Lidskjalv Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Er vi egentlig så frie som vi vil ha det til? Hva er vi avhengige av og hvordan manipuleres vi til frihetens "slaveri"? *Arbeidsgiveren skal ha din arbeidskraft. Minst 8 timer pr dag. *Banker slavebinder deg med sine lån. *Staten krever deg for skatt for din tilstedeværelse og bevegelser og krever moms for dine aktiviteter. *Vi er avhengig av bil som transportmiddel og strøm til utallige kunstige og reelle behov. Dette er varer som er lett å få tak i, er høyt priset og gjør at du må enten jobbe mer eller vende deg til banken din. *Maten vi spiser er spesiallaget for å gjøre oss mer sulten. *Alkohol og tobakk er sterkt avhengighetsskapende og dermed en gullgruve for de som kan tjene på det. Og selvfølgelig må slike varer gjøres mest mulig tilgjengelig. Pengespill likeså. Bortsett fra at pengespill er lovlig å reklamere/propagandere for. *Regjeringer bruker frykt for å få deg til å føye deg. Osv... Gi innspill. >Ed: leif Endret 17. desember 2006 av pwd3679 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Vi har frihet til å si hva vi vil. Fullstendig frihet måtte vært en anarkistisk system, som da naturlig nok ville kollapset innen kort tid. Så ville et demokratisk "slavesystem" måttet bygge landet igjen. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg tenker veldig ofte på dette, og blir som regel veldig trist av tanken. Vil følge godt med på denne Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Et spørsmål er jo om det er noen som holder styr på hvor avhengige vi er av forskjellige varer/tjenester. Hvilken av disse brikkene kan vi fjerne uten at det vil bety unødvendig forringelse av livskvaliteten vår? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det er ingen poeng med livet uansett... jeg orker ikke lese sånne tråder om at vi er slaver. Det er andre som kommer mye nermere slaver enn oss, og når du lager ett så negativt syn på vår virkelighet blir verdan bare meningsløs. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Det er ingen poeng med livet uansett... jeg orker ikke lese sånne tråder om at vi er slaver. Det er andre som kommer mye nermere slaver enn oss, og når du lager ett så negativt syn på vår virkelighet blir verdan bare meningsløs. 7525266[/snapback] Så må vi være litt mer kritiske når "lederene" valser over oss med ord som "frihet" og demokrati. Frihet eksisterer mest sannsynlig bare i det hinsidige. Ville dyr har mer frihet enn menneskene. Det er ikke noe galt i å stikke hull på illusjonene vi feilaktig sitter med. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Det er ikke et problem å leve som et fritt dyr, det er mange i Afrika som gjør det. Hvis jeg er en slave nå, så burde de virkelige slavene (du vet, de som jobber uten å få betalt og lever i dårlige kår) få et nytt navn, for jeg føler ikke jeg har spesielt mye til felles med dem. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Var da fælt så kritiske vi var til livet og samfunnet vårt da! *Arbeidsgiveren skal ha din arbeidskraft. Minst 8 timer pr dag. I Norge oppfordres man jo til gründer-virksomhet. Det er ingen nødvendighet å jobbe 8 timer til dagen. Kan du utdype hvorfor du ser på 8 timers dagen som ett onde? *Banker slavebinder deg med sine lån. Samtidig ville de færrest av oss ha mulighet for å kjøpe oss ett eget hus/leiliget dersom bankene ikke stilte med lån. Rikdommen i landet vårt ville vært adskillig skjever fordelt dersom bankene ikke stilte med lån. De som hadde kapital og eiendom ville blitt kjemperike pga leieinntekter og vi ville blitt fattigere da det fullstendig ville vært "utleiers marked". I tillegg vil jeg påstå at norges bilpark er adskillig nyere og mer traffikksikker enn den ville vært dersom man måtte spare opp 300k til ny bil... *Staten krever deg for skatt for din tilstedeværelse og bevegelser og krever moms for dine aktiviteter. Staten krever da ikke skatt for alle bevegelsesformer. Og moms omfatter vel kun de aktiviteter du bruker penger på. Er vel heller ikke mva på eksistens? "Du eksisterer derfor skal vi ha 25% av deg?" Mankan gjøre meget for å unngå å bidra til statskassen i form av å begrense bruken av momsbelagte tjenester og varer. *Vi er avhengig av bil som transportmiddel og strøm til utallige kunstige og reelle behov. Dette er varer som er lett å få tak i, er høyt priset og gjør at du må enten jobbe mer eller vende deg til banken din. Det blir stort sett oppslag i avisene når folk tar lån for å betale strømregninga. Og man trenger ikke ta lån for å kjøpe seg bil. Det er fullt mulig å skaffe seg biler som de fleste har råd til uten å ta opp lån (kilde: finn.no/bil). Tror ofte at grunnen til at mange tar opp lån for å kjøpe bil er at man tenker på bilen som en "forlystelse" snarere enn ett transportmiddel. *Maten vi spiser er spesiallaget for å gjøre oss mer sulten. Kilde?? *Alkohol og tobakk er sterkt avhengighetsskapende og dermed en gullgruve for de som kan tjene på det. Og selvfølgelig må slike varer gjøres mest mulig tilgjengelig.Pengespill likeså. Bortsett fra at pengespill er lovlig å reklamere/propagandere for. Det er ingen som tvinger deg hverken til å røyke eller drikke. Heller ikke til å putte penger på automatene. Dersom man ønsker å bidra med noen slanter til staten og produsenten av rusmidler er dette ett selvstendig valg man tar. I dagens samfunn er opplysningen om skadevirkningene av disse så god at de aller aller fleste må sies å løpe en kalkulert risk for avhengighet når de først hiver seg på alkoholen/tobakken/pengespillene. *Regjeringer bruker frykt for å få deg til å føye deg. Det er meget mulig, dog ville det vært fint om du kunne komme med konkrete eksempler på dette - slik man kan med totalitære stater i midtøsten etc. Ellers er det en interessant debatt du tar initiativ til. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Et lite svar før sengen. Angående mat: Se gjennom denne serien med foredrag: http://www.youtube.com/watch?v=U48s_UJ0gio Og se deretter denne dokumentaren: http://www.thefutureoffood.com/ Ang. frykt som våpen.. En viss popularisert dokumentar av Michael Moore forteller litt hvordan amerikanerene er utsatt for dette i stor stil. 911 er og kroneksempelet på bruk av frykt for å slavebinde. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Jeg føler meg meget fri, har sterk nok mental psyke til å ligge unna disse "avhengighetsskapende" ondene du viser til. Helt frie er vi rett nok ikke, men fullstendig frihet er jo anarki, derfor tror jeg begrenset frihet gir høyere samlet 'lykke'. Er vi egentlig så frie som vi vil ha det til? Hva er vi avhengige av og hvordan manipuleres vi til frihetens "slaveri"? *Arbeidsgiveren skal ha din arbeidskraft. Minst 8 timer pr dag. Du har frihet til å jobbe mindre enn 8 timer pr dag. Du har også frihet til å flytte til et annet land eller dyrke din egen mark for å overleve uten å jobbe for noen. Ergo er det ditt valg å jobbe 8 timer pr dag. Selv ønsker jeg å jobbe minst 10 timer hver dag i perioder. *Banker slavebinder deg med sine lån. Igjen har du frihet til å ordne det annerledes, men er det bedre? Neppe. Vi velger boliglån fordi vi mener nytten av lånet er høyere enn alternativet. Om man skulle mene at bolig burde være gratis så følger det at man ikke kan anse det som slaveri at man må jobbe 8 timer hver dag for å betale skattenivået en slik ordning vil kreve. *Maten vi spiser er spesiallaget for å gjøre oss mer sulten. Du har vel frihet til å lage maten din mer eller mindre fra grunnen? Det gjør jeg. Eventuelt velge andre matvarer? Endret 18. desember 2006 av cybirg Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Angående mat: Se gjennom denne serien med foredrag: http://www.youtube.com/watch?v=U48s_UJ0gioOg se deretter denne dokumentaren: http://www.thefutureoffood.com/ Joda, men norge er ikke amerika. Og som nevnt av andre, det er fullt mulig å lage maten sin av naturlige råvarer (økologiske f.eks). Og for å være helt ærlig anseer jeg ikke fries for mat, men heller som snacks. Ang. frykt som våpen.. En viss popularisert dokumentar av Michael Moore forteller litt hvordan amerikanerene er utsatt for dette i stor stil. 911 er og kroneksempelet på bruk av frykt for å slavebinde. 7525639[/snapback] Når det gjelder frykt som våpen mener jeg det er skal mer til enn ett samfunnsmessig maraton før vi når amerikanske tilstander her i landet. Våpen og fremmedfrykt er jo det amerikanske selvbilde i sum. Men, point taken - man skal være se bevisst på utviklingen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Et lite svar før sengen. Angående mat: Se gjennom denne serien med foredrag: http://www.youtube.com/watch?v=U48s_UJ0gio Og se deretter denne dokumentaren: http://www.thefutureoffood.com/ Ang. frykt som våpen.. En viss popularisert dokumentar av Michael Moore forteller litt hvordan amerikanerene er utsatt for dette i stor stil. 911 er og kroneksempelet på bruk av frykt for å slavebinde. 7525639[/snapback] Hvorfor den konstante sammenligningen mellom USA og Norge? Det er mulig at vi er kommersialiserte (ikke sammenlignbart med USA, da hele vesten og nå også østen er kommersialiserte), men ikke i så høy grad som du tar utgangspunkt i. Det er mange vesensforskjeller mellom USA og Norge, både politisk, kulturmessig og sosiologisk. Derfor er det ikke et sammenlignbart grunnlag å sammenligne det norske samfunnet med det amerikanske, og hele argumentet ditt detter da dessverre sammen. Du må ha noe sterkere enn dette, er jeg redd. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Er vi egentlig så frie som vi vil ha det til? Vi er vel friere enn menneskeheten noen gang har vært. *Arbeidsgiveren skal ha din arbeidskraft. Minst 8 timer pr dag. Bedre enn å ha en arbeidsdag på 20 timer (eller så sulter man i hjel). *Banker slavebinder deg med sine lån. Lån er da helt frivillig. *Staten krever deg for skatt for din tilstedeværelse og bevegelser og krever moms for dine aktiviteter. Du kan bevege deg rundt friere enn noen sinne. *Vi er avhengig av bil som transportmiddel Fordi vi dekker mye større avstander enn før. Før hadde vi ikke bil, og vi kom oss ikke rundt på samme måte. Forøvrig var vi avhengig av dyr som transportmiddel. og strøm til utallige kunstige og reelle behov. Eller ved for å fyre i peisen, eller parafin for å tenne oljelampe, eller... *Maten vi spiser er spesiallaget for å gjøre oss mer sulten. Tullprat. *Alkohol og tobakk er sterkt avhengighetsskapende og dermed en gullgruve for de som kan tjene på det. Og selvfølgelig må slike varer gjøres mest mulig tilgjengelig.Pengespill likeså. Bortsett fra at pengespill er lovlig å reklamere/propagandere for. Slik har det alltid vært. Hva syter du over? Nå er vi i allefall klar over at det er et problem. *Regjeringer bruker frykt for å få deg til å føye deg. I det minste består ikke denne frykten i frykten for å bli fanget og torturert av myndighetene, som den gjorde i tidligere tider Gi innspill. Hva er poenget med denne tråden? Lenke til kommentar
McFly Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Man er nok mindre frie nå enn i steinalderen. Årsaken til at man godtar det er at man gjennom arbeidsdelingen får tilgang til flere materielle goder som fører til et lenger og mer behagelig liv enn om man skulle ha levd som frie individer i skogen. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Er vi egentlig så frie som vi vil ha det til? Hva er vi avhengige av og hvordan manipuleres vi til frihetens "slaveri"? *Arbeidsgiveren skal ha din arbeidskraft. Minst 8 timer pr dag. *Denne er jo grei men du MÅ ikke jobbe bare vis du vil ha penger* *Banker slavebinder deg med sine lån. *Det er du selv som tar opp lånet* *Staten krever deg for skatt for din tilstedeværelse og bevegelser og krever moms for dine aktiviteter. *Denne hater jeg også men heldigvis går mye av de pengene vi pøsser ut til staten tilbake til Skole / helse / osv* *Vi er avhengig av bil som transportmiddel og strøm til utallige kunstige og reelle behov. Dette er varer som er lett å få tak i, er høyt priset og gjør at du må enten jobbe mer eller vende deg til banken din. *Vi er ikke avhengige av Bil, Sykel eller buss funker bra dette også* *Maten vi spiser er spesiallaget for å gjøre oss mer sulten. *Hva spiser du?* *Alkohol og tobakk er sterkt avhengighetsskapende og dermed en gullgruve for de som kan tjene på det. Og selvfølgelig må slike varer gjøres mest mulig tilgjengelig. Pengespill likeså. Bortsett fra at pengespill er lovlig å reklamere/propagandere for. *Vis du ikke driker og røyker da? noen jeg og dama ikke gjør ^^ spiller heller ikke så mye at det går ut over helsa...* *Regjeringer bruker frykt for å få deg til å føye deg. *?? explain? har ikke følt meg så alt får redd får regjeringen i norge* Det var mine svar 7525098[/snapback] Endret 18. desember 2006 av DaXoN Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg flytter heller ut i skogen og lever av det jeg finner der, enn ha en jobb jeg ikke liker. Hvis du ikke vil jobbe, flott for deg. Men da skal du ikke kreve penger fra andre. Da er du aleine. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg flytter heller ut i skogen og lever av det jeg finner der, enn ha en jobb jeg ikke liker.Hvis du ikke vil jobbe, flott for deg. Men da skal du ikke kreve penger fra andre. Da er du aleine. 7526530[/snapback] Det må da finnes noen jobber du liker? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg flytter heller ut i skogen og lever av det jeg finner der, enn ha en jobb jeg ikke liker.Hvis du ikke vil jobbe, flott for deg. Men da skal du ikke kreve penger fra andre. Da er du aleine. 7526530[/snapback] Det må da finnes noen jobber du liker? 7526550[/snapback] Foreløpig aner jeg ikke hva det skal være, så naturlig nok er jeg bekymret for hva jeg kommer til å finne på Har en viss ide om hva jeg kan like, så satser på det. Går det ikke flytter jeg ut i skogen Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Man er nok mindre frie nå enn i steinalderen. Årsaken til at man godtar det er at man gjennom arbeidsdelingen får tilgang til flere materielle goder som fører til et lenger og mer behagelig liv enn om man skulle ha levd som frie individer i skogen. 7526413[/snapback] Med mindre man var eneboer, var man nok ikke helt "fri" i steinalderen heller. Klanene var klart hierariske, med bestemte regler, hvem som kunne parre seg med hvem, og hvordan jakten skulle utføres. I tillegg fantes det strenge sosiale regler, og brøt du disse risikerte du en klubbe i hodet fra alfalederen. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Så lenge damer har eksistert har menn aldri vært fri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå