Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg på kommentaren om at priskuttet kommer tidligere enn forventet. Jeg antar at to-tre måneder fra eller til ikke har spesielt mye å si, men det er alikevel litt overraskende. Den senkede prisen, Super Mario og Mario Kart burde sørge for at Nintendo får en finfin julesesong.

Bloomberg har forresten kommet med en ganske interessant rapport:

Bloomberg Japan reports today that the new 3DS price point means Nintendo will incur a loss on every system sold. At a press conference in Osaka today, Nintendo CEO Satoru Iwata justified this by saying that such major moves were necessary in order to improve fiscal performance next year and beyond.

Hvor er disse tallene fra? Har du lagt dem sammen selv eller er det en kilde? :)

De kommer direkte fra finansrapportene til Sony, Nintendo og Microsoft. HD-konsollene har gjort det meget bra den siste tiden. Totalt sett er faktisk 360 den mestselgende konsollen hittil i år.

Lenke til kommentar

on another note:

Hardware Ap-Jn 2011

PS3 1.8 m

PSP 1.8 m

360 1.7 m

Wii 1.56 m

DS 1.44 m

PS2 1.4 m

3DS 0.71 m

er vel første gangen Sony er på topp ?

Hvor er disse tallene fra? Har du lagt dem sammen selv eller er det en kilde? :)

klippet de fra neoGaf, men som sagt av en annen, de kommer fra de offisielle tallene fra Sony/Microsoft/Nintendo, som ligger offentlig ute.

Hvis det er interesse for det kan jeg godt klippe og lime alle tallene.

PS3 er foresten ned 25% YOY, noe som tror det medfører priskutt?

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker hadde Sony forventet en økning i salget YOY. PS3 er nå snart 5 år og 2011 bør være toppåret for PS3 hvis man forventer 10 års levetid.

Tipper vi ser et lite kutt fra $300 til $250 rundt september i første omgang.

Lenke til kommentar

Meget overraskende trekk fra Nintendo, kanskje ikke det at de kutter prisen, men at den kuttes såpass dramatisk er virkelig overraskende, og vitner om at de hadde totalt feilvurdert markedetet for 3DS. Dette (sammen med spillene som kommer) gjør at den kommer til å selge meget godt mot slutten av året og fremover, spørsmålet er bare om ikke dette kanskje er for sent for å virkelig få i gang tredjepartsutviklere til å lage spill. I øyeblikket er det vel under ti kjente tredjepartsspill verdt å snakke om under produksjon til 3DS, og om den nå skulle ta av salgsmessig, så vil det likevel ta lang tid før vi får se ferdige spill fra andre utviklere om de først starter på dem tidlig neste år. Noe som plasserer 3DS i en lignende situasjon som Wii, altså som en maskin som nesten utelukkende kan basere seg på Nintendos egne ting og lav-budsjettsting som Wayforward-spill og Cave Story 3D.

En annen interessant situasjon er den som PS Vita nå kommer i. Etter mitt syn ligner den veldig på den situasjonen PSP var i da den ble lansert, og spørsmålet er om de denne gangen kan nå utenfor de dedikerte Sony-spillerne i vesten. Personlig, så tror jeg ikke det, da det tomrommet som er skapt av 3DS sin relativt svake start mest sannsynlig er fylt opp av Iphone/Android-telefoner, og utviklingen av spill fra tredjepartsutviklere til Vita virker å være et enda tristere skue enn utviklingen til 3DS. Blir uansett meget interessant å se fremover, og vi venter enda på annonsering av hvor Monster Hunter havner!

Lenke til kommentar

Da er det klart at Vita ikke kommer til USA/Europa før tidlig 2012. Altså ca. ett år etter 3DS som får julesalget for seg selv med sine garanterte multimillionselgere Mario Kart 7 og Super Mario 3D Land. Dermed ser det stygt ut for konsollen. 3DS kan fort ha solgt 10 millioner i Vesten allerede før Vita kommer på banen...

Japan er en annen historie. PSP selger bra ennå og den kommer ut før jul. Der tror jeg det kan bli relativt jevnt mellom 3DS og Vita.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Såvidt jeg husker hadde Sony forventet en økning i salget YOY. PS3 er nå snart 5 år og 2011 bør være toppåret for PS3 hvis man forventer 10 års levetid.

Tipper vi ser et lite kutt fra $300 til $250 rundt september i første omgang.

Sony har nå annonsert priskuttet jeg spekulerte rundt tidligere: Fra $300 til $250 (€250 for Europa selvsagt).

Regn med rundt 2000 kr. til vanlig i Norge, muligens tilbudspris ned mot 1500 kr. på Elkjøp o.l.

Ikke all verdens forskjell, så forventer ikke så stor effekt som 3DS nå får, men sammen med en solid line-up i høst (en del casual Move-spill og Uncharted 3 ++) tror jeg de kan greie å passere 60 millioner innen årsskiftet. Man nærmer seg en pris hvor den virkelig blir attraktiv for massene.

Regner med Microsoft følger opp med et priskutt i samme størrelsesorden rimelig snart.

Ser for meg et nytt priskutt for begge konsollene på rundt $50 (tilsvarende 300-400 kr. i norske priser) sommeren/høsten 2012 i forkant av Wii U-lanseringen.

Ellers har PSP shippet 71 millioner worldwide og Sony har annonsert en ny billig PSP-modell til €99, sikkert 800-900 kroner i Norge. Dette er nok et forsøk på å stagge momentumet 3DS har nå før Vita kommer på banen.

EDIT, omtrent sånn ser jeg for meg resten av PS3s levetid.

2011			$249		60 mill. 
2012			$199		73 mill. 
2013			$149		83 mill. 
2014			$129		91 mill.
2015			$99		98 mill. 
2016			$99		102 mill.		
2017			$99		104 mill.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Sony går nok en finfin høst i møte. Jeg vet ikke hvor stor effekt priskuttet vil ha i USA, men den kommer til å gjøre det sterkt i Europa.

Når det gjelder MS så er det ikke lett å spå hva de vil finne på. Personlig mener jeg at de burde forsøke å fase noen av SKU-ene fremfor å kutte prisen,

De kunne f. eks ha tilbudt disse alternativene:

250GB 360: 199$

250GB 360 med Kinect: 299$

eller

4GB 360 med Kinect: 199$

250GB 360 m/Kinect: 299$

Begge alternativene hadde gjort at MS kunne ha økt andelen av 360-eiere med HDD eller Kinect. I tillegg hadde det blitt mindre forvirring rundt de ulike pakkene.

4GB 360-en uten Kinect kunne ha blitt faset ut for 150$ og dermed fungert som et midlertidig priskutt.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på, og jeg tviler på at det er veien å gå. 360en har alltid gitt forbrukeren godt med alternativer for å matche forskjellige behov. Det tror jeg de fortsetter med. Ellers er det vel MS som har best profittmargin av MS og Sony så de kan glatt holde følge med Sony i en eventuell rabattkrig.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på, og jeg tviler på at det er veien å gå. 360en har alltid gitt forbrukeren godt med alternativer for å matche forskjellige behov. Det tror jeg de fortsetter med. Ellers er det vel MS som har best profittmargin av MS og Sony så de kan glatt holde følge med Sony i en eventuell rabattkrig.

Prisene hadde forblitt de samme, den eneste forskjellen hadde vært at pakkene hadde fått bedre verdi.

De gjorde jo noe lignende da de gikk over til 360S. Langt bedre hardware, men samme pris.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Xenoblade Chronicles overrasker postitivt i England og Zelda får et hopp. De 7 mestselgende spillene er til Nintendo-konsoller.

UK Software - Top 10 - Individual Formats

1. Zumba Fitness (Wii)

2. Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS)

3. Xenoblade Chronicles (Wii)

4. Wii Sports Resort (Wii)

5. Just Dance 2: Extra Songs (Wii)

6. Just Dance 2 (Wii)

7. Mario Kart Wii (Wii)

8. Battlefield: Bad Company 2 (X360)

9. Cars 2 (DS)

10. Dirt 3 (PS3)

Lenke til kommentar

PS2 foran X360 i Japan :) Ellers virker det som 3DS virkelig har tatt av i Japan. Over 100k også denne uka:

HW

1 3DS: 105,639 (Last week: 196,077)

2 PSP: 40,888 (40,389)

3 PlayStation 3: 29,666 (20,239)

4 Wii: 18,256 (19,607)

5 DSi XL: 4,329 (4,213)

6 DSi: 3,585 (3,531)

7 PlayStation 2: 1,789 (1,513)

8 Xbox 360: 1,427 (1,576)

Rhythm Heaven Wii er sommmerens bestselger i Japan:

SW

1 Rhythm Heaven Wii (Nintendo, Wii): 48,190 (Life to date: 374,489)

2 Monster Hunter Diary Poka Poka Felyne Village G (Capcom, PSP): 40,997 (139,265)

3 Kirby Mass Attack (Nintendo, DS): 35,235 (162,323)

4 Super Dimensional Game Neptune mk2 (Compile Heart, PSP): 32,751 NEW!

5 Super Pokémon Rumble (Nintendo, 3DS): 32,144 (118,437)

6 Growlanser IV Over Reloaded (Atlus, PSP): 21,896 NEW!

7 The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (Nintendo, 3DS): 21,465 (335,540)

8 Wii Sports Resort (Wii Remote Plus Pack) (Nintendo, Wii): 20,969 (502,326)

9 Let's Make a J.League Pro Soccer Club! 7 Euro Plus (Sega, PSP): 17,727 (149,040)

10 Toriko Gourmet Survival! (Namco Bandai, PSP): 17,521 (108,550)

Lenke til kommentar

360 har vel aldri slått gjennom i Japan. Husker folk gikk og leita etter Kinect i butikker i Japan når den launcha, selv de store elektrobutikkene i Akihabara-distriktet (nerde-distriktet) hadde dem ikke på display eller noe som helst reklame i vinduet. De måtte spørre i kassa også gikk noen bak og hentet en fra lageret.

Men de hadde reklame for de nyeste Kamen Rider-figurene. Japanerne er veldig lojale mot sine egne elektronikkprodusenter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja Japan er et annerledes-land og et bittelite marked så det er ikke spesielt interessant å følge med på.

Japan er et annerledes land, men å si at det er et bittelite marked er ikke riktig når det er det tredje største markedet i verden med ca 18 % av det totale verdensmarkedet for spill.

Det som ofte nevnes som hovedgrunnen til at 360-en har gjort det dårlig i Japan er at japanere er lojale til sine egne merker. Som jeg har skrevet noen ganger tidligere her inne, så tror ikke jeg at det er tilfellet. Derimot så tror jeg at 360-en kjempet i oppoverbakke fra starten av mot PS3 (Wii er, som de fleste vel er enige om, en ganske annen og spesiell historie over hele verden). Det skyldes at spillsmaken i Japan er helt annerledes i vesten, og der 360 var oppfølgeren til en xbox som hadde som største fortrinn at en rekke vestlige utgivere portet pc-spill til den, så var PS3 oppfølger til det mange vil kalle den beste konsollen for japanske rollespill noensinne - PS2. Microsoft så selvsagt dette, og det var derfor de forsøkte å knytte til seg Mistwalker, få et eksklusivt Tales-spill, og betale for tidsbegrenset eksklusivitet for serier som Star Ocean. Japanske utviklere som typisk har et stort del av sitt marked i Japan, så imidlertid tidlig at de insentivene MS ga japanske gamere til å kjøpe konsollen, ikke var i nærheten av nok mot de svevende løfter som en oppfølger til PS2 medførte - og de færreste av de gikk i gang med full produksjon av store multiplattforms rollespill slik som et potensielt japansk 360-marked hadde trengt, og annonseringen om at Final Fantasy også kom til 360 kom dessverre for sent til å spille noen særlig stor rolle. At PS3 heller ikke har gjort det spesielt bedre enn Saturn i Japan, og at de fleste "klassisk" japanske sjangrene i dag har flyttet seg over til DS og PSP (grunnet et vanskelig marked hos lederen - Wii), kan nok også paradoksalt ha svekket 360-en i Japan, da både den og PS3-en har såpass høye utviklingskostnader, at de er avhengig av hverandre for å få store jrpg-produksjoner med andre navn enn Final Fantasy til å bli lønnsomme. Dermed har 360 ganske enkelt aldri fått nok interessante spill til at den jevne japanske gamer har sett noen spesiell interesse for konsollen. Heldigvis har ikke det vært tilfellet i vesten hvor riktignok PS3 gikk inn i generasjonen med alle fordeler, men hvor MS har vært betydelig flinkere til å gi gamere et bibliotek av titler som vestlige gamere er interessert i. Neste generasjon tror jeg dog MS vil gjøre det noe bedre i Japan, ganske enkelt fordi japanske utviklere vil være om bord fra start og enhver tittel som vil være interessant for en potensiell kjøper av PS4 vil også annonseres samtidig for Xbox3. Dermed vil konsollene nok bli oppfattet som betydelig likere av japanske konsumere, og bare det sterke Playstation-merkenavnet vil egentlig hindre de to i å gjøre det relativt likt. Det er dog et merkenavn som ikke bare står sterkt i Japan - som norske salg skulle være de første til å understreke.

Lenke til kommentar

Av 50 millioner solgte Playstation-konsoller er 6 av dem i Japan (12%)

Av 55 millioner solgte 360-konsoller er 1,5 av dem i Japan (2,7%)

Ubetydelig much?

Vel, det er uansett det tredje største markedet for spill, og det at både PS3 og 360 har gjort det relativt dårlig der i forhold til Wii, PSP og DS endrer ikke på det. Jeg er dog enig i at Japan er mye mindre viktig enn det har vært, og det er nok bare et tidsspørsmål før også det tyske markedet blir viktigere enn det japanske.

Lenke til kommentar

Av 50 millioner solgte Playstation-konsoller er 6 av dem i Japan (12%)

Av 55 millioner solgte 360-konsoller er 1,5 av dem i Japan (2,7%)

Ubetydelig much?

Det er solgt 6.87 mill PS3 i Japan, og 11.7 mill Wii

Si at Japan er ubetydelig som spill market vitner bare om uvitenhet, eller så troller du bare fordi 360 gjør det dårlig i Japan.

Det er bl.a. solgt 37 mill DSr, og 18 mill PSP.

Software er enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...