Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen antropolog, men Japan er ikke et kristent land, og har ikke tradisjon for julefeiring slik vi har det, så hverken 24 eller 25 desember er en høytid der. Når det er sagt, så har en økende del av japans befolkning begynt å feire jul som en konsekvens av vestlig påvirkning, men det er fremdeles først og fremst noe som promoteres av kommersielle interesser.

 

Derimot så er nyttår, og en periode etter nyttår å regne for japansk største høytid. Jeg vet ikke akkurat om det tradisjoner for gavegivning da, men så vidt jeg har forstått så er det ihvertfall i dagene etter nyttår at den største shoppingperioden i Japan er.

 

Folk som kan mer om Japans kultur enn meg, må gjerne få lov til å rette dette.

 

 

ok så du tipper bare.

 

JEg har fulgt Japans salgstall noen få år nå, og uke 51 er definitift størst i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallet i seg selv (325k) i seg selv er ikke skuffende, men med tanke på juletid (ikke langt nær like viktig som i Vesten, men en av de klart største salgsukene gjennom året) og at de hadde shippet rundt 500k er det nok litt i underkant av hva Sony håpet på. Men uansett en solid start. Og tar man med PSP solgte Sony flest håndholdte i Japan i forrige uke.

 

Neste ukes tall vil nok si mer om styrkeforholdet mellom de to framover da det vil være Vitas første hele uke.

Lenke til kommentar

Japan (MC)- Uke 51, 2011

 

3DS - 482,200

PSP - 101,121

WII - 91,176

PS3 - 75,943

PSV - 72,479

NDS - 14,396

360 - 4,245

 

01./03. [3DS] Mario Kart 7 (Nintendo) {2011-12-01} - 260,836 / 1,050,706 (+43%)

02./00. [PS3] Warriors Orochi 2 (Koei Tecmo) {2011-12-22} - 200,526 / NEW

03./05. [3DS] Super Mario 3D Land (Nintendo) {2011-11-03} - 174,566 / 1,011,709 (+55%)

04./02. [3DS] Monster Hunter Tri G (Capcom) {2011-12-10} - 155,069 / 885,456 (-26%)

05./01. [PS3] Final Fantasy XIII-2 (Square Enix) {2011-12-15} - 118,816 / 643,033 (-77%)

06./06. [WII] Kirby's Return to Dream Land (Nintendo) {2011-10-27} - 114,545 / 513,061 (+61%)

07./09. [WII] Just Dance Wii (Nintendo) {2011-10-13} - 96,771 / 420,064 (+120%)

08./00. [3DS] SD Gundam G Generation 3D (Bandai Namco) {2011-12-22} - 90,873 / NEW

09./04. [3DS] Inazuma Eleven Go: Shine / Dark (Level 5) {2011-12-15} - 86,026 / 221,285 (-36%)

10./00. [WII] Inazuma Eleven Strikers 2012 Xtreme (Level 5) {2011-12-22} - 85,117 / NEW

 

Dette er den første uken de nye håndholdte får sju hele dager sammen. 3DS selger nesten 7 ganger så mye som Vita! Selv PSP selger mer enn Vita. Sistnevnte kan nok få et priskutt langt raskere enn 3DS hvis ikke salget tar seg opp.

 

Noe skuffende PS3-salg. Hadde forventet over 100k i en av årets største salgsuker. Wii selger fortsatt bedre. Konsollens storspill denne måneden, FFXIII-2, har skuffet veldig salgsmessig og vil slite med å nå 1 million totalt.

 

Hele fem 3DS-spill i topp 10 viser at 3DS er i ferd med å få samme posisjon som DS hadde i sin tid i det japanske markedet. Ingen Vita-titler i topp 20.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Veldig skuffende fra Vita, og tilsvarende oppløftende fra 3DS. Virker tydelig at den maskinen kommer til å få en like sterk stilling i Japan som det DS i sin tid hadde, noe som forhåpentligvis vil sikre en solid tredjepartslineup derfra. Med tanke på hvordan vestlige utviklere behandler håndholdte, så er det vel klart at det er dette som er viktig. Så blir det spennende å se om Vita vil få en tilsvarende solid støtte som PSP fikk, eller om den vil falle fra fort. Så vidt jeg kan vurdere, så tyder vel disse tallene mest på det siste dessverre.

 

Japan-salgstallene viser vel også tydelig at ikke bare Nintendo, men også Sony relativt raskt bør få ut en ny konsoll der. Tror også det kan være en fordel for begge to om vi nestegenerasjon vil få se multiplattformspill mellom PS4 og Wii U, da det ser ut som det japanske markedet vil forbli relativt delt mellom Nintendo og Sony - og en slik situasjon gjør det vanskelig å tiltrekke seg mye og suksessfull, japansk tredjepartsstøtte.

Lenke til kommentar

Japan (MC)- Uke 52, 2011

3DS 197,952

PS3 67,199

PSP 62,746

Vita 42,648

Wii 33,208

DSi LL 3,356

Xbox 360 2,453

DSi 2,418

01. [3DS] Mario Kart 7 <RCE> (Nintendo) {2011-12-01} - 109.000 / 1.160.000

02. [3DS] Monster Hunter Tri G <ACT> (Capcom) {2011-12-10} - 100.000 / 985.000

03. [PS3] Warriors Orochi 2 <ACT> (Koei Tecmo) {2011-12-22} - 73.000 / 274.000

04. [3DS] Super Mario 3D Land <ACT> (Nintendo) {2011-11-03} - 68.000 / 1.080.000

05. [PS3] Final Fantasy XIII-2 <RPG> (Square Enix) {2011-12-15} - 61.000 / 704.000

 

 

Ingen særlige tegn til bedring for Vita. Fortsatt selger 3DS nesten fem ganger så mye. Heller ingen Vita-spill i topp 20 denne uka.

 

Prisen er nok det første Sony bør se på. En håndholdt som er minst like dyr som PS3 ser ikke ut til å slå an i disse krisetider. Ser for meg et priskutt i sommer i Japan.

 

Men hva den virkelig mangler er et must-have spill for det japanske publikumet av typen nytt Monster Hunter, FF VII remake eller lignende. Noe sånt bør annonseres i løpet av året for å få fart på salget.

 

For tidlig å bedømme hvordan den vil gjøre det i vestlige verden. Uncharted, Wipeout m.m. som lanseringstitler vil nok appelere mer til det vestlige publikum, så jeg har tro på en rimelig solid lansering. Men er spent på hvordan det går etter et par måneder i disse smartphone-tider.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vel, det samme kan man vel si om PS3, men man så jo hvordan det gikk når PS3 kostet 5000-6000 kr og Wii kostet 2500 kr de første årene...

 

Til syvende og sist er det markedet som bestemmer prisen. Vita kan ikke ligge særlig høyere i pris enn 3DS hvis den virkelig skal konkurrere i lengden etter min mening.

Lenke til kommentar

Forventa et lavt vita salg Sony har aldri helt forstått hva folk vill ha ... En dyr ubertech håndoldt for unger? :!: snakkes om å ha bomma helt på målgruppen. Nintendo veit hvem som kjøper håndholdte (foreldere))til hva (barn)og med spill som adresserer aldergruppen.

Lenke til kommentar

Forventa et lavt vita salg Sony har aldri helt forstått hva folk vill ha ... En dyr ubertech håndoldt for unger? :!: snakkes om å ha bomma helt på målgruppen. Nintendo veit hvem som kjøper håndholdte (foreldere))til hva (barn)og med spill som adresserer aldergruppen.

med over 100 millioner solgte Ps2 konsoller, vil jeg tørre og påstå at Sony vet hva kjøperne vill ha.

Lenke til kommentar

Ufattelig skuffende tall nok en gang fra Vita - det kan ikke være oppløftende lesning for tredjepartsutviklere som vurderer å lage spill til konsollen. Som Kilik skrev, så må Sony senke prisen. Det spiller ingen rolle at den kanskje kan forsvares i forhold til hvilken tech som er inne, det som betyr noe er at det japanske markedet ikke biter på den prisen, og da må Sony gjøre noe før det er for sent og alle utviklere skifter utviklingen sin over på plattformer med mer solide salgstall. Det bør komme en annonsering av noe slikt som en Final Fantasy VII remake eller noe lignende ganske snart. Heldigvis for Sony dog, så selger både PS3 og PSP ganske godt (og PS2 er jo bare et monster, utrolig at den selger fremdeles). Det at PSP selger såpass godt, føler jeg dog viser litt hvilken tabbe det var å droppe fullstendig bakoverkompatibilitet for Vita. Hadde folk vist at all PSP-software like godt kunne spilles der, så ville kanskje flere av disse PSP-kundene gått over til Vita - men nå som Sony bare tilbyr en halvhjertet løsning hvor en må kjøpe de gamle spillene på nytt igjen, så tror jeg de mister en stor, potensiell brukerskare.

 

Wii selger ellers ufattelig godt sett i forhold til hvor elendig softwarestøtte den har fått siste året, mens 3DS har enda en meget god uke. Blir spennende å se om den kan fortsette dette til neste runde Nintendo-software kommer med Resident Evil: Revelations og mer om noen få uker.

Lenke til kommentar

Vita vil ikke selge i Japan før det er software til den. Når Nintendo sikret seg Monster hunter eller hva det spillet heter, var det omtrent spikern i kista. Det finnes ingen million selgere igjen, ergo er eneste utvei og komme opp med ny IP

 

Wii er død, dette var siste blaff.

Lenke til kommentar

Jepp enig IL. Derfor er det viktig at Sony viser initiativ, og annonserer stortitler raskt, ellers kommer markedet til å miste alle tro på plattformen. De trenger noe stort som selger konsoller. En port av Monster Hunter 4 ville være en grei start, men bedre ville det vært med noe slikt som Dragon Quest 11 eller Final Fantasy VII-remake. Dog, jeg tviler på at Sony har så mye penger akkurat nå. Uansett, noe må de ihvertfall gjøre.

 

Wii har vært død i utviklerstøtte siden høsten 2010, at salget ikke har avtatt mer er egentlig helt utrolig, og sier bare alt om hvor stor salgskraft den konsollen har hatt.

Lenke til kommentar

Fantastiske Xbox-tall fra CES:

 

  • 66 millioner Xbox 360-konsoller shippet
  • 40 millioner Xbox Live-brukere
  • Over 18 millioner Kinect shippet

 

2011 var et helt fantastisk år for MS med rundt 15 millioner solgt til butikk. Det beste året for konsollen så langt og helt ekstraordinært for en konsoll som nå er inne i sitt sjuende leveår!

 

Jeg tror X360 vil nå 100 millioner. Den vil være på rundt 80 millioner ved slutten av året, rundt 90 millioner ved slutten av neste år og vil trolig passere 100 mill. i 2015 eller 2016.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...