Gå til innhold

Vi er moderne slaver

Anbefalte innlegg

Om vi så skal godta din påstand om at vi er slaver av egen natur, så gjør ikke det oss noe mindre slaver av staten av den grunn.

Men det viser at vi er "slaver" uansett, men at staten (samfunn) er noe som faller naturlig for mennesket, og som er positivt for oss.

Du synes å være begrepsforvirret. Først må du lære deg at staten og samfunn ikke er det samme. Samfunn er naturlig, staten er umoralsk.

Før jordbruksrevolusjonen var menneskene sunnere og friskere enn de første jordbrukerene, og de jobbet bare opptil 1.5 timer hver dag.
Hvor har du det fra? Kan du også fortelle hvor komfortabelt de levde? Hvordan var levestandarden, hvor lenge levde de, osv?

Jeg kan selvsagt forklare dette, men bare om du viser hva relevanse det har for tema? Dette ble bare bragt opp for å vise at mennesker verken før eller nå skulle trenge å slite seg halvt i hjel for å overleve.

Her snakker du om frivillige mellommenneskelige avtaler tror jeg. Ja, det er jo positivt det...
Det er snakk om at mennesket er organisert i samfunn.

7547221[/snapback]

Det er korrekt. Mennesket er et flokkdyr og vil derfor organisere seg i samfunn. Men hva er poenget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X liker å gå på kino. En kinobillett koster 100kr. X tar seg så en jobb, der han jobber 1time for å tjene 100kr. Det som skjer er at staten krever, skal vi si 50% for å gjøre det enkelt. Det betyr at X ikke bare må jobbe den ene timen, men han må fortsette i 30 min lenger for å få råd til billetten. Hva skal vi kalle de siste 30 minuttene her?

7545986[/snapback]

Hvis staten tar 50%, så må han jobbe en time ekstra. Hvis han tjener 50 kr på en halvtime, og staten tar 50%, så har han bare 75kr.

7546015[/snapback]

Aii, selvsagt :)

Bare gå ut fra 1 time ekstra.

7546214[/snapback]

X liker å gå på kino. På vei til kinoen sklir han og brekker beinet, dessverre finnes det ikke noe helsetilbud til å ta seg av X, men det gjør jo ingenting, han har jo 50 kroner!

Her har vi enda en narr som tror at helsetilbud bare kan finansieres med stjålne penger.

Vi er friere enn aldri før, vi lever lengre, vi kan velge å jobbe med nesten hva vi vil, og vi kan gjøre hva vi vil i fritida.

7546958[/snapback]

Men vi er ikke helt fri. Og den som tar seg den friheten til å røve vår frihet mangler moralsk grunnlag for sin handling.

Lenke til kommentar
Om vi så skal godta din påstand om at vi er slaver av egen natur, så gjør ikke det oss noe mindre slaver av staten av den grunn.

Men det viser at vi er "slaver" uansett, men at staten (samfunn) er noe som faller naturlig for mennesket, og som er positivt for oss.

Du synes å være begrepsforvirret. Først må du lære deg at staten og samfunn ikke er det samme. Samfunn er naturlig, staten er umoralsk.

God dag, mann økseskaft. Staten er et form for samfunn. Prøv å forholde deg til det jeg skriver nå.

Før jordbruksrevolusjonen var menneskene sunnere og friskere enn de første jordbrukerene, og de jobbet bare opptil 1.5 timer hver dag.
Hvor har du det fra? Kan du også fortelle hvor komfortabelt de levde? Hvordan var levestandarden, hvor lenge levde de, osv?

Jeg kan selvsagt forklare dette, men bare om du viser hva relevanse det har for tema? Dette ble bare bragt opp for å vise at mennesker verken før eller nå skulle trenge å slite seg halvt i hjel for å overleve.

Relevansen er at slik vi gjør det i dag gir oss større frihet enn vi noen gang har hatt tidligere.

Her snakker du om frivillige mellommenneskelige avtaler tror jeg. Ja, det er jo positivt det...
Det er snakk om at mennesket er organisert i samfunn.

7547221[/snapback]

Det er korrekt. Mennesket er et flokkdyr og vil derfor organisere seg i samfunn. Men hva er poenget?

7550666[/snapback]

Samfunnet vi har i dag, med en stat, er en form for samfunn.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt med. Er det snakk om anarki eller statens behandling av skattepengene?

7551862[/snapback]

Det har med at du i det du er helt avhengig av en rekke goder, befinner deg i en ubevisst ufri tilstand. Derfor er frihet som det ørene tutes full av fra eliten bare en illusjon. Det har ingenting med at du har lenker på bena. Det trenger ikke være lenker du ser. Du er prisgitt velsmurtheten til et monstrøst samfunnsmaskineri, som krever at alle mann står på for å få hjulene til å rulle. Dess mer uavhengighetsevnene dine forsvinner, dess mer slave er du, ubevisst.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at noen av argumentene dine underbygger påstanden om at staten ikke gjør innbyggerene til slaver for samfunnet. Du snakker om at alle mennesker er utsatt for naturtvang, noe vi antakelig må gi deg rett i, men tror du at eksistensen av naturtvang fritar mennesker fra å rammes av begrepet slavedrivere?

Relevansen er at slik vi gjør det i dag gir oss større frihet enn vi noen gang har hatt tidligere.

Snakker du her om fri fra naturtvang igjen, eller mener du fri fra konger og høvdinger?

Samfunnet vi har i dag, med en stat, er en form for samfunn.

Ja, det er korrekt. Du kan også si at slavene som bodde i Afrika/Amerika var organiserte i samfunn også, under forskjellige slavedrivere.

Lenke til kommentar
Vi er slaver på den måten at hvis vi melder oss ut av samfunnet kommer vi i fengsel.

Du kommer i fengsel hvis du bryter loven (og den aktuelle loven har fengelsstraff). Kommer helt an på hva du mener med å melde deg ut av samfunnet om du bryter loven.

Demokratiet vil bli dets eget fall, hva hjelper det når man bare har korrupute politikere å stemme på som har hjernevaska hele folket?

7553009[/snapback]

Det er lang vei fra ettpartistater og diktatorer til Norge.

Lenke til kommentar
Det har med at du i det du er helt avhengig av en rekke goder

Det har mennesket alltid vært.

Du er prisgitt velsmurtheten til et monstrøst samfunnsmaskineri, som krever at alle mann står på for å få hjulene til å rulle.

I motsetning til før, da vi var prisgitt en voldelig og grusom natur som gjorde at vi døde hvis ikke vi jobbet livet av oss?

Lenke til kommentar
Du er prisgitt velsmurtheten til et monstrøst samfunnsmaskineri, som krever at alle mann står på for å få hjulene til å rulle.
I motsetning til før, da vi var prisgitt en voldelig og grusom natur som gjorde at vi døde hvis ikke vi jobbet livet av oss?

7553140[/snapback]

Dette forklarte jeg deg tidligere at ikke var tilfellet, men derimot var grunnet skattetjuveri. Jeg kan godt vise til bøker, men da må jeg først tilbake til studentredet, og det skjer ikke før om et par uker.

Lenke til kommentar
Vi er slaver på den måten at hvis vi melder oss ut av samfunnet kommer vi i fengsel.

Du kommer i fengsel hvis du bryter loven (og den aktuelle loven har fengelsstraff). Kommer helt an på hva du mener med å melde deg ut av samfunnet om du bryter loven.

Han mener nok det å motsette seg å bli frarøvet skatt, samt rammet av tvang når hans handling ikke har kommet andre til tvang.

Demokratiet vil bli dets eget fall, hva hjelper det når man bare har korrupute politikere å stemme på som har hjernevaska hele folket?

7553009[/snapback]

Det samfunnssystemet slipper å tale for seg; det som har gjort halve folket til sine ansatte eller sosialklienter.

Det er lang vei fra ettpartistater og diktatorer til Norge.

7553103[/snapback]

Flertallet klarer i god nok grad å holde uskyldige for tvang, og frastjele dem store deler av deres produkt.

Lenke til kommentar

Og la oss kutte ut alt denne pjatten og starte på det virkelige spørsmålet:

Hvilken fordel har atomene i karbon av å være byggesteiner i levende organisk materiale som et mennekse. Sett i forhold til å f.eks ligge rolig 100 meter under bakken som kull ??

Hvordan kan det å være en "slave" være mindre ideelt for atomene og forbindelsene i kroppen din enn å være "fri"

Men tilbake til topic:

Ønsker du egentlig at du var en huleboer ?

Forventet levealder 30 år

Minimalt med klær, kaldt som ***

Maten din må du fange selv

Ingen grandiåsa i fryseren

Ilden er ennå ikke oppfunnet du fryser og spiser kald kanin

Ingen våpen inretninger som kan beskytte deg fra andre ville dyr som ulver bjørner etc

Ingen skole

Du er et dyr og har hverken tid eller kapasitet til å reflektere over hvem du er slik du gjør nå

Eneste utviklede følelsene du har er, smerte, frykt og sult, eller fraværet av disse altså glede/metthet.

Lenke til kommentar
Ønsker du egentlig at du var en huleboer ?

Nei, det kommer nok langt nede på listen. Jeg har heller ikke skrevet her at jeg ønsker det. Dette med jakt/samler samfunnene ble brukt som et eksempel for å vise Pricks at menenskene som levde på denne tiden ikke måtte slite seg ihjel for å skaffe mat, siden de bare jobbet 1.5 timer hver dag.

Lenke til kommentar

X liker å gå på kino. En kinobillett koster 100kr. X tar seg så en jobb, der han jobber 1time for å tjene 100kr. Det som skjer er at staten krever, skal vi si 50% for å gjøre det enkelt. Det betyr at X ikke bare må jobbe den ene timen, men han må fortsette i 30 min lenger for å få råd til billetten. Hva skal vi kalle de siste 30 minuttene her?

7545986[/snapback]

Hvis staten tar 50%, så må han jobbe en time ekstra. Hvis han tjener 50 kr på en halvtime, og staten tar 50%, så har han bare 75kr.

7546015[/snapback]

Aii, selvsagt :)

Bare gå ut fra 1 time ekstra.

7546214[/snapback]

X liker å gå på kino. På vei til kinoen sklir han og brekker beinet, dessverre finnes det ikke noe helsetilbud til å ta seg av X, men det gjør jo ingenting, han har jo 50 kroner!

Her har vi enda en narr som tror at helsetilbud bare kan finansieres med stjålne penger.

da lurer jeg, narren, på hvordan du mener helsetilbud kan finansieres uten at du skal trenge å jobbe for det? Skal noen bare dedikere seg og være slave for deg?

Vi er friere enn aldri før, vi lever lengre, vi kan velge å jobbe med nesten hva vi vil, og vi kan gjøre hva vi vil i fritida.

7546958[/snapback]

Men vi er ikke helt fri. Og den som tar seg den friheten til å røve vår frihet mangler moralsk grunnlag for sin handling.

7550713[/snapback]

Definér helt fri. Er det anarki du ønsker? Eller kun økonomisk frihet (noe du mener vil si å slippe å betale skatt), i så fall ønsker du deg indirekte et huleboersamfunn. Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
da lurer jeg, narren, på hvordan du mener helsetilbud kan finansieres uten at du skal trenge å jobbe for det? Skal noen bare dedikere seg og være slave for deg?

Innlegget ditt kunne tolkes dithen at du trodde at det ikke ville eksistere private helsetilbud. Uansett, har du ingen rett til å tvinge andre mennesker til å finansiere ditt sykehusopphold, så om du ikke kan finansiere det selv, eller har forsikring, får du ikke.

Definér helt fri. Er det anarki du ønsker? Eller kun økonomisk fri, i så fall ønsker du deg indirekte et huleboersamfunn.

7553778[/snapback]

Det er snakk om en libertarianisme hvor tvang ikke er tillatt i andre former enn i gjengjeldelse. Det betyr at det ikke eksisterer skattetjuveri, eller statstvang som rammer uskyldige der ikke har kommet andre til tvang.

(Det kan _muligens_ legitimeres en slags minimusstat som tar seg av rettshåndhevelse, i alle fall ifølge filosofen Robert Nozick. Men det er ikke viktig for samtalen.)

Lenke til kommentar
hvem skal finansiere minimumsstaten? hvem skal sørge for at lov og orden opprettholdes?

7553869[/snapback]

Dette er antakelig offtopic: men likevel..

Jeg sa ikke at den skulle eksistere; jeg sa den _kanskje_ kunne legitimeres. Det er uansett ikke viktig, så la oss gå utifra at den ikke eksisterer. Lov og orden skal sørges for av rettegangsselskaper som er betalt av privatkunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...