Gå til innhold

Mørke hjørner med Nikon 18-70

Anbefalte innlegg

Jeg plages med mørke hjørner på bilder tatt med vidvinkel med mitt 18-70 på en D70s. "Skal det være sånn" (dvs. må jeg bare innfinne meg med det), eller har jeg verdt uheldig med mitt eksemplar.

Se vedlagte bilde for eksempel (tatt på 18mm, f/3.5), ses veldig tydlig på vinterbilder.

post-116994-1166386848_thumb.jpg

Noen som vet, eller har noen meninger?

Takk, Torstein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt normal vignettering som man ofte får på rimelig vidvinkeloptikk. Fikses greit i bilde behandlinsprogrammet. Har ingenting med lysmålingen å gjøre!

7523648[/snapback]

Ante meg, og er forsåvidt klar over at det kan rettes i etterbehandlin (bruker RAW). Men det er alltids greit å slippe å etterbehandle mer enn nødvendig. Bildet er ikke noe mesterverk, det var bare et bilde som tydlige visste problemet...

Kan selvsagt prøve selv, men er problemet mindre med mindre blender?

Og, ja, jeg vet hva spot/matrix/sentrumdominert er, og bildet er tatt med matrix, og kan ikke ha noen som helst med lysmålingen å gjøre. Det blir ikke plutselig mørkere ytterst i motivet....

Ingen filter påmontert, jeg _kan_ ha hatt en solblender på av gammel vane. Kan den gi/forsterke effekten? Høres egentlig logisk ut...

Torstein.

Lenke til kommentar
Kan selvsagt prøve selv, men er problemet mindre med mindre blender?

7523837[/snapback]

Ja, problemet reduseres ved nedblending, og er i praksis borte ved f/5.6 (dvs. du mister ca. 1.6 EV vidåpen og bare ca. 0.7 ved f/5.6).

Solblender er ikke annet enn positivt, og har ingenting med dette å gjøre.

Edit: Du skal heller ikke zoome veldig langt inn før problemet avtar. Ved 24mm er også lysavfallet nede i ca. 0.7ev selv vidåpen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...