronaldo Jeg fant et par komma-mangler hos deg... :wink: Men, ja, er nokså enig. Sett mye elendig norsk her. Det som irriterer meg mest er (unødvendig/feil) orddeling. Det er jo "stygt" å lese! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-22 16:11, skrev Wintermuthe:Hei brave språkdebattanter!Jeg har en følelse av at mange på dette forumet mener at det å skrive slurvete er greit. Det er og blir et personlig valg hvordan man uttrykker seg både muntlig, skriftlig, visuelt osv. Men fra diskusjonen ovenfor så har jeg lyst til å komme med to kommentarer:1. Det virker som om noen av innleggene ovenfor forsvarer skriftlig slurv i ren sympati med de som faktisk sliter med lese- og skrivevansker. Det må kunne gå an å kommentere dårlig språk selv om en del av oss her på forumet faktisk sliter med skrive- og lesevansker. Å hevde det motsatte ville jo også måtte bety at vi alle skal begynne å stamme fordi en del av oss faktisk sliter med stamming. Det er vi som slurver på grunn av ren latskap som bør ta oss sammen! Jeg er i mot å kritisere dårlig språk her på forumet fordi vi ikke vet hvorfor noen skriver dårlig. Det kan være skrivevansker, at personen er ny med det norske språket (innvandrer), at personen er veldig ung (så et innlegg der personen var 12 år) eller slurv. Den stammemetaforen din var litt tynn. Det er jo ingen som skriver dårlig av sympati for de som har skrivevansker. For at forumet skal være så åpent og inkluderende som mulig, så syns jeg at den språklige standarden i forumet kan være svært underordnet det IT-faglige. Hvis vi skal kritisere språket til deltakere i forumet uten at vi vet grunnen til at de skriver feil, vil det kunne skremme bort både personer som kan gi gode faglige bidrag og de som kan trenge hjelp. Hvis du er interessert i hvor galt dette kan bli, så kan du lese denne tråden med oppfølger her, og debatten som fulgte her. Quote: 2. Språklig forfall er først og fremst et personlig problem. Det kommer en dag da de fleste av oss skal skaffe oss en jobb. Da vil språkslurv gjennom mange år skape store problemer. Jeg kan garantere samtlige her at det å bruke "å" i steden for "og", slurv med kommaregler osv. ikke ser særlig bra ut hverken i jobbsøknader, presentasjoner ol. I den grad det er grov slurv, så er jeg helt enig. Tenk hvor mye bedre vi alle ville få det hvis folk skrev "i stedet for", og ikke "i steden for". :wink: Quote: Derfor, ta dere i nakken folkens! Vi har et språk hvis formål er å kunne kommunisere med mest mulig korrekt. Og det er helt riktig som sagt ovenfor; det å feie for egen dør er alltid en god begynnelse! Personlig ville jeg si at språklig effektivitet står over det akademisk korrekte. Derfor har jeg ingenting imot såkalte låneord fra andre språk. I den grad dette kan kombineres så er det jo det beste. Edit: Hmm, hvem stjal det ordet? [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-11-22 18:02 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-22 16:59, skrev hrichard:På norsk skal det IKKE være genitivsapostrof Vil gjerne få tilføye at det skal være apostrof i ord som slutter på -s, -x eller -z. (Vesaas' forfatterskap, SAS' ruteopplegg, Bordeaux' byvåpen, Grete Waitz' innsats, en avis' abonnenter) Det er også tillatt å bruke apostrof i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv. (Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippformer) Forøvrig bruker vi apostrof for å markere at bokstaver mangler, samt i noen fremmedord fra fransk og i franske navn. Dette til orientering. LeD Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 *Tronaldo* Hva betyr det ordet "softest"?? Klare ikke å tyde det. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg synes fortsatt at hele verden skulle at et "universalspråk". Som for eksempel engelsk. I really do, so if you people don't mind, I'll start right here... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 11:43, skrev Kjetil Lura:*Tronaldo*Hva betyr det ordet "softest"?? Klare ikke å tyde det. Prøver du å disse meg? Har sendt melding til moderator om å trekke deg for 6200 meldinger for dissing. :wink: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: sofTest skrev (2002-11-24 14:32): Quote: Den 2002-11-24 11:43, skrev Kjetil Lura: *Tronaldo* Hva betyr det ordet "softest"?? Klare ikke å tyde det. Prøver du å disse meg? Har sendt melding til moderator om å trekke deg for 6200 meldinger for dissing. :wink: Jaja hvordan kunne eg vite an du hadde det som bruker navn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå