torsteis Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg plages med mørke hjørner på bilder tatt med vidvinkel med mitt 18-70 på en D70s. "Skal det være sånn" (dvs. må jeg bare innfinne meg med det), eller har jeg verdt uheldig med mitt eksemplar. Se vedlagte bilde for eksempel (tatt på 18mm, f/3.5), ses veldig tydlig på vinterbilder. Noen som vet, eller har noen meninger? Takk, Torstein. Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) (Har slettet innlegget.) Endret 18. desember 2006 av dynamic Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Det er helt normal vignettering som man ofte får på rimelig vidvinkeloptikk. Fikses greit i bilde behandlinsprogrammet. Har ingenting med lysmålingen å gjøre! Endret 17. desember 2006 av froggyler Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det der er vignettering (lysstyrken avtar mot hjørnene) og er typisk for dette objektivet ved denne brenvidden og blender. Klippet fra Photozone "Besides high barrel distortions the lens has also a 2nd weakness - vignetting at 18mm @ f/3.5." Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Har man i tillegg puttet på ett filter, som stikker noen millimeter frem fra objektivet, så blir problemet ennå mer synlig. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hvis du skyter i RAW format så har Photoshop Raw en funskjon for å fjerne vignettering og den funker ganske bra Lenke til kommentar
torsteis Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Det er helt normal vignettering som man ofte får på rimelig vidvinkeloptikk. Fikses greit i bilde behandlinsprogrammet. Har ingenting med lysmålingen å gjøre! 7523648[/snapback] Ante meg, og er forsåvidt klar over at det kan rettes i etterbehandlin (bruker RAW). Men det er alltids greit å slippe å etterbehandle mer enn nødvendig. Bildet er ikke noe mesterverk, det var bare et bilde som tydlige visste problemet... Kan selvsagt prøve selv, men er problemet mindre med mindre blender? Og, ja, jeg vet hva spot/matrix/sentrumdominert er, og bildet er tatt med matrix, og kan ikke ha noen som helst med lysmålingen å gjøre. Det blir ikke plutselig mørkere ytterst i motivet.... Ingen filter påmontert, jeg _kan_ ha hatt en solblender på av gammel vane. Kan den gi/forsterke effekten? Høres egentlig logisk ut... Torstein. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Kan selvsagt prøve selv, men er problemet mindre med mindre blender? 7523837[/snapback] Ja, problemet reduseres ved nedblending, og er i praksis borte ved f/5.6 (dvs. du mister ca. 1.6 EV vidåpen og bare ca. 0.7 ved f/5.6). Solblender er ikke annet enn positivt, og har ingenting med dette å gjøre. Edit: Du skal heller ikke zoome veldig langt inn før problemet avtar. Ved 24mm er også lysavfallet nede i ca. 0.7ev selv vidåpen. Endret 17. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå