Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Vel, nå sporer jeg kanskje av denne diskusjonen litt, men hva med det håndholdte markedet? DS har vel så godt som vunnet over PSP, eller kanskje ikke? Men hva med MS, vil de prøve seg på en liten håndholdt neste generasjon, eller vil de holde seg til stue konsollene? Tror egentlig de kunne klart seg ganske bra jeg :) Hva tror dere? Kunne en MS håndholdt solgt bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bear^: Du skriver bra og tenker bra, men det du sier om blu-ray er jeg heeeelt uenig i. Blu-ray er et sony-produkt. Det vil si at de nok sparer en del penger på utvikling, lisenser, produksjon osv. som automatisk kommer tilbake til seg selv.

 

For og ta et eksempel fra Norge: Det er snakk om å bygge et hurtigtog fra Oslo til Bergen. Dette vil koste 1 mill. per meter (rykte). Nå vil vel alle tenke at dette blir ekstremt dyrt og aldri noe som kommer til og lønne seg. Men det som er så bra med at staten gjør sånn er at dette kommer jo til å skape arbeidsplasser. Dette gir mer penger til folket, og folket må betale skatt. Ofte går 40% av inntektene dine DIREKTE til staten. Men i gjennomsnitt går faktisk så mye som 70 % tilbake til dem i form av veiavgift, moms, skatt og andre avgifter. Derfor blir dette langt i fra så dyrt som det ser ut til.

 

Det er ikke fullt så mye som kommer tilbake til sony, men det at de er en sterk produktutvikler av blu-ray vil gjøre at mye av pengene kommer tilbake. JEG tror at de faktisk tjener på dette. Det blir solgt mye flere blu-ray-filmer, folk må betale sony for og lage blu-ray-plater osv osv. Og nå kan de selge PS3 som billigversjon av blu-ray-spiller for å prøve og kjøre over HD DVD.

For å komme til poenget, blu-ray er noe av det beste sony har gjort. Prisen er ikke så altfor høy i forhold til DVD heller sånn uten og tenke på noe annet enn innkjøpspris. Ikke får de bare mye av pengene tilbake i form av salg av blu-ray-filmer, men de får også et god markedsføringspoeng og fordel over xbox 360. Vi vet jo alle at det ikke akkurat har gjort så mye for spillindustrien, men vi har også alle hørt det 1000 ganger at spillutviklere som utvikler eksklusivt for sony roser blu-ray opp i skyene. Blu-ray er bra for sony og bra for forbrukerne, enten du er interessert i HD-filmer eller ikke.

 

(Dette er mine meninger og ikke fakta btw)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å si at DS har "vunnet" over PSP. DS selger helt klart mest, men PSP er ingen taper av den grunn. Begge selger bra og Sony kan si seg meget fornøyd med PSP salget.

 

Litt av det samme gjelder konsollmarkedet. Selv om Wii selger mest, vil ikke det bety at X360 og PS3 vil bli "tapere". Alle kan vinne :p

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil å si at DS har "vunnet" over PSP. DS selger helt klart mest, men PSP er ingen taper av den grunn. Begge selger bra og Sony kan si seg meget fornøyd med PSP salget.

 

Litt av det samme gjelder konsollmarkedet. Selv om Wii selger mest, vil ikke det bety at X360 og PS3 vil bli "tapere". Alle kan vinne :p

9625086[/snapback]

Sant så sant. Men må innrømme at det er morsomt å se at både Wii og DS lykkes godt, tross at de begge ble dømt nord og ned fra den dagen de ble annonsert.

 

Jeg falt for både Wii (også navnet) og DS den dagen de ble offentliggjort. Godt å se at det jeg forventet faktisk skjedde.

Lenke til kommentar
Der er jeg svært uenig. Jeg tror merkenavnet Playstation har både større og bredere appell enn Nintendo har på verdensbasis. Playstation har mange ganger fått æren for å bringe spillkonsoller ut til folk flest, og forme mye av det som er spillbransjen i dag. Man trenger ikke å høre på radio eller se på TV lenge før man hører noen bruke ordet Playstation som substitutt for TV-spill, på samme måte som folk bruker ordet iPod i stedet for MP3-spiller.

