Barcarolle Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg vet ikke om jeg er den eneste som ikke har fått vite opprinnelsen før nå, men snublet over denne artikkelen på wikipedia. Christmas Syntes den var veldig spennede å lese gjennom. Jeg er ikke kristen og synes det er greit å kunne feire en skandinavisk tradisjon, Yule. Eller da JUL. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Indeed, jeg slutta å feire jul, og begynte å feire Yule når jeg var 13 ellerno Hvis du sjekker opp en del andre høytider ser du fort at det samme er saken der. Lettere å få folk med på kristendommen hvis man legger nye høytider over de gamle. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Dette er vel gammelt nytt? Julen er da en gammel hedensk tradisjon som den katolske kirken adoptere for å minske polariseringen når de omvendte Nord-Europa. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) gammelt eller ei, spennende å diskutere syntes jeg. Endret 17. desember 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Dette er vel gammelt nytt? Julen er da en gammel hedensk tradisjon som den katolske kirken adoptere for å minske polariseringen når de omvendte Nord-Europa. 7524070[/snapback] Tja. Tror romerene hadde en feiring rundt den 24 desember også. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) gammelt eller ei, spennende å diskutere syntes jeg. 7524097[/snapback] Det har vi faktisk en tråd for et sted her, men jeg fant den ikke. Dette er vel gammelt nytt? Julen er da en gammel hedensk tradisjon som den katolske kirken adoptere for å minske polariseringen når de omvendte Nord-Europa. 7524070[/snapback] Tja. Tror romerene hadde en feiring rundt den 24 desember også. 7524190[/snapback] Dette skal jeg ikke uttale meg for sikkert på. Endret 17. desember 2006 av Marley Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 jeg tror ikke det var en tråd, søkte det nemlig opp et par ganger. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jada. God Yule allesammen Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Neimen.. er det FLERE kulturer som feirer at sola snur og at døgnene blir lengre igjen?! WTF?! HVA SKJER?!.. .... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 jeg tror ikke det var en tråd, søkte det nemlig opp et par ganger. 7524218[/snapback] Umoralsk Å KUN feire julenissen? Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Nettiketten: Grundig bakgrunnsarbeid "De fleste tenkelige spørsmål har blitt besvart en eller annen gang før, ett eller annet sted på Internett. For å ikke skape unødvendig mye gjengangere på forumet ber vi deg derfor først prøve å søke litt rundt problemstillingen din før du legger den ut på forumet." - Og strengt tatt passer vel denne observasjonen du har gjort bedre i såpeboksen? Velkommen til "Såpeboksen". Her kan dere fritt poste deres meninger eller observasjoner om emner som i utgangspunktet ikke kvalifiserer til en egen tråd. (regelrytteri er en herlig tilstand ) edit:fjernet unødig quoting Endret 18. desember 2006 av KRZT Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (regelrytteri er en herlig tilstand ) 7525481[/snapback] Og wannabe-mods vil aldri bli "the real thing" Jeg skal feire god gammeldags Jol i år. Lurer på om folk lurer hvis jeg skriver God Jol på merkelapppene? Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Dog skader det ikke å bidra til ett bedre forum. Jeg liker ett forum som er ryddig og ikke har for mange like tråder. Det blir bare rot. Og, for å svare på spørsmålet ditt: Ja, jeg tror enkelte vil reagere på "God Jol" - men ikke i annen form enn at de vil sende deg en tanke og håpe at du lærer deg å skrive U før du begir deg ut på 17. mai taler (hipp hurra) Lenke til kommentar
NSFW Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg vet ikke om jeg er den eneste som ikke har fått vite opprinnelsen før nå, men snublet over denne artikkelen på wikipedia. Christmas Syntes den var veldig spennede å lese gjennom. Jeg er ikke kristen og synes det er greit å kunne feire en skandinavisk tradisjon, Yule. Eller da JUL. 7524032[/snapback] Du sier ikke det:P Den første høytiden julen stammer fra er den romerske høytiden Saturnalia hvor menn ga hverandre gaver og hadde sex med hverandre. Julen var faktisk bannlyst i europa og USA fram til rundt 1820(om jeg husker korrekt) fordi den var hedensk og hadde en tendens til å komme ut av kontroll. Tanken om jesu fødsel i desember er forsåvidt også absurd. Dersom du har vert i midtøsten vil du vite at da palestisnske vintrene er for kalde til at gjeter ville vert utendørs med flokken midt på natten i desember. Jesus var svart Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Julen var nok ikke bannlyst helt fram til 1820-årene, nei. Fra wikiartikkelen (mine uthevinger): During the Reformation, Protestants condemned Christmas celebration as "trappings of popery" and the "rags of the Beast". The Catholic Church responded by promoting the festival in an even more religiously oriented form. Following the Parliamentary victory over King Charles I during the English Civil War, England's Puritan rulers banned Christmas, in 1647. Pro-Christmas rioting broke out in several cities, and for several weeks Canterbury was controlled by the rioters, who decorated doorways with holly and shouted royalist slogans.The Restoration of 1660 ended the ban, but most of the Anglican clergy still disapproved of Christmas celebrations, using Protestant arguments. In Colonial America, the Puritans of New England disapproved of Christmas; its celebration was outlawed in Boston from 1659 to 1681. At the same time, residents of Virginia and New York celebrated the holiday freely. Christmas fell out of favor in the United States after the American Revolution, when it was considered an English custom. By the 1820s, sectarian tension in England had eased and British writers began to worry that Christmas was dying out. They imagined Tudor Christmas as a time of heartfelt celebration, and efforts were made to revive the holiday. Charles Dickens' book A Christmas Carol, published in 1843, played a major role in reinventing Christmas as a holiday emphasizing family, goodwill, and compassion over communal celebration and hedonistic excess. Julen var slett ikke forbudt på begynnelsen av 1800-tallet, det var bare liten interesse av den. Lenke til kommentar
NSFW Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Julen var nok ikke bannlyst helt fram til 1820-årene, nei. Fra wikiartikkelen (mine uthevinger): During the Reformation, Protestants condemned Christmas celebration as "trappings of popery" and the "rags of the Beast". The Catholic Church responded by promoting the festival in an even more religiously oriented form. Following the Parliamentary victory over King Charles I during the English Civil War, England's Puritan rulers banned Christmas, in 1647. Pro-Christmas rioting broke out in several cities, and for several weeks Canterbury was controlled by the rioters, who decorated doorways with holly and shouted royalist slogans.The Restoration of 1660 ended the ban, but most of the Anglican clergy still disapproved of Christmas celebrations, using Protestant arguments. In Colonial America, the Puritans of New England disapproved of Christmas; its celebration was outlawed in Boston from 1659 to 1681. At the same time, residents of Virginia and New York celebrated the holiday freely. Christmas fell out of favor in the United States after the American Revolution, when it was considered an English custom. By the 1820s, sectarian tension in England had eased and British writers began to worry that Christmas was dying out. They imagined Tudor Christmas as a time of heartfelt celebration, and efforts were made to revive the holiday. Charles Dickens' book A Christmas Carol, published in 1843, played a major role in reinventing Christmas as a holiday emphasizing family, goodwill, and compassion over communal celebration and hedonistic excess. Julen var slett ikke forbudt på begynnelsen av 1800-tallet, det var bare liten interesse av den. 7527551[/snapback] Du har rett, minnet må ha sviktet meg. Men som du ser har den vert ulovlig i både usa og europa. Men er nesten sikker på at wiki utelater noe om den katolske kirke der. Mener å ha lest at de forbø den mye lengre. Men men, nå vet jeg hvor jeg fikk 1820 fra:) Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 For aa si det slik, jeg feirer ikke jul paa grunn av at Jesus ble fodt, og Gud fikk en sonn. Julen for meg er rett aa slett bare en tid med familie, god mat, opplyste juletreer og andre opplyste ting i morketiden, og gaver. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Huey Freeman Explains Christmas Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Men et par ting er ubesvart. Hvorfor adopterte kristendommen denne høytiden. Det betyr jo da at jesu fødselsdag var bare funnet opp. Og hvem er egentlig forgangerne til julefeiringen. Romerne hadde jo da denne saturnalia, og i skandinavia var det yule. Endret 18. desember 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Romerne hadde jo da denne saturnalia, og i skandinavia var det yule. 7528254[/snapback] Yule er den engelske varianten. I skandinavia feiret vi vinterblot eller Jol.. Jeg tror det har vært tradisjon i de aller fleste religioner og ha noen ritualer i forbindelse med at solen snur. Man mener visst nå at Jesus sannsynligvis ble født en gang i april. leifedit Endret 18. desember 2006 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå