Gå til innhold

Hva er hensikten med vifter/kjøling?


Bassmus

Anbefalte innlegg

Ok, la meg oppklare spørsmålet. Jeg er fullt inneforstått med at vifter hindrer at det samler seg opp store støvmengder inni kabinettet. Videre holder det temperaturen i kabinettet nede. Alt dette er greit.

 

Men så siterer jeg fra Microplex, fra informasjonen om en viftekontroller de selger:

Tanken bak dette produktet er at man kan tilpasse viftehastigheten (og dermed støy og luftmengde) alt ettersom hva man bruker PC'en til. Kjører du programmer som ikke krever så mye ressurser av maskinen, lar du viftene kjøre på laveste hastighet (eller skrudd helt av for den saks skyld). Har du behov for mer kjøling som følge av applikasjoner eller spill som krever mye av prosessoren og dermed øker varmeutvikling, stiller du viftehastigheten inn på et nivå som både sørger for nødvendig temperatursenking og et mer behagelig opphold foran PC'en hva gjelder viftestøy.

 

Mitt ståsted er veldig elektronikk-orientert, så jeg ser ikke helt forskjellen på om en CPU holder 30 eller 40 grader. Såvidt meg bekjent, utfører ikke CPUen flere MIPS ved 30 grader enn 40 grader. Så etter det resonnementet får man heller ikke flere FPS i spill ved den ene eller andre temperaturen. Den eneste argumentet jeg kan se er at levetiden på produktet blir lenger ved lavere temperatur (noe som ikke spiller noen rolle ettersom produktet blir utdatert lenge før det dør), og at elektronikken holdes såpass kjølig at maskinen ikke henger seg opp.

 

Så kan noen svare meg på hva som da er hensikten? Jeg regner med at det ikke bare er for å skryte av hvor kjølig greia er. For i så fall er det jo bare å stappe den inn i kjøleskapet, så er saken biff. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høh, prøver du å sammenligne oss med homeøpater? :realmad:

 

 

Skrytefaktoren er jo helt klart tilstede men først og fremst er det sånn at elektronikk som blir for varm slutter å fungere og blir i værste fall ødelagt.

 

Siden "Duke Qaukem 5000" på full pupp krever mer strøm enn et rolig slag "solitaire" må du også ha bedre kjøling. Alternativet er det bare dine uvenner som vil like ;)

Lenke til kommentar
Ok, la meg oppklare spørsmålet.  Jeg er fullt inneforstått med at vifter hindrer at det samler seg opp store støvmengder inni kabinettet.  Videre holder det temperaturen i kabinettet nede.  Alt dette er greit.

 

Men så siterer jeg fra Microplex, fra informasjonen om en viftekontroller de selger:

Tanken bak dette produktet er at man kan tilpasse viftehastigheten (og dermed støy og luftmengde) alt ettersom hva man bruker PC'en til. Kjører du programmer som ikke krever så mye ressurser av maskinen, lar du viftene kjøre på laveste hastighet (eller skrudd helt av for den saks skyld). Har du behov for mer kjøling som følge av applikasjoner eller spill som krever mye av prosessoren og dermed øker varmeutvikling, stiller du viftehastigheten inn på et nivå som både sørger for nødvendig temperatursenking og et mer behagelig opphold foran PC'en hva gjelder viftestøy.

 

Mitt ståsted er veldig elektronikk-orientert, så jeg ser ikke helt forskjellen på om en CPU holder 30 eller 40 grader. Såvidt meg bekjent, utfører ikke CPUen flere MIPS ved 30 grader enn 40 grader. Så etter det resonnementet får man heller ikke flere FPS i spill ved den ene eller andre temperaturen. Den eneste argumentet jeg kan se er at levetiden på produktet blir lenger ved lavere temperatur (noe som ikke spiller noen rolle ettersom produktet blir utdatert lenge før det dør), og at elektronikken holdes såpass kjølig at maskinen ikke henger seg opp.

 

Så kan noen svare meg på hva som da er hensikten? Jeg regner med at det ikke bare er for å skryte av hvor kjølig greia er. For i så fall er det jo bare å stappe den inn i kjøleskapet, så er saken biff. :D

7527402[/snapback]

 

I grunn relativt enkelt.

Som du skriver utfører ikke CPUen flere MIPS ved 30 enn ved 40 grader, men her tenker du feil retning.

Problemet er vel heller at CPUen (og mange andre komponenter) blir varmere når de jobber hardere.

Viftene hindrer ikke at det samles støv i kabinettet, snarere tvert i mot, de tar med seg rimelig mye støy inn i et kabinett.

Viftenes eneste oppgave er kjøling.

Siden vifter gir uønsket støy, finnes det ofte en form for viftestyring på HK, men denne har ikke alverdens muligheter. Derfor finnes det også andre enheter for viftestyring, hvor du kan styre manuelt, og/eller sette viftene til å starte ved forsjellige temperaturer etc.

Lenke til kommentar

Ting bør holdes på en temperatur de tåler, man kan jo ikek kjøre alt vifteløst og forvente at maskina fungerer fint (som du sikkert vet), med en viftekontroller så øker man viftens arbeidsområde betraktlig, om man kan kjøle tilstrekkelig på lav hastighet er det ikke så mye vits å få ekstre bråk for "unødvendig" kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar
Viftene hindrer ikke at det samles støv i kabinettet, snarere tvert i mot, de tar med seg rimelig mye støy inn i et kabinett.

 

dette stemmer så lengde det er undertrykk i kabinettet. det er dette de fleste har og derfor blir støv "sugd" inn i kabinettet. Hvis en sørger for å ha overtrykk i kabinettet vil en ikke ha slikt problem med støy

Lenke til kommentar
dette stemmer så lengde det er undertrykk i kabinettet. det er dette de fleste har og derfor blir støv "sugd" inn i kabinettet. Hvis en sørger for å ha overtrykk i kabinettet vil en ikke ha slikt problem med støy

7527629[/snapback]

 

Høh? Det er da en sirkulasjon? Om viftene skyver luft inn, vil den lekke ut andre steder i kabinettet, og om viftene skyver luft ut vil den trekkes inn i kabinettet andre steder. Da skulle det jo være hipp som happ når det gjelder støv, hvis man ikke setter inn et filter eller noe sånt. Eller?

Lenke til kommentar
dette stemmer så lengde det er undertrykk i kabinettet. det er dette de fleste har og derfor blir støv "sugd" inn i kabinettet. Hvis en sørger for å ha overtrykk i kabinettet vil en ikke ha slikt problem med støy

7527629[/snapback]

 

Høh? Det er da en sirkulasjon? Om viftene skyver luft inn, vil den lekke ut andre steder i kabinettet, og om viftene skyver luft ut vil den trekkes inn i kabinettet andre steder. Da skulle det jo være hipp som happ når det gjelder støv, hvis man ikke setter inn et filter eller noe sånt. Eller?

7527712[/snapback]

Hvis det er undertrykk, vil jo kabinettet suge til seg støv fra andre steder enn vifteinnsuget, hvis du ikke har en helt tett pc da..? Som jeg tviler på at du har. Og til trådstarter; du snakker om 30-40 grader. Hvis du spiller en kratig spill og har dårlig kjøling snakker vi om 60-80 grader :cool:

Lenke til kommentar
Og til trådstarter; du snakker om 30-40 grader. Hvis du spiller en kratig spill og har dårlig kjøling snakker vi om 60-80 grader :cool:

7527805[/snapback]

Ja, akkurat det vet du bedre enn meg, så jeg stoler på deg der. :) Men det skal jo såvidt meg bekjent (har aldri testet) en del mer enn 60-80 grader til før maskinen tryner. Så hvis det er "dårlig kjøling" selv om maskinen faktisk går fint og ikke henger, hvorfor da kjøle?

Lenke til kommentar
dette stemmer så lengde det er undertrykk i kabinettet. det er dette de fleste har og derfor blir støv "sugd" inn i kabinettet. Hvis en sørger for å ha overtrykk i kabinettet vil en ikke ha slikt problem med støy

7527629[/snapback]

Litt OT: Hvordan vil du oppnå at ikke støv trekker inn i kabinettet, samtidig som at du skal få sirkulasjon (=kjøling) og oppnå overtrykk inni det? For meg virker det som en liten selvmotsigelse at et kabinett har både god sirkulasjon og forblir støvfri. :)

Lenke til kommentar
Høh, prøver du å sammenligne oss med homeøpater?    :realmad:

 

 

Skrytefaktoren er jo helt klart tilstede men først og fremst er det sånn at elektronikk som blir for varm slutter å fungere og blir i værste fall ødelagt.

 

Siden "Duke Qaukem 5000" på full pupp krever mer strøm enn et rolig slag "solitaire" må du også ha bedre kjøling. Alternativet er det bare dine uvenner som vil like ;)

7527524[/snapback]

:!: Vel, jeg skal ikke påstå at kjølingen er fånyttes. I hvert fall ikke før jeg har snappet opp informasjon om alle sider av saken. Homeopati derimot vet jeg at bare er sludder og pølsevev. Men du skal jo ikke se bort ifra at det finnes homeopatiske medisiner du kan ta som vil bedre sirkulasjonen inni PC-kabinettet da. :D

 

Joda, er sant at varme er en uting for elektronikk. Men den kritiske temperaturen ligger jo langt over hva jeg har inntrykk av at mange av modderne trakter etter.

 

EDIT: Dårlig formulering.

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar
Litt OT:  Hvordan vil du oppnå at ikke støv trekker inn i kabinettet, samtidig som at du skal få sirkulasjon (=kjøling) og oppnå overtrykk inni det?  For meg virker det som en liten selvmotsigelse at et kabinett har både god sirkulasjon og forblir støvfri. :)

7527910[/snapback]

 

Hvis du har tilstrekkelig mengde med vifter som suger luft inn i kabinettet vil det bli større luftmengde (les: lufttrykk) inne i kabinettet enn det er på utsiden av kabinettet (les. resten av rommet). dette kalles overtrykk.

 

edit: dette vil motvirke oppsamling av støv i kabinettet men det vil il gjengjeld kunne bråke ganske mye.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

De værste overklokkerne arbeider ut fra tesen om at lavere temperatur=høyere frekvens før systemet tryner ;)

 

Høres ikke helt halvgærent ut for som vi alle vet (burde vite?) så påvirkes halvledere av temperaturen, når du arbeider helt i grenseland av hva systemet tåler så er ekstra kjøling kanskje det lille som skal til for å skvise ut siste promillen ekstra ytelse?

Lenke til kommentar
De værste overklokkerne arbeider ut fra tesen om at lavere temperatur=høyere frekvens før systemet tryner ;)

 

Høres ikke helt halvgærent ut for som vi alle vet (burde vite?) så påvirkes halvledere av temperaturen, når du arbeider helt i grenseland av hva systemet tåler så er ekstra kjøling kanskje det lille som skal til for å skvise ut siste promillen ekstra ytelse?

7528043[/snapback]

Hehehe... Tror ikke tesen din er så veldig langt ifra sannheten, nei. :D

 

Det er vel ordlyden til Microplex jeg synes høres mest rar ut. Ut ifra det de sier, skulle man jo tro at de en slik viftekontroller er aktuell for, har en CPU-temperatur på "tomgang" rett under det kritiske punktet. Så når det skal gjøres noe som krever mer muskler, må viftene jobbe litt mer.

 

Hadde det ikke vært enklere med en automatisk regulator da da? Man velger en temperatur (f.eks. 50 grader), monterer en vifte som er mer enn kraftig nok, og får regulatoren til å regulere viftehastigheten etter temperaturen.

 

Menmen, da får man ikke sjans til å komme med uttalelser ala "Oooooh, nå har jeg istapper inni kabinettet! L33T!" :cool:

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt, så blir enkelte komponenter varmere jo mer de jobber. CPUen utvikler f.eks. mye mer varme når den jobber 100% enn når den er idle. Det samme gjelder f.eks. grafikkort og harddisker.

 

All effekt som elektronikk bruker resulterer jo i varme (stort sett). Hvis den ikke fjernes, så blir komponentene bare varmere og varmere. En del komponenter har en oppgitt maks temperatur fra leverandør som må overholdes. Hvis ikke kan de gå i stykker eller levetiden blir kraftig redusert.

 

Hvis man ikke skal overklokke systemet eller lignende, så er det strengt tatt ikke nødvendig med mer kjøling enn at komponentene er akkurat passe varme. Men ikke alle komponenter har temperaturmålere, og dessuten er de heller ikke alltid til å stole på. Varme sommerdager gir også en økning i ambient temperatur kontra en kald vinterkveld.

 

Man bør derfor ha en viss margin å gå på for at ikke systemet skal bli ustabilt.

Lenke til kommentar

[flogging a dead off topic] Sorry, men jeg skjønner fortsatt ikke dette med støv og overtrykk. Hvis luft uansett må inn ett eller annet sted, vil jo støv følge med. Og da spiller det vel liten rolle om motoren jobber med inntrekk eller "utpust" (eller som i mitt kabinett, en av hver)... [/flog]

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Jeg tror det er en viktig side ved overtrykk/undertrykk som ikke kommer frem hittil i diskusjonen:

 

Dersom man har *støvfilter* foran viftene som blåser inn i kabinettet, vil man kunne hindre støvsamling ved å sørge for at det ikke suges luft inn andre steder.

 

Har man derimot ikke støvfilter, spiller det ingen rolle om kabinettet har overtrykk eller undertrykk. Støvet vil da følge med der hvor luften kommer inn, uansett om det er gjennom en vifte eller ikke.

 

Så til temperatur og kjølebehov. Ønsket max-temperatur på ymse komponenter avgjøres ikke bare av hva de tåler før elektromigrering blir et problem, men også av det faktum at f.eks. en kjølig CPU er mye lettere å overklokke enn en varm.