9624505[/snapback]

 

Er ikke helt enig her, Nintendo har vært på markedet 2 generasjoner før Sony, samt at jeg tror de aller fleste har hørt om den lille italienske rørleggeren. Grunnen til dette er at Sony's "hovedmann" om man kan kalle han det er rettet mer mot hardcore gamere enn Mario som er elementær plattformspilling som mange har vært innom. Jeg tviler på at min mor vet hvem Solid Snake og Kratos er, men Mario vet hun hvem er, kanskje fordi hun sitter mer med min Gameboy advance og Super Mario 3 enn det jeg gjør.

 

Dog Nintendo har fått svekket navnet litt grunnet irriterende personer som stempler Nintendo konstant som barnekonsoll. Det er synd at det faktisk og finnes folk som hører dette og nesten blir redd for konsollen, for de går glipp av mye da.

 

Du skriver bra og tenker bra, men det du sier om blu-ray er jeg heeeelt uenig i. Blu-ray er et sony-produkt. Det vil si at de nok sparer en del penger på utvikling, lisenser, produksjon osv. som automatisk kommer tilbake til seg selv.

 

For og ta et eksempel fra Norge: Det er snakk om å bygge et hurtigtog fra Oslo til Bergen. Dette vil koste 1 mill. per meter (rykte). Nå vil vel alle tenke at dette blir ekstremt dyrt og aldri noe som kommer til og lønne seg. Men det som er så bra med at staten gjør sånn er at dette kommer jo til å skape arbeidsplasser. Dette gir mer penger til folket, og folket må betale skatt. Ofte går 40% av inntektene dine DIREKTE til staten. Men i gjennomsnitt går faktisk så mye som 70 % tilbake til dem i form av veiavgift, moms, skatt og andre avgifter. Derfor blir dette langt i fra så dyrt som det ser ut til.

 

Det er ikke fullt så mye som kommer tilbake til sony, men det at de er en sterk produktutvikler av blu-ray vil gjøre at mye av pengene kommer tilbake. JEG tror at de faktisk tjener på dette. Det blir solgt mye flere blu-ray-filmer, folk må betale sony for og lage blu-ray-plater osv osv. Og nå kan de selge PS3 som billigversjon av blu-ray-spiller for å prøve og kjøre over HD DVD.

For å komme til poenget, blu-ray er noe av det beste sony har gjort. Prisen er ikke så altfor høy i forhold til DVD heller sånn uten og tenke på noe annet enn innkjøpspris. Ikke får de bare mye av pengene tilbake i form av salg av blu-ray-filmer, men de får også et god markedsføringspoeng og fordel over xbox 360. Vi vet jo alle at det ikke akkurat har gjort så mye for spillindustrien, men vi har også alle hørt det 1000 ganger at spillutviklere som utvikler eksklusivt for sony roser blu-ray opp i skyene. Blu-ray er bra for sony og bra for forbrukerne, enten du er interessert i HD-filmer eller ikke.

 

Ja blu-ray er nok slik sett bra for Sony, men jeg baserer meg på at det er ikke fult så bra for PS3. Hadde PS3 kommet med en DVD spiller, og heller laget en addon for blu-ray spilling, hadde Sony fått mer feste på markedet spesielt fordi de hadde fått ut konsollen fortere samt at de har ikke had noen problemer under konstruksjonen av enheten.

 

Jeg frykter at bastant holding på blu-ray på PS3 kan ha avgjort mye for PS3 i denne generasjonen. Mange blir å gå glipp av denne perlen fra Sony grunnet prisen nå, og når PS3 går ned i pris har de kjøpt en X360 (eller velger å ikke kjøpe noe) og bryr seg lite om PS3.

 

Sony kan godt tjene på blu-ray, håper de gjør det for Sony er flinkere med å markedsføre nye produkter og det skal de ha creds for, men når det kommer til PS3's posisjon på markedet tror jeg at bastant holdning på blu-ray kan være fatalt.

 

Mange har jo sagt at "folk vil kjøpe PS3 fordi de har PS2", noe som kunne ha stemt om PS3 hadde kommet med DVD drev. Den hadde blitt billigere å produsere og hadde kommet ut tidligere. Da tror jeg at mange som hadde PS2 hadde kjøpt en PS3 fordi de er fornøyd med produktet de har fra før av. Jeg hadde i alle fall kjøpt en PS3 da, siden prisen mest sannsynelig hadde ligger på rundt 3500 ,-, for jeg er fornøyd med PS2 maskinen min og spillene som finnes på den, men dessverre da prisen kom på 6000 så jeg meg ikke råd til å kjøpe denne.

 

Får dog vente å se hva som skjer i fremtiden. Gleder meg til å se hvordan God of War 3, GT5 og et spill fra Team Ico blir.

Lenke til kommentar
Vil heller gi Nintendo æren for å bringe konsoller ut til folket..

9624792[/snapback]

 

Helt enig der. Hadde det ikke vært for Nintendo, så hadde ikke tv-spill verdenen vært sånn som den er idag.

I senere tid ble Playstation synonymt (for mange) med tv-spill, på samme måte som Gameboy ble synonymt med håndholdte spill og Walkman bærbar musikk, men ting forandrer seg ganske fort i denne bransjen. Når jeg tenker håndholdt nå, så tenker jeg i alle fall ikke Gameboy, og Walkman har vel blitt bytta ut med Ipod.

 

Det jeg prøver å si er at slike merkenavn blir glemt veldig fort og jeg tror Nintendo er på vei til å ta tilbake denne "tittelen".

Lenke til kommentar
Jeg hadde i alle fall kjøpt en PS3 da, siden prisen mest sannsynelig hadde ligger på rundt 3500 ,-, for jeg er fornøyd med PS2 maskinen min og spillene som finnes på den, men dessverre da prisen kom på 6000 så jeg meg ikke råd til å kjøpe denne.

9626001[/snapback]

Leste du noe av det jeg skrev? Jeg tror forklarte ganske godt hvorfor blu-ray IKKE gjorde at PS3 ble noe dyrere for sony og produsere. Det var snakk om innkjøpskostnad på 125 dollar når det for et år siden ble diskutert rundt prisen på PS3 og hva den kostet å produsere. Det vil si MAX en tusenlapp billigere bare sånn i REN, skjær innkjøpskostnad hvis man tenker ganger 10 regelen. Da regner jeg at DVD-drev koster 25 dollar. Og i tillegg så ble den jo solgt med ganske mye underskudd uansett, så det vil ikke utgjøre så mye. Så om PS3 hadde blitt lagd med DVD-drev så vil jeg tro sony hadde blitt nødt til og kutte kostnader andre steder også for og kunne selge kanskje en tusenlapp billigere. Sony tjener inn igjen det blu-ray-drevet koster. Eneste som taler for at den ville blitt billigere med DVD-drev er at sony rett og slett hadde mistet enda et salgsargument og derfor måtte ha solgt den billigere til forbrukerne.

Min mening er klar, blu-ray er positivt for MEG som gamer som ikke bryr meg døyten om HD-filmer eller og skifte DVD-er midt i spillet.

Lenke til kommentar
Vil heller gi Nintendo æren for å bringe konsoller ut til folket..

9624792[/snapback]

 

Helt enig der. Hadde det ikke vært for Nintendo, så hadde ikke tv-spill verdenen vært sånn som den er idag.

I senere tid ble Playstation synonymt (for mange) med tv-spill, på samme måte som Gameboy ble synonymt med håndholdte spill og Walkman bærbar musikk, men ting forandrer seg ganske fort i denne bransjen. Når jeg tenker håndholdt nå, så tenker jeg i alle fall ikke Gameboy, og Walkman har vel blitt bytta ut med Ipod.

 

Det jeg prøver å si er at slike merkenavn blir glemt veldig fort og jeg tror Nintendo er på vei til å ta tilbake denne "tittelen".

9626072[/snapback]

 

Sludder. Amstrad, ZX Spectrum, C64, Amiga osv var minst like viktige som Nintendo. I Europa var disse større enn Nintendo eller Sega.

Lenke til kommentar
Leste du noe av det jeg skrev? Jeg tror forklarte ganske godt hvorfor blu-ray IKKE gjorde at PS3 ble noe dyrere for sony og produsere. Det var snakk om innkjøpskostnad på 125 dollar når det for et år siden ble diskutert rundt prisen på PS3 og hva den kostet å produsere. Det vil si MAX en tusenlapp billigere bare sånn i REN, skjær innkjøpskostnad hvis man tenker ganger 10 regelen. Da regner jeg at DVD-drev koster 25 dollar. Og i tillegg så ble den jo solgt med ganske mye underskudd uansett, så det vil ikke utgjøre så mye. Så om PS3 hadde blitt lagd med DVD-drev så vil jeg tro sony hadde blitt nødt til og kutte kostnader andre steder også for og kunne selge kanskje en tusenlapp billigere. Sony tjener inn igjen det blu-ray-drevet koster. Eneste som taler for at den ville blitt billigere med DVD-drev er at sony rett og slett hadde mistet enda et salgsargument og derfor måtte ha solgt den billigere til forbrukerne.

Min mening er klar, blu-ray er positivt for MEG som gamer som ikke bryr meg døyten om HD-filmer eller og skifte DVD-er midt i spillet.

9626253[/snapback]

 

Ja jeg leser innlegget ditt, leser du mitt? Jeg nevner ikke mye til produksjonskostnadene men eller hvorvidt Sony hadde fått ut konsollen sin raskere med et DVD drev enn med blu-ray drevet.

 

Det at jeg nevner en "mest sannsynelig pris på 3500" var bare en løs sum i hodet, for da hadde Sony brukt litt markedsførings taktikk og solgt PS3 billig for å få ut enheter, og tjene det inn igjen på software salget.

 

Blu-ray sørget for at PS3 ble forsinket ut på markedet, noe som i denne generasjonen ikke er det mest positive som har skjedd.

 

Sludder. Amstrad, ZX Spectrum, C64, Amiga osv var minst like viktige som Nintendo. I Europa var disse større enn Nintendo eller Sega.

9626266[/snapback]

 

Er ikke det det er snakk om, Nintendo satte spilling på kartet med NES maskinen sin, før var det mest de intereserte som kjøpte en spillemaskin, Nintendo og NES satte for alvor i gang det vi i dag refererer som "konsollkrigen".

Lenke til kommentar
Ja jeg leser innlegget ditt, leser du mitt? Jeg nevner ikke mye til produksjonskostnadene men eller hvorvidt Sony hadde fått ut konsollen sin raskere med et DVD drev enn med blu-ray drevet.

 

Det at jeg nevner en "mest sannsynelig pris på 3500" var bare en løs sum i hodet, for da hadde Sony brukt litt markedsførings taktikk og solgt PS3 billig for å få ut enheter, og tjene det inn igjen på software salget.

9626406[/snapback]

Jeg tror rett og slett ikke de hadde fått den ut så veldig mye raskere. Kanskje noen måneder før, men dev kits og alt hadde jo vært ute like lenge uansett, dvs ingen flere spill og tjene inn igjen på software-salg. En pris på 3500 hadde skadet mer enn den hadde gjort nytte. Til og med nå til en svimlende høy pris selger PS3 det jeg vil kalle bra. Og sony taper ikke så mye penger på den. Til 3500 hadde de tapt ekstremt mye og måtte ha solgt VELDIG mange konsoller for og kunne tjent det inn igjen. Jeg mener sony har gjort et klokt valg ang. blu-ray uansett hvordan vi snur og vender på det. Det er lett og selge de første 10 millionene som de når om ikke så alt for lenge, men det er de neste 100 som blir en utfordring. Den tanken har sony, og vi andre har en tendens til og se på fortid og nåtid siden det er tydeligst. Nå har de fleste glemt alle utsettelsene PS3 hadde, om ett år glemmer folk at multiplattform-spill hadde en tendens til å bli utsatt på PS3. Og forhåpentligvis er prisen gått ned. Sony er flinke på dette, de har gitt ut en dyr konsoll som selger og har masse investeringer i bakhånd når vi begynner og komme oss lenger ut i denne generasjonen.

