Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TCP/IP & OSI

Anbefalte innlegg

OSI:

Mellom Layerne i OSI modellen.

Hvor mange SAP (Service Acces Point) kan/er det max mellom N og N(-1)?

Driver å leser om Tcp/Ip nå hvor dette kom opp som et kontroll spørsmål. Problemet er bare at det ikke står i boka. Så noen som hvet?

[ Denne Melding var redigert av: LOBOS på 2002-11-21 00:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-21 00:32, skrev LOBOS:

OSI:

Mellom Layerne i OSI modellen.

Hvor mange SAP (Service Acces Point) kan/er det max mellom N og N(-1)?

Driver å leser om Tcp/Ip nå hvor dette kom opp som et kontroll spørsmål. Problemet er bare at det ikke står i boka. Så noen som hvet?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LOBOS på 2002-11-21 00:33 ]</font>

Kan du utdype spørsmålet ?

(Og hvis du virkelig leser og ikke bare skumleser er jeg ganske sikker på at svaret står i boka, siden de spør om det. (Med mindre boka er laget av Microsoft da :roll: ))

Lenke til kommentar

Ok ved siden av min første post så kan jeg legg til:

F.eks:

Hvis 2 Applications N() skal komunisere med værandre så må de, i hendhold til OSI, komuniser via Layeren under altså N(-1). Eller i dette eksempelet Application - Presentasjon.

Dette gjøres via SDU'er ( Service Data Units ) sendes fra N() til N(-1)......

( NB: Jeg holder PDU utenfor eksempelet forde det er ikke SDU eller PDU som mitt orginale spørsmål gjelder)

.......Gjennom en SAP ( Service Acces Point ). For så opp igjen gjennom en annen SAP. N(-1) til N(). Opp til den andre Application den skal komunisere med. osv.

I eksempelet i boka er det bare tatt med 2 eller

Start: N()---SAP(1)---N(-1)---SAP(2)--N() :Mål

, men ikke om det er/kan kun være 2 SAP'er eller flere/mindre. Og det er det jeg lurer på.

Mitt spørsmål er da

Hvor mange/få eller fast antall SAP'er kan det være mellom 2 Layers?

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men det hadde vært fint om noen som hvet hva jeg snakker og ikke bare gjetter på noe så simpelt som "Hva en port er" kunne svart.

At http://www.cisco.com er et godt sted for informasjon stemmer, men det er rett og slett for mange SAP relaterte emner utenfor mitt nåværende kunsakaps nivå. Så hvis jeg skulle gå igjennom alle de for å finne det jeg leter etter kunne jeg like gjærne lest bok nummer 2 om OSI. Tro meg jeg har søkt på internett, men siden det ikke førte frem og for mang treff offtopic spør jeg her.

Så er det noen som har lært om OSI, hvet hva jeg snakker om og som hvet et mulig svar der ute i Forum land???

Takker for interesen fra de som har svart, men det jeg trenger er et konkret svar ikke forslag.

No offence :smile:

Lenke til kommentar

Beklager at jeg tror det er noe du ikke tror det er da.. Men jeg tror fortsatt at det er porter eller sockets det er snakk om. Eneste jeg fant var på tysk da men..:

Sockets: Service Access Points der Internet-Transportschicht

Sockets bezeichnen eindeutig die Service Access Points der Internet-Transportschicht, an denen die kommunizierenden Prozesse der Verarbeitungsschicht andocken können.

Sockets sind global eindeutig identifiziert durch:

o Bezeichnung des Computers wahlweise durch

§ Domainname (z.B.: http://www.hbi-stuttgart.de) oder

§ Internet-Adresse (z.B.: 193.196.176.30)

o Port = 16 Bit lange Nummer, d.h. im Bereich 0 ... 65535

Die Internet-Transportdienste TCP und UDP besitzen jeweils eigene Portbereiche, d.h. es gibt einen TCP-Port 80 und einen UDP-Port 80, die miteinander nichts zu tun haben. Eine TCP-Verbindung zum Port 80 endet immer am TCP-Port 80 und niemals am UDP-Port 80

Lenke til kommentar

ÅÅÅ at det går ann. NEI det er ikke snakk om noe med socket eller porter å gjøre. Heller ikke Transpor User Protocol eller User Datagram Protocol som i TCP/IP nettverk oppsettet som mer eller mindre er standaren "brukt" verden over.

MEN et "akademisk", for å bruke et fisefint ord, spørmål rund OSI modellen ( Ikke TCP/IP ) som er den !standariserte! nettverks komunikasjons model til tross for at den simplefisert 5 lags TCP/Ip modelen er den mest dominerte i nettverks verden.

Hvis du ikke hvet har jeg snakker om når jeg bruker SAP, SDU, N(-1), osv... ja så ikke svar, please.

Derimot hvis du er en som HVET hva jeg sakker om så kan du svare. Noe jeg da hadde satt pris på.

( se mine 2 først posts hvor spørmålet blir tatt opp)

Lenke til kommentar

SAP=Service Access Points.

Sap is used to request and advertise services. Servers use SAP to advertise installed services. Clients use SAP to locate these Servers for access to these services.

Tatt fra boken "Protocols and the network" under avsnittet Novell IPX Protocol Stack. Altså slik jeg har forstått det så har ikke SAP noe med TCP/IP å gjøre i det hele tatt, men med IPX/SPX. :smile:

Lenke til kommentar

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg hvet hva en SAP er. Det er ikke det jeg lurer på.

Men heller dette...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Copy/past fra over:

Ok ved siden av min første post så kan jeg legg til:

F.eks:

Hvis 2 Applications N() skal komunisere med værandre så må de, i hendhold til OSI, komuniser via Layeren under altså N(-1). Eller i dette eksempelet Application - Presentasjon.

Dette gjøres via SDU'er ( Service Data Units ) sendes fra N() til N(-1)......

( NB: Jeg holder PDU utenfor eksempelet forde det er ikke SDU eller PDU som mitt orginale spørsmål gjelder)

.......Gjennom en SAP ( Service Acces Point ). For så opp igjen gjennom en annen SAP. N(-1) til N(). Opp til den andre Application den skal komunisere med. osv.

I eksempelet i boka er det bare tatt med 2 eller

, men ikke om det er/kan kun være 2 SAP'er eller flere/mindre. Og det er det jeg lurer på.

Mitt spørsmål er da

Hvor mange/få eller fast antall SAP'er kan det være mellom 2 Layers?

Lenke til kommentar

Har du fått med deg att det ikke er SAP i mellom lagene på OSI modellen. SAP blir brukt i samsvar med GNS (Get Nearest Server)og hjelper en Host i et nettverk og komme til den Serveren som er nærmest og tilbyr den tjenesten hosten er på jakt etter. Eventuelt så trur jeg att SAP er en Lag 3 tjeneste. og etter min vurdering les mer.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Correct me if i'm wrong.

Hvis jeg skjønner deg riktig er dette et spm om OSI modellen og ikke tcp/ip.

OSI modellen er bare en teoretisk modell på hvordan man skal bygge opp protokoller for kommunikasjon mellom enheter (pc, router, whatever).

Siden OSI modellen bare er en teoretisk modell vil jeg _tro_ at det er relativt eller hvordan den protokollen er oppbygd.

Det jeg kanskje tror det kan være er:

Det som virker sansynelig er 1 SAP pr N(x) pr session.... kanskje feil... Har ikke så mye kunnskaper om dette.. (akkurat nå.. er litt kake i hodet) Har ikke sovet i natt... hmmm.. kanskje legge seg...

Mvh

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 10:33, skrev DjSlayer:

Har du fått med deg att det ikke er SAP i mellom lagene på OSI modellen. SAP blir brukt i samsvar med GNS (Get Nearest Server)og hjelper en Host i et nettverk og komme til den Serveren som er nærmest og tilbyr den tjenesten hosten er på jakt etter. Eventuelt så
trur
jeg att SAP er en Lag 3 tjeneste. og etter min vurdering
les mer
.

Det er ikke det han spør om.

Service Access Point

The OSI term for the component of a network address which identifies the individual application on a host which is sending or receiving a packet.

TCP/IP's equivalent term is "port".

Different SAPs distinguish between different services or applications on a host, e.g. electronic mail, FTP, HTTP.

Her kan du lese mer om SAP: http://www.wildpackets.com/compendium/REF/REF-SAP.html

Lenke til kommentar

DjSalyer

Det stemmer at det er andre ting som også heter SAP som feks Service Advertising Protocol som jeg tror du her snakker om. Men det er feil at det ikke er SAP'er i sammenfattning med OSI. Jeg snakker ikke direkte om en Protocol...

lorderror

Det du er inne på at en SAP pr App eller session er noe jeg også lener litt mot eller det at det kan være et "ukjent" antall SAP'er pr "Layer Session" så å si...

Start Mål

N * App 1 * * App 2 *

| |

SDU SDU

| |

* SAP * * SAP *

| |

N(-1) * Under lag N(-1) *

....at denne delen bare er teoretisk for å få det gjort, men at det KAN være mange fler SAP'er til samme App. Noe alla Multiplexar, ikke at det har noen sammenheng akkuratt "her"

Lenke til kommentar

Start Mål

..*********..*********

N * App 1 *..* App 2 *

..*********..*********

......|..........|

.....SDU........SDU

......|..........|

...*******....*******

...* SAP *....* SAP *

...*******....*******

......|..........|

.....*******************

N(-1)* Under lag N(-1) *

.....*******************

( sånn nå tror jeg den ser litt mer leselig ut :smile: )

Lenke til kommentar

Takk Kevin din link ga faktisk svar.

Det hvar det jeg trodde, men ikke helt kunne bekrefte på mitt teoretiske spørmål til en akademisk problemstilling. LOL

Med andre ord er det som linken forteller en OSI måte å forklare hvordan lagene komuniserer med hverdandre.

Ergo:

Så er antallet SAP'er mellom Layer N til N(-1), som mitt orgianale spørsmål hvar, irrelevant. Da forklarings i forhold til OSI formen er mer akademisk enn "virkelig". Akkuratt som f.esk Layer Physical og Datalink i virkligheten er den samme fysike "ting".

Hehe trodde ikke først at dette spørsmålet skulle setta av en slik debatt. Takker alle :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...