Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Jeg er likevel veldig overrasket over Vita. Som dere påpeker, så er Europa Sony-land, og det kan se ut som om Sony nå går sin første skikkelige flopp her i møte - selv PS3 til nesten 6000 solgte jo relativt godt i Europa i sin tid, mens Vita som både er en rimelig konsoll i forhold til innmaten og bærer det viktige PlayStation-navnet altså flopper totalt. Overraskende og egentlig veldig trist. Får håpe Sony får annonsert et priskutt og noe skikkelig softwarestøtte på E3 - ellers tror jeg nok den plattformen allerede kan erklæres død dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på Vita og PS3 var at selv om første året ikke var så imponerende til sistnevnte heller så viste man hele veien at must-have spill som MGS4, Killzone 2, FF13, GT5, GTA4 etc. var på vei. Det var aldri noen tvil om softwarestøtten takket være suksessen til PS2. PSP har faktisk solgt mer enn Xbox 360, men gjorde det forferdelig dårlig softwaremessig. Folk som har en PSP som støver ned etter å ha kjøpt to spill er mange. Jeg tror mange utviklere er redd dette skal gjenta seg.

 

Dessuten kreves det langt høyere produksjonskostnader enn på PSP. De kan konvertere PS3/Xbox 360-spill for en billig penge, men det selger neppe konsollen til folk. De vil ha nye opplevelser og spill tilpasset håndholdt.

 

Virkelig spent på hva de har å vise til på E3. Et priskutt til 3DS-nivå samt GTA: San Andreas Stories og eksklusivt Monster Hunter for Japan vil nok gjøre susen, men det spørs om Sony med sin finansielle situasjon er såpass offensive.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Golden Week, i Japan, en av de største ukene salgsmessig utenom jul og nyttår:

 

3DS: 91,868

PS3: 23,478

PSP: 20,033

Wii: 15,789

Vita: 10,584

DS: 1,911

PS2: 1,611

X360: 1,420

 

1. Mario Party 9 (Nintendo, Wii) - 144,585 (Life to date: 297,468; -5%)

2. Resident Evil: Operation Raccoon City (Capcom, PS3) - 52,428 / 304,953 (-79%)

3. Fire Emblem: Awakening (Nintendo, 3DS) - 42,347 (345,260; -30%)

4. Super Mario Land 3D (Nintendo, 3DS) - 28,528 (1,563,527; +82%)

5. Mario Kart 7 (Nintendo, 3DS) - 22,881 (1,695,305; +96%)

6. Kid Icarus: Uprising (Nintendo, 3DS) - 18,788 (261,883; +63%)

7. Monster Hunter 3 G (Capcom, 3DS) - 16,496 (1,433,370; +21%)

8. Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games (Nintendo, 3DS) - 13,810 (157,337; re-entry)

9. Conception: Please Have My Children! (Spike, PSP) - 10,193 (40,039; -66%)

10. Wii Sports Resort (Nintendo, Wii) - 10,058 (935,555; +61%)

 

Et lite comeback for Wii som solgte klart bedre enn Vita. Førstnevnte har også fem spill i topp 20, Vita har ingen. Persona 4 Golden og en hvit versjon av Vita kommer ut i Japan neste måned, så det kan kanskje booste salget litt.

 

Nintendo står bak 5 av de 6 mest solgte spillene. Ellers har Resident Evil: Operation Raccoon City blitt Capcoms store hit i år og solgt rundt 2 millioner på verdensbasis allerede.

Lenke til kommentar

Sony sistemann ut med årsrapporten og vi kan sammenligne...

 

Økonomi

NIntendo: $458 millioner i tap

Sony: $5 570 millioner i tap

Microsoft: $23 150 millioner i fortjeneste

 

Konsollsalg i 1. kvartal

3DS: 2,1 mill

PS3: 1,9 mill

360: 1,4 mill

PSP: 0,9 mill

Wii: 0,9 mill

PS2: 0,6 mill

DS: 0,5 mill

Vita. ikke oppgitt

 

Totalsalg pr. 1. kvartal

PS2: 155,1 mill

DS: 151,5 mill

Wii: 95,9 mill

PSP: 76,3 mill

360: 67,2 mill

PS3: 63,9 mill

3DS: 17,1 mill

Vita. ikke oppgitt

 

Gapet mellom 360 og PS3 er nå på 3,3 mill.

 

PSP har en viss sjanse til å ta igjen GameBoy Advance med 81,5 millioner solgte. Må da få minst ett år til på markedet.

 

PS2 selger mer enn DS for tiden, så at DS tar igjen PS2 skjer ikke med det første selv om den er veldig nære.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Japan igjen:

 

3DS: 55,212

PlayStation 3: 14,771

PSP: 10,617

Vita: 6675

Wii: 6149

Xbox 360: 3069

PlayStation 2: 1027

DSi XL: 628

DSi: 431

 

Eneste 3DS som selger virkelig bra. Vita og Wii har ligget på stusselige 6k de siste ukene. Sony bør vise et par storspill til Vita på E3. Hvis den havner under 5k ukentlig kan jeg garantere et priskutt.

Lenke til kommentar

nintendo_value.png

 

Nintendo-verdi siste 10 årene.

 

Den er nå på samme nivå som sommeren 2005, noen måneder før Wii-kontrollen ble vist fram første gang.

 

2003 er bunnåret i moderne tid. Da hadde Gamecube-salget skuffet og Sony annonserte på E3 at de skulle inn i i håndholdtmarkedet med PSP. 2007-2008 markerer toppen hvor alt klaffet for Nintendo. Wii og DS solgte over all forventning og med fortjeneste på hardwaren.

 

Etter annonsering av 3DS (mars 2010) og Wii U har aksjen falt med to tredjedeler.

 

Nintendo er ned 22% de siste ti årene. Sony har har hatt en nedgang på hele 78% den siste tiårsperioden, mens Microsoft har hatt 2% oppgang.

 

Må da sies at finanskrise og sterk yen har riktignok forsterket nedgangen og japanske markedet generelt har falt de siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil om at årets Wii U visning vil gjøre samme utslaget for Nintendo som det Wii gjorde ihvertfall. Ellers en kjekk og interessant post kilik.

 

Vil Nintendo oppleve nok en suksess med Wii U ? Er en touchpad i fanget og etterlengtet frisk hardware nok for å bringe stafettpinnen videre ? Og vil endelig Nintendo kunne gå hånd i hånd med 3.parts utviklerene slik Sony og S har gjort i mange år ?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg føler på langt nær at Wii U er den revolusjonen som Wii var. Heldigvis har de nå et kontrollsystem som gjør den kompatibel med PS/Xbox. Nøkkelen blir tredjeparts-support. En konsoll man kan spille "alt", både Nintendo-spill, neste GTA, Assassin's Creed, Elder Scrolls, Battlefield osv. tror jeg vil gjøre det solid. Hvis de ikke klarer det er jeg redd den kan bli en ny Gamecube.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Wii U blir en sånn enten-eller slik det ofte fremstilles som. Den blir ikke et nytt fenomen som Wii var, fordi det nye med Wii U rett og slett ikke er i nærheten av like interessant som det som var nytt med Wii. Samtidig er det heller ingen grunn til å tro at den vil bli noe gamecube av flere grunner:

 

1. For det første så er Nintendo denne gangen først med en ny konsoll, husk i den sjette generasjonen så var de tre år etter Sega og viktigere ett år etter Sony, og spesielt sistenevnte hadde allerede en latterlig vind i seilene da Nintendo kom på markedet.

 

2. Videre, så er Nintendo i ferd med å få en helt annen tredjepartsstøtte enn det de noen gang hadde med Wii. Den gangen ble vi teaset med ting som Red Steel og Raving Rabbids. Nå er det de viktigste seriene til de største utviklingshusene som er på vei. Husk når EA-sjefen var på scenen i fjor - da stod han der forann et svært bilde av EAs viktigste serier, inkludert Dead Space, Mass Effect osv. Det betyr ikke at disse uansett kommer, men at det ihvertfall ligger i kortene (om konsollen slår til) at EA ønsker å være fullstendig bak den - noe det selskapet aldri har vært før. At den i tillegg kommer ut omtrent samtidig som Dragon Quest X kommer også til å bidra positivt, spesielt i Japan. Det er dessuten stadig lengre siden Nintendos forferdelige tredjepartspolitikk på starten av nittitallet.

 

3. Videre så er Nintendos egne serier mer populære nå enn noen gang. Husker dere Mario Kart i 64-dagene da mange mener de var best? Vel da var det en serie som lå komfortabelt mellom fem og ti millioner. Nå ligger både Wii og DS-versjonene rundt 30 millioner solgte, New Super Mario Bros-serien likeså, Brawl er det best solgte Smash-spillet, og serier som Wii-linjen, Nintendogs, Pokemon, Zelda med mer gir Nintendo en helt annen relevanse i dag enn de hadde i 2001.

 

4. Nintendo har dessuten mye større egne utviklingsressurser enn i 2001 og er i ferd med å få seg serier innen alle sjangre. De har skaffet seg en utvikler i Monolith Soft som spesialiserer seg på jrpgs, de har knyttet til seg Mistwalker, de har EAD Tokyo (hvor det nå vistnok jobber rundt 400 personer, men bare ca 50 dukker opp i creditsene på Galaxy, så det teamet er voldsomt utvidet) og de er i ferd med å ferdigstille et helt nytt studio i Kyoto hvor det vistnok skal være plass til en lignende mengde utviklere. Det Nintendo mangler er selvsagt serier som typisk appellerer i vest. Mest sannsynlig er det nettopp dette Retro Studios og Silicon Knights jobber med, og vi skal heller ikke se bort ifra at vi blir presenterte for flere nye utviklere på tirsdag.

 

5. Deres konkurrenter (spesielt Sony) er i en helt annen, og mye svakere posisjon enn de

har vært tidligere.

 

6. Uansett hvor bra det blir, så er Nintendo fullstendig klar over behovet for onlinefunksjoner, og de er i ferd med å utvikle dette. Selv om det nok ikke blir like bra som konkurrentenes systemer, så er det godt mulig at det blir "godt nok" for mange spillere.

 

Det er likevel mange skjær i sjøen for Nintendo, deres forhold til spilljournalister har aldri vært dårligere, og for mange såkalte hardcore-spillere så er bare tanken på en Nintendo-konsoll helt latterlig. Det virker dessuten fremdeles å være mange utviklere som misliker Nintendo (av sikkert både rasjonelle og mindre rasjonelle grunner), og Apple sitt inntok i spillmarkedet har åpenbart tatt en del av Nintendos potensielle kunder. Likevel tror jeg aldri Nintendo vil være i fare for å komme i en ny gamecube-situasjon, til det er det såpass mye mer som taler i riktig retning for dem nå i forhold til 2001. Jeg tror på bakgrunn av dette at Wii U når alt kommer til alt vil selge en rundt 40-50 millioner konsoller, og slik ligge seg på et komfortabelt Snes-nivå. Dette er mindre enn både PS3 og 360 har solgt, og det er nok mindre ihvertfall enn det MS kommer til å selge neste generasjon, men det er likevel mer enn nok til at Nintendo vil tjene penger - som jo tross alt er det dette handler om.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Takk for å nyansere det. Det med Gamecube er selvsagt worst-case hvis tredjeparts rømmer konsollen og Nintendo selv ikke klarer å skape killer-apps.

 

40-50 mill. tror jeg ikke er så dumt tippet basert på det man vet nå, men ekstremt vanskelig å si noe som helst før man vet mer om MS/Sony sin strategi.

 

Er egentlig mest tvilende til Sony neste generasjonen. De sliter med svært dårlig økonomi, Vita selger dårlig og de har mistet lederposisjonen sin i hjemmekonsollmarkedet. Attpåtil ser de ut til å være sist ute igjen.

Lenke til kommentar

Ser at det skrives at WiiU skal få bra tredjepartsstøtte men ærlig talt så tror jeg det ikke før jeg får se det. De første årene av Wii sin levetid var det flere her på forumet som la ut om hvordan Wii kom til å få så mange gode tredjepartsspill slik at de av oss som ikke er så ivrige etter Nintendo sine egne serier også skulle få masse å kose oss med, men jeg synes fortsatt dette har vært alt for dårlig. Flott hvis det skulle bli slik, men hørt det før for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Nå får vi se på E3 om noen dager hvordan ståa er, men vet allerede at spill som Assassin's Creed 3 er på vei. Det er i alle fall et stort steg i riktig retning.

 

 

Jeg tror forresten det er naturlig å tro at neste generasjon selger en god del dårligere enn hva dagens har gjort. Konkurranse fra nettbrett og smart-TV vil virkelig gjøre seg gjeldende fra ca. 2015 når de nevnte teknologiene har blitt modne. Jeg tror trenden med å ha riktig software vil bety langt mer enn kraftig hardware bare vil fortsette, så det taler til Nintendos fordel. Online blir samtidig superviktig, så det taler mot NIntendo.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

3. Videre så er Nintendos egne serier mer populære nå enn noen gang. Husker dere Mario Kart i 64-dagene da mange mener de var best? Vel da var det en serie som lå komfortabelt mellom fem og ti millioner. Nå ligger både Wii og DS-versjonene rundt 30 millioner solgte, New Super Mario Bros-serien likeså, Brawl er det best solgte Smash-spillet, og serier som Wii-linjen, Nintendogs, Pokemon, Zelda med mer gir Nintendo en helt annen relevanse i dag enn de hadde i 2001.

