Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen hardwaretall dessverre, men Forza 2 gikk fra 35. til 13.plass på ukas liste, noe som tyder på en klar økning i X360-salget.

9621987[/snapback]

Dobling fra forrige uke iflg. Eurogamer.

Overall, Halo 3 managed to double the total 360 sales for the week, which prompted Forza Motorsport 2 to surge forwards 22 places, from 35 to 13.

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=84591

Lenke til kommentar
Godt du er kjapt ute å rettar Fhj :)

Såvidt eg har lest, har VGchartz vært mykje feil iforhold til NPD. Skal prøve å finna kjelda.

9622994[/snapback]

Historiske data som er såpass langt tilbake tror jeg da skal stemme ganske bra etter som jeg har forstått iom at de justeres inn etterhvert som man får oppdateringer.

Men bevares, det kan da godt være at de vingler med talla. De er ikke de første å kjøre en "Nexgenwars" (16 åring med lur algoritme) :)

Endret av ttt
Lenke til kommentar

Alle konsollene Ftw sier jeg bare, salgstall er det jeg bryr meg minst om, hvem som vinner salgskrigen.

Tenker på det viktigste med konsollene er spillene :). Konsoller blir laget for å un derholde oss som gamere og kjøpe spill dem konsollene vi har og ikke laget for å vinne pga salgstall :tease:

Xbox 360, PS3 og Wii er og blir bare supre konsoller, med sine gullkorn av spill :)

Lenke til kommentar
Kunne kanskje være litt høyere på MS siden, men om jeg tør spekulere på det kommer de vel sikkert med en ny konsoll rundt de tider. Intervallen på 5 år harmonerer med det de har gjort før. Forøvrig synd om de skulle droppe støtten for spillutvikling til 360 fullstendig når ny konsoll dukker opp slik de gjorde med xbox. 

Det er denne formen for lojalitet ovenfor forbrukeren jeg tror Sony til slutt kommer til å vinne på. Folk går over fra PS2 til PS3 om en 2-3 år når prisen passer dem og PS2 støtten kulminerer etter 10 år i drift. Enn så lenge produseres det titler i søkk og kav til PS2 som dermed også holder liv i PS3 inntil den bærer seg selv økonomisk. 

Dette har nok mye mer å gjøre med penger enn lojalitet ovenfor forbrukerene. Det hadde vært galskap av Sony å kutte ut PS2 med den enorme brukerbasen den har, mens for MS kunne dem ikke lenger subsidiere for hardware tapet for Xbox1.

Så lenge Xbox360 tjener penger vil den neppe bli stoppet.

Lenke til kommentar

Tall er interesangt og statestikken over hva de forskjellige konsollene selger er og interesangt. Det som ikke er interesangt er å vade gjennom en drøss sider fanboykrig kun for å finne 3 gode poeng.

Sony har virkelig fått noe å bryne seg på denne generasjonen, med at PS3 ikke klarte å selge så bra som antatt. Dette har ført til en spent situasjon på internett med totalte gatekamper mellom portene og IP adressene, noen med kløktige ord andre med idiotiske fraser. Så slik sett har tallene vært morsomme å ha, for de har ført til mange timers morsom lesing. Ikke fult så morsom når du har lyst å delta litt aktiv i diskusjonen, men ikke klarer å finne noe vetugga å henge fingrene i.

Hva er min mening med tallene så langt? Vel.

Wii's enorme salg har kommet totalt uforventet på alle sammen både utenfor og innenfor bransjen. Dette har dessverre før til en del mildt sagt elendige spill til Wii som har klasket på Wiimoten på slutten av utviklingen, som har ført til upresise og elendig utnyttelse av Wiimoten. Her kan jeg nevne Call of Duty 3 som skulle vært kjølhalt til Japan og plassert på undervisningsbenken. Andre derimot har klart å utnytte Wiimoten meget godt siden det ser ut som de har nærmest har brukt den gjennom utviklingen. For det meste stemmer ikke dette med spill som Godfather og Resident Evil 4, men det er 2 gode eksempler på at det lar seg gjøre hvis du bare tar deg tid.

Hvorvidt salget til Wii blir å holde eller om det blir å fortsette er en annen sak. Jeg tror at over tid blir markedet mettet for en stund, inntil det kommer andre spill som intereserer massen.

PS3 har dessverre ikke fått en god start på tilværelsen og det gjorde det ikke noe bedre at den kom sist av alle konsollene. Dette førte til, tror jeg, at PS3 mistet mange potensiale kunder, som heller valgte X360 eller Wii. Samt at prisen til PS3 var alt for høy for massen til å vise interesse. Finesser som Blu-Ray tror jeg ikke appelerer til massen enda, fordi de aller fleste ser ut til å være fornøyd med DVD en stund til, til tross for økt salg av HD klare TVskjermer. Til tross for aktiv informasjon rundt blu-ray og HD-DVD, tror jeg disse formatene fremdeles appelerer mest til den som føler han må ha det nyeste av det nyeste, koste hva det koste vil. Dette kan vise seg å være Sony's mest fatale feil. Blu-Ray skulle være jokeren til PS3, men det kan se ut som den istede har blitt fotjernet rundt skankene til konsollen, som snubler etter de 2 andre i sakte fart. Sixaxisen kommer og mye i skyggen av Wiimoten, som har fått meget god motagelse hos utviklerne. Jeg tror at en PS3 med DVD kunne gjort det mye bedre, og heller tilrettelagt for blu-ray addon senere. Jeg tror heller ikke at det er så stor behov for mer enn de 9 Gb som DVD kan lagre, spesielt siden det er få spill som tar opp 2 DVD plater. I neste generasjon blir det mest sannsynelig slik, men i denne generasjonen tror jeg at blu-ray kan være den fatale feilen Sony gjorde med PS3. Uten Blu-ray hadde PS3 kommet tidligere ut, og fått seg ikke bare et feste men en pris som kan konkurere med de andre. Tror og da at "PS2" argumentet hadde vært mer gyldig, ettersom flere ville se seg "råd" til en PS3 siden de hadde en PS2 før.

X360 var den første av neste generasjons konsoller, noe som har vist seg å fått selge nok mange enheter. Den har og opparbeidet seg et veldig stort markedet og har mange fine finesser på software fronten som f.eks Xbox Live som er en meget stabil og stødig tjeneste. Salgsmessig tror jeg X360 blir å holde seg nogenlunde stabilt i tiden fremover, eller eventuelt bli overkjørt av Wii salgsmessig. Dette er dog ikke noe negativt for X360, siden mange kan se på det som et "tillegg" å eie Wii og X360. Jeg tror flesteparten av folk velger X360/Wii kombinasjon fremfor X360/PS3 kombinasjon siden det ikke er mye som skiller de 2 konsollene PS3 og X360 fra værandre på nåværende stadie.

Alt i alt tror jeg at til syvende og sist, salgsmessig, blir det å stå mellom X360 og Wii. Hvem som slår hvem eller hvem som får flest solgte blir bare spekulasjoner så det gidder jeg ikke legge meg opp til. Men jeg tror derimot at PS3 kan gjøre det svakest av de 3 siden den per i dag mangler den brede støtten fra utviklere, som heller fokuserer på det kjente og det nye hippe fremfor det ukjente og ustødige.

Lenke til kommentar

Et par betraktninger.. Jeg tar ikke med Wii i betraktningen da jeg har rett og slett ikke fulgt med på den. :)

360=PS3 is salgstall i forhold til launch dato og nesten 11 mnd ut i levetiden til konsollene om man skal tro VGCharts. Dette til tross for:

1. 360 hadde ett år forsprang i USA. 16 mnd forsprang i resten av verden.

2. Den uhyrlige prisen til PS3.

3. PS3 er en løsning som tilbyr liten fleksibilitet.

4. 360's "overlegne spillbibliotek"

5. Live!

PS3 har kanskje ikke solgt som forventet, men ingen skal si at den har solgt dårlig dersom dette er tilfelle. Er sikkert mange som fremdeles har det brummende i bakhodet da MS sprettet sjampisen ved CES og annonserte at de hadde solgt 10.4 millioner 360'er over nyttår 2007. Jeg har liten tro på at Sony kommer til og nå dette tallet.

.... Men det gjorde da slettes ikke MS heller. Det ville bety at de har solgt knappe 1-2 millioner 360 konsoller hittil i år.. :)

Lenke til kommentar

Veldig godt innlegg som alltid Bear..:)

Det er fint att folk innpå her har forsjellige meiningar om utfallet og utviklinga til våre konsoller..:)

eg har ein litt anna oppfatning enn bear derimot sjølv om det og kan godt hende det vil bli sånn som foklart ovenfor..

Eg trur sony muligens vil vinne på valget av Blu-ray intergrert i sin konsoll. kansje sagt 100 millioner ganger før, men den gjir eit overtak innen spillutvkling. Kansje ikkje før neste generasjon, kven veit..? Men uansett ein fordel også denne generasjonen.

Det sony også har er merkenavnet sitt. Folk har ikkje glemt playstation enda, dei berre venter på att prisen skal gå ned..:) Eg gidder ikkje ramse oppatt alle Ipane til ps navnet for og slå fast et poeng. Men att sony sitter med mange meget kjente iper er ingen hemmelighet. Att dei vil bli melka for alt dei er verdt er meget sansynlig. der dei største er ja mgs, FF og gran turismo. Sony er også det største spillstudioet i verden med mange selskap under seg. Dette gjir dei ein fordel men spørsmålet blir da...har dei glemt 3.parti..? som bear seier så er det der sony må jobbe. Eg trur dei kom dårleg i gang sidan keturagi opprinnelig hadde styringen i PS avdelinga. Med Kaz som har bedre kommunikasjons kompetanse så kan vi se eit bedre samarbeid mellom sony og 3.parti.

alt i alt litt forsjellige meinger ute og går..:) men det er sånn det skal vere..

det skal uansett bli kjempeartig og sjå utviklinga når ps3 også stiller med noen skikkelige tungvektere som god of war3, gran turismo5 og metal gear solid4..

let the games begin..:D

Lenke til kommentar

I det hele tatt utrolig komplisert å spå hvordan det skal gå denne generasjonen. Forrige generasjon var det f.eks. rimelig enkelt å skjønne at GC ville selge langt dårligere enn PS2 (Husker jeg spådde PS2 som vinner, Xbox like bak og GC som en flopp, og fikk rimelig rett i det). Men denne generasjonen er det ingen konsoll som jeg ser på som generelt veldig sterk eller svak. I stedet har hver konsoll sine ulike styker og svakheter.

Lenke til kommentar
Det sony også har er merkenavnet sitt. Folk har ikkje glemt playstation enda, dei berre venter på att prisen skal gå ned. Eg gidder ikkje ramse oppatt alle Ipane til ps navnet for og slå fast et poeng. Men att sony sitter med mange meget kjente iper er ingen hemmelighet. Att dei vil bli melka for alt dei er verdt er meget sansynlig. der dei største er ja mgs, FF og gran turismo. Sony er også det største spillstudioet i verden med mange selskap under seg. Dette gjir dei ein fordel men spørsmålet blir da...har dei glemt 3.parti..? som bear seier så er det der sony må jobbe. Eg trur dei kom dårleg i gang sidan keturagi opprinnelig hadde styringen i PS avdelinga. Med Kaz som har bedre kommunikasjons kompetanse så kan vi se eit bedre samarbeid mellom sony og 3.parti.

De har vel heller ikke glemt Nintendo, som er et like sterkt merkenavn som Playstation er, mye takket være SNES og NES perioden, men og til dels takket være N64. Hvem som er det sterkste blir bare spekulasjoner, det er sterke navn begge 2.

MGS og FF er ikke slik sett festet til 1 konsoll. konami kan liksågodt ta Snake med på et X360 eventyr om de vil for ettersom jeg har sett er det ingen kontrakt mellom Konami og Sony som fastsetter at MGS serien skal forholde seg kun på Sony's platformer.

Gran Turismo er et av Sony's sterkeste navn innenfor bil seriene, men her stiller jeg meg et spørsmålstegn ettersom GT5 ikke kommer med det første, kan det hende at folk etter alle lovordene tar en titt på Forza 2 og liker det, og kanskje ikke ser vitsen i å investere i PS3 for GT5 alene, spesielt siden Forza 2 har skademodell hvor GT5 ikke har det. Dog GT er et meget sterkt navn og står mer festet enn Froza som bare har 2 i følget hvor GT har 5 snart. Jeg skal i alle fall ha GT5 og PS3 når den dagen kommer for jeg har Forza 2 og det er et supert spill, men GT serien har alltid hadt det lille ekstraet som har gjort det verd det, vet ikke helt hva men det er bare noe med den serien som faller meg rett til hjertet.

