Format71 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Har lånt meg et 350D for å teste litt før jeg bestiller meg et 400D. Det snør noe voldsomt ute, og kunne tenkt meg å dokumentere dette, men er litt skeptisk til å ta det med meg kameraet ut i snøværet. Spesielt siden det er lånt... Hvor mye snøvær tåler et kamera? Bruker man å dekke til kameraet på noe vis? Tørker man kameraet i etterkant med håndkle, føner etc? Noen tips? -Vegar Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Ikke skyld på meg om du ødelegger et lånt kamera, men en typisk dslr tåler "mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske". Jeg har fotografert mange ganger i snevær med min D70, uten problemer. Tørk av kameraet med et kjøkkenhåndkle ell. når du kommer inn. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Har lånt meg et 350D for å teste litt før jeg bestiller meg et 400D. Det snør noe voldsomt ute, og kunne tenkt meg å dokumentere dette, men er litt skeptisk til å ta det med meg kameraet ut i snøværet. Spesielt siden det er lånt... Hvor mye snøvær tåler et kamera? Bruker man å dekke til kameraet på noe vis? Tørker man kameraet i etterkant med håndkle, føner etc? Noen tips? -Vegar 7525262[/snapback] Enkleste måten å ikke ødelegge kameraet på, er å la kameraet bli like kaldt som snøen *før* du benytter det. Da vil ikke snøen smelte på kamerahuset (og/eller optikken). Pakk kameraet inn i en plastpose, sug ut luften/knyt igjen. Legg det ut på verandaen eller annet egnet sted en 1/2 times tid. Pakk ut, ta bilder, børst av kameraet og pakk det inn igjen. Nå tar du kameraet med deg inn, og venter med å ta det ut av posen til kameraet har nådd romtemperatur. Kondensen vil da legge seg utpå posen og ikke på kameraet. Forøvrig så har min 20D vært bra søkkvåt uten å ha tatt nevneverdig skade av det (ennå). Jeg bruker kameraet omtrent overalt og i allslags vær, men det er godt forsikret MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Knalltips fra Bikeridr om å kjøle ned kameraet, men la for all del batteriet bli inne sammen med deg! Forøvrig så har min 20D vært bra søkkvåt uten å ha tatt nevneverdig skade av det (ennå). Jeg bruker kameraet omtrent overalt og i allslags vær, men det er godt forsikret 7525341[/snapback] ...og du har et snasent, værtett L-objektiv, ikke den lusne plastbiten jeg gjetter at sitter på den lånte 350'n! Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Takk for tips. Hadde ikke vært like skeptisk hvis det var mitt kamera, men alltid kiipt å ødelegge andres ting... Har storeplaner om å ta masse utebilder med i jula med det nye kameraet så da kommer tipsene godt med. Men mener at det stod et sted at 'operasjons-tempraturen' på disse kameraene kun gikk ned til 0 grader - det stemmer kanskje ikke helt det da? -Vegar Edit: Den snasne plastbiten som sitter på det lånte kameraet er en EF-S 17-85mm IS. Lå også et EF-S 10-22mm i baggen. Grei kar, han kollegaen min ;-) Selv ser det ut til at jeg ender opp med et sigmatel 17-70mm F2.8-4.5 eller et 18-50 F2.8 EX. Klarer ikke bestemme meg, men valget blir tatt i morgen tidlig når bestillingen skal foretas. Endret 17. desember 2006 av Format71 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Men mener at det stod et sted at 'operasjons-tempraturen' på disse kameraene kun gikk ned til 0 grader - det stemmer kanskje ikke helt det da? -Vegar Edit: Den snasne plastbiten som sitter på det lånte kameraet er en EF-S 17-85mm IS. Lå også et EF-S 10-22mm i baggen. Grei kar, han kollegaen min ;-) 7525373[/snapback] Igjen vil jeg referere til 20D'n.. Jeg har en personlig rekord på -19°C. Bortsett fra kort batterilevetid, så gikk det helt greit.. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg har Tamrom 17-50 f/2.8... knall linse Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Igjen vil jeg referere til 20D'n.. Jeg har en personlig rekord på -19°C. Bortsett fra kort batterilevetid, så gikk det helt greit.. MvH Bikeridr 7525402[/snapback] Jeg hadde med mitt på Svalbard i rimelig snøvær, men kombinasjonen 1DIIn og 70-200 2.8L er litt fjern sammeligning mot din 20D Siden 1DIIn er "vann og støvtett" Men er man forsiktig med utstyret så skal det ikke være noe problem. Plastpose rundt kameraet for eksempel ute i snøværet bør gå VELDIG bra. Andreas Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Sålenge snøen er tørr så er det ingen problem. Vist den er våt eller på grensen til sludd/regn så er ein handlepose ein meget effektiv og rimelig løysing. Edit: eller ein kan sjølvsagt kjøpe eit regntrekk til mangfoldige hundre kroner... Endret 18. desember 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Har også vært veldig redd for 400d´et mitt for tiden. Jeg tar en del utebilder og i Bergen har det ikke vært opplett akkuratt. Men så lenge det ikke blir gjennomvått og det er i små perioder det er ute så går det vel bra eh? Det har ihvertfall ikke skjedd noe kritisk med meg enda Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg bruker å surre noen runder med plastfolie rundt kameraet om det regner eller snør. Også har jeg det i en kjølebag(!) når jeg går ut i kulde, og før jeg kommer inn igjen tar jeg ut minnekortet og kameraet forblir i kjølebagen til jeg er sikker på at det ikke blir noe kondens. Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg bruker å surre noen runder med plastfolie rundt kameraet om det regner eller snør. Også har jeg det i en kjølebag(!) når jeg går ut i kulde, og før jeg kommer inn igjen tar jeg ut minnekortet og kameraet forblir i kjølebagen til jeg er sikker på at det ikke blir noe kondens. 7531451[/snapback] Kanskje det er noe jeg ikke har skjønt, men.... hvorfor ta ut minnekortet? Da vil jo minnekortet kondensere. Hvorfor ikke la alt være i kameraet, men legge det i kameraveska (som har vært ute og blitt kjølt ned også)? Da vil jo alt varmes opp sakte, og det blir ingen kondens. Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på ? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Kanskje det er noe jeg ikke har skjønt, men.... hvorfor ta ut minnekortet? Da vil jo minnekortet kondensere. Hvorfor ikke la alt være i kameraet, men legge det i kameraveska (som har vært ute og blitt kjølt ned også)? Da vil jo alt varmes opp sakte, og det blir ingen kondens. Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på ? 7531666[/snapback] Så lar jeg minnekortet ligge i jakkelomma noen timer. Det som er stress etter at en har tatt bilder er jo å få sett dem på dataen. På denne måten blir jeg absolutt ikke fristet til å ta opp kameraet for tidlig. Om jeg skulle finne på å ta frem minnekortet for tidlig og det blir ødelagt på grunn av det, så rekker jeg mest sannsynlig å tømme det, og tapet blir minimalt. Ett minnekort. Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Kanskje det er noe jeg ikke har skjønt, men.... hvorfor ta ut minnekortet? Da vil jo minnekortet kondensere. Hvorfor ikke la alt være i kameraet, men legge det i kameraveska (som har vært ute og blitt kjølt ned også)? Da vil jo alt varmes opp sakte, og det blir ingen kondens. Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på ? 7531666[/snapback] Så lar jeg minnekortet ligge i jakkelomma noen timer. Det som er stress etter at en har tatt bilder er jo å få sett dem på dataen. På denne måten blir jeg absolutt ikke fristet til å ta opp kameraet for tidlig. Om jeg skulle finne på å ta frem minnekortet for tidlig og det blir ødelagt på grunn av det, så rekker jeg mest sannsynlig å tømme det, og tapet blir minimalt. Ett minnekort. 7531732[/snapback] Sant det! Lurte bare på om det var noe jeg ikke hadde tenkt på. Er også utålmodig etter å se bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå