Gå til innhold

Vi er moderne slaver

Anbefalte innlegg

Vi er alle slaver av våre basisbehov. Vi trenger mat, klar, trygghet osv.

Når vi jobber og sliter så er det ikke direkte for å dekke basisbehovene, men for å få penger. Og pengene bruker vi igjen til å dekke basisbehovet.

Det moderne samfunnet har dermed et lang mellom behovene og arbeidet som gjør at ikke alle ser den direkte koblingen mellom arbeidet og dekkingen av behov. Man lar seg lure til å tro at man er slave av penger, arbeidsgiver og samfunn. Mens det i virkeligheten er basisbehovene man egentlig er slave av.

Ellers er det selvsagt en del ting i samfunnet som griper for mye inn i vår frihet. Men det er en lang diskusjon som jeg ikke har tid/ork til å begynne på her.

7526752[/snapback]

Det er blir en grov forenkling. Det finnes så godt som ingen i Norge som jobber for å tilfredsstille basisbehovene, det vil man få av staten uansett. Selv om det selvsagt ikke ville fungert om alle skulle gjøre det. Men poenget er at mange presser seg selv hardt for å få råd til å dekke andre behov med materielle varer. Man skal ha Mercedes, hytte på fjellet, man skal ha et stort hus osv. Det er klart at disse varene også tilfredstiller konkrete behov, som man kan finne blant annet i Maslows behovshierarki. For eksempel statusbehov, eller sosiale behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jo den som har mest penger kunne definere hva som er lov og rett.

7553933[/snapback]

Den som gjør dette i dag heter staten, og dette gjør han med stjålne penger.

7558175[/snapback]

Mener du at det er bedre at de pengesterke bestemmer hva som skal være lov og hva som ikke skal være det enn at de som majoriteten av landets innbyggere ønsker skal bestemme det gjør det?

Lenke til kommentar

Å tro at en fri verden ikke krever arbeid er da ikke i samsvar med realiteten. Vi må alle arbeide for felleskapet, og vi må alle forvente at de tjenestene vi kan tilby samfunnet ikke er like høyt verdsatt. Selvfølgelig finnes det mennesker som klarer å unnslippe disse reglene på sine egne premisser, men slik biologien er vil de alltid bringe noe tilbake til samfunnet. Microsoft, de er rik men hvem har ikke en ulovlig kopi at deres os? Det har vist seg gang på gang at firma som veier sine egne interesser over sin markedsandels interesser ikke har noe grunnlag for sin eksistens.

Lenke til kommentar
Du er prisgitt velsmurtheten til et monstrøst samfunnsmaskineri, som krever at alle mann står på for å få hjulene til å rulle.
I motsetning til før, da vi var prisgitt en voldelig og grusom natur som gjorde at vi døde hvis ikke vi jobbet livet av oss?

7553140[/snapback]

Dette forklarte jeg deg tidligere at ikke var tilfellet, men derimot var grunnet skattetjuveri. Jeg kan godt vise til bøker, men da må jeg først tilbake til studentredet, og det skjer ikke før om et par uker.

7553262[/snapback]

Kan du dokumentere dette? Såvidt jeg kan huske er de fleste rester av mennesker fra de eldre tider unge og svert herjede av livet. (dvs mange skader). Vi skjønner hva du har skrevet, men sånn som det står nå er det bare en påstand.

AtW

Lenke til kommentar
Du er prisgitt velsmurtheten til et monstrøst samfunnsmaskineri, som krever at alle mann står på for å få hjulene til å rulle.
I motsetning til før, da vi var prisgitt en voldelig og grusom natur som gjorde at vi døde hvis ikke vi jobbet livet av oss?

7553140[/snapback]

Dette forklarte jeg deg tidligere at ikke var tilfellet, men derimot var grunnet skattetjuveri. Jeg kan godt vise til bøker, men da må jeg først tilbake til studentredet, og det skjer ikke før om et par uker.

7553262[/snapback]

Kan du dokumentere dette? Såvidt jeg kan huske er de fleste rester av mennesker fra de eldre tider unge og svert herjede av livet. (dvs mange skader). Vi skjønner hva du har skrevet, men sånn som det står nå er det bare en påstand.

AtW

7558731[/snapback]

Du skriver at du skjønner hva jeg har skrevet, og da skjønner du vel også at du må vente et par uker. Videre skal det sies at jeg bare har påstått at menneskene ikke måtte slite livet av seg for å overleve med tanke på mat.

Det skal også sies at dette ikke har noen som helst relevanse for konklusjonen ang. statens slavedriveri i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar

Da vil jo den som har mest penger kunne definere hva som er lov og rett.

7553933[/snapback]

Den som gjør dette i dag heter staten, og dette gjør han med stjålne penger.

7558175[/snapback]

Mener du at det er bedre at de pengesterke bestemmer hva som skal være lov og hva som ikke skal være det enn at de som majoriteten av landets innbyggere ønsker skal bestemme det gjør det?

7558238[/snapback]

Jeg mener at det meget mye lettere å avfinne seg med tvang utført av en privatperson enn et flertall av befolkningen.

Lenke til kommentar

7553140[/snapback]

7553262[/snapback]

AtW

7558731[/snapback]

Du skriver at du skjønner hva jeg har skrevet, og da skjønner du vel også at du må vente et par uker. Videre skal det sies at jeg bare har påstått at menneskene ikke måtte slite livet av seg for å overleve med tanke på mat.

Det skal også sies at dette ikke har noen som helst relevanse for konklusjonen ang. statens slavedriveri i hovedinnlegget.

7558773[/snapback]

Jeg venter gjerne et par uker, innlegget mitt var for å "avkreve" dokumentasjon (dvs spesifisere at det er ønskelig at du viser til nevnte bøker, eller noe på nett om du har, iogmed at det er enklere tilgjengelig).

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel om du vil at samfunnet skal leve som i steinalderen med folk som går med klubbe å handler for seg selv, eller ha et "slave samfunn" og faktisk få et demokrati og en utvikling..

Samfunnet kunne aldri utviklet seg hvis man ikke hadde en fungerende stat, og det vil i de flestes syn være et demokrati.

Mange land i Afrika og i Midtøsten er vel eksempel på dette. (ligger vel bare noen hundre år etter oss) *host*host*

Lenke til kommentar

Vennligst begrens bruken av quoting. Det øker ikke kvaliteten av tråden å autositere fem, seks svar i slengen.

Back on track:

Mye av spørsmålet er om dere greier dere selv om jeg tar vekk en eller flere av følgende: Strøm, matvareforsyning og drivstoff.

Hvordan ser scenarioet ut for dere da?

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

7558238[/snapback]

Jeg mener at det meget mye lettere å avfinne seg med tvang utført av en privatperson enn et flertall av befolkningen.

7558787[/snapback]

Hvorfor? I et demokrati har du til en viss grad mulighet til å være med å bestemme, uansett hvem du er. Det har du ikke hvis du lar lommeboka bestemme.

Lenke til kommentar
Å tro at en fri verden ikke krever arbeid er da ikke i samsvar med realiteten. Vi må alle arbeide for felleskapet, [...]

K-F-J snakker om noe vi -må-, men han glemmer å referere hvem det gjelder til og hvilken kontrakt som binder en til dette.

7558818[/snapback]

Hvem skulle jeg reflektere til? Men du har rett for egentlig reflekterte jeg mot the Decepticons......

Lenke til kommentar
Hvorfor? I et demokrati har du til en viss grad mulighet til å være med å bestemme, uansett hvem du er. Det har du ikke hvis du lar lommeboka bestemme.

7559483[/snapback]

Ikke spør om hvorfor, det burde du forstått om du hadde evnet lese de tidligere postene. Om du så forstår kan kanskje også du endag vende deg bort fra tvang og tjuveri.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel om du vil at samfunnet skal leve som i steinalderen med folk som går med klubbe å handler for seg selv, eller ha et "slave samfunn" og faktisk få et demokrati og en utvikling..

Du later til å tro at det ikke eksisterer utvikling om legalisert tjuveri og tvang er fraværende. Hvor får du slike ideer fra?

Jeg lurer også på hva denne utviklingen gjør som synes være så viktig for deg at du vil føre tvang mot uskyldige mennesker for å holde den i hevd?

Du skriver også: "og faktisk få et demokrati", som om det skulle være noe positvit med flertallets rett til å røve landet.

Samfunnet kunne aldri utviklet seg hvis man ikke hadde en fungerende stat, og det vil i de flestes syn være et demokrati.

Igjen, dette med utvikling. Uten at jeg ønsker meg tilbake dit; men tror du steinaldermenneskene følte seg triste fordi de ikke hadde tv?

Mange land i Afrika og i Midtøsten er vel eksempel på dette. (ligger vel bare noen hundre år etter oss) *host*host*

7559317[/snapback]

Jeg er ikke sikker på om ting er like enkelt som du prøver fremstille her, men det er selvsagt ikke noe som legitimerer det å ramme andre med tvang.

Lenke til kommentar
Lov og orden skal sørges for av rettegangsselskaper som er betalt av privatkunder.

7553926[/snapback]

Så de som ikke har betalt for beskyttelse, kan drepes uten noen form for konsekvens?

7553948[/snapback]

Du har forstått riktig. La oss se om du forstår hva som er alternativet også.

7558168[/snapback]

dette grenser til anarki. Håper du ser de enorme negative konsekvensene av et slikt samfunn som du ønsker: ekstrem kriminalitet, blodhevn, krig mellom "sikkerhetsfirmaer" (kall det gjerne mafiagrupper), borgerkrig, korrupsjon.

Verdensbildet ditt baserer seg på ekstrem egoisme

"Å huff nei! Skatte for fellesskapet og velfungerende samfunn? det er jo roten til alt ondt!"

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...