Ja Sony har et enorm in-house team under seg, hele 20 studioer under SCE WW (med Phill i ledelsen) spred over hele verden, mens MGS sitter på "bare" 10 stk. Så der har du helt rett. Nå har dog Nintendo så fint bevist at utvikling mer eller mindre kun på in-house utviklere er som å sette seg i et badekar med vann og kaste hårfønere nedi. Ikke bra. Støtten fra 3dje parts utviklere blir å avgjøre mye denne generasjonen, selv om mange utviklere i dag blir kjøpt opp og innlemmet under selskap som EA, Ubisoft, MGS og SCE WW. Det er litt synd for det er mange spill som blir dull av det og følger den samme malen som alle andre innenfor hovedselskapet. Derfor håper jeg at man får flere små utviklere som har råd til å utvikle spill til konsollene. Det finnes og, men ettersom jeg har hørt er det høye utviklerkostnader for PS3, noe som kanskje ikke alle selskapene har råd til, og velger da "den billige løsningen". At den billigste løsningen og har størst dekning av solte konsoller er jo bare enda bedre.

Med kaz ja kan det bli anerledes for Sony, men det trenger ikke ha noen verdens ting å si, for utviklerne kan allerede har valgt side.

Men alt i alt kommer det ann på salgstallene til de forskjellige konsollene. Om PS3 ikke får opp salget kan det gå ille til. Vi er i en viktig fase hvor utviklerne nesten "lukter" på markedet og er litt mer forsiktig med hva de skal velge. Men når de har sondert terenget, og sett hvem som selger mest og hvem som har det bredeste dekket på markedet, kan det vise seg fatalt for PS3 om de velger X360.

La oss håpe at vi ikke får PS2 aktig markedet hvor man mer eller mindre bare har 1 konsoll. Ikke misforstå meg, min PS2 har snurret og gått noe enormt mye, men det har så mye potensiale i alle 3 at det er dumt at 1 skal gå til spille.

Lenke til kommentar
De har vel heller ikke glemt Nintendo, som er et like sterkt merkenavn som Playstation er, mye takket være SNES og NES perioden,

Der er jeg svært uenig. Jeg tror merkenavnet Playstation har både større og bredere appell enn Nintendo har på verdensbasis. Playstation har mange ganger fått æren for å bringe spillkonsoller ut til folk flest, og forme mye av det som er spillbransjen i dag. Man trenger ikke å høre på radio eller se på TV lenge før man hører noen bruke ordet Playstation som substitutt for TV-spill, på samme måte som folk bruker ordet iPod i stedet for MP3-spiller.

Lenke til kommentar
Rart at i stort sett alle amerikanse seriar, har karakterane Xbox 360. Sidan det er PlayStation som "er spel" - som du seier frank.

cue Fhj/Mgs/Frank/Avean; "M$ har bestukke Hollywood" :)

9624576[/snapback]

Har de? Jeg kommer bare på Entourage med Xbox. How i met your mother har noe som ligner mistenkelig på en PS2-spake. På Heroes er det PS3 med spill før de er lansert (Heavenly Sword). Ellers innbilte meg at jeg har sett mer Playstation enn Xbox på televisjonen min. Hvilke serier er det jeg har fulgt for lite med på?

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
De har vel heller ikke glemt Nintendo, som er et like sterkt merkenavn som Playstation er, mye takket være SNES og NES perioden,

Der er jeg svært uenig. Jeg tror merkenavnet Playstation har både større og bredere appell enn Nintendo har på verdensbasis. Playstation har mange ganger fått æren for å bringe spillkonsoller ut til folk flest, og forme mye av det som er spillbransjen i dag. Man trenger ikke å høre på radio eller se på TV lenge før man hører noen bruke ordet Playstation som substitutt for TV-spill, på samme måte som folk bruker ordet iPod i stedet for MP3-spiller.

9624505[/snapback]

Tja, er vel en generasjonsting.. de av oss som er over 30 har litt annen oppfattning. Selv hadde jeg atari 1200 i 1981 men etter det var det mye nintendo (hånholdt). Den første konsollen jeg eide etter atari var faktisk en N64... C64 og Amiga mellom der :-)..

Når du ser på salg så imponerer SNES og NES enormt med sine salg i sin tid selv om de er ca bare halvparten av ps2. Vil heller gi Nintendo æren for å bringe konsoller ut til folket.. de solgte tross alt 100 millioner konsoller før PS1 kom. Er det noen som har regnet på det totale antall konsollsalg? Nintendo (NES;SNES;N64;GC;WII) vs Sony(PS1,PS2,PS3) ??

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Svarer meg selv

Nintendo wii, gc, snes.nes

11 + 22 + 33 + 49 + 62 = 177

Sony ps3, ps2, ps1

5 + 117 + 102 = 224

Winner is Sony..

Med håndholdt ..

nintendo

177 + 80 + 119

sony

balbalabl

Nintendo vinner om man tar med håndholdt med god margin.. tja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...