Gå til innhold

Hva er hensikten med vifter/kjøling?


Bassmus

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere så er mitt ståsted veldig elektronikk-orientert (er elektronikkingeniør), så jeg er fullt klar over at tungt belastet elektronikk (under spilling o.l.) forbruker mer effekt enn den samme elektronikken "på tomgang".

 

Spørsmålet mitt gikk i hovedsak på hva som var hensikten med, og hva som er gevinsten med, å kjøle ned en maskin som ikke endres (klokkes, moddes, osv.) allerede går stabilt. Oppsummert skjønner jeg at det egentlig ikke er noen reell hensikt med det, men at man enten vil ha noe å skryte av eller så vil ha "noe å gå på".

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser nå at teksten til microplex an misstolkes. Jeg tolker den derimot en helt annen vei: Ved ikke-krevende bruk kan viftene stå på minimal hastighet uten at maskina overopphetes. Dersom man vil bruke den krevende så vil maskina overopphetes med minimal viftehastighet, så da må man stille opp viftehastigheta.

 

Ellers så ser jeg en motsetning mellom god luftgjennomstrømning og støvfrihet selv om man bruker filter. Jo mer filtrering, jo mindre støv, men så blir jo også gjennomstrømninga dårligere.

 

Jeg foretrekker laveste mulig viftestøy kombinert med ikke for høye temperaturer (60'C++). Eller sagt på en annen måte ønsker jeg maksimal temperatur (inntil et vist nivå) for at ikke viftene skal støye unødvendig mye.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere så er mitt ståsted veldig elektronikk-orientert (er elektronikkingeniør), så jeg er fullt klar over at tungt belastet elektronikk (under spilling o.l.) forbruker mer effekt enn den samme elektronikken "på tomgang".

 

Spørsmålet mitt gikk i hovedsak på hva som var hensikten med, og hva som er gevinsten med, å kjøle ned en maskin som ikke endres (klokkes, moddes, osv.) allerede går stabilt.  Oppsummert skjønner jeg at det egentlig ikke er noen reell hensikt med det, men at man enten vil ha noe å skryte av eller så vil ha "noe å gå på".

 

Takker for svar! :)

7528967[/snapback]

 

Under de forholdenesom du definerer (stock konfigurasjon, så lenge den ikke når kritiske temperaturer) så er svaret: Forlenget levetid, i varierende grad avhengig av hvilken type komponenter det er snakk om.

 

Harddisker f.eks. har mye høyere overlevelsesrate med aktiv kjøling enn om de står og koker av seg selv. En CPU vil sikkert kunne tjene noen år i gjennomsnitt i total levetid med en forskjell på 10 grader. For microchiper så er jo dpg levetiden så lang til å begynne med at akkurat dette blir litt irellevant.

 

SÅ ja, det er totalt sett lite å hente med bedre kjøling (bortsette fra for harddisk IMO) under de forholdene du spesifiserer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at teksten til microplex an misstolkes. Jeg tolker den derimot en helt annen vei: Ved ikke-krevende bruk kan viftene stå på minimal hastighet uten at maskina overopphetes. Dersom man vil bruke den krevende så vil maskina overopphetes med minimal viftehastighet, så da må man stille opp viftehastigheta.

7529201[/snapback]

Jaaaa? Jeg tolket det dithen, jeg óg. Gav jeg inntrykk av noe annet? :hmm:

 

Jeg foretrekker laveste mulig viftestøy kombinert med ikke for høye temperaturer (60'C++). Eller sagt på en annen måte ønsker jeg maksimal temperatur (inntil et vist nivå) for at ikke viftene skal støye unødvendig mye.

7529201[/snapback]

Her er jeg helt enig med deg. :thumbup: Så varm PC som mulig, med en akseptabel levealder på PCen, for å få minst mulig viftestøy.

