Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått symtomer på beinhinnebetennelse. Hva nå?

Forumforumforum

Anbefalte innlegg

Har hatt det selv i 3-4 år, er fryktelig irriterende.

Jeg har alltid jogget mye og likt det, men etter en pause på 1/2 år og en vektøkning på en 5-10 kilo tok jeg litt for hardt i når jeg begynte igjen.

Jeg har lest en eller annen liste over hvordan man typisk "anskaffer" seg beinhinnebetennelse og jeg tror jeg i min uvitenhet greide å prikk inn nesten alle punktene.

-Jeg begynte igjen etter lang tids avbrekk

-Jeg var gått opp i vekt

-Jeg hoppet rett på og begynte å trene hardt

-Jeg tøyet ikke skikkelig ut

-Jeg løp på en betongbro

-Jeg løp i minusgrader

-Jeg fortsatte treningen 3 dager på rad til tross for smerter etter andre dagen

Hadde jeg visst om at det gikk an å pådra seg beinhinnebetennelse ville jeg aldri ha gjort disse tingene, men jeg visste kort sagt ikke bedre, ønsker nå at noen hadde advart meg på et eller annet vis, men vet ikke hvem det skulle vært.

På bakgrunn av dette vil jeg fraråde å "løpe seg gjennom det", det vil etter min erfaring gjør vondt verre og i verste fall kronisk.

Jeg har enda ikke blitt kvitt dritten, selv etter 1/2 års pause skal det ikke mer enn en "uheldig" økt før det er tilbake. Slik jeg har det nå kan jeg greie kanskje 3-4 runder fortball i mnd, men innimellom må jeg har 1mnd pause.

Ting jeg har prøvd som har hjulpet (litt):

-Pause, lange pauser

-Vulcan ankelvarmer når jeg trener

-Tøying av senen nede rundt hælen, en litt spesiell tøyning hvor man sitter på huk

-Massere det ømme området så hardt at det gjø vondt, leser noen skriver om knusing her, kanskje jeg skulle begynne å ta litt hardere i:-)

-Ikke løpe på asfalt

-IKKE LØPE NEDOVERBAKKER!!

-Naprapat som brukte akupunktur. Tok seg av endel anspente muskler i området.

Videre har jeg fått tips om støttesåler da senen som går under foten er ekstremt stram og litt øm.

Nye sko er også noe jeg vurderer. Dersom du har feil sko som bygger for mye på utsiden av fotbladet vil dette føre til at når du trakker ned vil innsiden av leggen din bli utsatt for et "rykk" når foten skal stabiliseer seg. This is not good!

Det er også en løpehefte som heter noe slikt som "how to run like a deer, injury free for ever" (LINK) som jeg har bladd litt i, men har aldri hatt selvdisiplinen til å gjøre øvelsene hver dag. (BTW: Engelsk for Beinhbetennels=Shin splits såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Jeg begynte igjen etter lang tids avbrekk [Check]

-Jeg var gått opp i vekt[Check]

-Jeg hoppet rett på og begynte å trene hardt[Check]

-Jeg tøyet ikke skikkelig ut[Check]

-Jeg løp på en betongbro[Check]

-Jeg løp i minusgrader[Check]

-Jeg fortsatte treningen 3 dager på rad til tross for smerter etter andre dagen[Check]

Jeg skal begynne å svømme nå istedenfor mens jeg har en pause fra springingen.

Jeg snakket med ei som spiller fotball ganske aktivt og som har fått det kronisk, hun pleier å bygge opp under den indre delen av fotbladet (akkurat slik du beskrev) med sportsteip og greier.

Endret av mariux
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jepp tok ikke mange joggeturer før det var tilbake igjen.... :(

Men denne gangen er det ikke på skinnbeinet men på yttersiden av det bakerste beinet, sånn ca 12 cm over hokkelkulen (hvis det er det den heter)

Er det beinhinnebetennelse? Kan man i det hele tatt få det der?

Lenke til kommentar

Men denne gangen er det ikke på skinnbeinet men på yttersiden av det bakerste beinet, sånn ca 12 cm over hokkelkulen (hvis det er det den heter)

8286118[/snapback]

Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener, men er du sikker på at det sitter i beinet og ikke i en muskel.

For å spørre slik:

Sett deg på en stol med føttene i gulvet foran deg. La hælene dine hele tiden være i kontakt med bakken mens du resten løfter foten slik at tærene løfter seg fra gulvet så langt du klarr. Om du gjør dette en 10-20 ganger bør du bli litt småsliten i en muskel omtrent hvor du beskriver. Er det denne følelsen/muskelen? I tilfelle er det ikke beinhinnebetennelse.

Selv pleier jeg å få dette dersom jeg går fort når det er lenge siden sist jeg var i noe særlig aktivitet.

Når det gjelder at beinhinnebetennelsen kommer tilbake, så kommer den nok mest sannsynlig først tilbake der du hadde den før vil jeg tro, så hvis du ikke kjenner noe der er det gode nyheter.

Lenke til kommentar

8286118[/snapback]

Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener, men er du sikker på at det sitter i beinet og ikke i en muskel.

For å spørre slik:

Sett deg på en stol med føttene i gulvet foran deg. La hælene dine hele tiden være i kontakt med bakken mens du resten løfter foten slik at tærene løfter seg fra gulvet så langt du klarr. Om du gjør dette en 10-20 ganger bør du bli litt småsliten i en muskel omtrent hvor du beskriver. Er det denne følelsen/muskelen? I tilfelle er det ikke beinhinnebetennelse.

Selv pleier jeg å få dette dersom jeg går fort når det er lenge siden sist jeg var i noe særlig aktivitet.

Når det gjelder at beinhinnebetennelsen kommer tilbake, så kommer den nok mest sannsynlig først tilbake der du hadde den før vil jeg tro, så hvis du ikke kjenner noe der er det gode nyheter.

8293110[/snapback]

Hmm, vanskelig å si om det er i muskelen eller ikke, jeg får prøve å kjenne ekstra godt etter neste gang jeg kjenner det.

Det er akkurat der beinet er også er det en muskel på utsiden, jeg har egentlig aldri kjent noe der før.

Har ikke kjent noe der jeg hadde det før, skal prøve å holde meg langt unna hardt underlag og også prøve å begrense løpingen på flatt mykt underlag, ser for meg at det må være bedre at jeg løper litt kortere distanser i oppoverbakke istedenfor.

fot.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Gjest

Har hatt beinhinnebetennelse i et halvt år nå. Har prøvd også prøvd forskjellige metoder for å få det vekk. Jeg vil si, ut ifra egne erfaringer, at det å ta pause ikke hjelper en døyt. Da blir smertene, som flere har nevnt før, bare midlertidig borte. Etter 1-3 joggeturer så er det på'n igjen.

Jeg har forresten et spørsmål angående skole og fravær. Jeg har hatt så store smerter at jeg flere ganger har hatt problemer med å sove, og derfor igjen har forsovet meg støtt og stadig. Er det slik at man kan få fratrukket dette fraværet, da en sykdom som går over 6mnd er kronisk? Dette er jo ganske kjipt fravær, og jeg lurer på om det er noen andre av dere som kan ha noe å si om denne saken?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har fått beinhinnebetendelse selv nå, og lurer derfor litt på hva jeg bør gjøre for å bli kvitt det? Har ikke vært til doktor enda, men muligens blir det en tur i dag.

Noen som har noen tips? Hørte det ble pratet om skoskifte her. Gymlæreren min foreslo at jeg burde bytte sko, helst til joggesko pga. at de er oppbygd i hælen. Bruker nå joggesko. Men er det noen andre tips? Noe som kan føre til at jeg kommer fortere i gang med treninga igjen? :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har slitt med dette i snart 2 år, og for ca 2 måneder siden oppsøkte jeg naprapat :) Nå er jeg helt bra i leggene, og kjenner ingenting! Det koster ca 3000-4000 kr, men er helt klart verdt det! Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

har selv beinhinnebetennelse. har ikke hatt det så veldig lenge, sikkert seks uker eller noe. eller det var da jeg kjente det på ordentlig først. men har nok hatt symptomene ganske lenge før det. har vært til legen og fått noe betennelsedempende som ikke fungerer på meg, legen mener det er fordi betennelsen er blitt for stor. jeg går på skole og der får jeg tilrettelagt gym, som bare å trene overkroppen. og om det er dager jeg må gå ekstra mye må jeg passe på å gå i et tempo som passer meg og sitte så mye som jeg kan. ellers så sier legen at jeg kan sykle og svømme. men skal du sykle så skal du ikke ha tå ballene på pedalen, men hellen.

jeg har en venn som har slitt med det mye lengre enn det jeg har, og hun har gått til fysioterapeut, det har hun nå snart gjort i et år, men hun har ikke blitt noe bedre. jeg har selv gått til en naprapat, det gjorde drit vondt, hon prøvde å stikke noen nåler inn i leggen inn mot betennelsen og det var vell kanskje det som var mest smerte fult. var der på min første behandling for bare noen dager siden, men kjenner det neste ikke lenger. er bare litt stiv bak i muskelen men det går nok over.

jeg ville anbefalt deg å ta det med ro og kanskje vurdere en annen måte å trene på. og det å gå til naprapat ville jeg anbefalt deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...