ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jesus ble født den 24 Desember i beeetlehem, i beeetlehem. Lenke til kommentar
rekar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jesus ble født den 24 Desember i beeetlehem, i beeetlehem. 7528697[/snapback] Jepp ifølge bibelen ble han det. Men kan man bruke bibelen som en faktabok? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jesus ble født den 24 Desember i beeetlehem, i beeetlehem. 7528697[/snapback] Jepp ifølge bibelen ble han det. Men kan man bruke bibelen som en faktabok? 7528726[/snapback] Bibelen nevner ikke datoen for fødselen, men enkelte har studert stjernekonstellasjoner som kan stemme med de som skildres i bibelen, og mener april er mer sannsynlig. ArmenMinAu: Da er det litt merkelig at den protestantiske og katolske kirke har satt datoen til den 25., er det ikke? Mens den armenske og ortodokse kirken feirer fødselen hans i januar. Siden Herodes døde i år -2, er det i hvert fall sikkert at året han ble født i ikke var år 0. Lenke til kommentar
rekar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Utrolig hva du vet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Utrolig hva du vet. 7529160[/snapback] Hvis det var et hint til at jeg ikke inkluderte kilder, så har jeg ikke alle her, men jeg kan ty til Wikipedia. Avsnittene over det jeg linker til omhandler ndre datoer, men enigheten ser ut til å være stor når det gjelder at han ikke ble født den 25. Hvis ikke, så er det greit å slenge ut en kilde uansett. Endret 18. desember 2006 av NgZ Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ehh...det med at de fleste land åpner gavene den 25., er fordi det er 1. juledag. Men juleaften er som alle andre steder. Uansett, om de har studert Bibelen eller ikke og regnet seg frem til ulike datoer, så er det likevel en grunn til at vi den dag i dag feirer på den 24., og det har nok med at kunnskap har blitt ført videre og dermed vet vi at Jesus ble født den 24. Han ble sikkert ikke født i år null da et døgn faktisk ikke er 24 timer i virkeligheten, og jeg tviler på at de brukte 24 timer som utgangspunkt i den tiden Egentlig er vi vel i begynnelsen av 1900-tallet eller noe (?). Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor adopterte kristendommen denne høytiden. Hele kristendommen er en suppe av ting som er rappet fra andre religioner. Den er så uoriginal som den kan få blitt Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Uansett, om de har studert Bibelen eller ikke og regnet seg frem til ulike datoer, så er det likevel en grunn til at vi den dag i dag feirer på den 24., og det har nok med at kunnskap har blitt ført videre og dermed vet vi at Jesus ble født den 24. Øh, har du lest tråden? Vi feirer Jul den 24. fordi det var da vinterblott/yule/jol ble avholdt, og siden disse var de største feiringene i europa når kristendommen ankom ble de adoptert for å gjøre overgangen til kristendommen enklere. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hmm...jeg har hvertfall aldri hørt om vinterblott/yule/jol før. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hva blir da det norske ordet for den kristne høytiden? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hmm...jeg har hvertfall aldri hørt om vinterblott/yule/jol før. 7531343[/snapback] Det betyr da ikke at det ikke eksisterer. Det sier vel egentlig mest om verdien på ytringene dine i diskusjonen. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg sier bare at det ikke er almenn kunnskap. Lenke til kommentar
freke Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hva blir da det norske ordet for den kristne høytiden? 7531379[/snapback] Det heter fortsatt jul. Det er vel enklest når man skal shanghaie en høytid å beholde navnet. Hvis man ikke skeier ut og kaller det midtvintersblot da Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg sier bare at det ikke er almenn kunnskap. 7531638[/snapback] Joda. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg sier bare at det ikke er almenn kunnskap. 7531638[/snapback] Joda. 7533181[/snapback] Er det pensum i barenskolen? Nei Er det da å forvente som allmennkunnskap: Neida Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg er ateist og feirer jul. Jul er nemlig en hedensk høytid og handler først og fremst om årstid og natur. Kristne bør holde seg langt unna. Jesus har heller ingenting med jul å gjøre. Ha dere bort! :!: Endret 19. desember 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Christmas was considered less significant. Hehe nå er det en av de viktigste... Og begynnelsen på en viktig periode av året (og det fremtidige året)... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hmm...jeg har hvertfall aldri hørt om vinterblott/yule/jol før. 7531343[/snapback] Det betyr at du ikke en gang har lest først post i tråden du nå har flere poster i. Godt jobbet! Lenke til kommentar
nilox Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Tror ikke dette er allmenn kunnskap nei. Jeg visste ikke at det var hedensk høytid før i det siste selv. Prøv å spør noen over julemiddagen. Lenke til kommentar
freke Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hmm...jeg har hvertfall aldri hørt om vinterblott/yule/jol før. 7531343[/snapback] Bare for å ha nevnt det, blot skrives med bare en t. Hvertfall på norsk. Hvordan wikipedia ser på saken aner jeg selvsagt ikke noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå