Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Japan står vel for omtrent 5% av verdensmarkedet så veldig interessant er det ikke. Tyskland alene er vel forbi snart eller allerede? I tillegg er Japan veldig sært så det har lite relevans for resten av verden. Faktum er at få Japanske spill eksporteres, rett og slett fordi det ikke er et marked for spillene i resten av verden. Det er et annerledesland, på mange måter.

At det er få interessante vestlige spill til DS skyldes enkelt nok at vestlige utviklere ikke orker bruke tid og penger på en konsoll som i hovedsak bare selger i Japan. Den største håndholdte spillekonsollen i resten av verden er vel iPhones/iPods/Androids. Så kan man diskutere om det er mangelen på god software eller prisen som gjør at det ikke går unna. Det som selges i vesten er vel stort sett bare på grunn av Super Mario 17, Mariokart 39 og Zelda 27, eller hvor langt de nå har kommet i seriene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huh? De har da eksportert massevis av japanske DS-spill til vesten.

 

Phoenix Wright serien

Professor Layton serien

Final Fantasy serien

Dragon Quest serien

The world ends with you

Sonic

Castlevania

Ninja Gaiden

 

Bare for å nevne noen eksempler. Vestlige spillere kunne helt sikkert ha overlevd uten disse spillene, men du kan ikke nekte for at de forbedret spillutvalget til maskinen.

 

Japan står for øvrig for rundt 25% av markedet til dedikerte håndholdte konsoller.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg heller mest mot Xbox i disse dager, og jeg er av den oppfatning at det japanske markedet er viktig. Du må ikke skjære alle under en kam. :)

 

Er ikke så keen på tromme spill til wii og dance crap :!: enjoy :thumbup:

Nei, men ifølge gamertagen din er du interessert i Dynasty Warriors, Street Fighter, Resident Evil, Castlevania, Ridge Racer, Samurai Showdown, R-type, Dead or Alive, Virtua Fighter og så videre. You get the picture. Du har sågar et DDR spill i achievement listen din.

 

Hvor tror du disse spillene kommer fra?

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

I Japan selges ikke det jeg liker - ergo bør vi ikke snakke om det. Er det slik jeg skal forstå Xbox-leiren?

Dette har ikke noe med Xbox eller ikke å gjøre. Det har med at det Japanske markedet er lite og svært annerledes fra alt annet og da spesielt EU/US. Dermed blir det lite interessant å følge med på. Nå var ikke dette ment som kritikk mot Japan heller, men som et ønske om tall som er mer relevante for oss i Norge, og det er utvilsomt EU/US.

 

Så er Norge i seg selv et annerledesland i forhold til UK/US med Playstations dominering, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
3DS – 367,691

Vita – 324,859

PS3 – 65,119

PSP – 64,468

Wii – 60,916

Som sagt må det være skuffende for Sony å ikke slå 3DS i lanseringsuken, selv med bare 2 dagers salg. Meget spent på hvordan de to gjør det i ukene framover.

 

Merk at PSP og Wii selger på linje med PS3.

 

FFXIII-2 debuterer relativt svakt. Hadde nok ventet 700-800k, men Vita-lanseringen kan ha overskygget litt av releasen.

 

Dette har ikke noe med Xbox eller ikke å gjøre. Det har med at det Japanske markedet er lite og svært annerledes fra alt annet og da spesielt EU/US. Dermed blir det lite interessant å følge med på. Nå var ikke dette ment som kritikk mot Japan heller, men som et ønske om tall som er mer relevante for oss i Norge, og det er utvilsomt EU/US.

 

Så er Norge i seg selv et annerledesland i forhold til UK/US med Playstations dominering, men det er en annen diskusjon.

Japan er det eneste landet vi får offisielle ukentlige tall fra, så derfor blir de ofte postet. Og denne uka med Vita-lanseringen og FFXIII-2, en konsoll og et storspill som ikke er ute i Vesten før neste år, vil jeg si det er meget interessante tall også. Skulle gjerne hatt kredible hardwaretall fra Europa, men det ser vi sjelden, og i såfall er de kun rimelig unøyaktige estimater.

 

 

Her er topp 10 fra UK i årets mestselgende uke:

1. JUST DANCE 3 - WII

2. THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM - XB360

3. CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 3 - XB360

4. SAINTS ROW: THE THIRD - XB360

5. MARIO & SONIC LONDON 2012 OLYMPIC GAMES - WII

6. FIFA 12 - XB360

7. ASSASSIN'S CREED: REVELATIONS - XB360

8. CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 3 - PS3

9. PROFESSOR LAYTON AND THE SPECTRE'S CALL -DS

10. THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM - PS3

 

Mario Kart 7 er bestselgende 3DS-spill på nr. 14. Uncharted 3 er nr. 16.

 

Zelda: Skyward Sword er nr. 30 og helt nede på nr. 7 på Wii-listen (slått av nevnte Just Dance 3, Abba: You Can Dance, Zumba Fitness 1 og 2 blant annet... ).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Alle listene er bra info. Dette er en salgstråd, da må vi som Kilik nevner få lov til å poste den informasjonen vi har tilgjengelig. Om Thklinge og andre ikke interesserer seg for disse, så er de jo fult fri til å ikke kommentere de, og la oss andre som faktisk synes det er interessant få poste og diskutere de.

 

Forøvrig er det ikke mange markeder som er "relevante" for spillindustrien, om ikke Japan er det. For det første er det som nevnt det tredje største markedet i verden, noe som i seg selv ikke er så verst. Videre så holder to av tre hardwareprodusenter til her, og de er naivt å ikke tro at de blir påvirket av det som skjer i sitt hjem-marked. Videre så er store software-selskap som Sega, Konami, Capcom og Square-Enix fra Japan og avhengig av suksess i det japanske markedet, og sist så har spillindustrien historisk hatt veldig mye inflytelse fra ting som er gjort i Japan. Kort sagt, det er helt greit at noen av dere ikke bryr dere om hva som skjer i Japan, men å kalle det irrelevant er bare latterlig sneversynt. Godta heller at det er et viktig marked - selv om det ikke er viktig for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser man på hjemmekonsollene er det solgt ca 200 millioner, world wide. Av de er ca 17 solgt i Japan, det utgjør 8,5% av verdensmarkedet. Tredje størst? Langt ifra på hjemmekonsoller. Ser man på spilltitler så er problemet her at veldig mange spill som er store i Japan ikke hverken selges eller selger elendig i resten av verden. Det er bemerkelsesverdig hvor store forskjeller det er mellom spill som selger i Europa vs Japan, og også om hvordan håndholdte selger i Europa vs Japan. Ser man på det samme for Europa vs USA vs Australia er det derimot mye til felles. Derfor er det lite interessant å se på det japanske markedet fordi det er så lite relevant for oss her hjemme. Ser man på Xbox alene er det enda mer ekstremt: Bare 2% av konsollene er solgt i Japan.

 

Så nei, for oss her i Norge er ikke Japan relevant og det er ikke et viktig marked for oss, til tross for at du påstår det.

 

Japan og japanske salgstall er mest en kuriositet for de spesielt interesserte. Og ja, jeg er klar over at man kan la være å lese de innleggene, men i en tråd som utgir seg for å være salgstall generelt, i felles-delen av forumet, så savner jeg tall fra andre regioner som er mer interessant for oss i Norge.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du begynner å poste de tallene da thklinge, så blir det sikkert en livlig tråd fremover om de som faktisk gidder å ta seg bryet med å poste tall (som Kilik gjør en glimrende jobb med) skal slutte med det.

 

Uansett, selv om du bare ønsker å se på hjemmekonsoller, så er faktisk spillmarkedet mer enn det, som du vet like godt som meg, og ja dette er i felles-delen, og derfor bør også tall som angår håndholdte være med. Selv om du ikke interesserer deg for det. Og 360 sin stilling i Japan er ekstrem, ser man derimot på de andre moderne maskinene som PSP, PS3, DS, 3DS og Wii så er tallene helt annerledes - og det vet du like godt som meg.

 

Dessuten er det mindre forskjell på hvilke spill som selger enn du tror. Store titler i Japan inkluderer Super Mario, Mario Kart, Zelda, Sonic, Pokemon, Final Fantasy, Metal Gear og Resident Evil. Alle serier som er blant de mest selgende også i vesten. Når det er sagt, så skal jeg ikke si at du tar feil i at det finnes en rekke markeder som minner mer om det norske, enn det japanske, men så var det heller aldri noen som påstod det.

 

Dessuten nevnte du ikke mitt poeng i at en rekke selskaper faktisk er fra Japan, og at japanske salg er relevante av den grunn. Hva med Sony, er de relevante i din verden thklinge? Vel de bryr seg enormt om Japan, som det faktum at Vita debuterte der i forrige uke viser. Hva med Nintendo? Konami? Capcom? For meg virker det som om disse selskapene ikke eksisterer for deg, og vet du? Det er helt greit. Men de eksisterer for oss andre. Og det er nok til at vi kommer til å fortsette å diskutere også japanske salgstall her. Mot dine invendinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: Dette var ikke ment som kritikk til salgstall fra Japan, men et spørsmål etter tall fra andre regioner som er mer relevante som låt som følger: "Er det så lite tall å hente fra de andre markedene?".

 

Jada, spillmarkedet er mer enn bare hjemmekonsoller, men også der er det store forskjeller. Håndholdte har en helt annen posisjon i Japan i forhold til resten av verden. Store titler som Mario *, Zelda, FF og slikt selger over hele verden, men det er forsvinnende få titler i forhold til resten. Greit at Sony f.eks er fra Japan, men de har bare to spillstudio i Asia, syv i nord-Amerika og syv i Europa. For Sonys partnere under kontrakt for å jobbe med Sony-titler er det to i Asia, 9 i USA og 4 i Europa. Store franchiser som God of War, Uncharted og Infamous er alle utviklet på studioer i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: Dette var ikke ment som kritikk til salgstall fra Japan, men et spørsmål etter tall fra andre regioner som er mer relevante som låt som følger: "Er det så lite tall å hente fra de andre markedene?".

 

Ok, om det var dette du mente hele tiden, så beklager jeg at jeg var såpass krass som jeg var. Helt enig med deg at det hadde vært fint med også mer salgstall fra de andre regionene!

 

Forøvrig har du et ganske godt argument knyttet til Sony. Jeg tror uansett vi er enige om at Japan er betydelig mindre viktig enn det var for både fem og ti år siden, og det er slett ikke umulig at det vil være enda mindre viktig om nye fem år. Jeg mener dog at det fremdeles er et både interessant og relevant marked på mange måter - selv om det skiller seg - som du gjør en god jobb med å påpeke - en del ut fra det norske.

 

Forøvrig er vel det norske markedet mest likt andre, små europeiske land hvor Nintendo knapt har hatt noen tisltedeværelse før mellom Snes og Wii, og som dermed har gitt Sony monopol og en uovertruffen merkevare - noe som igjen har gjort situasjonen vanskeligere for Microsoft. Polen er et godt eksempel på et slikt land.

Lenke til kommentar

Igjen: Dette var ikke ment som kritikk til salgstall fra Japan, men et spørsmål etter tall fra andre regioner som er mer relevante som låt som følger: "Er det så lite tall å hente fra de andre markedene?".

 

Japan postes fordi vi får veldig nøyaktige tall derfra ukentlig. Ett stort marked som USA, får man nå igjennom NPD, bare rangering, ikke tall i det hele tatt, som man må bruke detektivarbeid for og finne ut av. Europa, får man tall i ny og ned, men langt i fra fra hele regionen.

 

Det er en grunn til at folk i bransjen, og de som følger hw/sw-tall hater leke sites som vgcharts. (man blir sågar bannet fra sites bare man poster linker fra den siten)

 

Fint med andre tall, og post de gjerne, men ja det er lite tall og hente fra de andre markedene.

Lenke til kommentar
3DS – 367,691

Vita – 324,859

PS3 – 65,119

PSP – 64,468

Wii – 60,916

Som sagt må det være skuffende for Sony å ikke slå 3DS i lanseringsuken, selv med bare 2 dagers salg. Meget spent på hvordan de to gjør det i ukene framover.

 

Hvorfor er det skuffende?

 

Det er 2 dager vs. 7 dager, og det er midt i den beste salgstida for året, da vil ALLE konsoller selge betydelig mer, og sånn sett er det dumt og lansere i denne tida. Man ville sannsynelig fått omtrent det samme tallet om man hadde lansert utenfor jule vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke egentlig tallene er skuffende. Det er litt bak 3DS sine åpningstall - men det er å forvente med tanke på populariteten til Nintendos håndholdte, og de er litt bak 3DS også nå (men 3DS har fått telle syv dager som IL påpeker). Nintendo har også lagt sine tre største spill, Mario Kart, Mario 3D Land og Monster Hunter til akkurat denne perioden, så det er slett ikke rart at 3DS gjør det veldig bra der nå. Til sammenligning så har Vita en del solide spill, men ingenting mot det 3DS har om en regner masseappel i Japan.

 

Forøvrig er ikke julevinduet like viktig i Japan. Deres største høytid (og salgstid) kommer først i januar. Sånn sett kan det godt ha vært fornuftig å debuttere Vita nå.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen antropolog, men Japan er ikke et kristent land, og har ikke tradisjon for julefeiring slik vi har det, så hverken 24 eller 25 desember er en høytid der. Når det er sagt, så har en økende del av japans befolkning begynt å feire jul som en konsekvens av vestlig påvirkning, men det er fremdeles først og fremst noe som promoteres av kommersielle interesser.

 

Derimot så er nyttår, og en periode etter nyttår å regne for japansk største høytid. Jeg vet ikke akkurat om det tradisjoner for gavegivning da, men så vidt jeg har forstått så er det ihvertfall i dagene etter nyttår at den største shoppingperioden i Japan er.

 

Folk som kan mer om Japans kultur enn meg, må gjerne få lov til å rette dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...