Gå til innhold

Nikon D80 vs Canon 400D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt i din identiske tråd i subforumet "Fotografering", så fremstår bilde 1 som klart best i mine øyne. Riktigere eksponering og mye bedre kantskarphet. Interessant at det ene faktisk er 400D (det fremgår ikke av den andre tråden), for jeg trodde en stund det var en kompakt du satte opp mot D80, men ble litt forvirret av at begge testbildene hadde begrenset dybdeskarphet. Nå skjønner jeg jo mere...

 

Edit: Er forresten begge bildene tatt på 18mm fra samme sted?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Begge bildene er tatt på stativ med samme posisjon.

 

Det første bildet (Test01) er tatt med Nikon D80 med 18-70mm (kit)

 

Det andre bildet (Test11) er tatt med Nikon EOS 400D med 18-55mm (kit).

 

Begge er tatt på "Auto".

 

Nikon D80 ble tatt med 34mm, f/4.2, ISO 200

 

Canon 400D på 37mm, f/5.0, ISO 400

 

Kanskje ikke helt sammenlignbart.

 

Jeg er egentlig litt skuffet over Nikon D80 etter å ha brukt det et par uker og nå tester jeg ut Canon 400D for å sammenligne. Kit objektivet til Nikon D80 skal jo være en del bedre enn Canon sitt.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest usikker på når det gjelder Nikon D80 er skarphet.

 

Dersom jeg viser begge bildene i 100%, så kan jeg se teksten "2250" nederst til høyre på flasken my skarpere på 400D bildet (Test11) enn på D80 (Test01). Med en f/5 og ISO 400 (400D) sammenlignet med f/4.2 og ISO 200 (D80), så burde jo Nikon hatt et lite fortrinn her. Men, det virker jo motsatt.

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Den andre bildet (test11) har en del støy i bakgrunnen spesielt der veggen er. Begge har fine fargegjentakelser, men test11 har en del "rødlig" form på seg.

 

ganske rart at D80 kom best ut, med samme CCD brikke som Sony. Sony har ett rykte ved seg a å få støy spesiellt ved iso over 200!

Lenke til kommentar

Om det var ellers like lysforhold, så er i tilfelle Canon-bildet i mye større grad eksponert av lyset i rommet, ikke av blitzen (2/3 ev mer naturlig lys i Canon-bildet, dersom begge er tatt ved 1/60 lukkertid), noe som kan forklare de ulike fargene. Samtidig har jo 400D en noe pussig tonekurve, og det kan også være grunnen til fargeforskjellen.

 

Jeg hadde store problemer med å skjønne hva slags kamera bilde 2 stammet fra - mye ved det sa kompakt (spesielt den ekstremt dårlige kantskarpheten!), men samtidig var det noe med de rene og klare fargene (og den begrensede dybdeskarpheten) som gjorde at det ikke kunne være et kompaktkamera.

 

Oppskarpingen i Canonen er veldig krafitg, det er tydelig i sentrum hvor Canon-objektivet yter greit, men slett ikke skjemmende på den måten det var i Ixus-eksempelet ditt. Det er tydelig at Canon har gjort en god jobb her, men iflg. testen i Fotografi går det hardt ut over fine detaljer.

 

Edit: Angående denne skarpheten du er så opptatt av: Har du skrudd opp oppskarpingen i kameraet? Gå inn i "Shooting Menu" (det grønne kameraet) og velg "Optimize Image". Her finner du et menyvalg for "Image sharpening". Sett denne til "High" og se hva du får ut av det. Om du ikke får lov til å gjøre dette valget i grønn auto, så kan du gjøre det i "P".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: Angående denne skarpheten du er så opptatt av: Har du skrudd opp oppskarpingen i kameraet? Gå inn i "Shooting Menu" (det grønne kameraet) og velg "Optimize Image". Her finner du et menyvalg for "Image sharpening". Sett denne til "High" og se hva du får ut av det. Om du ikke får lov til å gjøre dette valget i grønn auto, så kan du gjøre det i "P".

7524399[/snapback]

 

Ja, jeg ser hva du mener. Har skrudd den opp til "More vivid" og det virker jo skarpere.

Lenke til kommentar
Edit: Angående denne skarpheten du er så opptatt av: Har du skrudd opp oppskarpingen i kameraet? Gå inn i "Shooting Menu" (det grønne kameraet) og velg "Optimize Image". Her finner du et menyvalg for "Image sharpening". Sett denne til "High" og se hva du får ut av det. Om du ikke får lov til å gjøre dette valget i grønn auto, så kan du gjøre det i "P".

7524399[/snapback]

 

Ja, jeg ser hva du mener. Har skrudd den opp til "More vivid" og det virker jo skarpere.

7524694[/snapback]

Du må inn i "Custom" (nederste valg i menyen "Optimize image") for å justere oppskarpingen - der kan du justere opp fra "Normal" (som jeg antar du har nå) til "High" på "Image sharpening".

Lenke til kommentar
Dersom jeg viser begge bildene i 100%, så kan jeg se teksten "2250" nederst til høyre på flasken my skarpere på 400D bildet (Test11) enn på D80 (Test01). Med en f/5 og ISO 400 (400D) sammenlignet med f/4.2 og ISO 200 (D80), så burde jo Nikon hatt et lite fortrinn her. Men, det virker jo motsatt.

7524304[/snapback]

For å ta tak i denne kommentaren din, som jeg overså:

Begge objektivene er nok vidåpne på testbildene dine (i grønn auto velger kameraet typisk vidåpen blender når det skal brukes blitz - den intérne er jo så pinglete at man nesten er nødt til det), og dermed yter de på sitt svakeste. Canon bildet har fått mye kraftigere oppskarping i etterkant (men like vel yter Nikonen betydelig bedre mot billedkantene). Får å gjøre en meningsfylt sammenligning må du bruke like innstillinger på blender og ISO (helt likt blir det ikke, siden Canon i likhet med Sony er mer følsomme på ISO enn det som er oppgitt), samt ha et helt identisk utsnitt. Ellers sitter du og sammenligner på ulikt grunnlag.

 

Canon skarper opp mer enn Nikon, fordi 400D er myntet på mer amatørmessige brukere enn D80 (som jo strengt tatt er nærmere en 30D).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...