Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Du har helt rett Tamarin, det finnes noen DSiWare-spill som Photo Dojo som benytter seg av kameraet, og derfor ikke ville vært mulig på DS eller DSlite. Men siden disse ikke støtter DSiWare likevel, så er det kanskje ikke så rart?

Finnes også noen spill som bare funker på DS og DS lite, eksempler på det er Guitar Hero, som bruker GBA-utgangen til en ekstragreie som man putter i. Siden DSi ikke har denne utgangen, kan en heller ikke spille Guitar Hero på den.

Men i det store og det hele gir det mening å kalle DS, DSlite, DSi og DSiXL for samme konsoll, akkurat som med alle de ulike versjonene av PSP, eller for den saks skyld PS3 og PS3slim. 3DS derimot, vil ha betydelig forbedret hardware (tror den bruker en variant av den Power PC-arkitekturen som nå har vært i både NGC og Wii), og spillene vil ikke være kompatible med de DS-modellene som er på markedet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VGChartz pr. 1. januar 2011:

PS3: 46,2 mill.

Xbox 360: 51,2 mill.

Wii: 84,6 mill.

PSP: 65,4 mill.

DS: 145,2 mill.

Blir interessant å se hvordan disse tallene stemmer med de offisielle shipped-tallene som kommer om en måneds tid. Shipped-tallene bør naturlig nok ligge litt høyere. 1-2 mill. mer for hver konsoll.

DS er nå svært nære PS2 som har solgt nærmere 150 mill og bli tidenes mest solgte konsoll. Kanskje skjer det før oppfølgeren 3DS er på markedet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Og i natt kom Microsoft med imponerende tall... Over 50 millioner 360er shipped, og over 8 millioner(!!) Kinect!

Jeg var ikke like negativ som de argeste Kinect-kritikerne, men dette hadde jeg aldri trodd på forhånd. MS fortjener ros for hva de har fått til med Kinect.

Rare ser for øvrig ut til å ha fått sin aller første storselger på Xbox 360. Ifølge VGchartz ligger Kinect Sports på ca. 2,3 millioner solgte kopier. Jeg skulle helst ha sett at Kameo nådde et lignende tall, men det er alikevel flott at Rare endelig møter suksess på Xbox 360.

Jeg sa for ørten måneder siden at historien har lært oss at vi aldri skal undervurdere Microsoft, ei heller ikke denne gangen. Imponerende hva de får til når de legger storslegga bak. Bare å ta av seg hatten.

Lenke til kommentar

VGChartz pr. 1. januar 2011:

PS3: 46,2 mill.

Xbox 360: 41,2 mill.

Wii: 84,6 mill.

PSP: 65,4 mill.

DS: 145,2 mill.

Blir interessant å se hvordan disse tallene stemmer med de offisielle shipped-tallene som kommer om en måneds tid. Shipped-tallene bør naturlig nok ligge litt høyere. 1-2 mill. mer for hver konsoll.

DS er nå svært nære PS2 som har solgt nærmere 150 mill og bli tidenes mest solgte konsoll. Kanskje skjer det før oppfølgeren 3DS er på markedet.

VGChartz viser 41,2 mill når MS sier de har shippet over 50 mill på CES?

kilik har skrevet feil. Det riktige er 51,2 millioner, i følge VGChartz. Muligens noe høyt, men X360 har iallefall solgt rundt 50 millioner enheter .

Kinect tallene er intet annet enn imponerende. Jeg hadde forventet mye lavere salgstall.

Trikset var å slippe Kinect like før jul. Perfekte julegaven for foreldre å kjøpe til sine xbox-nerdesønn/datter.

Jeg tror ikke det var nerdene som var ivrigst på Kinect.

Lenke til kommentar

Du har helt rett Tamarin, det finnes noen DSiWare-spill som Photo Dojo som benytter seg av kameraet, og derfor ikke ville vært mulig på DS eller DSlite. Men siden disse ikke støtter DSiWare likevel, så er det kanskje ikke så rart?

Jeg var sikker på at dette gjaldt et retail-spill. Fant et (System: Flaw, bruker riktignok det ytre kameraet), men tror ikke det var det jeg leste om. Ser allikevel ut til å være svært få spill dette gjelder uansett, og sant det at dette gjelder begge veier ... angående GBA-inngangen, vi har hatt et par slike når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

Det er bare gått noen uker siden GT5 ble lansert da, så om det bare ligger på 60% av 4eren foreløpig, så er jeg sikker på at dette vil være en "evergreen" tittel for Sony, og fortsette å selge godt i lang tid fremover.

Nei, det er det som er forskjellen på denne vs tidligere versioner i Japan.

Denne stoppet og selge etter 3 uker, og har nå være ute av chartene! Veldig overaskende, dog den gjorde combe-back denne uka med bare 20k i Juluka.

Jaja, du har sikkert rett i det. Kan det ha noe med antallet PS3-er solgt versus antallet PS2-er på samme tid?

hwhmhg.png

Lenke til kommentar

NPD Desember 2010 (takk til NeoGAF)

Hardware

Nintendo DS - 2.5 Million (-24%)

Wii - 2.36 Million (-38%)

Xbox 360 - 1.86 Million (+42%, best ever sales by 420k units)

PS3 - 1.21 Million (-11%)

December 2010 Top 10 Games (New Physical Retail only; across all platforms incl. PC)

01. Call of Duty: Black Ops** (360, PS3, Wii, NDS, PC) ACTIVISION BLIZZARD

02. Just Dance 2 (Wii) UBISOFT

03. World of Warcraft: Cataclysm** (PC) ACTIVISION BLIZZARD - 1.5 Million

04. Assassin's Creed: Brotherhood** (360, PS3) UBISOFT

05. Donkey Kong Country Returns (Wii) NINTENDO

06. Disney Epic Mickey** (Wii) DISNEY INTERACTIVE STUDIOS - 1.32 Million

07. Madden NFL 11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP) ELECTRONIC ARTS

08. Michael Jackson The Experience** (Wii, NDS, PSP) UBISOFT

09. NBA 2K11 (360, PS3, Wii, PSP, PS2, PC) TAKE 2 INTERACTIVE

10. Need for Speed: Hot Pursuit (360, PS3, Wii, PC) ELECTRONIC ARTS - 906.4K

Annual 2010 Top 10 Games (New Physical Retail only; across all platforms incl. PC) Rank Publisher

01. Call of Duty: Black Ops** (360, PS3, Wii, PC, NDS) ACTIVISION BLIZZARD

02. Madden NFL 11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP) ELECTRONIC ARTS

03. Halo: Reach** (360) MICROSOFT

04. New Super Mario Bros. Wii (Wii) NINTENDO

05. Red Dead Redemption (360, PS3) TAKE 2 INTERACTIVE

06. Wii Fit Plus** (Wii) NINTENDO

07. Just Dance 2 (Wii) UBISOFT

08. Call Of Duty: Modern Warfare 2** (360, PS3, PC) ACTIVISION BLIZZARD

09. Assassin's Creed: Brotherhood** (360, PS3) UBISOFT

10. NBA 2K11 (360, PS3, PS2, PSP, Wii, PC) TAKE 2 INTERACTIVE

If you want to look at the recent holiday season as "Round 1" of the motion controls battle between Microsoft and Sony, it would appear that Microsoft's Kinect is winning handily (bad pun, considering that it's "hands free" gaming). Not only has Kinect quickly shipped 8 million units, but for the month of December, Xbox 360 Kinect bundles outsold PS3 Move bundles considerably. The software for the motion camera is faring far better too, according to Wedbush analyst Michael Pachter.

"About one fifth of PS3 sales included bundles with Sony’s Move controller, suggesting a modest third month (we have chosen not to subscribe to peripheral data). About half of Xbox 360 sales included bundles with Microsoft’s Kinect peripheral, as Xbox 360 Kinect console bundles outsold PS3 Move console bundles by 5:1," Pachter said.

"Microsoft announced that it has shipped 8 million Kinect units since launch (in November), which was raised from its earlier goal of 5 million. More significantly, in our view, the top two selling Kinect software titles outsold the top two Move titles by over 13:1."

http://www.industrygamers.com/news/microsofts-xbox-360-kinect-bundles-outsold-move-bundles-by-51/

Lenke til kommentar

NPD gir et nokså lite helhetlig bilde av salg da det kun tar for seg USA. Samme gjelder også en rekke andre sider som Famitsu, Media Create, osv.

VGchartz ser ut til å være hatet av de fleste PS3-fans jeg har kommet over på diverse forum. Denne siden ser allikevel ut til å være den eneste som tar for seg salg utifra region og hvor du kan sette egne kriterier for søk, og tar for seg både spill og konsoller.

Sony, Nintendo og MS kommer selv sjeldent med deres salgstall, og her blander de tallene med å oppgi solgt til forbruker og solgt butikk.

Hvorfor kan ikke selskapene selv oppgi hvor mange enheter de shipper til hver region hver måned (eller hvert kvartal) på en oversiktlig måte? Har sett etter en slik statistikk, men ikke funnet noen. Kom over en til Sony, men denne ser ut til å bli oppdatert svært sjeldent, og forteller ikke noe om de forskjellige regionene som for min del er litt interessant:

http://www.scei.co.jp/corporate/data/bizdataps3_sale_e.html

Lenke til kommentar

VGchartz ser ut til å være hatet av de fleste PS3-fans jeg har kommet over på diverse forum.

Hmmm... Sier de noe om hvorfor? For i følge tallene på VGChartz selger nå de fleste multiplatformspill bedre på PS3 enn på 360 i Europa (og "andre") regionen, så det er ikke akkurat så Playstation kommer så helt horribelt ut. Litt kipe tall for det amerikanske markedet kanskje, men det at Xbox er på toppen der er jo ikke akkurat en bombe.

Lenke til kommentar

Det er nok diverse markedsføringshensyn som gjør at antall utsendte konsoller ikke rapporteres så ofte. MS rapporterte nylig at de har shipped over 50 millioner Xbox 360s og det er jo absolutt noe å skryte av. Samtidig sier de ikke noe om salgstall i Japan (nettopp fordi de har solgt forferdelig lite).

USA / Japan er lett å registrere siden det bare er et land. Europa er 50 land og dermed betydelig vanskeligere å rapportere fra.

Lenke til kommentar

VGchartz ser ut til å være hatet av de fleste PS3-fans jeg har kommet over på diverse forum.

Hmmm... Sier de noe om hvorfor? For i følge tallene på VGChartz selger nå de fleste multiplatformspill bedre på PS3 enn på 360 i Europa (og "andre") regionen, så det er ikke akkurat så Playstation kommer så helt horribelt ut. Litt kipe tall for det amerikanske markedet kanskje, men det at Xbox er på toppen der er jo ikke akkurat en bombe.

Når jeg leste dette så prøvde jeg å finne frem til noe mer håndfast, så langt så tar jeg det for rykter: Det hevdes at de som startet siden ble bannet fra et forum (tror det var NeoGaf) for å ha postet missvisende salgstall for å sette Xbox i bedre lys.

Mange hevder også at de oppgir lavere salgstall enn det som er tilfellet for PS3, og høyere for 360, og justerer disse opp og ned ettersom selskapene selv oppgir tallene, men dette kan være en stund etter, og dermed er ikke tallene like relevante lengre.

Etter å ha lest forskjellige analyser så ser det ut til at dette kan gå begge veier på VGchartz, og har kommet over et par forumbrukere som mener siden er drevet av enten Nintendo-fanboys eller PS3-fanboys også.

http://www.examiner.com/xbox-360-in-national/why-vgchartz-isn-t-considered-reliable

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18919

Selv er de eneste tallene jeg stoler på de som produsentene selv oppgir som shipped, derfor jeg ønsker å finne sider som oppgir dette.

Lenke til kommentar

Mange hevder også at de oppgir lavere salgstall enn det som er tilfellet for PS3, og høyere for 360, og justerer disse opp og ned ettersom selskapene selv oppgir tallene, men dette kan være en stund etter, og dermed er ikke tallene like relevante lengre.

