Bear^ Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Fant ingen plass hvor jeg kunne poste dette så en mod får heller bare flytte det om det skulle være plassert feil... Mine kunnskaper i Excel har blitt ganske rustene i det siste, da det er lenge siden jeg sist brukte det. Resutrangsjefen her jeg jobber har spurt meg om jeg kunne ordne noe for han, som jeg da har funnet ut går best på excel. Problemstillingen er slik: Her jeg jobber, hotell, har vi diverse bonger, billetter, som gjestene bruker for som "bevis" på at noe er betalt, som f.eks drikke eller mat. Det han vil ha er en løsning der han bare trenger å skrive inn på 1 "bong" det som skal stå, så kommer det samme på de resterende bongene. Dette har jeg funnet ut passer best i excel. Nå her er mine spørsmål: 1. Hvordan var det jeg laget et script eller kommando som gjorde at du skrev hvor mange kopier du ville ha i 1 celle, og klikket på en knapp ved siden av, så kom så mange kopier ut? 2. Han vil og ha det slik at han kan bruke logoen til selskap som kommer på besøk, på bongene, som f.eks Elkjøp eller Coca-Cola. Hvordan ordner jeg det slik at du bare velger bilde 1 gang så "kopieres" det til de resterende bongene på et ark? Om noen har en annen mulig løsning i et annet program som f.eks Word tar jeg gjerne imot forslagene. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Heisan! Nå kommer jeg med ett svar som nok er litt på siden av det du tenkte, men tar sjangsen allikevel : Jeg vil anbefale dere til å gå til innkjøp av en Dymo Labelwriter, f.eks LW 400/410. Disse får du for rundt 1000.- kr , mva inkl, og da har du alle funksjonene du ønsker der, i tillegg til at dere kan bruke den til merking, brevetiketter o.l. Den har mange bruksområder, og du kan legge inn logo på etikettene også. Mulig at dette kommer litt på siden, men det er ihvertfall verdt å vurdere. Lykke til ihvertfall! PS! Vi får heller komme tilbake til Excel/word-løsninger, hvis denne ikke faller i smak. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Tror nok neppe ledelsen blir å like den løsningen da vi har en maskin for å skrive merketagger, men takk likevell Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 1 ActiveSheet.PrintOut copies:=Range("A1").Value 2 må du forklare litt nærmere. Velge, som i velge bildefil ? HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Angående utskrift, jeg har forsøkt den macro typen, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan skrive et antall sider i en celle så skriver den ut det antalle. Skulle prøve å gjøre det så enkelt så mulig for brukeren. Angående bilde. Han ville ha det slik at logoen til forskjellige selskap kommer på bongen istede for en ren tekst. Problemet er da å åpne et bilde, plassere det på bongene og da få det samme bilde på de resterende bongene som skrives ut. Kan si at du bytter ut teksten med et bilde. Håper det er mere klart nå. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Den skriver nå ut så mange kopier som tallet i celle A1. Foreslår at du prøver løsninger som serveres, ikke bare titter på dem. Regnearkceller kan dessverre ikke inneholde bilder. Jeg skjønner hva du vil gjøre, men ikke hva du allerede har og hvordan det skal opereres. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Beklager, var vist en annen snurt jeg hadde prøvd for den fungerte. Men til bilde, jeg har lekt meg litt i VB nå, og funnet frem til et image felt som kan settes inn på arket. Er det da mulig å bruke 2 option buttons, ja/nei, og når du da velger "nei" gjemmes image feltet, og om du velger "ja" vises feltet og du får opp en dialog for å velge bildefilen som skal settes inn i feltet. Går dette? Kan hende jeg spør vanskelig eller dumt, men jeg er så totalt grønn på programmering og VB at det er skummelt Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Absolutt mulig. Du er gjerrig på konkrete detaljer, men se om du får implementert denne i oppsettet ditt: Sub VelgFil() Dim X As Variant X = Application.GetOpenFilename If X = False Then Exit Sub Sheets(1).Image1.PictureSizeMode = 1 Sheets(1).Image1.Picture = LoadPicture(X) End Sub HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå