Elveg_rd Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Hva betyr egentlig nm? og hva er forskjellen med å ha stor, å liten nm? Endret 21. desember 2006 av Elveg_rd Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 newton meter er betegnelsen for moment. Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvis lengden og kraften står vinkelrett på hverandre, blir Newtonmeter et mål for dreiemoment (kraft ganger arm). Når betegnelsen Nm brukes i fysikken eller i forbindelse med ingeniørvirksomhet, er det vanligvis i betydningen dreiemoment. Newtonmeter øker som regel i takt med hestekreftene på bilen.. i mitt tilfelle så har jeg 150hk @ 215nm når bilen er orginal etter chiptrim har jeg 196hk @ 326nm Dette resulterer i mye bedre trekkraft og aks! Bilen kunne også kjøres på mye lavere turtall på høyt gir.. Lenke til kommentar
illest Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Der fikk du det veldig bra forklart av Corsa_Racer. Lenke til kommentar
Elveg_rd Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Der fikk du det veldig bra forklart av Corsa_Racer. 7530406[/snapback] jupp.. takk veldig bra forklart.. Lenke til kommentar
maiar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Newton Meter henger faktisk veldig sammen med hk. sier mest om hvordan motoren jobber på forskjellige turtall. er faktisk en formlel som sier: NM * (en konstant) * (omdreininger per min) = hestekrefter Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Dreimoment trenger da absolutt ikke alltid henge sammen med hestekrefter.. Turbodiesel biler finnes ofte med 2,5 ganger så mye NM som HK... Og selv om man har mer Dreimoment betyr ikke dette at bilen har bedre akselrasjon eller toppfart, men motoren blir seigere (sterkere) og i stand til å trekke mer tyngde fremover, samtidig som å opprettholde farten mest mulig. For å ta et eksempel : En lastebil har ofte en dieselmotor på over 10 liters med turbo. Hestekreftene på motoren er ofte ikke mer enn 3-400 på de aller nyeste modellene. Men Dreimomentet er enormt mye større enn på en personbil. Aksen og toppfarten er latterlig i forhold til en personbil fordi det er altfor lite hestekrefter i forhold til den store vekten. Hvis en lastebil var utstyrt med en la oss si 2 liter cosworth motor på 3-400 hester, hadde den såvidt klart å dra bilen framover, og i motbakke en umulig oppgave fordi denne motoren har alltfor lite dreimoment til å dra den store vekten fremover. Til syvende og sist er det hestekreftene, vekt og girkasse som avgjør hva slags akselrasjon og toppfart bilen har. Endret 18. desember 2006 av Kurt P Lenke til kommentar
Elveg_rd Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 hmm, tror begge har rett i teorien egentlig.. Lenke til kommentar
maiar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Det er derfor man skal gange med turtallet. ja en lastebil har sykt mye nm i forhold til hester,men den tåler ikke stort mer enn 2000 rpm. Akkurat som dieselmotorer tåler en del mindre turtall enn bensinmotorer. Sånn for å klare opp evt missforståelse: Jeg mente dreiemomentet på det turtallet som er aktuelt der og da. Makspkt. for NM på en motor er som regel et stykke unna hk makspunktet. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Dreiemoment og effekt er bare to forskjellige måter å regne på. Det man er interessert i er maksimalt dreiemoment på hjulene. Dreiemoment på hjulene er lik dreiemoment fra motoren, ganget med girkassens utveksling. Når man ønsker maks akselerasjon, så får man det ved å maksimere utviklet effekt. På samme hastighet så vil en motor som utvikler 110 hk vil være raskere enn den som utvikler 100 hk. Det gjelder uansett dreiemoment og turtall. Forutsetter lik vekt. Den med 110 hk vil ha mer dreiemoment på hjulene, selv om motoren på 100 hk kan utvikle høyere dreiemoment. Det er bare tilhengere av dieselmotor på biler som er opptatt av motorens dreiemoment. Traktormotorer oppgis i hestekrefter. Det samme gjelder lastebiler, generatorer, lokomotiver, skip og båtmotorer. Ingen bryr seg om dreiemomentet alene, for det er effekten som teller. Endret 18. desember 2006 av buskmann Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Til syvende og sist er det hestekreftene, vekt og girkasse som avgjør hva slags akselrasjon og toppfart bilen har. 7531112[/snapback] Vel, dreiemomentet bestemmer hvor tunge gear du kan ha, og jeg vil da påstå at dette har noe å gjøre med både akselerasjon og toppfart. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Vel, dreiemomentet bestemmer hvor tunge gear du kan ha, og jeg vil da påstå at dette har noe å gjøre med både akselerasjon og toppfart. 7532484[/snapback] Ja, dreiemoment (sammen med turtall) og effekt er to forskjellige måter å regne på. Svaret blir det samme. Problemet med lastebilmotorer, dieselmotorer og andre motorer med lav effekt og høyt dreimoment, er at de ikke klarer å produsere turtall. Hvis de ikke klarer å levere dreiemoment på høye turtall, så er man nødt til å gire opp. Og giring opp gir dårligere akselerasjon og evne til å bestige bakker. Nettopp fordi de mangler effekt. La meg ta et eksempel med en 50-tonns vogntog. Normalt trekkes dette av et 500 hestekrefters trekkvogn. En Ferrari som trekkvogn (teoretisk) som også har 500 hk, vil akselerere vogntoget nøyaktig like fort. Evnen til å bestige bakker er nøyaktig den samme. Dett er teoritiske eksempler, flisespikkeri er unødvendig. Når jeg er ute å sykler så lager jeg et dreiemoment (200 Nm) tilsvarende en vanlig personbil. Men jeg klarer ikke å lage turtall, så effekten blir liten. Jeg gjentar, det er effekten som teller. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Her er det greit forklart http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm Lenke til kommentar
espkul Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Dreiemomentet er bare en del av effekten. av formelen (dreiemoment*turtall)/7125=effekt. Jo høyere momentet er jo TIDLIGERE på registeret får man hester, jo mindre trenger man å vente på at "kreftene" kommer. Momentet beskriver bare hvordan grafen til effekten er. Har noe høyt moment så kommer effekten tidlig, noe som medfører at bunndraget er stort og man kan dra tung last uten å slure kløtsjen til evigheten. Med maks effekt på lavt turtall går motoren rolig og jevnt, bruker ikke altfor mye drivstoff sammenlignet med en motor som går på 5000 rpm med samme effekt. Og jo, dreiemomentet har noe å si for akselerasjon. Har man en liten 2 liter med 300 hk og lite moment mot en 5 liter V8er med 300 hk og det dobbelte i moment er det ingen tvil om hvem som er raskest. Er bare å trå gassen i bånn så kommer alle kreftene med en gang. trenger ikke slure og vente på at motoren begynner rolig å flytte bilen bortover. Store motorer har mer masse i bevegelse som generer mye mer kraft, som igjen lager moment. Den motoren i verden med mest moment må vel være skipsmotoren i verdens største containerskip. Volumet er på 24000 liter, på tolv sylindre, og på 126 o/min. leverer den 90000 hk. Formelen over fikser man litt på og ender til slutt opp med: dreiemoment=(effekt*7125)/turtall som er rundt 5,5 mill. Nm... For dere som lurr på hva 7125 så er det det turtallet hvor effekten er den samme som momentet. DET er ikke momentet i seg selv som gjør en bil sterk, men HVOR TIDLIG effekten kommer!! Endret 20. desember 2006 av espkul Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 DET er ikke momentet i seg selv som gjør en bil sterk, men HVOR TIDLIG effekten kommer!! 7545937[/snapback] Sorry, her tar du feil. Det er maksimal effekt som gjør en bil sterk. Om den kommer sent eller eller tidlig spiller ingen rolle. En bil med høy effekt kan ta fordelen av girkassa og få mer dreiemoment på hjulene. Og det er dreiemoment på hjulene som teller, ikke på motorakslingen. Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) En av grunnen til at man har f.eks 10L slagvolum i en lastebil er at motoren skal kunne kjøres flere hundretusen km uten å renoveres. En 2l med samme effekt hadde blitt mye fortere slitt. Endret 20. desember 2006 av trra Lenke til kommentar
espkul Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jaja, sant det... Tenkte ikke på utveksling... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) For ikke å snakke om hvor ubrukelig en 2 liters turbomotor med 250 hp+ er Hørte jeg noen si ketchupeffekt? Endret 21. desember 2006 av kremt Lenke til kommentar
trra Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 250hk+ gir nødvendigsvis ikke voldsom ketchupeffekt, hvilken type turbo som brukes er viktig. F.eks Golf V Gti, orginalt 200hk, drar godt allerde fra 1500-2000rpm, kan chippes til drøye 240-250hk uten at det har noe negativt å si for bunndraget. Uansett blir det svakt iforhold til en motor på 10l. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 For å forstå forskjellen på hk og nm i praksis kan du prøve samme bil med bensinmotor og turbodiesel med omtrent samme antall hestekrefter og motorvolum. Det finner endel 1,6 liters motorer med omtrent 110 hester i begge versjoner. Akselerasjon fra 0-100 vil være omtrent den samme, men turbodieselmotoren vil føles sterkere under normal kjøring siden den har høyere dreiemoment på lavt turtall. Der du må opp i 5-6000 rpm med bensinmotoren for å finne krefter finner du dem på omtrent 2000 rpm med dieselmotoren. Ulempen med dieselmotoren er at den ikke har så stort turtallsregister. Høyt dreiemoment på moderate turtall vil for mange av oss være mer bekvemt enn en motor som må høyt opp i turtall for å hente ut kreftene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå