Gå til innhold

Hva er det som skjer med norsk-kunnskapene?

*Tronaldo*

Anbefalte innlegg

Knurr knurr.

Hva er det som skjer med norsk-kunnskapene for tiden? Jeg vet det virker litt pirkete, men ærlig talt - folk skriver jo så mye feil på helt "basic"-ting at det er jo ikke til å tro. Noen eksempler:

hvis skrives av mange som -> hviss

relevant skrives av mange som -> rellevant

vet skrives av mange som -> hvet

hvilke skrives av mange som -> vilke

får skrives av mange som -> for

Dette er bare noen få eksempler, og noen kan vel skyldes skrive- og lesevansker. Dette innlegget gjelder derfor ikke de som sliter med dette. Setningsoppbygging og syntaks gidder jeg ikke engang begynne på for det blir en hel tråd i seg selv!

Jeg tror mye av disse skrivefeilene skyldes latskap og liten interesse hos mange. Disse burde fått ekstra-timer for å lære seg å skrive ordentlig norsk.

Super-Sur-Tronaldo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-21 09:32, skrev *Tronaldo*:

Knurr knurr.

...

Jeg tror mye av disse skrivefeilene skyldes latskap og liten interesse hos mange. Disse burde fått ekstra-timer for å lære seg å skrive ordentlig norsk.

Jeg tror ogsaa skrivfeil stort set skjyldes lattskap.

AA liten interese, da seff.

Kansje vi bare kan drepe alle som staver ordd feil? :roll:

Eller hei, enda bedre: "Det maa ett holdnings-endrende tiltak til"! :lol:

Lenke til kommentar

Skjønner akkurat hva du mener. Nettopp lest en tråd av en kar som skrev hvet istedenfor vet. Gang etter gang... Har absolutt ingenting imot en og annen skrivefeil. Men når det blir så gjennomført så blir jeg irritert. Men hva kan man gjøre :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

hvis skrives av mange som -> hviss

Det er faktisk tillatt å skrive både "hvis" og "viss" på bokmål. (Sistnevnte er riktignok klammeform.) Men kombinasjonen av formene er uheldig. :smile:

Min erfaring er at personer som har fått det for seg at skal skrive på "dialekt", til slutt ikke klarer å skrive hverken bokmål eller nynorsk skikkelig.

Kanskje noen burde ta en pause i kampen mot den "fæle" nynorsken, og lære seg å skrive i hvert fall ett av skriftspråkene våre skikkelig? Jeg har hatt stor nytte og glede av å lære begge. Men sammenblanding, samnorsk, dialekter og SMS er styggedom som forpester de unges sprog. :smile:

Den beste måten å lære skriftspråk på er selvsagt ved å lese og skrive. Noe dagens ungdom kanskje burde prioritere litt mer.

LeD

Lenke til kommentar

Ja - språket forsvinner når "alt" skal være lov.

Før trodde jeg det måtte være forferdelig å være toppsjef i et stort konsern, men nå begynner jeg å lure på om ikke norsk-lærer er det mest stressende yrket!

"...så kom den lille snørrungen av en 15-åring hjem med norsk-stilen sin og mor sa:

"Å så fin en tegning du har, men hvorfor har du bare brukt rødfarge?" "

Lenke til kommentar

Hei *Tronaldo*!

Ville bare gjøre deg oppmerksom på at bindestrek ikke skal benyttes ved sammensatte ord på norsk (det brukes derimot på engelsk). Derfor heter det "norskkunnskapene" og ikke "norsk-kunnskapene", "norkslærer" og ikke "norsk-lærer" osv. Siden vi først er inne på temaet ville jeg bare gjøre oppmerksom på dette siden dette er noe det syndes mye mot i det norske språk. Ellers er jeg enig med deg i at rettskrivningen ikke er helt på høyde i disse nettider.

Lenke til kommentar

Hei *Tronaldo*,

Jeg er enig med deg at "norkslærer" ikke høres helt bra ut :wink: Her gjelder det visst å feie for egen dør! Kunne det ikke vært en idé at alle innlegg til http://www.hw.no ble sendt gjennom en automatisk stavekontroll? Jeg har lagt merke til at banneord fjernes fortløpende så det burde vel være mulig å fjerne de verste skrivefeilene også ...

Edit: rettet opp en skrivefeil :0

[ Denne Melding var redigert av: wintermuthe på 2002-11-21 15:20 ]

Lenke til kommentar

Hahahaha. Det hadde vært fett! Sånn som i gode gamle dager på skolen:

- Du skriver innlegget

- Sender det inn

- Får det rettet og deretter lagt ut på forumet.

Hadde vært kult med auto-reply til avsender med antall skrivefeil og karakter. Hvis du stryker på to innlegg hadde du blitt bannet fra forumet i en uke!

Hehehehe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 13:10, skrev SirHartge:

Er ening i at norskkunnskapene er synkene, men det har vel litt med holdningene. Det er blitt mer tillatt med slengord og sms språk. Jeg synes det er irriterende å lese dialekt, det passer ikke inn på ett slikt forum som dette vertfall.

Var dette en spøk? :razz: her var det mange skrive feil :razz:

Det som irriterer meg er dialekt og SMS språk, for trossalt HW har ikke begrensninger på antall bokstaver som blir skrevet. Man kan ikke sitte i 5 minutter å tyde det som ble skrevet i en tråd når man normalt leser det på 20 sekunder (eller mindre).

Lenke til kommentar

Den 2002-11-21 13:33, skrev DjSlayer:

for trossalt HW har ikke begrensninger på antall bokstaver som blir skrevet.

"tross alt" er to ord. "HW har tross alt ikke..." er vel best her.

Quote:

Man kan ikke sitte i 5 minutter å tyde...

Det skal vel være "sitte og tyde"?

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

hvilke skrives av mange som -> vilke

og egentlig er det vel mer logisk å skrive vilke enn hvilke?

Skriftspråket utvikler seg, og stumme bokstaver forsvinner av den enkle grunnen av at de er overflødige. Vi tweaker språket slik at det blir mer effektivt :smile: Se på det som evolusjon :smile: Ting går fremover i verden, ikke vær så konservativ.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 13:43, skrev Anders Leipsland:

og egentlig er det vel mer logisk å skrive vilke enn hvilke?

Ja, koffårrr kann vi issje allæ skrivæ sån så vi snakkar?

Det krever nok litt kunnskap om språk for å se all logikken. Når alle fjortisser med mobiltelefon skal lage sin egen logikk i språket, blir det i alle fall tull. Så jeg tror vi skal la de som har peiling på slikt styre evolusjonen. Ellers frykter jeg at språket vil degenerere.

Jeg vil tro at H-en i "hvilke" forteller noe om trykk. I ordet "vilke" (hva pokker er en vilke?) legger jeg automatisk trykk på L-en (uttales altså vilke, slik som "pilke"). I "hvilke" legger jeg trykket tidligere. (Hvilke).

LeD

Lenke til kommentar

Det er så "dumt" å tro at en dialekt eller et språk er det eneste riktige. Til de som kritiserer dialekt; fordi bokmål er tilpasset DIN dialekt, så er dette det eneste saliggjørende? Beklager hvis det kom som et sjokk på deg/dere at du/dere snakker dialekt, men det finnes en type missforståelse blant innfødte fra det sentrale østland at alle andre enn de snakker dialekt.

Det har vært mange tråder om dette temaet. Jeg forstår ikke at de som irriterer seg over språket i et innlegg eller en tråd ikke bare går videre. Slurv er en ting, men det er faktisk grunner til at mange skriver feil. Dere vet ikke hvorfor en bestemt person skriver feil. En dyslektiker kan f.eks. være helt konsekvent i å skrive visse ord feil. Kom nå ikke med innlegg under med at dyslektikere selvsagt er unnskyldt eller at de kan bruke stavekontrollen i Word osv. Dere vet ikke hvem som er dyslektikere, og hvis vi skal sette noen språklige standarder så bør ALLE bruke stavekontroll. Det er bare å lese innleggene over, så bør det være klart.

Når det gjelder det norske språket, så er det en overdreven konservatisme som råder. Språket har gjennom alle tider utviklet seg. Hvor mange av dere kan lese Snorre på originalspråket? Jeg synes det er en berikelse når vi tar inn ord og uttrykk fra andre språk når det ikke finnes tilsvarende i norsken. Og dess mer folk reiser, flytter og på andre måter kommuniserer, dess raskere endrer språket seg. Så en artikkel i avisen for en tid tilbake om språket til ungdom som brukte en ungdomsklubb i de østlige deler av Oslo. De snakket faktisk en blanding av urdu, arabisk og norsk seg imellom. Jeg trives faktisk svært godt med engelsk, fordi det har så mange flere ord. Dette gjør engelsk til et mye mer presist språk. Jeg river meg mange ganger i håret (som jeg ikke har) når jeg må oversette fra engelsk til norsk, fordi det egentlig ikke er noe helt dekkende ord eller uttrykk på norsk. Andre ganger når jeg sitter og skriver norsk, så har jeg et presist engelsk ord i hode som jeg strever med å uttrykke på norsk. Og jeg innfødt nordmann. Av og til så "låner" jeg bare ordet.

Det mest idiotiske jeg ser er en språkkritiker som selv ikke kan skrive korrekt norsk. Det har ikke skjedd en eneste gang når en eller annen har kommet med denne typen kritikker som jeg har lest i dette forumet, at personen har skrevet korrekt norsk selv. "Men min feil er jo ikke så alvorlig som.." Patetisk. Feil er feil. Et godt norsk uttrykk er; fei for egen dør. Og når det er gjort, fei en gang til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 17:14, skrev sofTest:

Det er så "dumt" å tro at en dialekt eller et språk er det eneste riktige. Til de som kritiserer dialekt; fordi bokmål er tilpasset DIN dialekt, så er dette det eneste saliggjørende?

Skriftspråk og talespråk er to forskjellige ting. I Norge har vi to skriftspråk (bortsett fra samisk), og hundrevis av dialekter. Ingen av hverken dialektene eller skriftspråkene er "riktigere" enn andre. Jeg snakker en dialekt som slett ikke likner på det skriftspråket jeg vanligvis bruker. Det er mange fordeler med å ha standardiserte skriftspråk. Hvis alle skulle skrive akkurat som de ønsket, basert på sin dialekt, ville det bli kaos. Standardisert skriftlig kommunikasjon med gramatikk og ordbøker er en nødvendighet. Men disse skal selvsagt utvikle seg i samsvar med talespråket. De norske dialektene er en viktig del av vår kulturarv. Men når vi kommuniserer skriftlig, bør vi følge en av de to standardiserte "protokollene".

Tenk om folk i de innerste dalene i Skottland, eller de mørkeste sørstatene i USA til en hver tid skulle skrive engelsk nøyaktig slik de snakket?

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 15:58, skrev LeD:

Ja, koffårrr kann vi issje allæ skrivæ sån så vi snakkar?

Fordi vi alle snakker forskjellig. Vi skal jo ikke ha 4 millioner skriftspråk her i landet.

Quote:

Det krever nok litt kunnskap om språk for å se all logikken. Når alle fjortisser med mobiltelefon skal lage sin egen logikk i språket, blir det i alle fall tull. Så jeg tror vi skal la de som har peiling på slikt styre evolusjonen. Ellers frykter jeg at språket vil degenerere.

Ikke kom å si at Norsk Sprakrad har peiling. For det er jo litt skummelt at når du skal ha minne til din personlige datamaskin må du bruke en nettleser for å surfe på verdensvevenet, eller VV om du vil, og da får du mange kjeks i maskina

btw vi vil ikke at denne tråden skal bli en flambere tråd så husk at vi må fjese :wink:

Quote:

Jeg vil tro at H-en i "hvilke" forteller noe om trykk.

Lærte hvordan trykket skal være med å høre på andre når jeg var liten jeg :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...