 

Men hvorfor gjøres dette manuelt, med slike viftekontrollere? Jeg spurte lenger oppi om det ikke heller gikk an å bruke automatiske vifteregulatorer, hvor man bare bestemmer et 'set point', og lar regulatoren avgjøre viftehastigheten. Tror jeg skal se meg omkring etter noe slikt. :)

Lenke til kommentar
Men hvorfor gjøres dette manuelt, med slike viftekontrollere?  Jeg spurte lenger oppi om det ikke heller gikk an å bruke automatiske vifteregulatorer, hvor man bare bestemmer et 'set point', og lar regulatoren avgjøre viftehastigheten.  Tror jeg skal se meg omkring etter noe slikt. :)

7530457[/snapback]

 

Man trenger oftest ikke mer enn å legge inn "Speed fan" eller lignende program for å gjøre dette på et nyerer hovedkort :)

Lenke til kommentar
Men hvorfor gjøres dette manuelt, med slike viftekontrollere?  Jeg spurte lenger oppi om det ikke heller gikk an å bruke automatiske vifteregulatorer, hvor man bare bestemmer et 'set point', og lar regulatoren avgjøre viftehastigheten.  Tror jeg skal se meg omkring etter noe slikt. :)

7530457[/snapback]

 

Man trenger oftest ikke mer enn å legge inn "Speed fan" eller lignende program for å gjøre dette på et nyerer hovedkort :)

7530583[/snapback]

 

Speedfan er ikke noe særlig god i "overgangene", den har en tendens til å hoppe mellom full og laveste viftehastighete på medium load, istedet for å holde seg på medium hastighet, og det er ganske irriterende, endringer i hastigheten legger man godt merke til, så slik styring bør ikke endre for ofte og for krapt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjapp kommentar:

Skal PC'en stå og jobbe kontinuerlig vil det ha store fordeler med vifter. For eksempel alle servere bør ha kjøling da de kontinuerlig arbeider fra harddisk blant annet. Et standard oppsett vil da ikke nødvendigvis ha nok kjøling til at maskinen kan gå stabilt over lengre tid. Det er ikke uten grunn at mange serverrom har installert aircondition for eksempel. I tillegg til å holde temperaturen nede, kan den vel også hjelpe til å rense lufta, samt gjøre noe med luftfuktigheten.

 

Jeg har selv hatt maskin som senest i sommer gikk opp i over 60 grader på harddiskene (dette er en filserver som står og går 24/7), og måtte bytte kabinett/vifter for å få ned temperaturen. Nå holder den en mye lavere temperatur, og risikoen for at en harddisk ryker er meget redusert.

Lenke til kommentar
Jeg har selv hatt maskin som senest i sommer gikk opp i over 60 grader på harddiskene (dette er en filserver som står og går 24/7), og måtte bytte kabinett/vifter for å få ned temperaturen. Nå holder den en mye lavere temperatur, og risikoen for at en harddisk ryker er meget redusert.

7533531[/snapback]

 

Nå er jo over 60 grader over det som er oppgitt som maks arbeidstemperatur for harddisker, kontinuerlig jobbing eller ikke, det er sjeldent heldig å kjøre på varmere temp enn komponenten er oppgitt til å tåle.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har selv hatt maskin som senest i sommer gikk opp i over 60 grader på harddiskene (dette er en filserver som står og går 24/7), og måtte bytte kabinett/vifter for å få ned temperaturen. Nå holder den en mye lavere temperatur, og risikoen for at en harddisk ryker er meget redusert.

7533531[/snapback]

 

Nå er jo over 60 grader over det som er oppgitt som maks arbeidstemperatur for harddisker, kontinuerlig jobbing eller ikke, det er sjeldent heldig å kjøre på varmere temp enn komponenten er oppgitt til å tåle.

 

AtW

7533551[/snapback]

 

Presis! Og derfor trenger vi vifter. Behovet for vifter er, som definert tidligere, avhengig av temperatur på komponentene, og kan dermed med fordel være justerbart i forhold til belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...