Lenke til kommentar

Om "overtrykket" i kabinettet kommer fra "reine" vifter (vifter som får luft igjennom filter) vil den innvendige lufta være mer støvfri (tror eg:-) ) enn om lufta som skal inn for og utjevne trykket kommer fra samtlige åpninger i kabinettet, feks. hvis viftene som blåser luft ut har større kapasitet enn "inn viftene".

Lenke til kommentar

Her er en del misforståelser ute å går:

Støv: Undertrykk eller overtrykk spiller ingen rolle. Det er mengden urein luft som avgjør.

Et filter som filtrerer lufta INN er lurt....

 

Temperatur:

Komponenter som drives av en klokke (cpu, minne, etc, etc,) har en maks. frekvens de tåler før de begynner å fuske. Her er poenget at dess kaldere komponenten er dess høyere frekvens klarer den før den fusker.

Dette vet alle som overklokker PCn.

Hvis du ikke klokker max. spiller det ingen rolle om CPUn er 30 eller 40 grader så lenge den ikke fusker.

 

En liten detalj: CMOS bruker mere strøm når temperaturen øker. Faktisk bruker en CPU på 40 grader noe mere enn samme CPU på 30 grader.

 

Det behøver ikke å være fatalt for komponenten at den fusker, men det er som oftest fatalt for programmet som kjører.

Endret av nilsjohanole
Lenke til kommentar

Viftene er der KUN for kjøling.

 

De har primært to oppgaver innenfor dette.

 

1) Sørge for at komponentene ikke når kritiske temperaturer. F.eks. hvis du tar av viften fra CPUkjøleren så er det bare å vinke bye-bye til den, da den vil brenne opp i løpet av et minutt eller to. (gjerne bare sekunder om den er under full belastning). Med andre ord er det IKKE en mulighet å kjøpe visse komponenter uten kjøling. Primært da GPU og CPU, og som regel også northbridge.

 

2) Jo lavere tempreatur du har, jo lengre kan du presse komponenter ved overklokking. Hvis du kjører komnponentene ved stock, så har det seff ingen ting å si om du har 10 grader eller 60 grader på dem, men skal du overklokke, så vil du komme mye lengre med 10-20 grader lavere temperatur. F. eks. med min fasekjøler når CPU ca -60 celcius. Den får da helt andre egenskaper når det gjelder klokking enn når den står med luftkjøler (ca 45-50 celcius).

 

Komponente utvikler (mange ganger) mer varme om de er under belastning eller ikke. Står PCen din og gjør ingenting på windows desktoppen så trekker den kanskje bare 60watt. Hvis den er inne i et heftig 3Dspill, så trekker den samme maskinen kanskje 200watt (de reelle tallene er helt avhengig av hvilke komponenter som er brukt selvfølgelig). Det er derfor kjøleløsninger som er justerbare er greit å ha, siden du da kan få minst mulig støy når du ikke trenger mye kjøling, og mest mulig kjøling når du trenger det.

 

Når det gjelder dem som har 12 vifter i kabinettet sitt for å ha "god kjøling" så er jeg litt enig med deg. Det er det lite å hente i forhold til overklokking. Du trenger en rimelig stor forskjell i temperaturer for at det skal være noe verdt å hente på overklokking. I slike tilfeller så er det nok enten skryte/mekkefaktor eller ren uvitenhet om grunnleggende termodynamikk som ligger bak, men folk osm vannkjøler f.eks. har reelle gevinster å hente (i tillegg til at de får nesten lydløse maskiner selvfølgelig).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
dette stemmer så lengde det er undertrykk i kabinettet. det er dette de fleste har og derfor blir støv "sugd" inn i kabinettet. Hvis en sørger for å ha overtrykk i kabinettet vil en ikke ha slikt problem med støy

7527629[/snapback]

 

Høh? Det er da en sirkulasjon? Om viftene skyver luft inn, vil den lekke ut andre steder i kabinettet, og om viftene skyver luft ut vil den trekkes inn i kabinettet andre steder. Da skulle det jo være hipp som happ når det gjelder støv, hvis man ikke setter inn et filter eller noe sånt. Eller?

7527712[/snapback]

 

Riktig det. Filter + overtrykk er en super kombo. Da vil du få en støvfri maskin fordi at det KUN kommer luft inn der du har planlagt det og har filtre klar. Det eneste som kommer gjennom da er det som gikk gjennom filteret.

 

Uten filtre, så er det hipp som happ om det er overtrykk eller undertrykk, og begge deler vil støve mer inni kabinettet enn om det var ingen vifter.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...