Gå til innhold

Kjøling med peltier og vifte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-21 14:55, skrev Ash:

Microplex selger Thermaltake MCX462 med innebygd peltier nå. Lurer på hvor varm den kjøleribba blir jeg. Trolig varm nok til å speile egg. :wink:

når begynet Thermaltake å komme med MCX462?

Det er Swiftec som har MCX462...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 17:12, skrev fUsiOn:

Quote:

Microplex selger Thermaltake MCX462 med innebygd peltier nå. Lurer på hvor varm den kjøleribba blir jeg. Trolig varm nok til å speile egg. :wink:

når begynet Thermaltake å komme med MCX462?

Det er Swiftec som har MCX462...

Whoops, *smack head* Ja jeg veit det egentlig. Satt og tenkte på Thermaltake GF4 kjøleren jeg har hjemme når jeg skrev den posten. :wink:

Har forresten kontaktet Microplex og det er ikke mulig å kjøpe kun peltier og monteringsdeler for ettermontering. :sad: Jeg har nemlig en MCX462 idag.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 16:38, skrev fUsiOn:

Det anbefalles å bruke en delte på den da.. og da blir det ikke særlig stille PC...

Det er ikke alle som bryr seg om det heller da. Pcen min er ikke akkurat lydløs idag heller for å si det sånn. Jeg lurer på hva slags ytelse man kan få ut av den kjøleren hvis man kjører lavere spenning på peltier-elementet og bruker en "normal" vifte.

Ærlig talt så er vannkjøling mer interessant ja...

Lenke til kommentar

Quote:

Lurer på hvor varm den kjøleribba blir jeg. Trolig varm nok til å speile egg.

Nå spiller det vel ikke så stor rolle hvor varm ribba blir. Bare CPU'en holder seg kjølig så er vel alt bra.

Ellers vil jeg bare si at det er mye mer effektivt med vannkjøling uten peltier enn peltier + vifte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 14:05, skrev Simen1:

Nå spiller det vel ikke så stor rolle hvor varm ribba blir. Bare CPU'en holder seg kjølig så er vel alt bra.

Ellers vil jeg bare si at det er mye mer effektivt med vannkjøling uten peltier enn peltier + vifte.

Nuh vel. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Varmen som kommer fra cpu/kjøleribbe spiller absolutt en rolle så fremt du har montert maskinen din i et vanlig kabinett. Har du ikke tilstrekkelig lufting i forhold til varmeutviklingen så vil en kjøleribben som holder 80 grader (f.eks) fint "grille" resten av maskinen. Den vil ihvertfall ikke være særlig stabil.

Eneste grunnen til å prøve peltier og luftkjøling er vel at det koster mindre enn å investere i skikkelig vannkjøling. Også trenger du ikke å være bekymret for vannlekkasje (Men kondens er en annen sak).

Jeg er helt enig i at peltier+kjøleribbe ikke akkurat er noen ideell løsning.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har et lite spørsmål?

Hva er en peltier? og hva gjør den og hvordan funker den?

-btw

Jeg mener jeg har lest om det, er dette en peltier??

LEUTEC118.JPG

uansett hva gjør den og hvordan funker den, og vis jeg skulle

skaffe meg en sånn hva måtte jeg ha eller gjøre?

Lenke til kommentar

hmm er vell ikke noe problem at ribba blir varm.. heller det at elementet smelter vist det ikke får fjerna varmen?

er nå sånn at vist du ikke får fjerna all varmen, pga manglende trykk på elementet, så smelter elementet... blir ikke det det samme vist du ikke har muligheten til og fjerne varmen?

Blir peltierelementet for varmt, vil disse loddingene smelte og elementet slår seg automatisk av og blir ubrukelig.
(hentet fra ok.no sin peltier guide)

tror ikke elmentet ville leve lenge ved for store drifts tempraturer :/

Lenke til kommentar

peltier og luft er bare bortkastet med penger fordi:

*du tjener lite vis ikke noe i temp

*det er dyrt fordi du må ha psu med rundt 24 a på 12 voltsrailen

*du må ha delta eller lignende som betyr mye støy...

konklusjon:bruk heller pengene på vann kjøling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...