Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Japan - Uke 31

01./00. [WII] Dragon Quest X: Mezameshi Itsutsu no Shuzoku Online # &--#60;RPG&--#62; (Square Enix) {2012.08.02} (¥6.980) - 367.148 / NEW

02./01. [3DS] New Super Mario Bros. 2 &--#60;ACT&--#62; (Nintendo) {2012.07.28} (¥4.800) - 213.547 / 621.050 (-48%)

03./04. [NDS] Pokemon Black 2 / White 2 &--#60;RPG&--#62; (Pokemon Co.) {2012.06.23} (¥4.800) - 66.758 / 2.521.764 (-9%)

04./07. [3DS] Tohoku Daigaku Karei Igaku Kenkyuusho - Kawashima Ryuuta Kyouju Kanshuu - Mono Sugoku Nou o Kitaeru 5-Funkan no Oni Training &--#60;HOB&--#62; (Nintendo) {2012.07.28} (¥3.800) - 31.792 / 72.064 (-21%)

05./06. [WII] Just Dance Wii 2 &--#60;ACT&--#62; (Nintendo) {2012.07.26} (¥5.800) - 29.602 / 89.723 (-51%)

06./09. [WII] Kirby's Dream Collection: Special Edition &--#60;ACT&--#62; (Nintendo) {2012.07.19} (¥3.800) - 21.001 / 150.655 (-28%)

07./02. [PS3] Persona 4: Arena &--#60;FTG&--#62; (Atlus) {2012.07.26} (¥7.329) - 20.477 / 148.961 (-84%)

08./00. [NDS] All Kamen Rider: Rider Generation 2 &--#60;ACT&--#62; (Bandai Namco Games) {2012.08.02} (¥5.230) - 20.459 / NEW

09./08. [PSP] Digimon World Re:Digitize &--#60;RPG&--#62; (Bandai Namco Games) {2012.07.19} (¥5.230) - 17.508 / 134.362 (-44%)

10./22. [WII] Wii Sports Resort with Wii Remote Plus # &--#60;SPT&--#62; (Nintendo) {2010.11.11} (¥5.800) - 15.706 / 1.012.372

3DS - 124.415

PSV - 9.038

WII - 41.415

PS3 - 13.944

360 - 981

Som forventet dominerer Nintendo.

Forskjellen på 3DS og Vita HW er latterlig stort. DQX åpner veldig dårlig til å være Dragon Quest, men veldig bra til å være MMO. Wii HW fikk en skikkelig boost og klart foran PS3 for første gang på veldig lenge.

Helt vilt hvor stabile salgstallene til Pokemon Black/White 2 er.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sony med Q2-tall. De har dessverre for sammenligningens del slått sammen tallene til PSP og Vita, sannsynligvis for å skjule hvor elendig Vita selger.

PSP + Vita: 1.4 mill

Utfra tidligere tall kan vi estimere at PSP/Vita-andelen fordeler seg ca. 50/50. Det gir:

3DS: 1,86 mill.

PSP: 0,7 mill.

Vita: 0,7 mill.

DS: 0,54 mill.

Totalsalg 3DS: 19 mill.

Totalsalg Vita: 2,5 mill.

Det var verre enn jeg anntok.

Sony bekrefter nå ryktene om at Vita bare har solgt 2,2 mill. til og med juni. Det betyr at Vita solgte bare 0,4 mill. i Q2. Altså dårligere enn DS! PSP selger ca. dobbelt så bra som Vita på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Triste greier. Heldigvis viste gamescom at Sony i det minste ikke har tenkt å gi seg uten kamp, men jeg føler vel kanskje at de spillene de viste der blir for lite, for sent. Priskutt må komme så fort som mulig, ellers er denne plattformen dessverre død.

Lenke til kommentar

Ingen priskutt i 2012, sier Sony.

Vita vil sikkert får et priskutt og en del storspill i 2013/2014, men mye kan være gjort hvis årets julesalg blir en fiasko. Neste år vil fokuset vende mot neste generasjon og PS4, som kan gjøre at Vita havner enda mer i skyggen.

For tidlig å kalle den en flopp enda, men de må handle raskt. De neste 12 månedene blir helt avgjørende. Et skikkelig priskutt og et par mega-eksklusive spill er nok hva som må til for å snu trenden.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er for tidlig å kalle den en flopp - enda. Spesielt når vi husker hvor dårlig PS3 også startet, og den har jo utviklet seg til å bli en relativt suksessfull konsoll etterhvert. Dog en ting jeg synes er overraskende er at det ikke er flere artikler om dette på forskjellige nettsteder. Da 3DS solgte tre ganger så mye på tilsvarende tidspunkt, var jo alle både spesialiserte og uspesialiserte nettsteder om spill og teknologi fulle av artikler som pekte på at den var død og kunne begraves. Når nå Vita gjør det mye dårligere, ser vi nesten ingenting. Nå mener jeg selvsagt ikke at spillmediene burde bruke tiden sin på å erklære nye produkter som Vita for døende - bare at de heller ikke burde gjort det med 3DS eller andre plattformer og at det for meg ser ut som om spillmedia har lettere for å avskrive noen aktører enn andre. Synd.

Lenke til kommentar

Tja, synes jeg har sett like mange "Vita is already dead"-artikler og forumposter i sommer som med 3DS i fjor sommer uten at jeg har noe tall på det selvsagt. Også har det kanskje med lave forventninger å gjøre. Utenom Japan så ble DS selve synonymet på håndholdtspilling, mens PSP bare skuffet mer og mer salgsmessig.

Uansett er både PS3 og 3DS eksempler på at man må ha litt is i magen før man predikerer doom. Førstnevnte har jo gått forbi selveste NES nå. Man må hvertfall vente et julesalg + første priskutt før man roper ut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

YYBvv.jpg

Totalsalget ser altså ut til å stige jevnt for hver generasjon. Og denne generasjonen er ennå ikke slutt. Vil garantert passere 250 mill. Ellers verdt å merke seg at dette er første gen det er rimelig jevnt mellom konkurrentene.

Men tviler på at next-gen vil overgå denne. Trenden er at folk nå heller bruker mer penger på mobiltelefoner/nettbrett samt at cloud gaming vil ta av, så jeg tror heller på en nedgang neste generasjon.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

YYBvv.jpg

Totalsalget ser altså ut til å stige jevnt for hver generasjon. Og denne generasjonen er ennå ikke slutt. Vil garantert passere 250 mill.

Men tviler på at next-gen vil overgå denne. Trenden er at folk nå heller bruker mer penger på mobiltelefoner/nettbrett samt at cloud gaming vil ta av, så jeg tror heller på en nedgang neste generasjon.

Cloud gaming er nok enda 10 år unna å slå gjennom for fullt, teknologien er ikke på plass og når det kommer vil nok Sony, MS og Nintendo være helt i front. Tipper Sony og kanskje også MS vil allerede ha klart streambare demoer på konsollen allerede neste generasjon, men neppe full spill siden det vil være for kostbart. Da er det bedre å la brukeren betale for en konsoll de kan kjøre spillet på, istedetfor at Sony betaler for en maskin, brukeren kobler til å betaler en avgift for å ha tilgjengelig.

Telefoner, tablets og browsere er en utfordring, men så lenge PS4 og Xbox 8 gjør en signifikant oppgradering på maskinvarefronten vil ikke tablets kunne ta dem igjen før 2020, ifølge Epic Games. Og telefoner og tablets tror jeg ikke et er problem for hjemmekonsoller, men håndholdte ser vi jo sliter nokså kraftig, spesielt de som markedsføres mot den eldre garde, sannsynligvis som følge av dette.

På grunn begrensede kontrollfunksjoner tror jeg smartenhetene vil ha problemer med å ta over for konsollene, det er tross alt visse genre som er svært vanskelige å emulere uten skikkelige knapper å trykke på. Vi ser for eksempel at tower defense og point & click fungerer svært bra med touchskjerm, mens klassiske action- og skytespill er det verre med.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håndholdte er nok første som forsvinner nå som det er blitt vanlig for folk flest å bruke 5000 kroner på en telefon. Da blir det mindre penger å bruke til andre gadgets. Jeg tipper markedet kun har plass til en dedikert håndholdt i lengden og det ser ut som Sony taper den kampen.

Japan sist uke (totalsalg i parantes)

3DS - 63.669 (7.607.378)

PS3 - 42.218 (8.490.872)

PSP - 17.769 (19.351.893 |

PSV - 7.957 (1.002.119)

360 - 4.894 (1.591.680)

WII - 4.849 (12.570.863)

PS2 - 894 (21.820.390)

NDS -674 (32.871.284)

Resident Evil 6 var ukas nyhet med hele 675k (bedre åpning enn FFXIII-2) og forklarer det gode PS3- og X360-salget. X360 foran Wii er ikke akkurat dagligdags.

Vita har passert 1 million. Det har den brukt 42 uker på. Til sammenligning brukte PSP 14 uker på å oppnå det samme.

3DS selger fortsatt som hakka møkk og vil passere totalsalget til PS3 snart.

Lenke til kommentar

Håndholdte er nok første som forsvinner nå som det er blitt vanlig for folk flest å bruke 5000 kroner på en telefon. Da blir det mindre penger å bruke til andre gadgets. Jeg tipper markedet kun har plass til en dedikert håndholdt i lengden og det ser ut som Sony taper den kampen.

Japan sist uke (totalsalg i parantes)

3DS - 63.669 (7.607.378)

PS3 - 42.218 (8.490.872)

PSP - 17.769 (19.351.893 |

PSV - 7.957 (1.002.119)

360 - 4.894 (1.591.680)

WII - 4.849 (12.570.863)

PS2 - 894 (21.820.390)

NDS -674 (32.871.284)

Resident Evil 6 var ukas nyhet med hele 675k (bedre åpning enn FFXIII-2) og forklarer det gode PS3- og X360-salget. X360 foran Wii er ikke akkurat dagligdags.

Vita har passert 1 million. Det har den brukt 42 uker på. Til sammenligning brukte PSP 14 uker på å oppnå det samme.

3DS selger fortsatt som hakka møkk og vil passere totalsalget til PS3 snart.

Eneste Sony kan gjøre nå er gi ut Vita som en telefon. Støtte for alle Vita-spill i tillegg til at telefonen kjører Android. Ikke vet jeg hvordan det kunne vært gjort, men Sony burde vel greie å finne det ut. Greit nok at Xperia Play var en flopp, men et mer halvhjerta forsøk skal man lete lenge etter. Vita er derimot et nydelig stykke arbeid, men selvfølgelig gidder ingen utenom spesielt interesserte å kjøpe en ekstra konsoll når mobilen funker fint og den har man uansett med seg overalt.

3DS gjør det svært i Japan, men i Vesten tipper jeg det er mest unger som ikke har mobil eller annen konsoll som er brukerbasen. Vita er for dyr, og er dessuten ikke markedsført mot unger, så foreldrene hopper lett over den og Vita er dermed ikke en konkurrent på barnemarkedet.

Som mobil kan kanskje Vita gjøre det bra, spesielt hvis den fantasiske byggekvaliteten og den generelle produktdesignen blir videreført. Den må selvfølgelig reduseres litt i størrelse, 22 nm istedet for 45 nm som det er nå og kanskje ha slide-out kontrollere. Spillutvalget ville bestå av alle Vita-spill til nå, i tillegg til hele Android-biblioteket og dessuten streaming av PC-spill gjennom Gaikai. Da snakker vi en ganske komplett lommekonsoll.

Lenke til kommentar

Ja, Vita + Androidmobil er en så god idé at det må bare skje. Nesten overrasket om den ikke er i planleggingsfasen allerede.

Jo, Sony burde i alle fall hvis de vil berge skinnet med Vita. Men det er mye som må på plass for at Vita skal bli telefon, feks må knappene og analogspakene med, noe som blir vanskelig på en 4,5" mobil. Slidepads som på 3DS og PSP burde nok være greit å få til, men det optimale hadde selvfølgelig vært analogspaker som på Vita.

Hvis Sony i tillegg kaller den rett frem for Playstation Phone, da kan det være en vinner. Navnet "Vita" er nok ikke det beste hvis man markedsfører mot unge menn.

Lenke til kommentar

Vita er et helt greit navn, men er dessverre blitt veldig ironisk nå med tanke på hvor stein død Vita ser ut til å være. Playstation Phone er dog et enkelt men meget bra navn som spiller på den sterke merkevaren Playstation, og peker på at det endelig er en telefon som kan gi oss noe mer enn alt skrapet som vanlige smarttelefoner svømmer over av. Håper virkelig Sony gjør dette, da jeg har savnet muligheten til å spille skikkelig høykvalitetsspill på den telefonen jeg likevel alltid har med meg. Ville også vært et godt mot-trekk mot Nintendo som fremdeles er stuck i ideen om at de bare kan lage dedikerte spillmaskiner (ihvertfall for håndholdt-markedet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Salgstall (software inkluderer også nedlastbare spill).

Wii solgte bare 1,32 mill. i forrige kvartal. En kraftig nedgang fra 9,84 mill. i fjor. Trenger 2,82 mill. til for å bryte 100 millioners-grensa, så blir spennende å se om den greier det med julesalget. For Nintendo Europes del ser det ut til at konsollen døde med Inzuma Eleven Strikers som ble lansert for en måneds tid siden.

3DS har solgt ca. 3 millioner. Dette er dårligere enn Nintendo forventet. Det er kun i Japan den opplever storsalg for tiden. Uansett så er 3DS en suksess og før det har gått to år vil den ha solgt 25-30 millioner.

post-29439-0-07804900-1351077097_thumb.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Den myten om at bare casuals kjøper Wii for å spille Wii Sports tror jeg er betydelig overdrevet i spillpressen. Jeg kjenner ihvertfall ekstremt mange gamle Nintendo- og Sega-spillere som ikke har kjøpt konsoller siden Snes/Mega Drive (eller kanskje en PS2 for Singstar til fruen) som har en Wii. Disse er gjerne rundt 30 år slik som meg selv, og karakteriseres av at de aldri helt kom inn i det med 3D-spilling og derfor forlot konsollene rundt PS1 (og ihvertfall N64) til fordel for enten ingenting eller PC. De har stabil inntekt og gjerne familie, og spillsalget preges nok av det, samtidig som det gjør ting som Sonic, Donkey Kong og Mario til gode selgere på Wii. Selv er jeg delvis i denne gruppen, da jeg har hatt PC som primært system gjennom hele N64/GC-perioden da Nintendo slet med identiteten sin, og bare brukt konsoller for de virkelig store spillene som Ocarina og MGS, men med Wii føltes det som om Nintendo igjen brydde seg om de gamle fansene sine. De ga faen i grafikkracet og forsøkte å virkelig sprenge grenser - samtidig som de gikk tilbake til enkle gameplay-drevne spill som Wii Sports og New Super Mario Bros Wii. Dette er det Nintendo som - til tross for at det er hatet blant spillpresse og blant mange på slike forum som dette - har klart størst appell, og det er også dette de gjør best.

Samtidig er det nok underdrevet hvor mange casual-brukere som finnes på 360 og spesielt PS3. Ting som Singstar, Buzz, Guitar Hero, Fifa og Cod driver casuals også til disse plattformene og senker attach-raten der - og gjør at når det kommer til stykket så er ikke forskjellen mellom PS3 og Wii på dette punktet så stor som media vil ha oss til å tro. Hvor mange kjenner ikke folk som eier en PS3 og kjøper Fifa en gang i året? Jeg vet ihvertfall om veldig mange, og til tross for at PS3 ble lansert her i 2007, så gir det fremdeles bare 5 Fifa-spill totalt. Med 360 tror jeg dog det forholder seg litt anerledes - spesielt i Norge - da denne ikke har i nærheten av samme merkenavn som Playstation og dermed i større grad er blitt kjøpt (ihvertfall i starten) av de som bruker tid på å sette seg inn i produktene skikkelig - altså mer dedikerte gamere. Dette harmonerer ihvertfall godt med min personlige kjennskap til venner og andre som eier de ulike konsollene:

360 - er minst populær, har alle de som er mest interessert i spill, og en del unge som har mindre forhold til de gamle merkevarene

PS3 - meget populær blant casuale Fifa-spillere rundt 30 og mer dedikerte spillere i starten av 20-årene (som har vokst opp med Sony-dominans).

Wii - lite populær blant ungdommer/folk i tidlig 20-årene, men populariteten øker med alderen til den er ekstremt populær blant de rundt 30 som selv vokste opp med Sega/Nintendo og har savnet et fokus på gameplay og enklere spill som 2D-plattformere.

Dette er selvsagt grovt forenklet - og her inne eier vi vel alle sammen - men det er ihvertfall mitt inntrykk fra både egne erfaringer, venner og logikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...