Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

God QoS ruter (WRT54?)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to spørsmål:

Jeg trenger en god QoS ruter (altså prioritering av trafikk). Jeg trenger ikke egentlig andre ruterfunksjonlitet enn dette, så en ren QoS boks (om noe sånt eksister) hadde vært ideelt. Støtte for mer enn 100Mbit på kabelnettverk hadde vært fint å ha for future-proofing, men det er ikke 100% nødvendig. Effektiviteten og mulighetene for forskjellige typer prioritering er altså første-prioritet. Jeg har vært borti rutere før som har en viss grad av QoS (Netopia og Speedtouch rutere), men det har alltid vært både grusomt lite effektivtt i praksis og/eller utrolig vanskelig å sette opp.

Idèen er å kunne kjøre torrents og FTP servere på en maskin på samme nettverket uten at surfing/spilling(pingtider) osv. blir noe betydelig påvirket på hovedmaskinen min.

Så spørsmål 1 er: Hva er den ultimate løsningen jeg kan kjøpe for QoS funksjonlitet som dere ville annbefalt? Jeg ser da etter noe som er tålelig billig, så spesialiserte løsninger til mange tusen er ikke akseptabelt, men ellers er jeg åpen for forslag.

Jeg har snust litt på Linksys WRT54-serien av rutere, da de skal ha meget god QoS funksjonlitet og er linux drevet.

Spørsmål #2 er: Hva er forskjellen på de forskjellige WRT54-ruterene? Det er GL, GS og en del andre, men å finne forskjellen på dem har vist seg å være serdeles vanskelig. kan noen liste (eller evt. linke meg til et sted) forskjellene mellom disse, og evt. komme med forslag?

PS: Jeg har for tiden 25Mbit ADSL basert på PPPoA. Jeg tror ikke WER54 støtter PPPoA. Et alternativ som hadde støttet dette hadde vært en bonus, men igjen ikke nødvendigvis et krav da jeg kan kjøre en annen ruter jeg har i bridge modus for dette. Færre nødvendige "ledd" er jo dog alltid en god ting :)

På forhånd takk for alle forslag og innlegg :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Any idea om det finnes custom firmware for PPoA støtte ? Har ikek funnet noe konklusivt svar på dette enda.

-Stigma

7525559[/snapback]

Ser ikke noe valg for PPoA på min iallefall

Støtter PPoE, PPTP, L2TP, DHCP, Static IP og HeartBeat Signal.

Lenke til kommentar

Ang. IPtelefoni-delen i denne boksen (synes dette er genialt, derfor litt off-topic):

Opptil 4 SIP-kontoer kan være pålogget samtidig. Vanlig analog(e) telefon(er) kobles til via 2 tlf. kontakter (RJ11) bakpå. Utgående telefontrafikk kan enkelt rutes via de forskj. SIP-kontoene avhengig av nummerprefiks; "Dialing Plans". Slik får en ringt via den til enhver tid billigste tilbyder til akkurat den destinasjonen.

Bruker selv TeleVoIP til innkommende og VoIPStunt til utgående samtaler.

Kan nevne at jeg bruker dette kun til fastlinjer inn-/utland og mobil til utland. Telefonikostnadene med dette oppsettet har vært totalt på ca. 100 kroner dette året.

Endret av x800
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...