Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Muntlige avtaler innen arbeid


salah

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg rett og slett driti på draget. Den 22. oktober i år begynte jeg å jobbe hos et rubrikk-firma som trengte å få opp hjemmesiden deres etter at den forrige koderen hadde sluttet på siden deres.

 

Jeg kom innom jobblokalet, et digert lokale, og vi gikk inn på et møterom og avtalte følgende:

* 50 timer arbeid i måneden

* 5 000 kr som lønn i måneden fram til nyttår

 

Dette var greit, det gjaldt bare fram til nyttår. Folkene virket hyggelige og kontrakt skulle opp snarest.

 

Den første uka var alt OK og jeg kunne komme og dra når jeg selv ville. Jeg fikk punktene mine og disse ble etterhvert fullført, noen litt tregere enn andre.

 

Så begynte de sånn smått å presse meg, og jeg jobba mye mer enn jeg skulle. Kontrakten maste jeg mye om, men den kommer sier folkene. Og en måned har gått og alt er veldig travelt med avtaler og lignende og jeg fortsetter å mase om kontrakt. Ingenting er ennå oppe, og nå om fem dager er det to måneder siden jeg begynte å arbeide der og ingen kontrakt eller lønn er mottatt.

 

Jeg mistenker de ikke vil betale meg, og jeg vet jeg har vært stup dum angående kontrakten. Men muntlig avtale er like bindende som skiftlig, ikke sant? Dessuten har jeg to andre som jobber der som vet at jeg har jobbet godt over 200 timer.

 

Kan jeg da kreve lønn for to måneder, altså 10 000 kr?

Hvor har jeg retten med meg?

 

Grunnen til at de ikke vil betale meg tror jeg, er at de mener jeg har brukt for mye tid til å sette meg inn i deres allerede eksisterende system, og jobbet tregt. Men jeg krever jo halvparten av det jeg har jobbet, er det for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Arbeidsmiljøloven:

 

§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

Du kan i første omgang med loven i hådn kreve at en skriftlig avtale blir satt opp med nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Til en oppdatering: Jeg har ennå ikke fått noen lønn.

 

Jeg har hatt et lite møte med sjefen, han mener ting ikke har gått "som planlagt". Men hvem har ikke gitt det som planlagt? Under møtet ble vi enige om at jeg skulle fullføre 6 punkter på deres hjemmeside og deretter programmere systemet på nytt, ettersom vi ble enige om at dette var en ubrukelig system de hadde. Disse 6 punktene har blitt fullført, men jeg fikk ytterligere noen punkter å fullføre. Arbeidet gikk tregt, ettersom det var snakk om rundt 50 filer med 2-3 000 linjer kode, og det er det de mener jeg ikke klarte å fullføre.

 

Til sammen har jeg altså fått 22 punkter å fullføre, og rundt 30 andre småoppgaver. Da jeg hadde jobbet i to måneder, ble motivasjonen ødelagt, jeg jobbet gratis til hvilken nytte?

 

Jeg har flere vitner på at det er blitt utført masse arbeid, til mye mer verdi enn de usle 5 000 kr jeg skulle få. Hva kan jeg gjøre nå? Hva sier loven om akkurat dette?

Lenke til kommentar

Det er tydelig at de har tenkt å snyte deg. Du må prøve å dokumentere (lage lister) over alt du har gjort, og hva det var avtalt at du skulle gjøre. Problemet er at du skulle hatt oppgaven skriftlig fra begynnelsen av, og har latt dem dra ut ting altfor mye. Rubrikkselskaper er gjerne tvilsomme i utgangspunktet, så om du skal ha noe håp om å få penger fra dem tror jeg desverre du må bruke advokat. Det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar

Du kan gjøre det veldig enkelt egentlig, selv om det er kjipt å ha jobbet gratis. Gå til sjefen og si at du skal ha kontrakt samt månedsbetalingene de skylder deg NÅ, ellers fullfører du ingenting av det du har begynt på men anser deg som ferdig med dem.

 

De har jo ikke noe å gå på. Dine muntlige forpliktelser er ikke mere bindende enn deres.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg ønsker at dere skal få vite det hvem disse folkene er. Det er Alleting.no.

 

Jeg anser saken som tapt og lar det gå.

8125648[/snapback]

 

Jeg hadde ikke latt meg snyte av de der var jeg deg. Hvorfor får du ikke noen som er dyktig til å skrive for seg (gjerne med litt juridisk innsikt) til å sende dem et skriv? Et skriv hvor det redegjøres for de faktiske forhold hvorpå man forlanger å få utbetalt den lønn du til nå har opptjent, samt med "trusler" om å forfølge saken rettslig dersom den nå ikke lar seg løse i minnelighet.

Lenke til kommentar

Her foreligger det brud på arbeidsmiljølovens bestemmelser om rett til skriftelig avtale. Bare si som det er, enten får du det du har krav på eller så går du til arbeidstilsynet og tar dette videre.

 

Tror ingen bedrifter vil ha arbeidstilsynet presset på seg, det ene fører til det andre og plutselig vips, så er der flere tinger å ta tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...