Lenke til kommentar
... Og sony taper ikke så mye penger på den. Til 3500 hadde de tapt ekstremt mye og måtte ha solgt VELDIG mange konsoller for og kunne tjent det inn igjen. Jeg mener sony har gjort et klokt valg ang. blu-ray uansett hvordan vi snur og vender på det. Det er lett og selge de første 10 millionene som de når om ikke så alt for lenge, men det er de neste 100 som blir en utfordring. Den tanken har sony, og vi andre har en tendens til og se på fortid og nåtid siden det er tydeligst. Nå har de fleste glemt alle utsettelsene PS3 hadde, om ett år glemmer folk at multiplattform-spill hadde en tendens til å bli utsatt på PS3. Og forhåpentligvis er prisen gått ned. Sony er flinke på dette, de har gitt ut en dyr konsoll som selger og har masse investeringer i bakhånd når vi begynner og komme oss lenger ut i denne generasjonen.

9626564[/snapback]

 

Sony games taper penger så det monner, ca 2 milliarder $ i FY2006 (og det etter at innt fra ps2 er med).. se ps3 for forklaring. 10 millioner når de med dagens temo mot slutten av 2008... syntes det er litt lenge.

 

Men for all del, ps3 kan sikkert bli en hit men at den har hatt en god start er jeg ikke med på. Den selger dårlig i forhold til prod som antyder at den ikke selger som forventet. Mye FUD og kritikk på nettet som heller ikke er heldig.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Japan er et merkelig land..

 

Media Create Sales 9/24 - 9/30: Halo on top! #1

--------------------------------------------------------------------------------

 

01./--. [360] Halo 3 - 59,000 / NEW

02./03. [DS] Pokemon Fushigi no Dungeon: Toki - 55,000 / 440,000

03./01. [PSP] Crisis Core Final Fantasy VII - 54,000 / 649,000

04./--. [DS] Tamagotchi Petit Petit Omisecchi Minasankyu! - 54,000 / NEW

05./04. [DS] Pokemon Fushigi no Dungeon: Yami - 46,000 / 389,000

06./--. [PS2] Bleach Blade Battlers 2nd - 31,000 / NEW

07./--. [DS] English Test 2 - 28,000 / NEW

08./--. [PSP] Yugioh Duel Monsters GX - 28,000 / NEW

09./--. [PS3] Oblivion - 27,000 / NEW

10./02. [PSP] Metal Gear Solid Portable Ops+ - 25,000 / 119,000

 

 

HALO3 !! xbox360 spill på topp i forrige ukes salg i japan.. utrolig ;-)

 

Ellers crappy salg , hw salg kommer sikkert til å stinke også.

 

TOP30

NDS:13

Wii:6

PSP:5

PS2:3

XBOX360:2

PS3:1

 

Xbox360 med flere spill inne på top30 en ps3...???

 

6cemxvm.gif

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Merk ingen Wii-spill i topp 10. Jeg spår ytterligere synkende hardwaresalg for Wii.

9632921[/snapback]

Wii har ikke hatt noen store spill i Japan på veldig lenge. Ikke noe annet å forvente. Nesten alle på listen er nye spill.

 

Bare vent til Mario Galaxy lanseres i november. Blir vel opp mot en million på lanseringsuken. Allerede over 700 000 forhåndbestilt i Japan til nå (blir vel muligens ikke tellende).

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...