EggMan88 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 For en stund siden kjøpte jeg en Samsung 250Gb disk på Spaceworld fordi systemdisken min krasjet og jeg trengte en ny disk med en gang. Etter jeg hadde brukt disken i ca 1mnd krasjet denne også. Leverte den inn til Spaceworld til reprasjon og ante fred og ingen fare. Disken ble levert inn 23.10.2006 og nå nesten 2mnd senere sitter jeg fortsatt uten disk. Så jeg lurer, har jeg krav på og gå ned til dem og kreve og få en helt ny disk eller blir jeg bare nødt til og vente så lenge det tar. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 For en stund siden kjøpte jeg en Samsung 250Gb disk på Spaceworld fordi systemdisken min krasjet og jeg trengte en ny disk med en gang. Etter jeg hadde brukt disken i ca 1mnd krasjet denne også. Leverte den inn til Spaceworld til reprasjon og ante fred og ingen fare. Disken ble levert inn 23.10.2006 og nå nesten 2mnd senere sitter jeg fortsatt uten disk. Så jeg lurer, har jeg krav på og gå ned til dem og kreve og få en helt ny disk eller blir jeg bare nødt til og vente så lenge det tar. 7524983[/snapback] 2månder forige data jeg hadde gikk sundt etter jeg hadde hat den i 5uker, så jeg leverte inn til elkjøp, det tokk 6uker å fikse den OG etterpå fikk jeg vite at jeg hadde krav på en ny etter 3uker(er ikke sikkert det er sån med harddisker da) slå opp i kjøpmans loven eller hva nå en det heter Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Forbrukertvistutvalger har slått fast at Rimelig tid for reparasjon er 4 uker. Jeg ville krevd ny disk, eller pengene tilbake. 2 mnd er for lenge! Lenke til kommentar
oerlimo Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Harddisker blir vel ikke repparet, så en skulle jo tro at de ville gitt deg en ny disk uansett... Spørsmålet er vel kanskje om du faktisk har krav på å få pengene tilbake når det nå har gått så lang tid Jeg ville tatt turen til de og spurt høflig om en rask lønsing på det mens du er der, f.eks enten en ny disk eller pengene tilbake. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Harddisker blir vel ikke repparet, så en skulle jo tro at de ville gitt deg en ny disk uansett... Spørsmålet er vel kanskje om du faktisk har krav på å få pengene tilbake når det nå har gått så lang tid Jeg ville tatt turen til de og spurt høflig om en rask lønsing på det mens du er der, f.eks enten en ny disk eller pengene tilbake. 7526332[/snapback] Skal ned dit snart, har jeg krav på og få tilbake det jeg kjøpte disken for, eller det den koster nå?? Den kostet 999,- for 3 mnd siden og for den prisen får jeg en mye større på feks Komplett, Nettshop. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Yupp.. Tror ydmykhet og ikke sinne er veien å gå i butikken Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 såvidt jegvet så har du krav på låneprodukt hvis det skal ta mer enn 1 uke for å reparere et gitt produkt. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Han har det, men dét er vel ikke det relevante nå? Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 såvidt jegvet så har du krav på låneprodukt hvis det skal ta mer enn 1 uke for å reparere et gitt produkt. 7526357[/snapback] Er det ikke bare masse styr med og låne en disk, når jeg får min gamle tilbake må jeg begynne og flytte masse data over og siden jeg antageligvis må levere tilbake disken jeg låner når jeg henter min gamle så må jeg da ha en "mellom lagrings" disk. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ta en tur til butikken og prat med dem. La oss høre hva som skjer Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Dersom disken kneler såpass fort, bør det, iallefall med litt kundevennlighet, gå som en DOA-sak og du bør dermed få ny disk med en gang. 2 mnd er uansett altfor lenge. Lenke til kommentar
wildcat Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du skulle fått ny disk for lenge siden. 2 mnd'rs venting ? Ta deg en tur ned i butikken, så får du garrantert ny disk, om dem ikke har modellen lengre eksagt GB så får du større i steden for mindre. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Forbrukertvistutvalger har slått fast at Rimelig tid for reparasjon er 4 uker. Jeg ville krevd ny disk, eller pengene tilbake. 2 mnd er for lenge! 7526199[/snapback] kilden? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 i Forbrukerkjøpsloven står det skrevet: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 *snipp* 7527995[/snapback] om du mente det for meg, så var det ikke det jeg ba om kilde for, men påstanden om dom i FTU som sa 4 uker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 om du mente det for meg, så var det ikke det jeg ba om kilde for, men påstanden om dom i FTU som sa 4 uker. 7528056[/snapback] det var ikke direkte til deg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 om du mente det for meg, så var det ikke det jeg ba om kilde for, men påstanden om dom i FTU som sa 4 uker. 7528056[/snapback] Skulle gjerne sett en kilde på det selv også. Er ikke uenig i at 4 uker burde være lenge nok, men skulle gjerne sett en kilde. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 såvidt jegvet så har du krav på låneprodukt hvis det skal ta mer enn 1 uke for å reparere et gitt produkt. 7526357[/snapback] Så lenge dette ikke utgir en større økonomisk tap for selgeren, vil si at harddisk faller fort i verdi så fort den er tatt i bruk. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 såvidt jegvet så har du krav på låneprodukt hvis det skal ta mer enn 1 uke for å reparere et gitt produkt. 7526357[/snapback] Så lenge dette ikke utgir en større økonomisk tap for selgeren, vil si at harddisk faller fort i verdi så fort den er tatt i bruk. 7528435[/snapback] så så, ikke ta det ut av kontekst da. Det skal sees i sammenheng takk. en mobil faller også kjapt i verdi ved bruk, betyr ikke at de ikke dekkes da. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) *snipp* 7527995[/snapback] om du mente det for meg, så var det ikke det jeg ba om kilde for, men påstanden om dom i FTU som sa 4 uker. 7528056[/snapback] Jeg har muntlig kilde fra FTU, da jeg ringte dem fra min forrige arbeidsgiver... edit: Har hørt med dem nå, om jeg kan få en skriftlig presedens på tolkingen av §30.... Endret 18. desember 2006 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå