sample Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Hei, kanskje litt dårlig forumlert emne, men forklarer problemet her: Jeg har en filer som heter stilsett.css (som er css seff.) meny.php, maincontet.php og index.php For maincontact.php har jeg bestemt i CSS filen (stilsett.css) at: a { color: #0097DF; background-color: #ffffff; } a:hover{ color: #fff; text-decoration: underline; background-color: #0383C0; } a:visited{ color: #0383C0; text-decoration: underline; background-color: #fff; } a:hover:visited { color: #fff; text-decoration: underline; background-color: #0383C0; } Når jeg inkluderer maincontent.php i index.php slik: <?php include("maincontent.php")?> også gjør det samme med meny.php. I meny.php har jeg valgt annet CSS for a:hover osv. Men den som er i selve stilsett.css, legger seg til meny.php. Så spørsmålet mitt er Hvordan unngår jeg at stilsett.css 'kræsjer' med meny.php's css som er intern Endret 18. desember 2006 av sample Lenke til kommentar
eigan Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Når inkluderer stilsett.css? Hvordan er index.php? Lenke til kommentar
sample Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Stilsett.css legger seg til meny.php som er inkludert i index.php index.php ser slik ut: <div id="meny"> <?php include("meny.php")?> </div> <div id="maincontet"> <?php include("maincontent.php")?> </div> (i browser vises meny til venstre og maincontet til høre) Rett og slett hvordan unngår jeg at (koden postet i første innlegg) gjentar seg på meny.php? Endret 18. desember 2006 av sample Lenke til kommentar
sample Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Stilsett.css legger seg til meny.php som er inkludert i index.php index.php ser slik ut: <div id="meny"> <?php include("meny.php")?> </div> <div id="maincontet"> <?php include("maincontent.php")?> </div> (i browser vises meny til venstre og maincontet til høre) Rett og slett hvordan unngår jeg at (koden postet i første innlegg) IKKE gjentar seg på meny.php? 7526692[/snapback] Endret 18. desember 2006 av sample Lenke til kommentar
eigan Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du har en merklig måte å inkludere det på. Hvorfor setter du dem inn i <div> ? Hvorfor ikke bare sette alt i en css, så bare sette forskjellige id´er og klasser ? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 liten grunn til dobbeltpost, men uansett: når du inkludere masse php-filer inn i en og samme fil, så vil css-arket logisk nok arbeidet på hele fila. (php-include()-funksjonen limer sammen mange sider, og sender de til browseren. Browseren tror den bare mottar én side, og det er vanskelig å tolke css på kun deler av ett ark). nuja, du har sikkert lyst på løsning: tipper siden er delt inn i div'er? (ok, tipper ikke - ser det av koden din) endre css'en til noe ala: #maincontet a { color: #0097DF; background-color: #ffffff; } #maincontet a:hover{ color: #fff; text-decoration: underline; background-color: #0383C0; } #maincontet a:visited{ color: #0383C0; text-decoration: underline; background-color: #fff; } #maincontet a:hover:visited { /* hva prøver du på her?? a:hover:visited har jeg ikke hørt om */ color: #fff; text-decoration: underline; background-color: #0383C0; } all css over fungerer kun på ting som er inni maincontent-diven. Lenke til kommentar
sample Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 ros til qualbeen MEN. Warning: <style> isn't allowed in <div> elements <link> isn't allowed in <div> elements 0 errors / 2 warnings Da får jeg disse da når jeg skal validere. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 tror ikke warnings er noe å bry seg om, så lenge alt fungerer går det bra Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 ros til qualbeen MEN. Warning: <style> isn't allowed in <div> elements <link> isn't allowed in <div> elements 0 errors / 2 warnings Da får jeg disse da når jeg skal validere. 7527627[/snapback] Elementene style og link kan bare settes inn i head-delen av dokumentet, og ikke i body. Lenke til kommentar
sample Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 hvis jeg setter inn head og body i include fila, vil det komme feil igjen, fordi jeg har allerede head og body i selve index filen Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 stemmer det sample, ikke ha flere <body>-tags i dokumentet. Men var det css- eller html-validatoren som reagerte på mitt forrige tips? har du html-kode-eksemel på hva som feiler? Lenke til kommentar
sample Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 html. Jeg har ikke validert css på tipsen din. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 <style>-taggene skal vel være i <head>? og du kan jo trygt ha all CSS'en i <head> på indec.php når du bruker forskjellige divs. Ellers så kan du jo bare ha CSS'en i .cssfiler som ligger med filen du inkluderer. Så inkluderer du bare alle CSS filene i index.php. Men hvorfor har du css'en på flere plasser da? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 er det slik at du lister opp css-egenskapene flere steder sample? Det er ikke nødvendig (og heller ikke oversiktlig). Jeg anbefaler å beyntte et eget dokument for css-koder, som du "inkluderer" i head-delen av siden med følgende kode: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"/> (dette css-arket, som her er kalt style.css, vil fungere på alle sider du har inkludert med php Lenke til kommentar
sample Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Hei igjen qualbeen. CSS for ALT annet er inne på eget stilark kun for menyen er den i meny.php. Jeg har den slik, fordi det fungerte ikke med å lenke den fra stilsett. Muligens pga. javascript som er i meny.php! Jeg vet ikke hvordan den javascripten fungerer for menyen. Bruker et "opensource" meny. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Når du driver å inkluderer PHP filer så skal ikke filene du inkluderer ha noen somhelst form for "header-tags", altså body, style, head, html etc. Vil si som de andre, legg stilsettet inn i hoved-css fila di og gi de heller spesifikke navn. -C- Lenke til kommentar
sample Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Hei igjen qualbeen. CSS for ALT annet er inne på eget stilark kun for menyen er den i meny.php. Jeg har den slik, fordi det fungerte ikke med å lenke den fra stilsett. Muligens pga. javascript som er i meny.php! Jeg vet ikke hvordan den javascripten fungerer for menyen. Bruker et "opensource" meny. 7533863[/snapback] Når du driver å inkluderer PHP filer så skal ikke filene du inkluderer ha noen somhelst form for "header-tags", altså body, style, head, html etc. Vil si som de andre, legg stilsettet inn i hoved-css fila di og gi de heller spesifikke navn. -C- 7534586[/snapback] den vil ikke tre i kraft ved å legge i hoved css filen. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Selvfølgelig vil den det, om di gir stilene egne navn/klasser. Var liksom litt av løsningen. a.meny:link { color: brown } a.meny:hover { color: green } a.meny:visited {color: yellow } a.meny:active {color: purple } sammen med <a class="meny" href="neste.php">Neste side</a> <a class="meny" href="venner.php">Mine venner</a> vil gi akkurat det resultatet du er ute etter. -C- Lenke til kommentar
sample Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) hei, den løsningen er vel ok da det fungerer men nytt problem er dukket opp se post #7 eller link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7527627 Endret 19. desember 2006 av sample Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jau den ja... Putt alt av style og link tagger i hovedfila (altså den du inkluderer alt fra). De vil fortsatt funke slik du tror siden etter en php-include så ser resultatet ut som en vanlig htmlside for nettleseren. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå