Gå til innhold

Vi er moderne slaver


Anbefalte innlegg

Foreløpig aner jeg ikke hva det skal være, så naturlig nok er jeg bekymret for hva jeg kommer til å finne på  :p  Har en viss ide om hva jeg kan like, så satser på det. Går det ikke flytter jeg ut i skogen :p

7526581[/snapback]

Start noe selv da. Du er vel glad i musikk, start en metallforretning. Selg sære ting. Sverd og vinylplater. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreløpig aner jeg ikke hva det skal være, så naturlig nok er jeg bekymret for hva jeg kommer til å finne på  :p  Har en viss ide om hva jeg kan like, så satser på det. Går det ikke flytter jeg ut i skogen :p

7526581[/snapback]

Start noe selv da. Du er vel glad i musikk, start en metallforretning. Selg sære ting. Sverd og vinylplater. :p

7526645[/snapback]

Haha, tro meg, tenkt tanken, men internett ble min gravstein. Men tror jeg vet hva jeg skal prøve meg på, får se hvordan det går, hehe. Det löser sig.

 

Takk for interessen :)

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Vi er alle slaver av våre basisbehov. Vi trenger mat, klar, trygghet osv.

 

Når vi jobber og sliter så er det ikke direkte for å dekke basisbehovene, men for å få penger. Og pengene bruker vi igjen til å dekke basisbehovet.

 

Det moderne samfunnet har dermed et lang mellom behovene og arbeidet som gjør at ikke alle ser den direkte koblingen mellom arbeidet og dekkingen av behov. Man lar seg lure til å tro at man er slave av penger, arbeidsgiver og samfunn. Mens det i virkeligheten er basisbehovene man egentlig er slave av.

 

Ellers er det selvsagt en del ting i samfunnet som griper for mye inn i vår frihet. Men det er en lang diskusjon som jeg ikke har tid/ork til å begynne på her.

Lenke til kommentar
Man er nok mindre frie nå enn i steinalderen. Årsaken til at man godtar det er at man gjennom arbeidsdelingen får tilgang til flere materielle goder som fører til et lenger og mer behagelig liv enn om man skulle ha levd som frie individer i skogen.

7526413[/snapback]

 

Med mindre man var eneboer, var man nok ikke helt "fri" i steinalderen heller. Klanene var klart hierariske, med bestemte regler, hvem som kunne parre seg med hvem, og hvordan jakten skulle utføres. I tillegg fantes det strenge sosiale regler, og brøt du disse risikerte du en klubbe i hodet fra alfalederen. :D

7526589[/snapback]

 

"Alfahanner" som sådan er mer typisk for andre dyr enn mennesket. Forskere tror rett og slett resten har blitt lei av alfahannene og kverket mesteparten av dem, siden mennesket tross alt er mindre aggressive enn andre dyr. Rester av alfahann genene finner man hos joyistene idag.

 

Samfunnene var heller ikke like hierarkiske som idag. De hadde heller en liten elite bestående av sjaman og høvding, men man hadde ingen middelklasse som sådan.

 

Man blir dog aldri fri så lenge man har sexdrift :)

Lenke til kommentar

Av og til skulle eg ønske at eg levde av det jeg selv fant og drepte i naturen. At eg ikke måtte bruke pene formuleringer og pakke budskapet mitt inn med pene ord, men at eg kunne vise hva jeg mener med makt og fysisk styrke.

 

Jeg er lei samfunnet der det er avgifter og skatter på alt: lisensavgift, moms, betale gebyr for å få lov å fiske i naturen etc

 

Overvåking: bedrifter som innhenter data om meg for å bedre manipulere meg, overvåkingskameraer, brukerundersøkelser, telefonundersøkelser etc.

Det irriterer.

 

Eller arbeidsgivere som prøver å utnytte oss "medarbeidere" - det nye ordet for slave. Lengre arbeidstid, mindre lønn, mer effektivitet, mer stress.

 

Reklame: spis mcdonalds og bli feit. Kjøp ditt og datt og penisen din vil vokse med 13% etc.

 

lover: Lover blir trådd ned hodet på oss. Vi er ikke lenger selvstendige indivdider.

 

Ja staten og samfunnet er kjekt å ha når eg vil ha beskyttelse mot en illsint neandertaler fyr, men nok er nok.

 

Er lei av at andre skal bestemme over livet mitt. Og hele dritten er så hyklerisk. Det verste en kan gjøre er å drepe ett annet menneske, i noen land får en dødsstraff for det.

Men er det greit å drepe folk i krig, ja det oppmuntres å drepe "fienden". Ja vi tvinges til og med til det les: tvungen førstegangstjeneste.

 

Fienden er dere. Dere som prøver å dra dette nedover hodet på meg. Dette drittet.

Lenke til kommentar

Livet er ikke rettferdig nei.

 

Du blir født som en brikke i systemet, og det er lite du kan gjøre med det. Samfunnet rundt har tatt alle avgjørelser for deg før du engang selv vet hvem du er, og de har lagt opp løpet for resten av livet ditt. Det er nok ikke stort annet å gjøre enn å ta til takke med det hele, nei.

 

 

Vi er alle i samfunnets makt - fra vugge til grav. Ikke annet enn små biter i et gigantisk puslespill. Men vil det noen gang gå opp? Hva er det vi egentlig jobber for? Hva er menneskehetens ultimate mål?

 

 

Ikke spør meg...

Lenke til kommentar
Av og til skulle eg ønske at eg levde av det jeg selv fant og drepte i naturen. At eg ikke måtte bruke pene formuleringer og pakke budskapet mitt inn med pene ord, men at eg kunne vise hva jeg mener med makt og fysisk styrke.

Du ønsker altså å gå bort fra hjernen, menneskets store fortrinn i naturen...

 

Jeg er lei samfunnet der det er avgifter og skatter på alt: lisensavgift, moms, betale gebyr for å få lov å fiske i naturen etc

Så hvorfor stemmer du sosialistisk? ;)

 

Eller arbeidsgivere som prøver å utnytte oss "medarbeidere" - det nye ordet for slave. Lengre arbeidstid, mindre lønn, mer effektivitet, mer stress.

Merkelig. Jeg får stadig høyere lønn, jeg... Kanskje du ikke gjør jobben din bra nok? ;)

 

lover: Lover blir trådd ned hodet på oss. Vi er ikke lenger selvstendige indivdider.

Så igjen... hvorfor stemme sosialistisk?

Lenke til kommentar

Alkohol og tobakk er da ikke gjort mest mulig tilgjengelig. De høyner prisene på tobakk, nekter oss å røyke hvor vi vil. Ser vel mønsteret her? Alkoholsalget er stengt klokken 20 på hverdager og 18 i helgene. Var på butikken her på søndag nå som det er søndagsåpent før jul. Fikk ikke lov til å kjøpe øl en gang, siden det var søndag, altså en "hviledag".

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg lest hele mailen, men hvis vi IKKE var "slaver", så ville det vært slik:

 

ingen veier, utenom de stiene vi hadde laget selv.

Ingen kjeder av butikker, men 1 butikk, som drives av 1 person.

ingen hus, utenom det du selv har bygget/arvet.

ingen:

-kloak-systemer

-system for avfall

-sykepenger/uførepenger

-skolegang

-masseproduserte ting

-penger

 

alt vi gir til staten får vi igjen, kanskje ikke deg som privatperson, men kanskje naboen din...

 

er en grunn til at "alle" land bruker dette systemet, for det funker...

 

edit: du KAN jo gjøre det du vil da, flytt ut i skogen, og vær din egen slave :)

slipp skatt, avgifter og utnyttelse av andre slaver som har laget bilen din og klærne dine...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Tro det eller ei, har faktisk tenkt tanken å feriere i total isolasjon fra den moderne verden og fra andre mennesker i noen ukers tid, på fjellet eller i skogen. Så får jeg se hvor det bærer etter det :p

7531307[/snapback]

 

 

Du er nok ikke alene om den tankegangen. Jeg skal i alle fall bort fra dette materialistiske samfunn. Men vanskelig er det, når jeg har vokst opp i dette syke systemet. Men en skikkelig backpacker tur hadde vært no. Leve ved hjelp av naturens premisser.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...