Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende at MS har klart seg så godt uten et ekte priskutt. I USA er jo PS3 snart like billig som den billigste 360-modellen. Det blir spennende å se om de kan matche eller toppe 2011-tallene i 2012.

 

Dersom Halo 4, AC3 og GTA V kommer ut i løpet av 2012, og at Xbox 3 ikke kommer før i 2013, tror jeg faktisk at de har en god sjanse til å klare det.

 

Som kilik sier er det ikke lenger umulig at 360 kan nå 100 millioner solgte enheter. Alle konsollene har faktisk en sjanse til å klare det. Det hadde jeg ikke trodd for 3-4 år siden.

Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg.

 

Vi har ikke fått shipped-tall fra Nintendo ennå, men VGChartz har den på 94-95 millioner solgte nå. Den bør greie 3 millioner til før høsten/juletider da Wii U lanseres. Da får den sikkert et greit priskutt som klart billigste alternativ og greier å presse ut 3 millioner til ut av julesalget.

 

Så spørs det hva Nintendo gjør med konsollen neste år og videre. Kutter de produksjonen straks Wii U entrer butikkene ender de på i overkant av 100 millioner. Eventuelt tar de en PS2 og greier å holde den på markedet en del år til som et superbillig casual-alternativ og kan nå opp mot 120 millioner.

 

Men ser ikke bort fra at X360 og/eller PS3 vil passere Wii denne generasjonen til slutt. Det hadde jeg aldri i verden trodd for to år siden.

Lenke til kommentar

Japan - Uke 1, 2012

3DS - 240.819 (+22%)

PS3 - 74.459 (+10%)

PSP - 71.033 (+13%)

WII - 49.525 (+52%)

PSV - 42.915 (0%)

NDS - 7.536 (+30%)

360 - 2.738 (+8%)

01./01. [3DS] Mario Kart 7 <RCE> (Nintendo) {2011.12.01} (¥4.800) - 157.188 / 1.317.357 (+44%)

02./04. [3DS] Super Mario 3D Land <ACT> (Nintendo) {2011.11.03} (¥4.800) - 119.093 / 1.199.285 (+74%)

03./02. [3DS] Monster Hunter 3G # <ACT> (Capcom) {2011.12.10} (¥5.800) - 98.355 / 1.083.853 (-2%)

04./06. [3DS] Inazuma Eleven Go: Shine / Dark <RPG> (Level 5) {2011.12.15} (¥5.800) - 56.134 / 325.358 (+17%)

05./03. [PS3] Warriors Orochi 2 # <ACT> (Koei Tecmo) {2011.12.22} (¥7.800) - 42.464 / 316.516 (-42%)

06./07. [WII] Just Dance Wii <ACT> (Nintendo) {2011.10.13} (¥5.800) - 37.266 / 490.677 (+12%)

07./05. [PS3] Final Fantasy XIII-2 # <RPG> (Square Enix) {2011.12.15} (¥7.980) - 35.325 / 739.561 (-42%)

08./09. [WII] Wii Party <ETC> (Nintendo) {2010.07.08} (¥4.800) - 33.174 / 2.256.803 (+45%)

09./08. [WII] Kirby's Return to Dream Land <ACT> (Nintendo) {2011.10.27} (¥5.800) - 33.040 / 570.168 (+37%)

10./11. [WII] Wii Sports Resort with Remote Plus <SPT> (Nintendo) {2010.11.11} (¥5.800) - 30.783 / 833.757 (+54%)

 

Første uke etter nyttår som bruker å være en salgsmessig stor uke. Alle konsollene øker en del, men Vita står på stedet hvil.

 

Igjen selger Wii bedre enn Vita. Merk at det er 4 Wii-spill i topp 10, så jeg vil ikke akkurat kalle den død...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Dette var bedre enn jeg fryktet for Vita, men likevel horrible tall. Jeg fatter ikke at ikke Sony gjør noe, for nå vil det spre seg et "Vita is DOA"-stigma som kan være vanskelig å kvitte seg med etterhvert. Håper på priskutt og noen store spillannonseringer for det japanske markedet snart.

 

Ellers skal du igjen ha skryt for at du poster tallene Kilik!

Lenke til kommentar

Det som er verre enn salgstallene så langt er at Vita ikke har noe software på trappene som virkelig kan selge konsollen i Japan den kommende tiden.

 

3DS har en jevn strøm med Resident Evil: Revelations, Kid Icarus: Uprising, Luigi's Mansion 2, MGS Snake Eater 3D, Kingdom Hearts 3D, Mario & Sonic Olympics 2012 og Fire Emblem 3D utover vinteren og våren.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Og det der er bare toppen av kransekaken også, kunne fint nevnt dobbelt så mange store titler. Sony må få Capcom, Konami, Tecmo Koei, Square Enix osv til å annonsere spill, det er det viktigste nå. Selv er jeg en Nintendo-fan, men vil gjerne at begge plattformer skal være levedyktige slik at vi får større bredde i tilbudet vårt. Slik var det med DS og PSP, to håndholdte jeg elsker, men slik kommer det ikke til å bli hvis ikke Sony er mer proaktive med Vita.

 

Uansett, jeg så gjennom alle topp 20 spillene, 16 av de er for Nintendo-plattformer, rimelig syk dominans.

Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg.

 

Vi har ikke fått shipped-tall fra Nintendo ennå, men VGChartz har den på 94-95 millioner solgte nå. Den bør greie 3 millioner til før høsten/juletider da Wii U lanseres. Da får den sikkert et greit priskutt som klart billigste alternativ og greier å presse ut 3 millioner til ut av julesalget.

 

Så spørs det hva Nintendo gjør med konsollen neste år og videre. Kutter de produksjonen straks Wii U entrer butikkene ender de på i overkant av 100 millioner. Eventuelt tar de en PS2 og greier å holde den på markedet en del år til som et superbillig casual-alternativ og kan nå opp mot 120 millioner.

 

Men ser ikke bort fra at X360 og/eller PS3 vil passere Wii denne generasjonen til slutt. Det hadde jeg aldri i verden trodd for to år siden.

Tror aldri i verden at verken PS3 eller 360 kan ta igjen Wii. Isåfall må de gjøre en avtale om å forlenge generasjonen minst 3 år til.

 

Ifølge denne artikkelen, så har Sony halvert lanseringsshipmentsene av Vita til Frankrike. Fra 80 000 til 40 000.

 

Men de har planer om å starte sin største reklamekampanje noensinne for Vita i Europa. Får håpe det hjelper.

Håper Sony fokuserer på å vise FIFA Vita og Uncharted til Europa. Særlig FIFA kan være en systemselger, skikkelige kontroller og grafikk som nesten matcher konsollversjonen. På den andre siden kan kun en person spille på en Vita, noe som avviker fra hjemmekonsollene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke helt hvor mye appell det er igjen i Fifa når du bare kan spille en person. Uncharted bør de ihvertfall fokusere på - og så må vi få noen detaljer eller helst screens fra dette Bioshock-spillet, Silent Hill-spillet, Call of Duty-spillet, Final Fantasy X-remaken og Assassins Creed-spillet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke helt hvor mye appell det er igjen i Fifa når du bare kan spille en person. Uncharted bør de ihvertfall fokusere på - og så må vi få noen detaljer eller helst screens fra dette Bioshock-spillet, Silent Hill-spillet, Call of Duty-spillet, Final Fantasy X-remaken og Assassins Creed-spillet.

Alt det der er langt opp og langt frem. Men det finnes en del folk som spiller FIFA online, er det ikke det? Og lokal multiplayer er jo også en mulighet, men alt dette var jo på PSP. Det eneste Vita kan skilte med er bedre kontroller og grafikk.

Lenke til kommentar

Tror nok uansett Vita kan få ganske positiv word-of-mouth, og når folk ser den selv i butikkene, er det nok mange som får lyst på en. Men starten virker å være dømt til middelmådighet dessverre.

 

Nå som Kaz Ridge Racer Hirai har gått ut og sagt at det ikke blir PS3 på E3, så kan vi kanskje håpe på et show med primært Vita-annonseringer - i så fall bør den kunne få et meget godt liv etterhvert. Ihvertfall om de klarer å presse inn et priskutt før jul.

Lenke til kommentar

Bestselgende spill i UK i 2011

 

Eksemplarer solgt over disk:

1. Call of Duty: Modern Warfare 3 - 2,814,609

2. FIFA 12 - 2,193,302

3. Battlefield 3 - 1,186,895

4. The Elder Scrolls V: Skyrim - 1,024,228

5. Just Dance 3 - 820,333

6. Assassin's Creed: Revelations - 732,566

 

MW3 har solgt 14% dårligere i 2011 enn Black Ops gjorde i 2010. Hovedgrunnen er nok konkurranse fra BF3.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å la være å forundre meg over Fifa sine tall i Europa. Hvem er disse millioner av menneskene som kjøper det samme spillet år etter år når det kommer så mye annet bra på markedet. Det samme gjelder vel delvis med Cod, men føler faktisk Fifa er verre. Jaja, hyggelig å se det primært singleplayer-drevne Skyrim ihvertfall gjøre det såpass godt.

Lenke til kommentar

FIFA appelerer til "alle" i fotballgale land som UK og Norge. Smågutter, tenåringer, unge i 20-årene, mannfolk i 40-årene. Det er også en meget sikker julegave og en serie som har nærmest monopol takket være lisensene EA har. Også kommer det på alt av plattformer. Ut fra anmeldelser var det vel også en del fornyelse i fjorårets utgave.

 

Morsomt med Skyrim. At et slikt spill skulle være en super-mainstream konsollselger virket utenkelig bare for ti år siden.

 

 

 

USA - Desember 2011 (via NeoGAF)

Xbox 360: Over 1.7 Million (-8.6%)

Wii: 1.06 Million (-55%)

PS3: ~936K (-22.6%)

 

1.) Call of Duty: Modern Warfare 3 (360, PS3, Wii, PC)** 1 Activision Blizzard

2.) Just Dance 3 (Wii, 360, PS3) 2 Ubisoft

3.) Elder Scrolls V: Skyrim (360, PS3, PC)** 3 Bethesda Softworks

4.) Mario Kart 7 (3DS) 4 Nintendo

5.) Battlefield 3 (360, PS3, PC)** 5 Electronic Arts

6.) Madden NFL 12 (360, PS3, Wii, PSP, PS2)** 6 Electronic Arts

7.) Assassin's Creed: Revelations (360, PS3, PC) 7 Ubisoft

8.) NBA 2K12 (360, PS3, Wii, PSP, PS2, PC) 8 Take 2 Interactive

9.) Super Mario 3D Land (3DS) 9 Nintendo

10.) Batman: Arkham City (360, PS3, PC)** 10 Warner Bros. Interactive

 

X360 klart foran de to andre som ventet. Wii-nedgangen er naturlig med tanke på støtten den konsollen får for tiden. Skuffende av PS3 å ikke slå den.

 

 

VGChartz har 3DS på 15 millioner nå. Utrolig hvordan rette spill og rett pris kan forandre situasjonen på kort tid. En viktig lærdom for Nintendo som de bør ta med seg til Wii U-lanseringen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Når du skriver det slik, så føler jeg nesten at også Sony burde begynne å tenke på å disrupte Microsoft. De kan tjene en god del på å komme først eller ihvertfall tidlig inn mot neste generasjon.

 

3DS har gjort en fantastisk snuoperasjon ja. Egentlig var det vel aldri noen tvil om at en håndholdt med tilgang til Mario, Mario Kart, Zelda, Monster Hunter og Pokemon kom til å gjøre det godt, men likevel flott at Nintendo klarte å snu det såpass fort. Håper de viser samme vilje til å få Wii U til å lykkes - i så fall tror jeg vi gamere har positive tider i vente :)

 

Microsoft fikk seg forøvrig enda et salg i dag, da jeg endelig oppgraderte til Slim. Gears of War 3 Limited Edition-versjonen ble bare for fristende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...