Er ikke uenig med deg, men jeg mener det ikke er bedre kvalitet på de nevnte spillene som har bidratt til økt popularitet, eller bedre salgstall blir kanskje mer riktig å si. Jeg tror veldig mye av det er pga den økte populariteten for spill generelt de siste årene. Spill er jo nesten utenkelig mer populære nå enn det var i 64-dagene, og spesielt for Nintendo, som virkelig har hatt konsollene alle barnefamilier må ha denne generasjonen. Da faller det jo naturlig at det også selger mer. Så det blir litt, om ikke direkte feil, så litt unyansert å si de er mer populære grunnet høyere salgstall. Og det er i alle fall ikke en selvfølge at det skyldes kvalitet.

 

Ellers er jeg helt enig med deg. Tror Wii U kommer til å selge mer rundt samme antall som de andre konsollene i den kommende generasjonen. Så vi får en mer tilnærmet 33%-33%-33% fordeling, i stedet for den tilnærmet 50%-25%-25% fordelingen vi hadde denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Takk for å nyansere det. Det med Gamecube er selvsagt worst-case hvis tredjeparts rømmer konsollen og Nintendo selv ikke klarer å skape killer-apps.

 

Er egentlig mest tvilende til Sony neste generasjonen. De sliter med svært dårlig økonomi, Vita selger dårlig og de har mistet lederposisjonen sin i hjemmekonsollmarkedet. Attpåtil ser de ut til å være sist ute igjen.

 

Jeg vet egentlig at jeg ikke trenger å nyansere noe som helst ovenfor deg Kilik, men det er jo sannsynligvis en del lesere her også som ikke skriver noe, så da er det greit å få det frem. Ellers helt enig med deg anngående Sony.

 

Ser at det skrives at WiiU skal få bra tredjepartsstøtte men ærlig talt så tror jeg det ikke før jeg får se det. De første årene av Wii sin levetid var det flere her på forumet som la ut om hvordan Wii kom til å få så mange gode tredjepartsspill slik at de av oss som ikke er så ivrige etter Nintendo sine egne serier også skulle få masse å kose oss med, men jeg synes fortsatt dette har vært alt for dårlig. Flott hvis det skulle bli slik, men hørt det før for å si det sånn.

 

Ingen skriver "bra tredjepartsstøtte" - bare bedre enn med Wii, og om du ser hva som allerede er annonsert til Wii U fra andre utviklere og sammenligner det med hva som kom til Wii, så vil du se at det er riktig. Hvordan støtten er om tre år er vanskelig å spå, men jeg tror vel som du at den ikke vil være så god.

 

Er ikke uenig med deg, men jeg mener det ikke er bedre kvalitet på de nevnte spillene som har bidratt til økt popularitet, eller bedre salgstall blir kanskje mer riktig å si. Jeg tror veldig mye av det er pga den økte populariteten for spill generelt de siste årene. Spill er jo nesten utenkelig mer populære nå enn det var i 64-dagene, og spesielt for Nintendo, som virkelig har hatt konsollene alle barnefamilier må ha denne generasjonen. Da faller det jo naturlig at det også selger mer. Så det blir litt, om ikke direkte feil, så litt unyansert å si de er mer populære grunnet høyere salgstall. Og det er i alle fall ikke en selvfølge at det skyldes kvalitet.

 

Dette er en bra post, men legg merke til at jeg ikke egentlig snakker om kvalitet i min post, bare popularitet. Den vanligste måten å måle popularitet innen spillbransjen er nettopp salgstall, og selv om du (og mange andre) gjerne mener at kvaliteten på disse seriene er sunket, så er det altså - etter denne måten å regne popularitet - et ubestridelig faktuk at populariteten er gått opp. Som altså var mitt poeng.

Lenke til kommentar

Ah, sånn å forstå. Ja da har du selvsagt rett. Jeg tenkte mer prosentmessig, (ikke at jeg har tall på det) men at spillene i serien i seg selv ikke nødvendigvis er mer populære enn de eldre hvis de ser det i forhold til antall spill som selges. Påstår ikke at det er slik, i og med at jeg ikke har regnet noen tall på det, men tenkte kanskje det kunne være et lite poeng i den retning også. At populariteten for alle spill har økt, og at kanskje den prosentmessige populariteten ikke er så forskjellig fra de gamle til de nye spillene i serien. Eller hva tenker du om det?

Lenke til kommentar

Jeg er likevel veldig overrasket over Vita. Som dere påpeker, så er Europa Sony-land, og det kan se ut som om Sony nå går sin første skikkelige flopp her i møte - selv PS3 til nesten 6000 solgte jo relativt godt i Europa i sin tid, mens Vita som både er en rimelig konsoll i forhold til innmaten og bærer det viktige PlayStation-navnet altså flopper totalt. Overraskende og egentlig veldig trist. Får håpe Sony får annonsert et priskutt og noe skikkelig softwarestøtte på E3 - ellers tror jeg nok den plattformen allerede kan erklæres død dessverre.

Greia med Vita er at det ikke er en rimelig konsoll i forhold til konkurrenten 3DS, i tillegg til at folk flest for tiden fnyser av dedikerte håndholdte spillkonsoller siden de allerede drar med seg både mobil og nettbrett. 3DS selger nok en del til foreldre som vil ha en rimelig underholdningsdings til ungene som ikke er en mobil eller et nettbrett.

 

Litt pussig for Sony er det kanskje at den aldrende PSP faktisk selger opp mot like bra som Vita i Japan og Europa, faktisk litt bedre hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Ah, sånn å forstå. Ja da har du selvsagt rett. Jeg tenkte mer prosentmessig, (ikke at jeg har tall på det) men at spillene i serien i seg selv ikke nødvendigvis er mer populære enn de eldre hvis de ser det i forhold til antall spill som selges. Påstår ikke at det er slik, i og med at jeg ikke har regnet noen tall på det, men tenkte kanskje det kunne være et lite poeng i den retning også. At populariteten for alle spill har økt, og at kanskje den prosentmessige populariteten ikke er så forskjellig fra de gamle til de nye spillene i serien. Eller hva tenker du om det?

 

Det kan godt være riktig, men nå forsøkte jeg å argumentere i forhold til absolutte tall og ikke relative, så det endrer ikke mitt argument. Men det kan godt hende at den relative økningen i popularitet som hele spillbransjen har opplevd har gjort at disse seriene i dag tar en relativt mindre del av kaken.

 

Greia med Vita er at det ikke er en rimelig konsoll i forhold til konkurrenten 3DS, i tillegg til at folk flest for tiden fnyser av dedikerte håndholdte spillkonsoller siden de allerede drar med seg både mobil og nettbrett. 3DS selger nok en del til foreldre som vil ha en rimelig underholdningsdings til ungene som ikke er en mobil eller et nettbrett.

 

Litt pussig for Sony er det kanskje at den aldrende PSP faktisk selger opp mot like bra som Vita i Japan og Europa, faktisk litt bedre hvis jeg ikke husker feil.

 

PSP selger ihvertfall bedre i Japan for tiden. Det virker som om det kommer et priskutt på Vita i morgen, flere butikker, inkludert amerikanske amazon har allerede senket prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

USA - Mai via GAF

 

Xbox 360: 160K (-40.7%)

Nintendo 3DS: 113.5K (+17%) [Comes from Anita Fraizer statement below and last year's result.]

Nintendo Consoles & Portables Combined (3DS + DS + Wii + anything else): 285K

 

1.) Diablo 3 (PC) Activision Blizzard

2.) Max Payne 3 (360, PS3, PC) Take-Two Interactive - Less Than 450K

3.) Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier (360, PS3) Ubisoft

4.) Prototype 2 (360, PS3) Activision Blizzard

5.) NBA 2K12 (360, PS3, Wii, PSP, PS2, PC) Take-Two Interactive

 

En PC-tittel nr. 1 i USA er ikke akkurat dagligdags.

 

Kraftig fall i Xbox 360-salget sammenlignet med i fjor. På tide med et priskutt? Tror det vil komme før Wii U lanseres. Spennende å se om de greier å være markedsleder i USA også etter at Wii U lanseres.

 

3DS noe opp, men samme tid i fjor var før priskutt og Zelda, så ikke spesielt imponrerende.

 

Estimater fra GAF-folk:

 

PS3: 124K

Wii: 71K

PSV: >50K, <71K

 

Omtrent som i Japan dette. PS3 selger middelmådig, mens Wii og Vita selger veldig svakt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...