Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått symtomer på beinhinnebetennelse. Hva nå?

Forumforumforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med beinhinnebetennelse selv, og legen jeg snakket med anbefalte å bite tennene sammen rett og slett..

Når du jogger, jogger du til smertene er så store at du må ta pause, men istedenfor å sette deg ned, så tøyer du ut en stund til du føler at smertene begynner å gi seg. Og så er det på'n igjen. Dette gjør du frem til du er for sliten til å jogge mer. Gjør du dette over noen uker skal smertene gi seg.

Dette var en militær lege, så vet ikke om du bør stole 110% på dette, men er sikkert folk her med mer erfaring enn meg her.

Endret av Mow
Lenke til kommentar

Min kjære søster er treningsintruktør, og hun fikk benhinne betennelse. Legens svar var rett på, ingen trening på minst 1 månde. Så hun trente ikke føttene på 1 månde, men trente litt armer og overkropp mens hun ventet.

Ta det med ro en liten stund, ro ned tempoet og slapp av så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Hva, sa legen at en skal overse det og bare trene som før? Jeg har hørt motsatt, at en må ta det med ro for å få det vekk.

7526885[/snapback]

Dette sa også han første legen jeg var hos, men tok opp spørsmålet med en annen lege senere, og han sa at om du hviler, så forsvinner bare beinhinnebetennelsen midlertidig. Det vil si at den kommer tilbake så fort du får litt for mye belastning på beinet igjen. Derfor er det anbefalt å trene vekk smertene. Dvs du skal ikke trene som før, du skal strekke ut under treninga når det gjør for vondt, så begynne på igjen.

Endret av Mow
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kommer over denne og legger inn et lite tips til de som måtte ha problemer med dette;

Jeg slet med beinhinnebetennelse en lengre periode og fikk til råd av en kamerat av meg (som driver med toppidrett) å gå til en kiropraktor som hadde hjulpet han med tilsvarende problemer. Denne kiropraktoren er spesialist på idrettsskader og har jobbet på landslagsnivå i flere land.

Problemet med beinhinnebetennelse oppstår når man får støt under hælen som fører til at fibre løsner fra leggbeinet og danner betennelse. Disse fibrene danner små knuter langs leggbeinet som man kan kjenne hvis man drar langs etter leggbeinet. For å forebygge dette kan man bruke hælkapper som man legger i skoa og gjerne teipe opp under foten slik at det blir så lite belastning på hælen som mulig. En annen ting man kan gjøre (OBS! VELDIG smertefullt) er å knuse disse fibrene som løsner. Dette kan man gjøre ved å bruke f.eks. body lotion og presse tomlene hardt mot leggbeinet fra kneet og mot foten eller omvendt hvis man har noen til å hjelpe seg. Dette _skal_ gjøre vondt.. Eller så har det liten nytte :) Dette kan være med å forebygge beinhinnebetennelsen, men det finnes dessverre ingen ren kur som løser dette problemet.

Lenke til kommentar

Å "presse" seg gjennom smertene blir feil.. Men har man litt vondt trenger ikke dette nødvendigvis å sette en stopper. Man bør da allikevel vurdere forebyggende tiltak som jeg nevnte å svaret mitt over. Den "knuse-metoden" fungerer faktisk veldig bra og det er ikke noe man kan gjøre "feil".. Så lenge man ikke presser så hardt at man knekker beinet da seff :p

Lenke til kommentar

Med den pressemetoden er det da snakk om å presse med tommelen mot beinet på forsiden av foten? (Det man beskytter med leggbeskyttere i fotball f.eks.), hvordan skal det hjelpe da smertene ofte er på baksiden av dette beinet?

Lenke til kommentar

Presse mot selve leggbeinet ja. Hvis betennelsen sitter på baksiden sier det seg selv at denne metoden ikke fungerer da man ikke kommer til. Allikevel pleier disse betennelsene å starte på forsiden har jeg inntrykk av, så kjenn etter om det gjør vondt når du presser fremme på leggen.

Lenke til kommentar

Har noen av de som støtter "bit tennene sammen" og "knus fiberstrukturene"-siden noen kilder å vise til? Jeg ser på dette som litt merkelig, men har egentlig ikke noe grunnlag til å uttale meg.

Jeg har alltid hørt at man bør være uhyre forsiktig, mye lengre enn til smertene faktisk forsvinner også.

Forøvrig, man kan vel få dette mange andre steder enn i leggen?

Lenke til kommentar

det svaret jeg fikk av militærlegen var å bare ta det med ro. og bytte ut bootsene med joggesko. hos meg gikk det over etter ca en uke såvidt jeg husker (er noen år siden nå) gjorde sinnsykt vondt når jeg gikk husker jeg. forsiden av begge beina (fra foten opp tilogmed låret)

Lenke til kommentar
Jeg kommer over denne og legger inn et lite tips til de som måtte ha problemer med dette;

Jeg slet med beinhinnebetennelse en lengre periode og fikk til råd av en kamerat av meg (som driver med toppidrett) å gå til en kiropraktor som hadde hjulpet han med tilsvarende problemer. Denne kiropraktoren er spesialist på idrettsskader og har jobbet på landslagsnivå i flere land.

Problemet med beinhinnebetennelse oppstår når man får støt under hælen som fører til at fibre løsner fra leggbeinet og danner betennelse. Disse fibrene danner små knuter langs leggbeinet som man kan kjenne hvis man drar langs etter leggbeinet. For å forebygge dette kan man bruke hælkapper som man legger i skoa og gjerne teipe opp under foten slik at det blir så lite belastning på hælen som mulig. En annen ting man kan gjøre (OBS! VELDIG smertefullt) er å knuse disse fibrene som løsner. Dette kan man gjøre ved å bruke f.eks. body lotion og presse tomlene hardt mot leggbeinet fra kneet og mot foten eller omvendt hvis man har noen til å hjelpe seg. Dette _skal_ gjøre vondt.. Eller så har det liten nytte :) Dette kan være med å forebygge beinhinnebetennelsen, men det finnes dessverre ingen ren kur som løser dette problemet.

7647646[/snapback]

Har gjort akkurat det samme som han, men jeg har nå hatt beinhinnebetennelse i 3 år, så dette funket ikke, har også vært hos healer noe som faktisk hjalp en mindre periode, men så har beinhinnebetennelsen min vært ekstra sterk i enkelte perioder og mindre vond i andre. Så no skal jeg til røntgen og forhåpentligvis få en operasjon gjort

EDIT: Du må for all del ikke "bite tennene sammen" og fortsette treningsøktene, dummeste man kan gjøre ved beinhinnebetennelse, da irriterrer du bare betennelsen og den blir verre

Endret av AlexGM
Lenke til kommentar
J En annen ting man kan gjøre (OBS! VELDIG smertefullt) er å knuse disse fibrene som løsner. Dette kan man gjøre ved å bruke f.eks. body lotion og presse tomlene hardt mot leggbeinet fra kneet og mot foten eller omvendt hvis man har noen til å hjelpe seg. Dette _skal_ gjøre vondt..

7647646[/snapback]

Er vel flere fysioterapeuter som bruker sånne små trykkluft-stempler og presser/drar/slår med også. Kompis av meg ble det brukt på hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...