Ah. Om de har en agenda eller ikke, så må det være krevende å få tak i pålitelige tall. Metodologisiden deres viser til alt fra harde salgstall fra utgiverne, til statistiske beregninger basert på bruktpriser og popularitetsspørreundesøkelserw,så at de bommer noen ganger er nok en selvfølge. Men jeg må si jeg selv ble litt overrasket da Square Enix annonserte at Kane & Lynch 2 solgte 1.1 million kopier, mens Vgchartz viser 650 000.

Lenke til kommentar

Ah. Om de har en agenda eller ikke, så må det være krevende å få tak i pålitelige tall. Metodologisiden deres viser til alt fra harde salgstall fra utgiverne, til statistiske beregninger basert på bruktpriser og popularitetsspørreundesøkelserw,så at de bommer noen ganger er nok en selvfølge. Men jeg må si jeg selv ble litt overrasket da Square Enix annonserte at Kane & Lynch 2 solgte 1.1 million kopier, mens Vgchartz viser 650 000.

Neste umulig, iallefall tall solgt til forbruker. Ikke engang produsent kan få korrekte tall her. Man kan kun bruke shipped som et estimat for å måle etterspørsel, derfor ønsker jeg å finne en slik side. Det er også disse tallene som forteller noe om fortjenesten til utviklerne også, som er det viktigste for selskapene.

VGchartz ser vel så og si ut til å være hatet av de fleste (ikke bare PS3-brukere, som ser ut til å være de som utmerker seg mest i diverse forum), og en del forum går så langt som å banne personer som henviser til den siden.

Fra sider linket til over: I fjor måtte de vel sette opp antall solgte Xbox 360-maskiker med 300 000, det samme med PS3, her med 2 000 000 maskiner. VGchartz sa også at Forza 3 solgte 1.5 mill første måneden, men MS sa spillet hadde solgt 1 mill første måneden.

Lenke til kommentar

Vgchartz er nok dessverre ikke forferdelig pålitelige, men enn så lenge er det likevel det beste vi har, og da synes jeg det er ok å bruke den når vi likevel bare diskuterer disse tingene på hobbybasis (og ikke for profesjonelle markedsanalyseselskap).

Lenke til kommentar

Vgchartz er nok dessverre ikke forferdelig pålitelige, men enn så lenge er det likevel det beste vi har, og da synes jeg det er ok å bruke den når vi likevel bare diskuterer disse tingene på hobbybasis (og ikke for profesjonelle markedsanalyseselskap).

Jeg trodde det var OK å poste fra VGchartz, men det viste seg ikke å være så populært her. Søkte litt rundt, og det viser seg at de blir sett på som useriøse over alt, er nokså ekstremt når noen sider banner de som henviser til VGchartz.

Lenke til kommentar

Jeg synes at VGchartz er en interessant side, men jeg er også klar over at tallene ikke stemmer 100%. Jeg ser på tallene deres som en slags værmelding for salgstall. En kommer dog ikke utenom det faktum at VGchartz har blitt dyktigere de siste årene, og at sidens popularitet har vokst i takt med forbedringene.

For offisielle rapporter holder jeg meg til Media Create, NPD og selvfølgelig konsollprodusentenes egne tall.

Lenke til kommentar

UK

Week 2, 2011 - Individual Formats (Units)

01 (01) WII Just Dance 2 (Ubisoft)

02 (02) WII Wii Fit Plus (Nintendo)

03 (06) 360 Kinect Sports (Microsoft)

04 (04) PS3 Gran Turismo 5 (Sony Computer Ent.)

05 (05) 360 Call Of Duty: Black Ops (Activision Blizzard)

06 (03) 360 Fifa 11 (Electronic Arts)

07 (16) 360 Dance Central (Microsoft)

08 (__) PS3 Dc Universe Online (Sony Computer Ent.)

09 (10) PS3 Call Of Duty: Black Ops (Activision Blizzard)

10 (07) PS3 Fifa 11 (Electronic Arts)

11 (13) 360 Assassin's Creed: Brotherhood (Ubisoft)

12 (09) WII Just Dance (Ubisoft)

13 (08) NDS Art Academy (Nintendo)

14 (12) 360 Need For Speed: Hot Pursuit (Electronic Arts)

15 (18) WII Wii Sports Resort (Nintendo)

16 (15) 360 Your Shape: Fitness Evolved (Ubisoft)

17 (19) WII Mario Kart Wii (Nintendo)

18 (14) 360 Fallout: New Vegas (Bethesda Softworks)

19 (11) PS3 Need For Speed: Hot Pursuit (Electronic Arts)

20 (21) PC Football Manager 2011 (Sega)

21 (20) PS3 Assassin's Creed: Brotherhood (Ubisoft)

22 (23) WII Wii Party (Nintendo)

23 (22) NDS New Super Mario Bros. (Nintendo)

24 (26) WII New Super Mario Bros. Wii (Nintendo)

25 (24) WII Michael Jackson: The Experience (Ubisoft)

26 (25) 360 Fable Iii (Microsoft)

27 (27) NDS Professor Layton And The Lost Future (Nintendo)

28 (28) 360 Halo: Reach (Microsoft)

29 (29) PS3 Fallout: New Vegas (Bethesda Softworks)

30 (__) WII Donkey Kong Country Returns (Nintendo)

31 (__) PS3 Pro Evolution Soccer 2011 (Konami)

32 (__) WII Raving Rabbids: Travel In Time (Ubisoft)

33 (32) 360 Red Dead Redemption: Undead Nightmare (Take 2)

34 (30) WII Goldeneye 007 (Activision Blizzard)

35 (33) 360 Wwe Smackdown Vs Raw 2011 (Thq)

36 (__) 360 Kinectimals (Microsoft)

37 (37) NDS Mario Kart Ds (Nintendo)

38 (36) 360 Ea Sports Active 2 (Electronic Arts)

39 (38) 360 The Sims 3 (Electronic Arts)

40 (__) 360 007: Blood Stone (Activision Blizzard)

Ser faktisk ut som Kinect har slått an for alvor og ikke blir den døgnfluen mange kanskje trodde.

Kinect Sports på 3 og Dance Central på 6, begge klatrer fra forrige uke, er imponerende.

Your Shape på 16 og Kinectimals inn på lista igjen. Ingen Move spill.

Men kanskje ikke så rart når Kinect spill selger 20 ganger bedre enn Move spill i Amerika. De er jo ganske like markeder.

16 360 spill, 8 PS3.

Lenke til kommentar

Japan 10-16/1

_____________________________________________________________________________________            
|System | This Week | Last Week | Last Year |        YTD |   Last YTD |         LTD |            
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  PS3  |    33.190 |    59.612 |    35.156 |     92.802 |     96.747 |   6.180.292 |      
|  NDS  |    32.824 |    87.118 |    64.284 |    119.942 |    169.750 |  32.270.640 |      
|  PSP  |    31.014 |    32.841 |    73.213 |     63.855 |    221.735 |  16.714.063 |      
|  WII  |    21.291 |    56.547 |    57.349 |     77.838 |    134.121 |  11.357.475 |      
|  360  |     2.636 |     3.859 |     4.622 |      6.495 |     10.083 |   1.426.993 |      
|  PS2  |     1.629 |     2.547 |     2.580 |      4.176 |      5.672 |  21.700.272 |         
-------------------------------------------------------------------------------------            
|  ALL  |   122.584 |   242.524 |   237.204 |    365.108 |    638.108 |  89.649.735 |      
| DSiLL |    17.452 |    44.122 |    30.418 |     61.574 |     75.639 |   2.009.156 |      
|  DSi  |    13.416 |    38.486 |    27.292 |     51.902 |     77.470 |   5.595.629 |      
|  DSL  |     1.956 |     4.510 |     6.574 |      6.466 |     16.641 |  18.080.384 |      
|  PSP  |    29.806 |    28.757 |    71.186 |     58.563 |    216.868 |  16.548.347 |      
| PSPgo |     1.208 |     4.084 |     2.027 |      5.292 |      4.867 |     165.716 |      

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...